Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A l'estudiant se li pressuposen els coneixements sobre els conceptes bàsics de mètodes d'investigació que es donen a l'assignatura Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics.
A l'estudiant no se li pressuposen coneixements especials de matemàtiques excepte conèixer els fonaments d’anàlisi de dades recollits en el Curs d’Accés a la Universitat i/o en l’ensenyament secundari en els seus diferents plans d’estudi. Tanmateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d’usuari, sobre el maneig d’un ordinador.
S’ espera que al finalitzar l’assignatura l'estudiant sigui capaç de:
1. Principis de metodologia de recerca
Mètodes, dissenys i tècniques quantitatives i qualitatives en la investigació en Logopèdia
Pràctica basada en l'evidència
2. Dissenys experimentals
Dissenys experimentals unifactorials intersubjecte vs intrasubjecte
Dissenys experimentals factorials
3. Dissenys quasiexperimentals
Experiment vs. Quasiexperiment
Dissenys pre-experimentals i quasiexperimentals
4. Dissenys de cas únic
5. Dissenys "ex post facto"
6. Dissenys d'enquesta
7. Mètode observacional
8. Orientació qualitativa i mètodes mixtes
9. Procés de dades
Estructura d'una matriu de dades
Lectura i definició de les propietats de les variables
Creació de variables
Selecció de casos
10. Anàlisi de dades
Descripció estadística univariant
Descripció estadística bivariant
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials grup 1/1 | 34,5 | 1,38 | KM17, SM09, SM12 |
Classes presencials grup 1/4 | 10 | 0,4 | SM09 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes integrats | 5 | 0,2 | SM09, SM12 |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Entrenament en programaris basat en tutorials: procés i anàlisi de dades | 30 | 1,2 | SM09 |
Estudi i realització individual de resums, esquemes i mapes conceptuals | 11,5 | 0,46 | KM17, SM09, SM12 |
Evidència. Lectura crítica | 3 | 0,12 | SM12 |
Lectura comprensiva i crítica de materials | 36 | 1,44 | SM12 |
Tutories virtuals amb els professors i entre companys | 12 | 0,48 |
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. D’aquesta forma es perfila un plantejament “híbrid” en què combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l’aprenentatge significatiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova individual escrita. Presencial. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu | 4,5 punts | 1,5 | 0,06 | KM17, SM12 |
Evidència 2. Prova individual escrita. Moodle. Continguts: procés i anàlisi de dades. Segon període avaluatiu. | 5 punts | 1,5 | 0,06 | KM17, SM09 |
Evidència 3. Exercici práctic. Individual, escrita, virtual. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu | 0,5 punts | 0 | 0 | SM12 |
A continuació, indiquem les evidències d'aprenentatge que l'estudiantat haurà de realitzar, tant en el cas de l'avaluació continuada (AC) com de l'avaluació única (AU):
Evidències
Tipus 1
• Evidència 1. Prova individual escrita del bloc d'FDI (Ev1; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu).
• Evidència 2. Prova individual escrita del bloc d'AD (Ev2; AC i AU: 2on període avaluatiu).
Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a l’evidència 1 o a l’evidència 2 per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura
Tipus 2
• Evidencia 3. Exercici pràctic del bloc d'FDI (Ev3; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu). Aquesta activitat està pensada per marcar el ritme de treball, per consolidar conceptes de forma pràctica i per fer aflorar dubtes abans de fer l'Ev1.
Retorn de les evidències
Tipus de retorn |
Evidències |
Setmana |
Eina digital |
Ev2 Ev3 AU |
19 Setmana anterior al 1r període avaluatiu 19 |
A l'aula |
Ev1 |
Setmana posterior al 1r període avaluatiu |
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA): : "En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts.
Definició de superació de l'assignatura.
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínimade 5,0 punts.
b) En cadascuna de les evidències tipus 1 (Ev1, Ev2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3,0 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4,8 punts.
Recuperació.
En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències tipus 1, mitjançant una prova teòrica-pràctica d'autoria individual. Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3,5 punts
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total
La qualificació de l'evidència avaluada en la recuperació serà Aprovat en cas que la notasigui superior o igual a 5,0 punts.
-----
Avaluació única (AU)
• Evidència 1. Prova individual escrita del bloc d'FDI (Ev1; AU: 2on període avaluatiu).
• Evidència 2. Prova individual escrita del bloc d'AD (Ev2; AU: 2on període avaluatiu).
• Evidencia 3. Exercici pràctic del bloc d'FDI (Ev3; AU: 2on període avaluatiu).
En el cas de l'AU, les evidències Ev1 i Ev2 es realitzaran el mateix dia i en el mateix lloc que l'evidència del 2on període avaluatiu i tindran la mateixa durada que tenen aquestes evidències en l’AC; primer es realitzarà l'Ev2 i a continuació l'Ev1; l'Ev3 es lliurarà també el mateix dia.
-S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
-La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web dela facultat).
-----
** El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
** No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
** En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Bibliografia fonamental:
Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.
Losilla, J.M. & Vives, J. (2024). Análisis de datos con Jamoνi. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/273258
Bibliografia complementària:
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Thomson.
Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª Ed.). McGraw Hill.
Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación (4ª ed.). McGrawHill.
Moreno, R., Martínez, R.J. & Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Pirámide.
Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B & ZechMesiter, J.S (2007). Métodos de investigación en Psicología (7a Ed.). McGraw Hill
Solanas, A., Salafranca, L., Fauquet, J. & Núñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson
Bloc d'anàlisi de dades: Jamovi
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |