Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | FB | 1 |
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que l’assignatura no té cap prerequisit oficial, s’assumeix que l’estudiant ha cursat l’assignatura prèvia de "Fonaments d'informàtica" i s'ha familiaritzat amb conceptes generals dels computadors.
És recomanable que l'estudiant tingui accés a un ordinador, preferiblement portàtil.
L'assignatura correspon a una matèria bàsica d'introducció a la programació en els graus de telecomunicacions i es realitza el segon semestre del primer curs.
Els seus objectius principals són:
1. Iniciació a la programació en C
2. Estructures de control
3. Programació modular
4. Estructures de dades
5. Fitxers i base de dades
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 36 | 1,44 | KM07, KM08, SM05 |
Tipus: Supervisades | |||
Problemes i pràctiques | 24 | 0,96 | KM07, KM08, SM05 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball fora de l'aula | 80 | 3,2 | KM07, KM08, SM05 |
S'utilitzarà el campus virtual (https://cv.uab.cat/) per a la comunicació amb l’alumnat.
Classes de teoria:
Es donen els coneixements bàsics de l'assignatura i indicacions de com completar i aprofundir aquests continguts.
Classes de problemes:
Es treballen els coneixements científics i tècnics exposats en les classes magistrals. Es resolen problemes i es discuteixen casos pràctics. Amb els problemes es promou la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític, i s'entrena en la resolució de problemes.
La metodologia utilitzada a les sessions de problemes consisteix a plantejar una sèrie d’exercicis que l’alumnat ha de resoldre prèviament. Durant la classe, es revisen els dubtes sorgits i es resolen els exercicis que hagin generat més dificultats. En algunes sessions, es recullen els treballs realitzats per corregir-los.
Eventualment en alguna sessió de problemes es treballa en grup per resoldre problemes de síntesis de matèria.
Pràctiques:
Durant el curs es realitzaran 6 pràctiques de 2 hores. Es treballarà en grups de 2.
En les pràctiques l'alumnat haurà de desenvolupar els hàbits de pensament propis de la matèria i de treball en grup i iniciar-se en l'ús de llenguatge de programació.
La IA es pot fer servir com a eina d'aprenentatge. Però no està permesa en la realització de les activitats pràctiques i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Primer parcial | 30 | 2 | 0,08 | KM07, KM08 |
2. Segon parcial | 35 | 2 | 0,08 | SM05 |
3. Exercicis resolts a classe | 10 | 2 | 0,08 | KM07, KM08 |
4. Pràctiques de laboratori | 25 | 4 | 0,16 | SM05 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d’avaluació programades
L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
Activitats d’avaluació | Pes nota avaluació continuada | Nota mínima |
Primer Parcial (P1) | 30 % | 3.5 |
Segon Parcial (P2) | 35 % | 3.5 |
Recull de problemes (PRO) | 10 % | |
Pràctiques de laboratori (LAB) | 25 % | 5.0 |
Per poder aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 3.5 en els dos parcials P1 i P2 i una nota mínima de 5.0 en LAB.
Cal tenir en compte que l’activitat LAB és no recuperable. Per tant, suspendre-la amb una nota inferior a la indicada anteriorment suposa no poder aprovar l’assignatura.
AVALUACIÓ EN ELS EXÀMENS PARCIALS (P1, P2)
Es faran dues proves escrites com a part de l’avaluació continuada, que es realitzaran i s’avaluaran de manera individual.
AVALUACIÓ EN EL RECULL DE PROBLEMES (PRO)
Al final d'algunes de les sessions de problemes es proposarà a l’alumnat que resolgui un petit exercici i/o qüestionari sobre els continguts treballats i que hauran de lliurar abans que acabi la classe. La resolució i avaluació d'aquest exercici podrà ser individual o grupal segons el tipusd'activitat.
AVALUACIÓ EN LES ACTIVITATS PRÀCTIQUES (LAB)
Les pràctiques s'aproven per avaluació continuada.
Les activitats d'avaluació podran ser:
b) Programació d’activitats d’avaluació
El calendari dels exàmens parcials P1 i P2 es farà públic a través del Campus Virtual i a la web de l’Escola d’Enginyeria. Les dates d'avaluació es fixen a inici de curs i no tenen data alternativa de recuperació en cas d'inassistència. Cas de produir-se algun canvi de programació per motius d'adaptació a possibles incidències, sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis.
L'avaluació de les pràctiques (LAB) es realitzarà durant les hores de les sessions pràctiques.
El recull de problemes (PRO) es realitzarà en les sessions de problemes.
c) Procés de recuperació
Es farà un examen final on l’estudiant pot recuperar els parcials P1 i/o P2.
D’acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l’Escola d’Enginyeria les activitats següents no es podran recuperar:
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en què l’alumnat podrà revisar l’activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat que ha avaluat aquesta activitat. Si el/la estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions
Matrícules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor (MH) és decisió del professorat responsable de l’assignatura. Només es podrà concedir la qualificació de MH a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i que hagi demostrat excel·lència en totes les activitats avaluables. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
No avaluable: Un/a estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s’ha presentat a cap dels exàmens parcials P1, P2 i no ha realitzat cap prova d'avaluació pràctica.
Nota final: la nota final sortirà del promig ponderat de totes les activitats d'avaluació. Es considera aprovat tot aquell que:
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació noarribaa la notamínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes.
f) Conseqüències de les irregularitats comeses pels estudiants: còpia, plagi, ús de la IA...
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En cas que un/a estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes (i per tant no serà possible aprovar percompensació).
En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades. En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
A inici de curs acadèmic, en cas que sigui possible, es notificarà si hi ha convalidació de pràctiques. En cas que n’hi hagi, la convalidació de pràctiques només es realitzarà quan es sol·liciti i es tinguin aprovades del curs anterior.
La bibliografia que s'emprarà en l'assignatura serà:
Llibres de classe:
- Rodríguez-Losada González, D., Cena, C. E. G., & Muñoz Cano, J. (2022). Introducción a la programación en C. UPM Press. Disponible en format digital
- Muñoz Frías, J. D., & Palacios Hielscher, R. (2006). Fundamentos de programación utilizando el lenguaje C. Universidad Pontificia Comillas. Disponible en format digital
- Antonakos, J. L., Mansfield, K. C., Carretero Pérez, J., García Carballeira, F., Pérez Costoya, F., & Joyanes Aguilar, L. (2007). Programación estructurada en C. Prentice-Hall.
Llibres complementaris:
- Quero Catalinas, E. (1998). Programación en lenguaje C : ejercicios y problemas. Paraninfo.
Per a la programació amb C es farà servir, principalment, l'entorn de desenvolupament Visual Studio Code (https://code.visualstudio.com/).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 331 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 332 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 315 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 316 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 317 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 33 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |