Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Competències Digitals i de Comunicació en Turisme

Codi: 107764 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Tatiana Lopez Orozco
Correu electrònic:
tatiana.lopez@uab.cat

Equip docent

Raul Suhett de Morais

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L’assignatura té com a objectiu principal desenvolupar les competències digitals i comunicatives necessàries per dissenyar, analitzar i presentar projectes acadèmics i professionals vinculats al sector turístic i hoteler, amb una mirada crítica, sostenible i inclusiva. L’alumnat:

  • Prendrà consciència del seu estil comunicatiu, de les seves habilitats interpersonals i de la importància del treball intercultural en entorns professionals.

  • Adquirirà coneixements bàsics sobre metodologies de recerca i sobre l’ús d’eines digitals aplicades a la recerca acadèmica, com ara Mendeley o Google Scholar.

  • Desenvoluparà habilitats pràctiques en l’ús de Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Canva i altres eines per a l’elaboració de presentacions i la visualització de dades.

  • Integrarà fonts d’informació fiables, sistemes de citació, gestió bibliogràfica i eines d’organització del treball acadèmic, aplicant criteris d’ètica, traçabilitat i rigor científic.

  • Utilitzarà de manera crítica i responsable eines d’intel·ligència artificial generativa com a suport als processos de recerca i creació de continguts.

  • Dissenyarà presentacions professionals i desenvoluparàuna identitat digital bàsica a través de la creació de pàgines web i perfils en xarxes socials vinculats al sector turístic.

  • Aplicarà els coneixements adquirits en un projecte transversal compartit amb l’assignatura Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler, integrant competències de recerca i ús d’eines digitals amb un enfocament responsable, igualitari i sostenible.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM08 (Competència) Dissenyar projectes i presentacions relacionades amb el sector turístic fent servir els sistemes operatius analitzats i tenint en compte els rols de gènere.
  2. CM09 (Competència) Dissenyar, fent servir diferents instruments de comunicació personal i digital, projectes d'àmbit turístic d'acord amb els objectius de desenvolupament sostenible.
  3. KM10 (Coneixement) Descriure els canvis tecnològics que vagin sorgint en el sector turístic.
  4. KM11 (Coneixement) Identificar els instruments de recerca en línia i de gestió bibliogràfica útils en el sector.
  5. SM14 (Habilitat) Cercar fonts d'informació i de gestió i organització del temps per determinar les més adequades en cada moment.
  6. SM15 (Habilitat) Experimentar amb els sistemes operatius, processadors de text i fulls de càlcul existents per valorar-ne l'aplicació al sector turístic.
  7. SM16 (Habilitat) Analitzar informació turística amb l'ús de tecnologia digital.

Continguts

🔹 Bloc 1: Eines comunicatives (1,5 ECTS)

  • Estil comunicatiu personal i interpersonal.

  • Habilitats per al treball en equip i la interculturalitat.

  • Dinàmiques d’autoconeixement i comunicació conscient.

  • Pràctiques orals: presentacions, argumentació i escolta activa.

🔹 Bloc 2: Mètodes de recerca en turisme (1,5 ECTS)

  • Introducció al treball acadèmic universitari.

  • Fonts d’informació i tipus de documents.

  • Criteris de fiabilitat i traçabilitat.

  • Gestió bibliogràfica (estils de citació, referències, ús de Mendeley).

  • Ètica en la recerca: plagi, drets d’autor i ús de la IA.

  • Introducció a l’escriptura acadèmica i estructura de treballs.

🔹 Bloc 3: Eines digitals aplicades (3 ECTS)

  • Microsoft Word: estils, taules, índexs, referències automàtiques.
  • Microsoft Excel: fórmules, funcions, gràfics, taules de dades i estadístiques simples.

  • Microsoft Excel (nivell avançat): ús de funcions i creació de taules dinàmiques.

  • Microsoft PowerPoint i Canva: disseny visual, storytelling i presentació de projectes.

  • Intel·ligència artificial generativa: usos, riscos i bones pràctiques.

  • Creació bàsica de pàgines web i perfils a xarxes socials professionals.

  • Aplicació d’eines en projectes vinculats al sector turístic i hoteler.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions Eines comunicatives 25 1 CM08, CM09
Sessions teòriques 55 2,2 CM08, CM09, KM10, KM11, SM14, SM15, SM16
Tipus: Supervisades      
Resoldre exercicis i problemes 16 0,64 CM08, CM09, KM11, SM14, SM15
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 16 0,64 CM08, CM09, KM10, KM11, SM14, SM15, SM16
Recerca 16 0,64 CM08, KM11, SM14, SM16

L’assignatura combina tres mètodes principals d’ensenyament i aprenentatge:

1️⃣ Sessions teòriques i participatives
Durant les classes s’introduiran conceptes clau de comunicació, eines digitals i mètodes de recerca. Es fomentarà la participació activa de l’alumnat mitjançant exercicis pràctics, reflexió crítica i anàlisi de casos vinculats al sector turístic i hoteler.

2️⃣ Tallers digitals i sessions pràctiques
Aquestes sessions permetran aplicar els coneixements adquirits mitjançant l’ús guiat de programes com Word, Excel, PowerPoint/Canva i eines de cerca i gestió bibliogràfica. Es realitzaran exercicis i tasques individuals o en grup vinculades al projecte transversal compartit amb l’assignatura de Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler.

3️⃣ Treball autònom i ús del Campus Virtual
El Campus Virtual s’utilitzarà com a espai de seguiment i acompanyament. Es posarà a disposició de l’alumnat tot el material necessari (recursos, activitats, rúbriques). Cada estudiant haurà de gestionar el seu temps per resoldre les tasques proposades i desenvolupar el projecte final integrador.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Eines Comunicatives 25% 12 0,48 CM08, CM09
Examen parcial 1 25% 2 0,08 CM08, CM09, KM10, KM11
Examen parcial 2 25% 2 0,08 SM14, SM15, SM16
Tasques pràctiques a l'aula 10% 2 0,08 CM08, CM09, KM10, KM11, SM14, SM15, SM16
Treball final i presentació 15% 4 0,16 CM08, CM09, KM11, SM14, SM16

L’alumnat pot escollir entre avaluació contínua o avaluació única.

A) Avaluació contínua

Es basa en tres blocs d’activitats:

  • Exàmens parcials d’habilitats informàtiques (25% + 25%)
    Dues proves pràctiques sobre ús de Word, Excel, PowerPoint/Canva, càlcul i representació de dades. Cal obtenir una nota mínima de 4 en cada part per fer mitjana.

  • Tasques pràctiques a l’aula (10%)
    Activitats aplicades que complementen el desenvolupament d’habilitats digitals i de recerca a classe.

  • Treball transversal compartit amb Fonaments del Turisme i del Sector Hoteler (15%)
    Es valorarà l’aplicació d’eines digitals i instruments de recerca en el desenvolupament del projecte conjunt.

  • Bloc Eines Comunicatives (25%)
    Participació obligatòria a les sessions específiques (es permet fins a un 10% d’absències), lliurament i presentació de les activitats del bloc.

B) Avaluació única
L’alumnat haurà de realitzar un examen pràctic final que inclogui:

  • Aplicació d’habilitats informàtiques

  • Eines de recerca

  • Elements clau del bloc comunicatiu

C) Recuperació
Per accedir a la reavaluació no es requereix cap nota mínima. L’única condició és haver-se presentat a l’examen final de la/les part(s) suspesa/es. Es farà mitjançant prova pràctica o tasques complementàries.

No Avaluable
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant no participi en almenys la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

  • Segovia Pérez, M. & Figueroa Domecq, C. (2018). Turismo y género: La perspectiva inclusiva en la gestión turística. UOC Editorial. https://www.editorialuoc.com/turismo-y-genero?
  • Rivera Mateos, M. & Rodríguez García, L. (2011). Turismo responsable, sostenibilidad y desarrollo local comunitario. PDF disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=525510
  • Gallardo H., G. G. (2025). Construye tu marca personal digital: La guía definitiva para triunfar en la era digital. https://www.researchgate.net/publication/391666729_Construye_Tu_Marca_Personal_Digital_La_Guia_Definitiva_para_Triunfar_en_la_Era_Digital
  • Posicionament de la UAB respecte als usos de la IA en docència https://www.uab.cat/web/la-docencia-a-la-uab/docencia/posicionament-de-la-uab-respecte-als-usos-de-la-ia-en-docencia-1345919477362.html 
  • Biblioteca/CRAI UPF (2023). Intel·ligència artificial: eines per a la docència i aprenentatge: definició i funcionament. https://guiesbibtic.upf.edu/iag
  • EUA (2023). «Artificial intelligence tools and their responsable use in higher education learning and teaching». Position paper: EUA, febrer.
  • Ganyet, J.M.(2023). «La revolución de los humanos». La Vanguardia, 15.1.2023.
  • Knust, R. (2023). «Cómo usar ChatGPT en el aula». EDUTEKA. ¿Cómo usar ChatGPT en el aula?.
  • UNED, Secretaría de Estado de Digitalización (2023). Curso online gratuito “Elementos de IA”. https://course.elementsofai.com/es/.
  • UNESCO (2023). Chat GPT. An artificial intelligence in Higher Education.

 


Programari

  • Microsoft Word, Excel i PowerPoint (Office 365)

  • Canva

  • Copilot

  • ChatGPT

  • Mendeley

  • Google Scholar

  • LinkedIn

  • Wix.com

  • Notion

  • About.me

  • Biblioteca digital UAB https://biblioteca.uab.cat 


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt