Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Direcció i Gestió de l'Allotjament I

Codi: 108084 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Direcció Hotelera OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Ruiz Aguado
Correu electrònic:
carmen.ruiza@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap requisit per cursar l'assignatura. 


Objectius

L’assignatura introdueix l’alumnat als principis fonamentals i als paràmetres operatius implicats en la gestió eficaç de l’àrea d’allotjament dins d’un establiment hoteler. Proporciona a l’estudiantat un coneixement extens i profund de l’estructura, l’organització i les funcions clau de l’àrea d’allotjament, dotant-los de les competències i habilitats necessàries per gestionar-la de manera eficient com a divisió generadora d’ingressos essencial dins de l’empresa hotelera.

El curs analitza l’estructura interna del departament d’allotjament, amb un èmfasi especial en els aspectes organitzatius i operatius dels seus principals subdepartaments: reserves, front office (recepció i consergeria) i governança (departament de pisos). S’incideix en la gestió d’equips, l’oferta de serveis, els fluxos de treball i la coordinació departamental. L’alumnat desenvoluparà habilitats d’anàlisi i presa de decisions per garantir el bon rendiment del departament en consonància amb les expectatives de la clientela i els objectius de negoci.

En finalitzar l’assignatura, l’estudiantat haurà de ser capaç de:

  1. Comprendre l’estructura organitzativa de l’àrea d’allotjament d’un hotel i identificar les competències, rols i responsabilitats dels principals perfils professionals implicats.

  2. Analitzar els processos operatius i els fluxos de treball propis de l’àrea d’allotjament.

  3. Demostrar familiaritat amb les eines de gestió i els mecanismes de control utilitzats en l’operativa hotelera.

  4. Identificar i gestionar els canals de comunicació i col·laboració amb la resta de departaments de l’hotel.

  5. Adaptar i aplicar procediments d’acord amb les expectatives de la clientela, la dinàmica dels equips i els recursos disponibles, amb un enfocament inclusiu i de respecte a la diversitat.

  6. Dissenyar estratègies orientades a la millora i desenvolupament continu del departament.

  7. Col·laborar eficaçment dins d’equips de treball departamentals en diferents tipologies d’establiments hotelers.

  8. Implantar una gestió moderna i orientada al client en l’organització i prestació de serveis del departament.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM21 (Competència) Integrar els diferents sistemes de gestió estudiats en els departaments hotelers i de la restauració.
  2. KM21 (Coneixement) Identificar els conceptes relacionats amb la seguretat i higiene alimentària i les pautes bàsiques per a l'obertura d'establiments del sector turístic.
  3. KM24 (Coneixement) Identificar l'estructura i gestió dels diferents departaments hotelers, així com les competències i habilitats dels perfils professionals que integren les diferents àrees.
  4. SM30 (Habilitat) Experimentar l'estructura i la gestió dels diferents departaments hotelers, així com les competències i habilitats dels perfils professionals que integren les diferents àrees.

Continguts

1- L'àrea d'allotjament d'un hotel.

2- El cicle del client (guest experience journey)

3- Reserves, comercial i Revenue management

4- Recepció i consergeria

5- Pisos


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats pràctiques 20 0,8 CM21, KM21, KM24, SM30
Classes teòriques 65 2,6 CM21, KM21, KM24, SM30
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 CM21, KM21, KM24, SM30
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 CM21, KM21, KM24, SM30

Idiomes d'impartició: català, castellà

Sessions de classes magistrals. Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor (els alumnes tindran al CAMPUS VIRTUAL el temari basic dels temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions i dubtes. Es reforçarà l’aprenentatge amb la projecció de vídeos didàctics i lectura d’articles relacionats amb el temari.

Sessions de classes pràctiques. En aquestes sessions els alumnes hauran de realitzar activitats pràctiques relacionades amb els continguts teòrics exposats a les sessions de classes magistrals. Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 20% de la nota final 4 0,16 CM21, KM21, KM24, SM30
Examen parcial II 30% de la nota final 2 0,08 CM21, KM21, KM24, SM30
Examen parcial 1 30% de la nota final 2 0,08 CM21, KM21, KM24, SM30
Treball obligatori 20% de la nota final 5 0,2 CM21, KM21, KM24, SM30

Hi ha dues opcions d’avaluació:

Avaluació continuada. L’avaluació continuada consta del següent sistema:

a)    La realització d'activitats pràctiques que valen un 20 % de la nota final.

b)    La realització d’un treball obligatori que val un 20% de la nota final

c)    La realització de dos exàmens parcials i que valdran un 30% de la nota final cadascun d’ells.

 

Avaluació única.L'alumnat que opti per aquest model d'avaluació haurà de realitzar el següent:

a) La realització d'activitats pràctiques que valen un 20 % de la nota final.

b) La realització d’un treball obligatori que val un 20% de la nota final

c) La realització d'un examen amb tota la matèria que val un 60% de la nota final

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

“La recuperació de l’assignatura per avaluació única serà el mateix que el de la resta d’alumnat i per presentar-se a la re-avaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l’avaluació única”.

 

Re-avaluació.

Per qui no hagi superatl'avauaciócontinua o l'avaluació única hi haurà un examen de recuperació i/o una recuperació parcial de la part no superada segons el cas.

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

 


Bibliografia

Atienza Sobrino, Verónica. Procesos de gestión de departamentos del área de alojamiento Verónica Atienza Sobrino. Malaga: ICeditorial, 2012. Print.

Corral Mestas, Fernando. Manual de recepción hotelera principios y técnicas / Fernando Corral Mestas. Oviedo: Septem Ediciones, 2012. Print.

Gallego, Jesús Felipe. (2002). Gestión de hoteles: una nueva visión. Madrid: Paraninfo.

Good Housekeeping Practices in Hotels. Barcelona: Centro de Actividad Regional para la Producción Limpia, 2006. Print.

morale. “Crece inversión en Reservas Hoteleras.” Portafolio (2006): n. pag. Print.

Parrilla, Patricia. (2006). Operaciones de Recepción. Gestione las tareas administrativas de recepción de forma eficaz. Vigo: Ideas propias Editorial. 

Talón, Pilar (2016). Fundamentos de Dirección Hotelera. Madrid: Editorial Síntesis. 

Vaquero González, Juliana. Recepción en alojamientos : recepción y atención al cliente. Manual / Juliana Vaquero González. Madrid: Editorial CEP S.L., 2013. Print.

Vaquero González, Juliana. Arreglo de habitaciones y zonas comunes en alojamientos : operaciones básicas de pisos en alojamientos. Manual / Juliana Vaquero González. Madrid: Editorial CEP S.L., 2012.Print.

Villanueva López, Raúl. Organización y prestación del servicio de recepción en alojamientos Raúl Villanueva López. Antequera, Málaga: Innovación y Cualificación, 2012. Print.

  

Altre material de suport es facilitarà a través del campus virtual


Programari

No s'utilitza cap programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt