Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes de Recerca en Logopèdia

Codi: 107885 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Vives Brosa
Correu electrònic:
jaume.vives@uab.cat

Equip docent

Jose Maria Losilla Vidal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A l'estudiant se li pressuposen els coneixements sobre els conceptes bàsics de mètodes d'investigació que es donen a l'assignatura Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics.

A l'estudiant no se li pressuposen coneixements especials de matemàtiques excepte conèixer els fonaments d’anàlisi de dades recollits en el Curs d’Accés a la Universitat i/o en l’ensenyament secundari en els seus diferents plans d’estudi. Tanmateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d’usuari, sobre el maneig d’un ordinador.


Objectius

S’ espera que al finalitzar l’assignatura l'estudiant sigui capaç de:

  1. Comprendre els supòsits en els que es basa la lògica de la investigació científica.
  2. Diferenciar les alternatives metodològiques usades en la investigació en logopèdia.
  3. Conèixer les característiques dels dissenys usats habitualment en logopèdia.
  4. Avaluar el procés d'investigació a través dels principals criteris de qualitat.
  5. Distingir el nivell de mesura amb què s’han obtingut unes dades, como a requisit imprescindible per tal de seleccionar adequadament les corresponents anàlisis gràfiques i els estadístics o índexs a calcular.
  6. Utilitzar els índexs estadístics descriptius amb la finalitat de resumir les dades i interpretar correctament els resultats obtinguts.
  7. Conèixer el vocabulari metodològic bàsic en català, castellà i anglès.
  8. Realitzar anàlisis descriptives de dades mitjançant programari d'anàlisi estadística.

Resultats d'aprenentatge

  1. KM17 (Coneixement) Identificar les implicacions ètiques i de l'ús de dades sensibles en els diferents àmbits de l'actuació logopèdica.
  2. SM09 (Habilitat) Analitzar els resultats d'un estudi científic de l'àmbit logopèdic.
  3. SM12 (Habilitat) Discriminar els diferents mètodes i tècniques d'investigació a partir d'evidències basades en la pràctica en logopèdia i disciplines afins.

Continguts

1. Principis de metodologia de recerca

Mètodes, dissenys i tècniques quantitatives i qualitatives en la investigació en Logopèdia

Pràctica basada en l'evidència

2. Dissenys experimentals

Dissenys experimentals unifactorials intersubjecte vs intrasubjecte

Dissenys experimentals factorials

3. Dissenys quasiexperimentals

Experiment vs. Quasiexperiment

Dissenys pre-experimentals i quasiexperimentals

4. Dissenys de cas únic

5. Dissenys "ex post facto"

6. Dissenys d'enquesta

7. Mètode observacional

8. Orientació qualitativa i mètodes mixtes

9. Procés de dades

Estructura d'una matriu de dades

Lectura i definició de les propietats de les variables

Creació de variables

Selecció de casos

10. Anàlisi de dades

Descripció estadística univariant

Descripció estadística bivariant


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials grup 1/1 34,5 1,38 KM17, SM09, SM12
Classes presencials grup 1/4 10 0,4 SM09
Tipus: Supervisades      
Revisió de problemes integrats 5 0,2 SM09, SM12
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Entrenament en programaris basat en tutorials: procés i anàlisi de dades 30 1,2 SM09
Estudi i realització individual de resums, esquemes i mapes conceptuals 11,5 0,46 KM17, SM09, SM12
Evidència. Lectura crítica 3 0,12 SM12
Lectura comprensiva i crítica de materials 36 1,44 SM12
Tutories virtuals amb els professors i entre companys 12 0,48

En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. D’aquesta forma es perfila un plantejament “híbrid” en què combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l’aprenentatge significatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1. Prova individual escrita. Presencial. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu 4,5 punts 1,5 0,06 KM17, SM12
Evidència 2. Prova individual escrita. Moodle. Continguts: procés i anàlisi de dades. Segon període avaluatiu. 5 punts 1,5 0,06 KM17, SM09
Evidència 3. Exercici práctic. Individual, escrita, virtual. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu 0,5 punts 0 0 SM12

A continuació, indiquem les evidències d'aprenentatge que l'estudiantat haurà de realitzar, tant en el cas de l'avaluació continuada (AC) com de l'avaluació única (AU):

Evidències

Tipus 1

• Evidència 1. Prova individual escrita del bloc d'FDI (Ev1; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu).

• Evidència 2. Prova individual escrita del bloc d'AD (Ev2; AC i AU: 2on període avaluatiu).

Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a l’evidència 1 o a l’evidència 2 per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura

Tipus 2

• Evidencia 3. Exercici pràctic del bloc d'FDI (Ev3; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu). Aquesta activitat està pensada per marcar el ritme de treball, per consolidar conceptes de forma pràctica i per fer aflorar dubtes abans de fer l'Ev1.

Retorn de les evidències 

 Tipus de retorn 

 Evidències 

 Setmana 

Eina digital

Ev2

Ev3

AU

19

Setmana anterior al 1r període avaluatiu

19

A l'aula

Ev1

Setmana posterior al 1r període avaluatiu

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA): : "En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Definició d'estudiant avaluable

Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts.

Definició de superació de l'assignatura.

Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:

a) Hagi obtingut una qualificació mínimade 5,0 punts.

b) En cadascuna de les evidències tipus 1 (Ev1, Ev2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3,0 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4,8 punts.

Recuperació.

En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències tipus 1, mitjançant una prova teòrica-pràctica d'autoria individual. Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:

a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3,5 punts

b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total

La qualificació de l'evidència avaluada en la recuperació serà Aprovat en cas que la notasigui superior o igual a 5,0 punts.

-----

Avaluació única (AU)

• Evidència 1. Prova individual escrita del bloc d'FDI (Ev1; AU: 2on període avaluatiu).

• Evidència 2. Prova individual escrita del bloc d'AD (Ev2; AU: 2on període avaluatiu).

• Evidencia 3. Exercici pràctic del bloc d'FDI (Ev3; AU: 2on període avaluatiu). 

En el cas de l'AU, les evidències Ev1 i Ev2 es realitzaran el mateix dia i en el mateix lloc que l'evidència del 2on període avaluatiu i tindran la mateixa durada que tenen aquestes evidències en l’AC; primer es realitzarà l'Ev2 i a continuació l'Ev1; l'Ev3 es lliurarà també el mateix dia.

-S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

-La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada

L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web dela facultat).

-----

** El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).

** No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

** En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm


Bibliografia

Bibliografia fonamental:

Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.

Losilla, J.M. & Vives, J. (2024). Análisis de datos con Jamoνi. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/273258

 

Bibliografia complementària:

Babbie, E. (2000).  Fundamentos de la investigación social. Thomson.

Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª Ed.). McGraw Hill.

Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación (4ª ed.). McGrawHill.

Moreno, R., Martínez, R.J. & Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Pirámide.

Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B & ZechMesiter, J.S (2007).  Métodos de investigación en Psicología (7a Ed.). McGraw Hill

Solanas, A., Salafranca, L., Fauquet, J. & Núñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson


Programari

Bloc d'anàlisi de dades: Jamovi


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt