Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Turisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Al final del curs, l’estudiantat serà capaç de:
Identificar quins tipus de variables són adequades per a l’anàlisi quantitativa en l’hoteleria i el turisme.
Recollir, analitzar i representar informació quantitativa i qualitativa en les indústries d’hoteleria i turisme.
Considerar la importància de recollir, analitzar i representar dades estadístiques tenint en compte les perspectives de gènere i sostenibilitat en el sector.
Analitzar dades, poblacions i mostres, així com l’associació entre variables per avaluar la dimensió econòmica del sector.
Interpretar els resultats estadístics des d’una perspectiva crítica, tenint en compte aspectes de desigualtat de gènere i sostenibilitat en el sector.
Conèixer els conceptes i paràmetres principals de l’estadística descriptiva i establir criteris per presentar dades a nivell analític i gràfic.
Identificar variables relacionades amb l’hoteleria i el turisme caracteritzades per l’aleatorietat i analitzar-les mitjançant tècniques probabilístiques bàsiques.
Aplicar la inferència estadística utilitzant hipòtesis de provai estimació.
Realitzar anàlisis de sèries temporals i previsió de variables turístiques clau.
Establir els avantatges i desavantatges dels diferents mètodes estadístics per a un tipus donat d’observacions.
Identificar les fonts clau de dades quantitatives en el sector (per exemple: publicacions, enquestes, bases de dades, etc.) i saber com utilitzar-les.
Tema 1: Conceptes preliminars
Conceptes bàsics en estadística.
Organització i presentació de dades: taules i distribució de freqüències.
Obtenció de dades mitjançant qüestionaris i tabulació.
Diagrames de barres, histogrames i altres representacions gràfiques.
Fonts de dades qualitatives en turisme i mètodes bàsics d’integració amb dades quantitatives (per a anàlisi mixta).
Sistemes d’informació en turisme:
Impacte dels sistemes d’informació en la gestió empresarial turística.
Exemples: PMS, CRS, CRM i eines de BI aplicades al sector.
Tema 2: Mesures de tendència central
Conceptes de mitjana, mediana, moda, quintils.
Relació entre mesures.
Tema 3: Mesures de dispersió i concentració
Rang, rang interquartil, variància, desviació estàndard, coeficient de variació.
Corba de Lorenz i coeficient de Gini, usos del Gini en turisme.
Anàlisi de desigualtats de gènere en els indicadors de dispersió i concentració.
Tema 4: Mesures de forma
Mesures d’asimetria i curtosi.
Diagrama de caixa.
Tema 5: Sèries de dues variables
Definició i representació gràfica.
Tendència central.
Dispersió estadística.
La covariància.
Tema 6: Dependència estadística
Correlació: concepte, procediment iaplicació.
El coeficient de correlació de Pearson.
Ajust de regressions lineals entre dues variables.
Enfocament de mínims quadrats.
Aplicació d’anàlisi de dependència a estudis de mercat i característiques d’empreses turístiques.
Tema 7: Probabilitat
Operacions amb probabilitats.
Assignació de probabilitats: variables aleatòries i les seves distribucions.
Tema 8: Sèries temporals
Definició i representació gràfica.
Components de sèries temporals.
Variació estacional.
Índexs estacionals.
Ajust estacional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resolució de casos | 15 | 0,6 | CM07, KM08, KM09, SM12, SM13 |
Sessions teòriques | 43 | 1,72 | KM08, KM09, SM12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías | 20 | 0,8 | SM12, SM13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 20 | 0,8 | CM07, KM08, KM09, SM12, SM13 |
Recerca | 14 | 0,56 | CM07, KM09, SM12, SM13 |
Resoldre exercicis i problemes | 24 | 0,96 | CM07, KM08, SM12, SM13 |
El curs s’estructura en tres mètodes principals d’ensenyament i aprenentatge:
1️⃣ Sessions teòriques
Durant les classes s’explicaran els conceptes de manera teòrica i s’il·lustraran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions fomentaran la participació activa de l’estudiantat mitjançant la resolució de problemes relacionats amb el sector turístic.
2️⃣ Sessions pràctiques
Aquestes sessions permetran revisar i aplicar els temes tractats a les sessions teòriques a través d’exercicis, projectes grupals i proves individuals realitzades durant el curs. Es treballaran estudis de cas vinculats al turisme i s’analitzaran variables específiques d’aquesta indústria.
El professorat proporcionarà orientació per al desenvolupament d’un projecte que requereixi l’ús d’habilitats estadístiques i d’eines informàtiques. S’emprarà programari especialitzat sempre que sigui possible durant aquestes sessions.
3️⃣ Autoaprenentatge
El Campus Virtual s’utilitzarà com a recurs complementari i com a via addicional de comunicació entre el professorat i l’estudiantat. Tot el material rellevant del curs, inclosos exemples i exercicis, estarà disponible en línia.
Cada estudiant serà responsable de gestionar el seu temps per a l’estudi i la resolució dels problemes proposats, així com per al desenvolupament d’un projecte d’investigació basat en dades estadístiques del sector turístic, que s’haurà de presentar al final del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 20% | 2 | 0,08 | CM07, KM08, KM09 |
Examen parcial 2 | 20% | 2 | 0,08 | KM09, SM12, SM13 |
Exercicis individuals i en grup | 40% | 4 | 0,16 | CM07, KM08, KM09, SM12, SM13 |
Projecte final i presentació | 20% | 6 | 0,24 | CM07, KM09, SM12, SM13 |
Els estudiants poden optar entre un sistema d’avaluació continuada o l’accés directe a l’examen final (avaluació única).
El sistema d’avaluació continuada implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i en grup, així com la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe. Cada examen parcial tindrà un valor del 20% de la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer mitjana amb les notes obtingudes als dos exàmens parcials, caldrà obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun d’ells.
Les dates de lliurament dels treballs i de realització dels exàmens parcials es detallaran al Campus Virtual.
Els estudiants que no superin l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada passaran a ser avaluats pel sistema d’avaluació única, sense tenir en compte les notes obtingudes amb anterioritat.
Consistirà en un examen final que abastarà tot el contingut de l’assignatura. Aquest examen es realitzarà en el dia i hora establerts al calendari acadèmic, segons la Programació Oficial del Centre.
Hi haurà un únic tipus d’examen final per a tot l’alumnat, sense diferències entre els qui hagin seguit l’avaluació continuada i els qui no.
Per accedir a la reavaluació no es requereix cap nota mínima. L’única condició és haver-se presentat a l’examen final de la/les part(s) suspesa/es, en el dia i hora establerts segons la Programació Oficial del Centre.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Buglear, J. (2010). Stats means business- Statistics with Excel for business, hospitality & tourism (2nd ed.). New York: Elsevier.
Casas Sánchez, J., Martos Gálvez, E., & Tejera Martín, Í. (2011). Estadística aplicada al turismo. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Davis, G., & Pecar, B. (2009). Business Statistics using Excel (2nd ed.). Oxford University Press.
Good, P. I., & Hardin, J. W. (2012). Common errors in statistics (and how to avoid them). [Hoboken, N.J.]: John Wiley.
Newbold, P., Carlson, W. L., & Thorne, B. (2013). Statistics for business and economics. Harlow, Essex: Pearson Education.
Parra López, E. (2007). Estadística para turismo. McGraw-Hill España. Disponible en línea
Ross, S. M. (2010). Introductory statistics. Amsterdam: Elsevier: Academic Press.
Rugg, G. (2007). Using statistics: a gentle introduction. Maidenhead: McGraw-Hill.
UNWTO (2010) International Recommendations for Tourism Statistics 2008, Statistics and Tourism Satellite Account, World Tourism Organization, New York. Available online
World Tourism Organization. (2024). International tourism highlights: 2024 edition. World Tourism Organization. https://doi.org/10.18111/9789284425808 - https://www.unwto.org/un-tourism-world-tourism-barometer-data
Yearbook of Tourism Statistics, Data 2014 - 2018, 2020 Edition. (2020). Available online
El curs farà servir les eines de Microsoft 365 disponibles per a l’estudiantat, principalment:
Excel, Word, PowerPoint, OneDrive i Teams per a l’anàlisi de dades, l’elaboració de treballs i presentacions, i la col·laboració en línia.
Forms per a la recollida de dades mitjançant enquestes.
Altres eines recomanades pel professorat segons les necessitats del projecte o de les activitats pràctiques.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |