Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura de primer curs pretén donar eines als estudiants per a que assoleixin coneixements fonamentals sobre dos temes cabdals en la psicolingüística: com adquirim el llenguatge a la infància i com el processem
Quan l’estudiant acabi l’assignatura serà capaç de:
- reconèixer i descriure les principals orientacions teòriques en l'estudi de la psicolingüística i l'adquisició del llenguatge.
- enumerar els trets característics del llenguatge i les seves funcions.
- descriure les diferents fases del processament del llenguatge humà i les representacions internes associades a aquest processament.
- descriure i conèixer les etapes en les quals s'assoleixen les habilitats lingüístiques i comunicatives des la infantesa fins l’edat adulta.
- identificar les diferents metodologies de recollida de dades i estudi de la psicolingüística.
- relacionar el desenvolupament del llenguatge amb altres processos (cognitius i socials).
- detectar dificultats en les etapes inicials de l'adquisició del llenguatge.
PROCESSAMENT DEL LLENGUATGE
1. Processament del llenguatge en la percepció.
1.1. Comprensió del llenguatge.
1.1.1. Percepció de la parla en nadons i en adults.
1.1.2. Com reconeixem i emmagatzemem les paraules.
1.1.3. Processament sintàctic: l'estructura del llenguatge.
1.2. Llenguatge i comunicació.
1.2.1. Pragmàtica del llenguatge en funcionament.
1.2.2. Comprensió i producció del discurs.
2. Producció del llenguatge.
2.1 Producció de la parla. Fases i errors espontanis de parla.
3. Basses Neutoanatòmiques del processament del llenguatge.
4. El llenguatge, una capacitat de domini específic?
4.1. Els grans debats teòrics sobre la naturalesa cognitiva del llenguatge.
ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE
5. Adquisició del llenguatge.
5.1 Teories sobre l'adquisició del llenguatge: innatistes; constructivistes; sòcio-interaccionistes.
5.2 Mètodes d'estudi: metodologia observacional; paradigmes experimentals.
6. Etapes i processos d'adquisició del llenguatge.
6.1 Comunicació prelingüística: l'aparició de la comunicació intencional; les habilitats de percepció de la parla.
dels nadons; les adaptacions de l'adult.
6.2 Adquisició del lèxic: les primeres paraules; l'explosió lèxica; fenòmens evolutius en l'adquisició del
significat.
6.3 Desenvolupament fonològic: conductes prelingüístiques; desenvolupament fonològic i processos de
simplificació.
6.4 Procés d'adquisició morfosintàctica: la parla telegràfica; l'adquisició de la morfologia; l'oració simple;
l'oració composta i les modalitats oracionals.
6.5 Desenvolupament de la pragmàtica: les habilitats conversacionals; els actes de parla.
7.El desenvolupament del llenguatge més enllà dels cinc anys: 'desenvolupaments tardans'
7.1 Desenvolupaments semàntics i pragmàtics posteriors: els significats no literals.
7.2 Desenvolupaments sintàctics posteriors: les oracions compostes; les estructures sintàctiques complexes.
7.3. Construcció del discurs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral amb suport TIC i debat en grup | 64,5 | 2,58 | CM08, KM13, KM15, KM16 |
Classes pràctiques (Laboratori) | 8 | 0,32 | CM08, SM13 |
Classes pràctiques (Seminari) | 6 | 0,24 | CM08, SM13 |
Tipus: Supervisades | |||
Atenció individual (presencial o virtual) als estudiants que ho sol·licitin | 10,5 | 0,42 | KM13, KM15, KM16 |
Participació en el fòrum i altres activitats al campus virtual | 10 | 0,4 | CM08, KM13, KM15, KM16 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca autònoma d'informació | 20 | 0,8 | CM08, KM13, KM15, KM16 |
Estudi individual de la matèria i preparació d'examens | 50 | 2 | KM13, KM15, KM16 |
Lectura d'articles i capítols de llibres | 48 | 1,92 | CM08, KM13, KM15, KM16 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Prova escrita | 40% de la qualificació final | 2 | 0,08 | KM13, KM15, KM16 |
Ev2. Prova escrita | 40% de la qualificació final | 2 | 0,08 | KM13, KM15, KM16 |
Ev3 Activitats pràctiques | 20% de la qualificació final | 4 | 0,16 | CM08, SM13 |
Per a l’Ev1, es farà a l’aula en forma oral un retorn global i, si es sol·licita específicament, en tutoria. El retorn es farà una vegada publicades les qualificacions.
Per a l'Ev2, el retorn s'oferirà si es sol·licita, en forma oral i individual una vegada publicades les qualificacions. El retorn es farà una vegada publicades les qualificacions.
Per a l'EV3, el retorn es farà mitjançant eina digital o a l'aula en forma oral (segons la sessió), normalment una o dues setmanes després de cada sessió.
Referències bàsiques:
Aparici, M. (2012). L’adquisició del llenguatge. A Ll. Barrachina, Ll. (coord.), M. Aparici & E. Noguera, Desenvolupament i Avaluació del llenguatge oral. Barcelona: Editorial UOC.
Soler, O. (coord.) (2006). Psicologia del Llenguatge. Barcelona: EdiUOC.
Referències complementàries:
Aguado, G. (1995) El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años. Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.
Andreu, L.; Serra, J.M.; Soler, O.; Tolchinsky, L. (2013) Trastorns d'aprenentatge de l'escriptura i de les matemàtiques. Barcelona: Editorial UOC.
Aparici, M. & Igualada, A. (2019). El desarrollo del lenguaje y la comunicación en la infancia. Barcelona: Editorial UOC.
Ellis, A.W. (2016). Reading, Writing and Dyslexia (Classic edition). A cognitive approach. Oxford: Routledge, Taylor and Francis Group.
Garton, A. (1994) Interacción social y desarrollo del lenguaje y la cognición. Barcelona: Paidós.
Gràcia, M. (2003) Comunicacióny lenguaje en primeras edades. Intervención con familias. Lleida: Editorial Milenio.
Karmiloff, K. &Karmiloff-Smith,A. (2001) Hacia el lenguaje. Madrid: Morata (Original: Pathways to language. Cambridge: Cambridge University Press.)
López-Higes, R. (2003). Psicología del lenguaje. Madrid: Piràmide.
López-Ornat, S. (2011). La adquisición del lenguaje, un resumen en 2011. Revista de investigación en Logopedia, 1,1 pp. 1-11.
López Ornat, S. (2024). Del balbuceo al discurso: Avances sobre la psicología y la neurociencia de la adquisición del lenguaje. Alianza Editorial
Mariscal, S. i Gallo, M. P. (2014). Adquisición del lenguaje. Madrid: Síntesis.
Moreno Ríos, S. (2005). Psicología del desarrollo cognitivo y adquisición del lenguaje. Biblioteca Nueva: Madrid.
Owens, R. E. (2003). Desarrollo del lenguaje. Madrid: Pearson/Prentice Hall.
Perera, J., Aparici, M., Rosado, E., Salas, N. (2016). Written and Spoken Language Development across the Lifespan. Dordrecht: Springer.
Rondal, J.A. (1990). La interacción adulto-niño y la construcción del lenguaje. México: Trillas.
Serra, M., Serrat, E., Solé, M. R., Bel, A. y Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel.
Torrens, V. (ed.) (2018) La adquisición del lenguaje. Londres: Pearson.
No és aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |