Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

La Recerca Musical en l'Entorn Urbà Contemporani

Codi: 40829 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Badal Perez-Alarcon
Correu electrònic:
carles.badal@uab.cat

Equip docent

Gabrielle Kaufman
Diego Alonso Tomás

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

En acabar l’assignatura l’alumnat haurà de:

  • Disposar d'una visió genèrica de les possibilitats d’aplicació de tecnologies vinculades a la visualització i anàlisi de dades.
  • Disposar d'un vocabulari bàsic en l'àmbit de les humanitats digitals i la gestió de dades.
  • Ser capaç de buscar, llegir i resumir resultats de recerca musical a altres disciplines acadèmiques
  • Disposar d'una visió general del paper de la música a diferents arees de la recerca cientifica
  • Conèixer les principals línies de debat de la recerca contemporània sobre pràctiques musicals en l'espai urbà.
  • Conèixer els enfocaments i les propostes teòriques i metodològiques de l’anomenada “Nova musicologia” i els seus desenvolupaments en les darreres dècades.
  • Ser capaç d'aplicar les diferents perspectives d’anàlisi musicològica centrades en qüestions de gènere, identitat i classe social.

Competències

  • Analitzar els diferents contextos (socials, econòmics, històrics, artístics) que intervenen en la professió musical per desenvolupar adequadament les tasques de recerca.
  • Analitzar les músiques segons àrees culturals i segons els contextos socials en què es manifesten i es desenvolupen per aplicar-ho a la recerca i als projectes interpretatius.
  • Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per al disseny de solucions.
  • Distingir i aplicar les diferents metodologies de la recerca musicològica i de la recerca en educació musical orientades als projectes de recerca.
  • Plantejar propostes innovadores en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar els resultats de l'anàlisi contextual de l'estudi de l'entorn urbà contemporani, que comprèn les diferents realitats socials
  2. Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  3. Aplicar les metodologies de recerca anteriors a cada tipus de projecte de recerca musical en l'entorn urbà contemporani
  4. Comparar els procediments metodològics desenvolupats en les tres últimes dècades en l'estudi de la complexa activitat musical de les societats contemporànies i, especialment, en els entorns urbans
  5. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  6. Discernir les característiques distintives de les diverses cultures musicals de l'entorn urbà contemporani
  7. Discutir els contextos sociomusicals contemporanis des de la perspectiva dels estudis de gènere.
  8. Dominar eines d'anàlisi historiogràfica adaptades a l'estudi de les músiques urbanes
  9. Plantejar propostes innovadores en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  10. Reconèixer les aportacions dels estudis de gènere a les temàtiques investigades.
  11. Relacionar els sistemes musicals contemporanis amb els seus respectius contextos de producció i recepció

Continguts

El mòdul es distribueix en tres blocs temàtics.

Bloc 1: Musicologia i Humanitats digitals (docent: Carles Badal)

  • Història de les humanitats digitals: on som i d'on venim.
  • Conceptes bàsics en humanitats digitals i entorns de dades.
  • Formats i anàlsi de dades: tipus d'arxius i gestió de dades.

Bloc 2: Recerca musical en ciències naturals i socials (docent: Gabrielle Kaufman)

  • Introducció a les metodologies, eines i applicacions de la recerca musical a ciencies naturals i socials

Bloc 3: Nova musicologia (docent: Diego Alonso)

  • La "Nova Musicologia" i els seus desenvolupaments recents: identitat, gènere i classe social com a categories analítiques en la recerca musicològica actual.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris amb participació a l'aula (presencial o virtual) 40 1,6 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Estudis de cas 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Escriptura i edició de treballs crítics sobre continguts del curs 60 2,4 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11
Preparació de lectures del curs 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11

El mòdul té un format híbrid, amb una part d'exposició teòrica per part del professorat i una altra de treball conjunt a l'aula sobre casos pràctics en els es desenvoluparan els aspectes teòrics i els conceptes clau del temari. 

Aquest format de seminari i la metodologia d'aprenentatge impliquen activament l'estudiant. Els continguts del curs s'adquiriran principalment mitjançant

  • La lectura i la discussió dels textos seleccionats.
  • L'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats.

El seguiment actiu del mòdul implica el compromís personal de preparar les lectures i el visionat dels materials que es proposin per tal de poder participar activament en la seva discussió a l'aula.

Com a curs de postgrau, el treball autònom de cada estudiant tindrà un pes específic important en la metodologia de treball. Aquest es realitzarà de manera individual i en grups col·laboratius. L'alumnat participarà també en la coavaluació dels materials generats al llarg dels seminaris.

El mòdul té oberta una aula Moodle, on es publicarà el calendari d'activitats, i els materials pedagògics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació activa en les sessions de treball 20% 40 1,6 1, 3, 4, 6, 8, 11
Prova 1.1 (treballs, presentacions i/o exàmens) 24% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova 1.2 (treballs, presentacions i/o exàmens) 24% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova 2.1 (treballs, presentacions i/o exàmens) 12% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova 3.1 (treballs, presentacions i/o exàmens) 12% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Cada docent podrà avaluar l'alumnat mitjançant una o diverses proves (treball, presentació o exàmen) que es concretara a l'inici del curs. La nota global de cadascun dels blocs (Participació+Proves) repercutiran en la nota final en el mateix percentatge que el de les sessions impartides:

  • Musicologia i Humanitats digitals (60%)
  • Recerca musical en ciències naturals i socials (20%)
  • Nova musicologia: identitats de gènere i classe social (20%)

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

L'entrega d'un dels treballs, o la presentació a una de les proves escrites, constarà com un acte 'presencial' en l'assignatura. Per tant, únicament quan l'estudiant no hagi dut a terme cap prova d'avaluació al llarg del curs, podrà acollir-se a la consideració de "no avaluable". 

AVALUACIÓ ÚNICA:

  • Per a l'avaluació única es tindran en compte quatre evidències, dues per al primer bloc i una per a cadascun dels altres dos, de com a mínim dues tipologies diferents (treball, presentació o exàmen).
  • Cada docent especificarà les característiques de l'evidència corresponent al seu bloc a l'inici del curs.
  • El pes en la nota final de cadascuna de les quatre evidències serà de 30%, 30%, 20% i 20%.

Per a aquesta assignatura, es permet l’úsde tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, les traduccions i altres usos similars que el professorat pugui autoritzar expressament. En qualsevol activitat escrita, l’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat treballades amb aquesta tecnologia i especificar les eines emprades. La manca de transparència en l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevolirregularitatque pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’unacte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Beard, David and Gloag, Kenneth (ed.). Musicology: The Key Concepts. New York and London: Routledge, 2005.

Burdick, Anne; Drucker, Johanna; Lunenfeld, Peter; Presner, Todd ; Schnapp, Jeffrey. Digital_humanities. Cambridge, MA: MIT Press, 2012. (https://archive.org/details/DigitalHumanities_201701)

D'Angelo, Robin. Fragilidad blanca. Ediciones del Oriente y del Mediterráneo, 2021.

Manchado, Marisa (ed.). Música y mujeres: Género y poder. Ménades Editorial, 2019.

Marín, Miguel Angel. “Challenging the Listener: How to Change Trends in Classical Music Programming”. Resonancias, vol. 22, n° 42, 115-130, 2018. (https://investigacion.unirioja.es/documentos/5cf121312999525b985d0461)

Mikutta, C.A.; G. Maissen, A. Altorfer W. Strik i T. Koenig. “Professional musicians listen differently to music”. Neuroscience. 268, 102-111, 2014. (https://www.ibroneuroscience.org/article/S0306-4522(14)00213-9/abstract)

Müllensiefen, D.; B. Gingras, J. Musil i L. Stewart. “The Musicality of Non-Musicians: An Index for Assessing Musical Sophistication in the General Population.” PLoS ONE 9(2), 2014.  (https://doi.org/10.1371/journal.pone.0089642)

National Endowment for the Arts. Officeof Research and Analysis. Why we Engage: Attending, Creating, and Performing Art. Sept 2020. (https://www.arts.gov/sites/default/files/Why-We-Engage-0920_0.pdf)

Ramos, Pilar. Feminismo y música: Introducción crítica. Narcea Ediciones, 2003.

Sloboda, J. i O’Neill, S. “Emotions in everyday listening to music”. In: Music and emotion: Theory and researched, ed. per J. Sloboda i P.N Juslin. Oxford: Oxford University Press, 2001. 415-429.

Williamon, A.; J. Ginsborg, R. Perkins, i G. Waddell. Performing Music Research: Methods in Music Education, Psychology, and Performance Science. Oxford: Oxford University Press, 2021.


Programari

LIBRE OFFICE
Programari d'ofimàtica gratuït i de codi obert. Es farà ús, particularment, de les aplicacions Base (base de dades relacionals) i Calc (full de càlcul).
https://es.libreoffice.org/descarga/libreoffice/

GEPHI
Programari gratuït i de codi obert per a la visualització de gràfics i xarxes.
https://gephi.org/

VOYANT
Programari gratuït i de codi obert per a l’anàlisi i visualització de textos.
https://voyant-tools.org/


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda