Trastorns dels Sons de la Parla i Disfèmies: Valoració i Intervenció
Codi: 108080
Crèdits: 9
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Logopèdia |
OB |
2 |
Equip docent
- Inmaculada Concepción Morales Becerra
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
S'aconsella repassar els continguts sobre l'adquisició i el processament del llenguatge.
Objectius
En acabar l'assignatura, l'estudiant serà capaç d'avaluar els trastorns dels sons de la parla i de la tartamudesa, així com proposar un programa d'intervenció logopèdica conseqüent.
Resultats d'aprenentatge
- CM12 (Competència) Exposar per escrit el diagnòstic i tractament logopèdic proposat amb la finalitat d'informar altres professionals implicats en el cas (foniatres, otorrinolaringòlegs, mestres, pediatres, etc.).
- KM22 (Coneixement) Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució, així com les seves repercussions sobre els processos comunicatius.
- KM23 (Coneixement) Reconèixer en quines situacions és necessari la derivació a l'especialista en otorrinolaringologia, audiologia, foniatria o altres especialitats afins.
- SM19 (Habilitat) Planificar la col·laboració i la participació de la família en el tractament logopèdic en la parla, la veu i l'audició.
- SM20 (Habilitat) Elaborar una història clínica a partir dels símptomes i signes aportats pel pacient.
- SM67 (Habilitat) Aplicar els instruments específics d'avaluació adequats per a la parla, la veu i l'audició.
- SM68 (Habilitat) Dissenyar intervencions logopèdiques i seleccionar els objectius, les tècniques i recursos adequats per a la intervenció en la parla, la veu i l'audició.
Continguts
BLOC A: Els trastorns dels sons de la parla
Tema 1. Tipologia de trastorns dels sons de la parla.
Tema 2. Avaluació dels trastorns dels sons de la parla.
Tema 3. Intervenció logopèdica dels TSP fonològics.
Tema 4. Intervenció logopèdica dels TSP fonètics.
BLOC B: LA DISFÈMIA (Tartamudesa)
Tema 5: La multifactorialitat de la Tartamudesa.
Tema 6: Avaluació i Intervenció de la Tartamudesa: Infantil i Escolar.
Tema 7: Avaluació i Intervenció de la Tartamudesa: Adolescents i Adults.
Tema 8: Principis del Tractament: Comorbiditats amb la Tartamudesa.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
39
|
1,56 |
KM22, KM23
|
Seminaris |
28
|
1,12 |
CM12, SM19, SM20, SM67, SM68
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
15
|
0,6 |
KM22, KM23, SM19, SM68
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi |
74
|
2,96 |
KM22, KM23
|
Redacció d'activitats |
65
|
2,6 |
CM12, KM22, SM20, SM68
|
L'assignatura consta de:
- Classes magistrals.
- Seminaris de discussió de casos pràctics i valoració del pla d'intervenció logopèdica conseqüent.
- Tutories per aclarir dubtes, seguiment de les activitats i revisió de casos pràctics.
- Activitats autònomes: estudi
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1: Treball en petit grup sobre un cas amb trastorns dels sons de la parla |
10% |
0
|
0 |
CM12, KM22, KM23, SM19, SM68
|
EV2: Prova escrita individual i presencial sobre els trastorns dels sons de la parla |
40% |
2
|
0,08 |
KM22, KM23, SM19, SM68
|
EV3: Treball escrit i simulació en petit grup sobre un cas amb disfèmia |
10% |
0
|
0 |
CM12, KM22, KM23, SM19, SM20, SM68
|
EV4: Prova escrita individual i presencial sobre la disfèmia |
40% |
2
|
0,08 |
KM22, KM23, SM19, SM67, SM68
|
La nota final de l'assignatura correspondrà als següents percentatges:
EV1. Treball escrit en petit grup sobre la intervenció d'un cas pràctic amb trastorns dels sons de la parla (10%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu. Assistència obligatòria de tots els membres del grup.
EV2. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en els trastorns dels sons de la parla (40%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu.
EV3. Treball escrit i simulació en petit grup sobre l'avaluació i la intervenció d'un cas pràctic amb disfèmia (10%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu. Assistència obligatòria de tots els membres del grup.
EV4. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en disfèmia (40%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu.
La nota de cadascuna de les evidències EV2 i EV4 ha de ser igual o superior a 4 per poder fer la suma pondenarada de les notes obtingudes a les EV1 i EV2.
TIPUS DE RETORN
|
EV i TIPUS
|
SETMANA
|
Escrit
|
- |
|
Eina digital
|
- |
|
A l’aula
|
EV1: treball en grup
EV3: treball en grup
|
Set.6, 2on semestre
Set.15, 2on semestre
|
Tutoria
|
EV2: examen
EV4: examen
|
Set.7, 2on semestre
Set.19-20, 2on semestre
|
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari). Més informació al web de la facultat.
Definició d'assignatura superada: l'estudiant aprova l'assignatura quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentage i obté una qualificació mínima de 5,0 punts (escala 0-10).
Definició de No avaluable en l'assignatura:Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40% constarà com a "no avaluable".
Definició d'avaluació única: La avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l'assignatura i s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. Es realitzaran els dos exàmens parcials amb preguntes tipus test i preguntes curtes i una prova de resolució de casos. Durada aproximada 3,5 hores. La nota final de l'assignatura s'obtindrà tal com s'ha descrit per l'avaluació continuada.
L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).
No es preveu que l'alumnat de 2ªo posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Prova de recuperació: L'estudiant pot optar a una recuperació de les evidències d'aprenentatge no superades si la qualificació final de l'avaluació continuada és igual o superior a 3,5 (escala 0-10) i inferior a 5,0. Cal superar amb una puntuació igual o major a 5,0 punts cadascuna de les evidències d'aprenentatge a les quals l'estudiant es presenta en la recuperació. En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5,0 punts per a cadascuna de les evidències d'aprenentage recuperades.
Ús restringit de IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la consulta a l'aula de models d'informes d'avaluació, la correcció i/o traducció de textos i la generació de gràfics i/o taules. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Pautes d'avaluació de la facultat:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia
Bibliografia bàsica sobre Trastorns dels sons de la parla:
- Susanibar, F., Dioses, A., Marchesan, I., Guzmán, M., Leal, G., Guitar, B. & Junqueira A. (2016).Tratstornos del habla. De los fundamentos a la evaluación. Ed. Giuntieos.
- Massana,M. (2003). Tractament i prevenció de la dislàlia. Barcelona: Edicions EPL.
- Zambrana,N i Dalva,L. (1998) Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Ed.Masson.
- Levrini, L. et al. (2023). Terapia miofuncional orofacial. Ed.Edra.
Bibliografia complementària sobre Trastorns dels sons de la parla:
- Gispert,D. i Ribas,L. (2002). Els sons entremaliats (s/l-r-d/ll/rr). Edicions L'Àlber.
- Grandi,D i Donato,G. (2006). Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Ed.Lebón.
- Monge, R. (2009). Atenció auditiva, 5-8 anys. Lebón.
- Ribas,L. i Gispert,D. (2000). Jocs fonològics.Ed. L'Àlber.
- Zambrana,N. i Puyuelo,M. (2017). Terapia miofuncional orofacial. Actualización en nuevos campos de actuación. Ed.EOS
Bibliograia bàsica sobre disfèmia (Tartamudesa):
- Canals Raventós, G., Dionís Bargalló, N., Morales Becerra, I., Rodríguez García, M. J., & Franquesa Albareda, M. (2024, abril). Tartamudesa (disfèmia): Guia per a famílies / Tartamudez (disfemia): Guía para familias [Guía disponible en catalán y castellano]. Associació de la Tartamudesa de Catalunya. https://www.atcat.org/guia-de-tartamudesa-per-a-families/
- Neiders, K., Ross, W., & Leal, G. (2019). De la Tartamudez a la Fluidez: Manejo de tus emociones para una vida completa (Gunars K. Neiders).
- Yaruss, J. (2007).Application of the ICF in Fluency Disorders. Seminars in Speech and Language, 28(4), 312–322. https://doi.org/10.1055/s-2007-986528
- Zebrowski, P. M., Anderson, J. D., & Conture, E. G. (2022). Stuttering and Related Disorders of Fluency. Thieme Medical Publishers.
Bibliografia complementària sobre disfèmia (Tartamudesa):
- Bloodstein, O., Bernstein, N., & Brundage, S. (2021). A Handbook on Stuttering (7th ed.). Plural Publishing Inc.
- Conture, E. (2008). Stuttering and related disorders of fluency. Ed. George Thieme.
- Guitar, B. (2019). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment (fifth edition).
- Neiders, G., & Senske, J. (2023). Free Yourself from the Shackles of Stuttering: A Rational Emotive Behavior Therapy Approach. Gunars Neiders.
- Scaler, K. (2018). Fluency Plus: Managing Fluency Disorders in Individuals With Multiple Diagnoses (1st ed.). Routledge.
- Yaruss, S., & Reardon-Reeves, N. (2017). Early Childhood Stuttering Therapy: A Practical Guide. Stuttering Therapy Resources
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura