Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Informàtica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té cap prerequisit oficial. De totes formes, s'assumeix que l'estudiant ha cursat l'assignatura prèvia de Programació I i, per tant, està familiaritzat amb les estructures bàsiques de la programació.
Aquesta assignatura forma part de la matèria 3 (Informàtica) del Grau d’Enginyeria Informàtica i s'ha de veure com la continuació lògica de Programació I. L'objectiu bàsic és aprofundir en les nocions bàsiques de la programació imperativa introduïdes a Programació I i introduir els principis de la programació orientada a objectes. D'aquesta forma, els objectius formatius que es proposen per a l'assignatura són els següents:
Tema 0: Repàs d'estructures de programació bàsiques
Tema 1: Introducció a la programació orientada a objectes
Tema 2: Estructures de dades dinàmiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi individual per preparar proves d'avaluació | 11 | 0,44 | KM06, KM07, SM09, SM11 |
Sessions de teoria i exercicis | 50 | 2 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM10, SM11 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment de la resolució del projecte de programació | 1 | 0,04 | CM04, SM09, SM10, SM11 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització del projecte de programació | 48 | 1,92 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM10, SM11, SM12 |
Resolució de problemes | 36 | 1,44 | CM04, KM06, KM07, SM10, SM11 |
La metodologia docent de l'assignatura parteix del principi que "programar és l'única manera d'aprendre a programar" i, per tant, se centrarà principalment en el treball pràctic de l’estudiant. Les sessions presencials s’organitzaran per introduir els continguts teòrics de l’assignatura des d’una perspectiva molt pràctica, a partir d’exemples, exercicis i problemes de programació que s’hauran de resoldre a classe directament amb l’ordinador. Un dels objectius de l’assignatura és separar els conceptes teòrics (com ara la definició d’una classe o el tractament de fitxers) de la seva implementació en un llenguatge de programació específic, tot i que el llenguatge vehicular de l’assignatura serà el C++.
A més de l’explicació dels conceptes teòrics i la resolució de petits problemes a mode d’exemple durant les classes, també es durà a terme un projecte de programació que s’haurà d’anar desenvolupant de manera principalment autònoma al llarg del curs (amb seguiment i control puntuals per part del professorat). Aquest projecte permetrà integrar de manera pràctica gairebé tots els conceptes i eines de programació introduïts a les sessions presencials en la resolució d’un problema real i complex.
Finalment, també es proposarà un conjunt d’exercicis i activitats complementàries (com ara qüestionaris) que s’hauran de resoldre de manera individual durant el curs. Alguns d’aquests exercicis s’avaluaran i es discutiran a les sessions presencials, i han de servir per comprendre, integrar i aplicar els conceptes desenvolupats a classe. A totes les activitats del curs (sessions presencials, problemes i pràctiques) s’utilitzarà principalmentel llenguatge de programació C++, tot i que també s’explicarà de manera complementària com codificar els conceptes més importants utilitzant Python.
Pel que fa a la presencialitat, l’assignatura no distingirà entre sessions de teoria, problemes i pràctiques. Les sessions presencials s’organitzaran en quatre hores setmanals en grups d’uns 40 estudiants. Durant aquestes sessions es treballaran els conceptes detallats al temari de l’assignatura. En alguns casos, es podran posar a disposició de l’estudiant vídeos explicatius que caldrà visualitzar abans de la sessió. Les classes tindran un enfocament molt pràctic, amb exemples i exercicis que es plantejaran per facilitar la comprensió i l’aprenentatge dels conceptes explicats. Aquests exercicis es realitzaran i es discutiran durant la sessió, i serviran per introduir els continguts de l’assignatura i veure’n l’aplicació pràctica. Es recomana que l’estudiant porti el seu propi ordinador portàtil a classe, si en disposa, per poder fer els exercicis proposats.
L’estudiant haurà de complementar les classes presencials amb treball personal autònom, resolent els exercicis proposats, que han de servir per acabar d’assimilar els continguts de l’assignatura. Cal tenir present que el temari té una continuïtat lògica al llarg del curs, de manera que per seguir correctament una classe cal haver assimilat el que s’ha explicat a les sessions anteriors. Alguns d’aquests exercicis s’hauran de lliurar de manera individual com a part de l’avaluació.
A més, els estudiants hauran de fer, en grups de dos, un projecte de programació que es desenvoluparà de manera autònoma durant tot el curs, fora de les sessions presencials. Aquest projecte permetrà abordar un problemade programació amb una certa complexitat, integrant la majoria dels conceptes explicats durant el curs. Al llarg del curs, es dedicaran algunes sessions presencials al control, seguiment i avaluació del treball realitzat.
La gestió de la docència de l’assignatura es farà a través de la plataforma Caronte (http://caronte.uab.cat/), que servirà per consultar els materials, gestionar els grups de pràctiques, fer els lliuraments corresponents, consultar les qualificacions, comunicar-se amb el professorat, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats avaluables a realitzar a classe | 10% | 0 | 0 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM10, SM11 |
Primer examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM11 |
Projecte de programació | 15% | 0 | 0 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM10, SM11, SM12 |
Qüestionaris d'autoavaluació | 5% | 0 | 0 | KM06, KM07 |
Resolució de problemes | 10% | 0 | 0 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM10, SM11, SM12 |
Segon examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | CM04, KM06, KM07, SM09, SM11 |
L’avaluació de l’assignatura es basarà en tres tipus d’activitats:
La nota final de l’assignatura es calcularà combinant les tres activitats de la manera següent:
Nota Final = (0,25 × Avaluació continuada) + (0,15 × Projecte) + (0,6 × Avaluació individual)
Aquest apartat inclou:
No hi ha una nota mínima exigida en aquest apartat, però no es podran recuperar les activitats amb el termini de lliurament exhaurit. Es recomana participar activament en aquestes activitats, ja que són clau per assimilar els coneixements en temps real i proporcionen informació valuosa al professorat per adaptar les activitats, aprofundint en conceptes que no s’hagin assimilat correctament.
Inclou els resultats de les proves individuals realitzades durant el curs:
Si només s’ha suspès un dels parcials, la prova final servirà per recuperar exclusivament la part corresponent.
Per aprovar l’assignatura, caldrà:
Càlcul de la nota d’avaluació individual:
Avaluació individual = (0,5 × Parcial 1) + (0,5 × Parcial 2)
Inclou:
Per aprovar el projecte caldrà:
Si la nota del lliurament final és igual o superior a 3, es podrà recuperar. En aquest cas, la nota màxima que es podrà obtenir serà un 7.
L’estudiantat que opti per l’avaluació única haurà de:
Aquesta prova constarà de dues parts, corresponents als dos parcials. Caldrà obtenir una nota mínima de 4,5 en cadascuna per poder aprovar.
Càlcul de la nota final en l’avaluació única:
Nota Final = (0,2 × Lliurament de problemes a Caronte) + (0,2 × Projecte) + (0,6 × Avaluació individual)
Les notes mínimes requerides per aprovar són les mateixes que en l’avaluació continuada. També s’aplicarà el mateix sistema de recuperació.
No avaluable:
Un alumne es considerarà no avaluable (NA) si no participa en cap de les activitats avaluables de l’assignatura.
Suspès:
En cas de no superar l’assignatura perquè alguna de les activitats d’avaluació no assoleix la nota mínima requerida, la qualificació numèrica que constarà a l’expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes.
Matrícules d’honor:
L’atorgament de la qualificació de matrícula d’honor és una decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB estableix que només es poden concedir MH a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9,00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH sobre el total d’estudiants matriculats. El criteri utilitzat per concedir-les serà la nota final de l’assignatura.
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà el lloc, la data i l’hora de revisió, durant la qual l’estudiant podrà revisar l’activitat amb el professorat. En aquest context, es podran presentar reclamacions sobre la qualificació obtinguda, que seran valorades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l’estudiant no assisteix a la revisió en el moment establert, no es podrà revisar posteriorment l’activitat corresponent.
Aquestaassignatura no contempla un tractament diferenciat per a l’alumnat repetidor. No es convalidarà cap projecte d’anys anteriors, ja que es tracta d’una assignatura nova, amb un equip docent i una metodologia renovats.
Sense perjudici d’altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d’acord amb la normativa acadèmica vigent, qualsevol irregularitat comesa per un estudiant que pugui afectar la qualificació d’una activitat serà sancionada amb una nota de zero (0). Aquestes activitats no seran recuperables. Si l’activitat en qüestió és necessària per aprovar l’assignatura, aquesta quedarà suspesa automàticament, sense possibilitat de recuperació durant el mateix curs.
Les irregularitats inclouen, entre d’altres:
En aquests casos, la nota numèrica de l’expedient serà el valor menor entre 3,0 i la mitjanaponderada de les notes, i per tant no serà possible aprovar per compensació.
Per a l’avaluació dels lliuraments de problemes i pràctiques, s’utilitzaran eines de detecció de còpia de codi.
Les dates de les activitats d’avaluació continuada i dels lliuraments de treballs es publicaran a l’inici del curs. Aquestes dates poden estar subjectes a modificacions per motius d’adaptació a possibles incidències. Tots els canvis es comunicaran a través de la plataforma Caronte, que s’entén com el canal habitual d’intercanvi d’informació entre professorat i alumnat.
En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’IA exclusivament com a suport, per exemple per a la cerca d’informació, la interpretació de programes, la resolució de dubtes, etc. No es permet l’ús de la IA per a la realització de les tasques de programació que s’han de lliurar com a part de l’avaluació.
Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d’honestedat acadèmica i es tractarà com una irregularitat segons la normativa vigent, podent suposar el suspens a l'assignatura.
Les situacions següents s’han de gestionar a través de Gestió Acadèmica de l'Escola d'Enginyeria, que informarà l’estudiant sobre els protocols i normatives aplicables:
El professorat no té potestat per prendre decisions sobre aquests aspectes i es limitarà a aplicar les resolucions dels òrgans competents de l’Escola.
Qualsevol entorn de desenvolupament en C++ y Python (Visual Studio Code)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 412 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 471 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 472 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |