Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | FB | 1 |
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
L’ objectiu base de l’assignatura de Fonaments d’Informàtica és introduir els conceptes bàsics de la informàtica, els components físics d’un ordinador, els fonaments de la programació del processador i la representació de la informació en el computador. Concretament,
- Aprendre la representació de la informació dins d’un ordinador. Això inclou sistemes de numeració (binari, decimal, hexadecimal), codificació de caràcters (ASCII, Unicode), i la representació de dades com enters, reals i booleans.
- Conèixer els components bàsics del maquinari, com la CPU, la memòria (RAM), els dispositius d’emmagatzematge (discs durs, SSD), i els perifèrics d’entrada i sortida. S’explica com aquests elements interactuen i com formen part d’un sistema computacional complet.
- Conèixer l’arquitectura del processador i la seva programació.
- Introduir conceptes generals sobre sistemes operatius i bases de dades.
Tema 1. Introducció
Tema 2. Representació de dades en el computador
- Representació de la informació: text, números, imatge, so.
- Representació caràcters. BCD, ASCII, Unicode
- Representació de naturals i entera.
- Representació de reals
Tema 3. Conceptes de sistemes digitals
- Funció, expressió boolena.
- Ccomponents combinacionals
- Components seqüencials.
Tema 4. Processador i memòria
- CPU
- Memòria semiconductora.
- Arquitectura RISCV-32I-simple
Tema 5. Assemblador. L’ISA RISC-V.
- L’ISA RISCV-32I simple.
- Programació en assemblador.
Tema 6. Processador
- Arquitectura RISCV-32i-simple
Tema 7. Memòria
- Jerarquia de memòria.
- Memòria cau.
- Conceptes de memòria virtual, paginació, segmentació.
Tema 8. Entrada/sortida
- Arquitectures: E/S, DMA, interrupcions.
- Interfícies d'entrada/sortida
- Sistemes RAID.
Tema 9. Introducció al sistema operatiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 36 | 1,44 | KM04, KM05 |
Tipus: Supervisades | |||
Problemes i pràctiques | 24 | 0,96 | KM06, SM05 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 90 | 3,6 | KM04, KM05, KM06, SM05 |
Classes de teoria:
Es donen els coneixements bàsics de l'assignatura i indicacions de com completar i aprofundir aquests continguts.
Classes de problemes:
Es treballen els coneixements científics i tècnics exposats en les classes magistrals. Es resolen problemes i es discuteixen casos pràctics. Amb els problemes es promou la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític, i s'entrena l'estudiant en la resolució de casos pràctics.
La metodologia seguida en problemes és la següent: es lliuren uns fulls de problemes, que els alumnes han de resoldre. A classe es fa una revisió dels dubtes que han sorgit i es resolen aquells que els alumnes han tingut conflictes.
Eventualment en alguna sessió de problemes es treballa en grup per resoldre problemes de síntesis de matèria amb autoavaluació.
Pràctiques:
Durant el curs es realitzaran sessions de pràctiques. Els alumnes treballaran en grups de 2.
En les pràctiques l'alumne haurà de desenvolupar els hàbits de pensament propis de la matèria i de treball en grup. L'alumne haurà d'iniciar-se en la resolució d'algorismes.
Les sessions podran incloure exercicis d'autoavaluació o avaluació.
La IA es pot fer servir com a eina d'aprenentatge. Però no està permesa en la realització de les activitats pràctiques i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques | 25% | 0 | 0 | KM06, SM05 |
Activitats supervisades | 10%-0% | 0 | 0 | KM04, KM05, KM06, SM05 |
Proves d'avaluació continuada | 65% - 75% | 0 | 0 | KM04, KM05 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
1. SOBRE EL TIPUS D'ACTIVITAT D'AVALUACIÓ
En la nota de l'assignatura hi intervenen fins a 3 tipus d'activitats:
- Dues proves d'AVALUACIÓ CONTINUADA. El pes final en l'assignatura va entre el 65% i el 75%, depenent del nombre d'activitats d'avaluació supervisades que s'hagin realitzat.
- Activitats d'avaluació proposades en les CLASSES PRÀCTIQUES. La pes final en l'assignatura serà del 25%. L'assistència és obligatòria.
- Durant el curs es podran realitzar ACTIVITATS D'AVALUACIÓ SUPERVISADA. El pes màxim d'aquestes activitats serà del 10%. El pes dependrà del nombre total d'activitats realitzades.
2. DE LES PROVES D'AVALUACIÓ CONTINUADA
- Hi haurà dues proves d'avaluació continuada. Les dates d'avaluació continuada es fixen a inici de curs per la coordinació de la titulació i no tenen data alternativa de recuperació en cas d'inassistència.
- El pes de cada prova serà el 50%.
- La nota final de les proves d'avaluació continuada surt de fer la mitja aritmètica entre les dues notes.
- Per poder fer mitja cal tenir com a mínim un 3.5 (sobre 10) en cadascuna de les dues proves.
- Hi haurà una prova final per recuperar la/les parts que no s'hagin aprovat.
3. DE L'AVALUACIÓ EN LES ACTIVITATS PRÀCTIQUES
Les pràctiques s'aproven per avaluació continuada.
Les activitats d'avaluació podran ser:
- Entregues d'informes i/o exercicis de les sessions de pràctiques. La nota serà de fins a 1 punt (sobre 10) en total.
- Proves d'avaluació de la classe pràctica (podran ser orals).
- Cal tenir un 5 (sobre 10) de l'avaluació de les pràctiques per poder fer mitja amb la nota de teoria i aprovar l'assignatura.
- Cal presentar-se a totes les provesd'avaluació pràctica i treure més d'un 1.5 (sobre 10) en cada provaper poder fer mitja.
4. SOBRE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ SUPERVISADA
- Se'n podran fer durant el curs coma reculls d'activitats d'avaluació continuada en classe.
- No hi ha cap requisit que afecti a la nota final.
- No es poden recuperar.
- De fer-se'n, podran comptar fins a un 10% de la nota final que s'ajustarà sobre la nota de les activitats d'avaluació continuada.
5. SOBRE LA PUNTUACIÓ FINAL
Es considera aprovat tot aquell que
- tingui una nota sigui igual ò superior a 5 (sobre 10) (calculada d'acord amb els barems establerts) i
- tingui com a mínim un 5 de la nota de pràctiques i
- no li quedi cap nota de l'avaluació continuada per sota de la nota mínima (que és de 3.5 (sobre 10)).
6. SOBRE POSSIBLES CONVALIDACIONS DE PRÀCTIQUES:
A inici de curs acadèmic, en cas que sigui possible, es notificarà si hi ha convalidació de pràctiques. Cas de ser-hi, la convalidació de pràctiques només es realitzarà quan es sol·liciti i les pràctiques s’hagin realitzat i aprovat el curs anterior.
7. Les notes podran ser revisades dins el període que s'establirà per a cada activitat.
8. La qualificació MH s'atorgarà si se supera el 90% de la puntuació en el percentatge establert per la universitat i sempre que l'estudiant demostri excel·lència en totes les seves activitats avaluades.
Un no avaluable es considerà en el cas que un estudiant no hagi realitzat cap activitat d'avaluació.
El suspens per no haver assolit la nota mínima en alguna de les activitats d’avaluació és el min{nota mitja, 4.5}.
9. Tot canvi en la programació s'informarà al Campus Virtual.
10. Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es
qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma
i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, l'assignatura quedarà suspesa directament, senseoportunitat de recuperar-la
en el mateix curs.
Llibre genèric oer a tot el curs:
- Linda Null. "Essentials of Computer Organization and Architecture", Sixth Edition, Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning, 2023. ISBN 978-1284259445
- D. Patterson, A. Waterman. "Guia pràctica de RISC-V. El atlas de una arquitectura abierta." : ISBN 978-0-9992491-2-3. Document pdf. (Recomanat pel RISC-V).
Blibliografia complementària:
Llibre específic pel processador RISC-V:
- S.L. Harris, D. Harris. "Digital Design and Computer Architecture, RISC-V Edition". Morgan-Kaufman. 2021
Llibre específic per sistemes digitals:
- J. Oliver, C. Ferrer. "Diseño de sistemas digitales: introducción práctica". Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. 1998. ISBN 84-490-1445-X
Llibre específic per sistemes operatius:
- Pedro de Miguel Anasagasti, Fernando Pérez Costoya. "Sistemas Operativos", D. Arquitectura y Tecnología de Sistemas Informáticos, ETSE, UPM. 2016. Bajo licencia Creative Commons NoComercial CompartirIgual 4.0.
Pel desenvolupament de l'assignatura no calen eines de programació complexes.
S'utilitzaran eines en xarxa per la introducció a la programació en assemblador.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 331 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 332 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 315 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 316 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 317 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 318 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 33 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |