Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Informątica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits formals però es recomana haver cursat i aprovat l'assignatura de Fonaments de Computadors de primer curs, primer semestre.
L'objectiu de l'assignatura és que els estudiants comprenguin el paper que els sistemes digitals juguen en el món de la tecnologia informàtica i les comunicacions (TIC) en general siguin capaços de dissenyar i implementar circuits digitals de complexitat mitjana-baixa utilitzant portes lògiques i dispositius reconfigurables i entenguin que un computador no és sinó un sistema digital de certa complexitat.
S’aborden metodologies basades en arquitectures “Unitat de Procés – Unitat de Control (UP-UC)” per resoldre sistemes digitals d’una certa complexitat tot introduint els conceptes basics d’aquestes arquitectures tant en la seva versió “cablejada” (UP-UC feta amb portes i blocs lògics) com “microprogramada” (UC basada en ROM + seqüenciador). A la tercera part de l’assignatura es presenta el disseny d’un processador de codi obert (RISC-V) a partir del seu repertori d’instruccions bàsic i aplicant les estratègies i metodologies de disseny de les arquitectures UP-UC anteriors, implementant tant la versió microprogramada (RVuabM) com la versió cablejada d’aquest processador (RVuabC) i analitzant les principals diferencies en cost/prestacions de les dues propostes. Acabem amb unes breus pinzellades del concepte de pipeline com a solució optima i més habitual emprada en els processadors actuals.
Bloc 1. Circuits seqüencials (CS)
Bloc 2. Arquitectura Unitat de Procés-Unitat de Control (UP-UC)
Bloc 3. Disseny d'un processador RISC-V
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 30 | 1,2 | KM08, SM08 |
Prąctiques de laboratori | 12 | 0,48 | KM08, SM08 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos | 12 | 0,48 | KM08, SM08 |
Treball complementari de prąctiques | 10 | 0,4 | KM08, SM08 |
Tipus: Autņnomes | |||
Estudi autņnom | 40 | 1,6 | KM08, SM08 |
Preparació i resolució d'exercicis | 16 | 0,64 | KM08, SM08 |
Visualització dels videos | 12 | 0,48 | KM08, SM08 |
L'assignatura s'organitza en tres blocs. Els materials que s'ofereixen a través del Campus Virtual inclouen una sèrie de vídeos que l'estudiantat ha de visualitzar abans d'assistir a classe i que contenen els coneixements teòrico-pràctics necessaris per al disseny de sistemes digitals, exercicis interactius de correcció automàtica i un entorn de simulació de sistemes digitals.
L’assignatura s’imparteix en modalitat “problemes d’aula”. Totes les classes presencials es tracten com sessions basades en problemes. Les classes es dediquen a la resolució de qüestions i dubtes dels vídeos, i de casos proposats pel professorat. L'alumnat ha de participar activament en aquestes classes; no es tracta de classes convencionals "de teoria". Tenen lloc en grups petits (de l'ordre de 40-50 estudiants), condició indispensable per assolir el grau d'interactivitat necessari en una assignatura de caràcter eminentment pràctic.
L'assignatura es completa amb unes pràctiques en laboratori on l'alumnat implementa físicament els circuits, que fins aleshores s’havien limitat a dissenyar “sobre paper”. Cada sessió acull a 20-25 estudiants que treballen en grups de 2 i té una durada de 2 hores.
Les tutories podran ser individuals o en petits grups i es faran a demanda i en coordinació entre cada professor/a i els estudiants. També hi podran haver tutories col·lectives que podrà proposar l’equip docent, però aquestes requeriran l’enviament previ al fòrum corresponent del Campus Virtual (CV) d’aquelles preguntes concretes sobre conceptes o exercicis que calgui resoldre per tal que el professorat pugui planificar i realitzar adequadament la tutoria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquč els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves parcials i/o examen final | 50% | 8 | 0,32 | KM08, SM08 |
Lliurament de problemes periódics | 20% | 10 | 0,4 | KM08, SM08 |
Prąctiques de laboratori | 30% | 0 | 0 | KM08, SM08 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d'avaluació programades.
La nota del curs obtinguda per avaluació continua (AC) es calcula a partir de:
d’acord amb la fórmula: AC = PP · 0,5 + Pb · 0,2 + PL · 0,3
on, PP = (PP1+PP2)/2
Per aprovar el curs per avaluació continua s’han de complir les següents condicions:
b) Programació d’activitats d’avaluació
Les dates de les proves d'avaluació i del lliurament d'exercicis es publiquen a l’inici del curs al Campus Virtual (CV) i a la web de l’Escola (apartat d’exàmens), i poden estar subjectes a canvis de programació a causa de situacions imprevistes. Qualsevol modificació d'aquestes s'avisarà a través d'aquestes vies i plataformes.
És important puntualitzar que no es realitzarà cap examen a cap estudiant fora dels dies programats a l'efecte, llevat que hi concorrin causes justificades que s'hagin informat abans de la data prevista, i amb el consentiment del professor i l'aceptació de l'equip docent.
c) Procés de recuperació
L’activitat 1 d’avaluació corresponent a la part més conceptual i de problemes d'aula es pot recuperar en la prova final.
Les activitats 2 i 3 (lliurament d'exercicis i visualització dels vídeos) que correspon a un 20% de la nota final no es poden recuperar. L'activitat 4 tampoc es pot recuperar.
Si finalment PP < 5 o PL < 5, la nota final de l'assignatura serà el valor més baix entre la nota AC i 4,5.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Les notes de les activitats d'avaluació es publiquen en el CV. S’informarà del procediment de revisió un cop publicades les notes i normalment consistirà en establir un termini perquè els estudiants sol·licitin la revisió i en funció de les peticions rebudes s’informarà a l'estudiantat sobre la data i termini concret per fer la revisió. Si l'estudiant no segueix el procediment establert a la revisió o no es presenta a la revisió no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
La revisió de qualsevol prova pot suposar tan una millora com un empitjorament de la nota corresponent, tot depenent de la interpretació revisada que es faci de la prova.
e) Qualificacions especials
• S'avaluarà amb un "no-avaluable" a l’estudiant que no hagi participat en cap prova d'avaluació o pràctiques de laboratori.
• Per obtenir una "matrícula d'honor (MH)" la nota final obtinguda per l'estudiant ha de ser ≥ 9,0. No obstant això, atès que el nombre de MHs no pot excedir el 5% del nombre d'estudiants matriculats en l'assignatura, aquesta condició no és suficient i, per tant, les MH s'assignaran als estudiants que hagin obtingut les qualificacions més altes, tot respectant la regla anterior de nota ≥ 9,0.
f) Conseqüències de les irregularitats comeses pels estudiants: còpia i plagi,...
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la enel mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
Ús prohibit de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA)en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, osancions majors en casos de gravetat.
En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través daquest enllaē. Per accedir a la informació, caldrą introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Prąctiques d'aula | 411 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 412 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 431 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 432 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 451 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 452 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 411 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 412 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 413 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 414 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 415 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 416 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 417 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 418 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 419 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 420 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 421 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 422 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |