Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Competències Digitals i de Comunicació en Turisme

Codi: 107802 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Direcció Hotelera FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Tatiana Lopez Orozco
Correu electrònic:
tatiana.lopez@uab.cat

Equip docent

Raul Suhett de Morais

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L’assignatura té com a objectiu principal desenvolupar les competències digitals i comunicatives necessàries per dissenyar, analitzar i presentar projectes acadèmics i professionals vinculats al sector turístic i hoteler, amb una mirada crítica, sostenible i inclusiva. L’alumnat:

  • Prendrà consciència del seu estil comunicatiu, de les seves habilitats interpersonals i de la importància del treball intercultural en entorns professionals.

  • Adquirirà coneixements bàsics sobre metodologies de recerca i sobre l’ús d’eines digitals aplicades a la recerca acadèmica, com ara Mendeley o Google Scholar.

  • Desenvoluparà habilitats pràctiques en l’ús de Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Canva i altres eines per a l’elaboració de presentacions i la visualització de dades.

  • Integrarà fonts d’informació fiables, sistemes de citació, gestió bibliogràfica i eines d’organització del treball acadèmic, aplicant criteris d’ètica, traçabilitat i rigor científic.

  • Utilitzarà de manera crítica i responsable eines d’intel·ligència artificial generativa com a suport als processos de recerca i creació de continguts.

  • Dissenyarà presentacions professionals i desenvoluparàuna identitat digital bàsica a través de la creació de pàgines web i perfils en xarxes socials vinculats al sector turístic.

  • Aplicarà els coneixements adquirits en un projecte transversal compartit amb l’assignatura Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler, integrant competències de recerca i ús d’eines digitals amb un enfocament responsable, igualitari i sostenible.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Dissenyar projectes i presentacions relacionades amb el sector hoteler i de la restauració utilitzant els sistemes operatius analitzats.
  2. CM12 (Competència) Dissenyar, fent servir instruments de comunicació personal i digital, projectes de l'àmbit hoteler, de la restauració i dels esdeveniments.
  3. KM11 (Coneixement) Identificar els canvis tecnològics que vagin sorgint en el sector turístic.
  4. KM12 (Coneixement) Indicar alguns dels instruments de recerca en línia i de gestió bibliogràfica útils en el sector hoteler.
  5. SM14 (Habilitat) Investigar les fonts d'informació i programes de gestió i d'organització del temps per determinar les més adequades a les empreses hoteleres i de la restauració.
  6. SM15 (Habilitat) Experimentar amb els programes de gestió d'empreses existents en el sector hoteler i de la restauració.
  7. SM16 (Habilitat) Fer servir tecnologia digital de gestió d'empreses per a l'anàlisi de la informació turística.

Continguts

Bloc 1: Eines comunicatives (1,5 ECTS)

  • Estil comunicatiu personal i interpersonal.

  • Habilitats per al treball en equip i la interculturalitat.

  • Dinàmiques d’autoconeixement i comunicació conscient.

  • Pràctiques orals: presentacions, argumentació i escolta activa.

🔹 Bloc 2: Mètodes de recerca en turisme (1,5 ECTS)

  • Introducció al treball acadèmic universitari.

  • Fonts d’informació i tipus de documents.

  • Criteris de fiabilitat i traçabilitat.

  • Gestió bibliogràfica (estils de citació, referències, ús de Mendeley).

  • Ètica en la recerca: plagi, drets d’autor i ús de la IA.

  • Introducció a l’escriptura acadèmica i estructura de treballs.

🔹 Bloc 3: Eines digitals aplicades (3 ECTS)

  • Microsoft Word:estils, taules, índexs, referències automàtiques.
  • Microsoft Excel: fórmules, funcions, gràfics, taules de dades i estadístiques simples.

  • Microsoft Excel (nivell avançat): ús de funcions i creació de taules dinàmiques.

  • Microsoft PowerPoint i Canva: disseny visual, storytelling i presentació de projectes.

  • Intel·ligència artificial generativa: usos, riscos i bones pràctiques.

  • Creació bàsica de pàgines web i perfils a xarxes socials professionals.

  • Aplicació d’eines en projectes vinculats al sector turístic i hoteler.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions Eines comunicatives 25 1 CM11, CM12, SM15
Sessions teòriques 55 2,2 CM11, CM12, KM11, KM12, SM14, SM15, SM16
Tipus: Supervisades      
Resoldre exercicis i problemes 16 0,64 CM11, CM12, KM11, SM14, SM15, SM16
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 16 0,64 CM11, CM12, KM12, SM14, SM15, SM16
Recerca 16 0,64 CM11, KM11, KM12, SM14, SM16

L’assignatura combina tres mètodes principals d’ensenyament i aprenentatge:

1️⃣ Sessions teòriques i participatives
Durant les classes s’introduiran conceptes clau de comunicació, eines digitals i mètodes de recerca. Es fomentarà la participació activa de l’alumnat mitjançant exercicis pràctics, reflexió crítica i anàlisi de casos vinculats al sector turístic i hoteler.

2️⃣ Tallers digitals i sessions pràctiques
Aquestes sessions permetran aplicar els coneixements adquirits mitjançant l’ús guiat de programes com Word, Excel, PowerPoint/Canva i eines de cerca i gestió bibliogràfica. Es realitzaran exercicis i tasques individuals o en grup vinculades al projecte transversal compartit amb l’assignatura de Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler.

3️⃣ Treball autònom i ús del Campus Virtual
El Campus Virtual s’utilitzarà com a espai de seguiment i acompanyament. Es posarà a disposició de l’alumnat tot el material necessari (recursos, activitats, rúbriques). Cada estudiant haurà de gestionar el seu temps per resoldre les tasques proposades i desenvolupar el projecte final integrador.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Eines Comunicatives 25% 12 0,48 CM11, CM12, SM15
Examen parcial 1 25% 2 0,08 CM11, CM12, KM11, KM12, SM14
Examen parcial 2 25% 2 0,08 SM14, SM15, SM16
Tasques pràctiques a l'aula 10% 2 0,08 CM11, CM12, KM11, KM12, SM14, SM15, SM16
Treball final i presentació 15% 4 0,16 CM11, CM12, SM14, SM15, SM16

L’alumnat pot escollir entre avaluació contínua o avaluació única.

A) Avaluació contínua

Es basa en tres blocs d’activitats:

  • Exàmens parcials d’habilitats informàtiques (25% + 25%)
    Dues proves pràctiques sobre ús de Word, Excel, PowerPoint/Canva, càlcul i representació de dades. Cal obtenir una nota mínima de 4 en cada part per fer mitjana.

  • Tasques pràctiques a l’aula (10%)
    Activitats aplicades que complementen el desenvolupament d’habilitats digitals i de recerca a classe.

  • Treball transversal compartit amb Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler (15%)
    Es valorarà l’aplicació d’eines digitals i instruments de recerca en el desenvolupament del projecte conjunt.

  • Bloc Eines Comunicatives (25%)
    Participació obligatòria a les sessions específiques (es permet fins a un 10% d’absències), lliurament i presentació de les activitats del bloc.

B) Avaluació única
L’alumnat haurà de realitzar un examen pràctic final que inclogui:

  • Aplicació d’habilitats informàtiques

  • Eines de recerca

  • Elements clau del bloc comunicatiu

C) Recuperació
Per accedir no es requereix cap nota mínima. L’única condició és haver-se presentat a l’examen final de la/les part(s) suspesa/es. Es farà mitjançant prova pràctica o tasques complementàries.

No Avaluable
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant no participi en almenys la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

  • Segovia Pérez, M. & Figueroa Domecq, C. (2018). Turismo y género: La perspectiva inclusiva en la gestión turística. UOC Editorial. https://www.editorialuoc.com/turismo-y-genero?
  • Rivera Mateos, M. & Rodríguez García, L. (2011). Turismo responsable, sostenibilidad y desarrollo local comunitario. PDF disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=525510
  • Gallardo H., G. G. (2025). Construye tu marca personal digital: La guía definitiva para triunfar en la era digital. https://www.researchgate.net/publication/391666729_Construye_Tu_Marca_Personal_Digital_La_Guia_Definitiva_para_Triunfar_en_la_Era_Digital
  • Posicionament de la UAB respecte als usos de la IA en docència https://www.uab.cat/web/la-docencia-a-la-uab/docencia/posicionament-de-la-uab-respecte-als-usos-de-la-ia-en-docencia-1345919477362.html 
  • Biblioteca/CRAI UPF (2023). Intel·ligència artificial: eines per a la docència i aprenentatge: definició i funcionament. https://guiesbibtic.upf.edu/iag
  • EUA (2023). «Artificial intelligence tools and their responsable use in higher education learning and teaching». Position paper: EUA, febrer.
  • Ganyet, J.M.(2023). «La revolución de los humanos». La Vanguardia, 15.1.2023.
  • Knust, R. (2023). «Cómo usar ChatGPT en el aula». EDUTEKA. ¿Cómo usar ChatGPT en el aula?.
  • UNED, Secretaría de Estado de Digitalización (2023). Curso online gratuito “Elementos de IA”. https://course.elementsofai.com/es/.
  • UNESCO (2023). Chat GPT. An artificial intelligence in Higher Education.

Programari

  • Microsoft Word, Excel i PowerPoint (Office 365)

  • Canva

  • Copilot

  • ChatGPT

  • Mendeley

  • Google Scholar

  • LinkedIn

  • Wix.com

  • Notion

  • About.me

  • Biblioteca digital UAB https://biblioteca.uab.cat 


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt