Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Empresa

Codi: 107790 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Direcció Hotelera FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Cesar Rodes Mayor
Correu electrònic:
eduardo.rodes@uab.cat

Equip docent

Eduardo Cesar Rodes Mayor

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Objectius

Aquesta assignatura és la primera de les que s'inclouen en el Grau de Direcció Hotelera sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats hoteleres. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.

En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:

 

1. Comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb l'empresa i la funció directiva, amb especial èmfasi en les diverses empreses hoteleres.

 

2. Conèixer i entendre els conceptes i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa i la seva aplicació a la direcció hotelera.

 

3. Emprenedoria i innovació. Per fomentar l'esperit emprenedor dels estudiants, es treballarà i discutirà sobre l'orientació emprenedora en el marc de la funció directiva i l'estratègia empresarial. Així mateix, durant el curs s'analitzarà algun cas pràctic que tracti la creació i desenvolupament d'una empresa de l'àmbit turístic. Finalment, la realització del treball sobre una empresa hotelera real per part dels estudiants inclourà l'anàlisi de la seva creació i posterior evolució.

 

Competències

  • Definir i aplicar la direcció i gestió (management) dels diferents tipus d'organitzacions al sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics de l'allotjament i la restauració en totes les dimensions, departaments, activitats i àrees en el context del sector turístic.
  • Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  • Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l'impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  2. Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir, identificar i aplicar els conceptes de la direcció estratègica als productes de les empreses d'allotjament i restauració.
  5. Distingir, identificar i aplicar les estratègies, les estructures i els processos referents als recursos humans de les empreses d'hoteleria i restauració.
  6. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Gestionar i organitzar el temps.
  8. Identificar la base teòrica i conceptual de l'estratègia de l'empresa turística.
  9. Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  10. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  11. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  12. Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Proposar respostes bàsiques a les demandes socials en referència a les necessitats dels equips humans de les empreses hoteleres i de restauració, tenint en compte la diversitat personal i la perspectiva de gènere.
  2. CM04 (Competència) Proposar respostes bàsiques a les demandes socials en referència a les necessitats dels equips humans de les empreses hoteleres i de restauració, tenint en compte la diversitat personal i la perspectiva de gènere.
  3. CM05 (Competència) Adaptar els models de gestió empresarial i de lideratge en la resolució de tasques i projectes per desenvolupar al sector de l'hoteleria, la restauració i els esdeveniments.
  4. KM03 (Coneixement) Identificar la base teòrica i conceptual de l'estratègia en l'empresa hotelera, de restauració i d'esdeveniments.
  5. KM04 (Coneixement) Reconèixer les principals funcions directives i procediments en la gestió d'equips en els diferents àmbits i departaments del sector turístic.
  6. SM04 (Habilitat) Aplicar, als treballs i projectes que cal desenvolupar, els conceptes de la direcció estratègica pel que fa a les empreses hoteleres, de restauració i d'esdeveniments.
  7. SM05 (Habilitat) Fer servir metodologies d'anàlisi empresarial en la gestió d'empreses, lideratge, motivació i gestió d'equips en el sector turístic i hoteler.
  8. SM06 (Habilitat) Aplicar els models de lideratge, motivació i gestió d'equips en els treballs conjunts en el sector turístic i hoteler.

Continguts

Continguts

1. L'empresa.

1.1. Concepte d'empresa.

1.2. Elements i funcions de l'empresa. La creació de valor i els beneficis de l'empresa.

1.3. Classes d'empreses. Les empreses hoteleres.

 

2. La funció directiva.

2.1. Concepte i classes de direcció.

2.2. Tasques fonamentals de direcció

2.3. Direcció i emprenedoria. El perfil emprenedor des d'una perspectiva de gènere.

 

3. L'estratègia de l'empresa.

3.1. Concepte i elements de l'estratègia.

3.2. Diferents nivells de l'estratègia.

3.3. El procés de formulació de l'estratègia.

 

4. Anàlisi interna.

4.1. Anàlisi funcional.

4.2. La cadena de valor.

4.3. Anàlisi dels recursos i les capacitats.

4.4. Recursos financers i decisions d'inversió.

 

5. Anàlisi de l'entorn.

5.1. Anàlisi de l'entorn general.

5.2. Anàlisi de l'entorn específic i operatiu.

5.3. Tendències actuals a l'entorn social en empreses hoteleres.

 

6. Estratègies competitives.

6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu i posicionament.

6.2. Estratègies competitives genèriques.

6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.

 

7. Estratègies corporatives.

7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.

7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.

7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació de treball d'anàlisi d'empresa del sector hotelero 1 0,04 CM04, CM05, SM04, SM05, SM06
Classes teòriques 35 1,4 KM03, KM04, SM05, SM06
Discussió de treballs pràctics 10 0,4 CM04, CM05, KM04, SM04, SM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 CM04, CM05, KM03, KM04, SM04, SM05, SM06
Tipus: Autònomes      
Elaboració Treballs 25 1 CM04, CM05, SM04, SM05
Estudi 58 2,32 CM04, CM05, KM03, KM04, SM04, SM05, SM06
Resolució de casos 4 0,16 CM04, CM05, SM04, SM05

Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.

PLANIFICACIÓ DE LA DOCENCIA

 

SETMANA

TEMA

METODE

HORES

1, 2

L'empresa

Classe magistral i casos pràctics

1, 2

3, 4

La funció directiva

Classe magistral i casos pràctics

3, 4

5, 6

L'estratègia de l'empresa

Classe magistral i casos pràctics, tutories

5, 6

7, 8

Anàlisi interna

Classe magistral i casos pràctics

7, 8

9, 10

Anàlisi de l'entorn

Classe magistral i casos pràctics

9, 10

11, 12

Estratègies competitives

Classe magistral i casos pràctics

11, 12

13, 14

Estratègies corporatives

Classe magistral i casos pràctics, tutories

13, 14

15

Treballs en grup

Presentacions

15

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió de treballs pràctics 15 4 0,16 CM04, CM05, KM03, KM04, SM04, SM05, SM06
Examen Teòric part 1 30 1 0,04 CM04, CM05, KM03, KM04, SM05, SM06
Examen Teòric part 2 30 1 0,04 CM04, KM03, SM04
Presentació de treball d'anàlisi d'empresa del sector hoteler 25 1 0,04 CM04, CM05, KM03, KM04, SM04, SM05, SM06

Avaluació


L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (cadascuna compta un 30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball d'anàlisi d'una empresa hotelera (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%). Condició sine qua non per a obtenir l'acreditació de l'assignatura: serà necessari haver aprovat (amb nota major o igual a 5) tant els exàmens com el treball en grup.

La qualificació de l'assignatura serà NO AVALUABLE quan l'estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d'avaluació i/o no es presenti a l'examen final.

Avaluació única

Els alumnes que decideixin no fer una avaluació continuada tenen opció a una avaluació única. Aquesta serà un examen final de tot el temari i un treball escrit (monografia) individual d'anàlisi econòmica d'una empresa del sector hoteler de aplicació tots els conceptes estudiats en l'assignatura.


Bibliografia

 Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:

 

Besanko, David, David Dranove, Mark Shanley y Scott Shaefer (2017), Economics of Strategy, 7.ª Ed. John Wiley and Sons, Nueva York

Brealy, Richard y  Myers, Stephen (2020): Principios de Finanzas Corporativas. McGraw-Hill.

Enz, Cathy (2009) Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.

Grant, Robert M. (2022): Contemporary Strategy analysis. Editorial Wiley, Hoboken, New Jersey.

Hudson, Simon (2025) Hospitality Management: International Introduction. Rouledge, London.

Martín Rojo, Inmaculada (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª Edición. Ediciones Pirámide, Madrid.

Veciana, José Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).

 


Programari

Full de calcul (MS Excel)


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt