Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió de Dades Aplicades al Turisme

Codi: 107763 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Tatiana Lopez Orozco
Correu electrònic:
tatiana.lopez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

Al final del curs, l’estudiantat serà capaç de:

  1. Identificar quins tipus de variables són adequades per a l’anàlisi quantitativa en l’hoteleria i el turisme.

  2. Recollir, analitzar i representar informació quantitativa i qualitativa en les indústries d’hoteleria i turisme.

  3. Considerar la importància de recollir, analitzar i representar dades estadístiques tenint en compte les perspectives de gènere i sostenibilitat en el sector.

  4. Analitzar dades, poblacions i mostres, així com l’associació entre variables per avaluar la dimensió econòmica del sector.

  5. Interpretar els resultats estadístics des d’una perspectiva crítica, tenint en compte aspectes de desigualtat de gènere i sostenibilitat en el sector.

  6. Conèixer els conceptes i paràmetres principals de l’estadística descriptiva i establir criteris per presentar dades a nivell analític i gràfic.

  7. Identificar variables relacionades amb l’hoteleria i el turisme caracteritzades per l’aleatorietat i analitzar-les mitjançant tècniques probabilístiques bàsiques.

  8. Aplicar la inferència estadística utilitzant hipòtesis de provai estimació.

  9. Realitzar anàlisis de sèries temporals i previsió de variables turístiques clau.

  10. Establir els avantatges i desavantatges dels diferents mètodes estadístics per a un tipus donat d’observacions.

  11. Identificar les fonts clau de dades quantitatives en el sector (per exemple: publicacions, enquestes, bases de dades, etc.) i saber com utilitzar-les.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Integrar informació quantitativa i qualitativa referent al sector turístic per poder valorar la dimensió econòmica del turisme d'acord amb els objectius de desenvolupament sostenible.
  2. KM08 (Coneixement) Identificar variables relacionades amb el turisme caracteritzades per l'aleatorietat.
  3. KM09 (Coneixement) Distingir el resultat d'estadístiques tenint en compte aspectes de desigualtat de gènere i sostenibilitat en les empreses turístiques.
  4. SM12 (Habilitat) Analitzar dades, poblacions, mostres, taules i representacions gràfiques de variables relacionades amb el sector turístic.
  5. SM13 (Habilitat) Analitzar informació, de manera quantitativa i qualitativa, relacionada amb la dimensió econòmica i social del turisme.

Continguts

Tema 1: Conceptes preliminars

  • Conceptes bàsics en estadística.

  • Organització i presentació de dades: taules i distribució de freqüències.

  • Obtenció de dades mitjançant qüestionaris i tabulació.

  • Diagrames de barres, histogrames i altres representacions gràfiques.

  • Fonts de dades qualitatives en turisme i mètodes bàsics d’integració amb dades quantitatives (per a anàlisi mixta).

  • Sistemes d’informació en turisme:

    • Impacte dels sistemes d’informació en la gestió empresarial turística.

    • Exemples: PMS, CRS, CRM i eines de BI aplicades al sector.

Tema 2: Mesures de tendència central

  • Conceptes de mitjana, mediana, moda, quintils.

  • Relació entre mesures.

Tema 3: Mesures de dispersió i concentració

  • Rang, rang interquartil, variància, desviació estàndard, coeficient de variació.

  • Corba de Lorenz i coeficient de Gini, usos del Gini en turisme.

  • Anàlisi de desigualtats de gènere en els indicadors de dispersió i concentració.

Tema 4: Mesures de forma

  • Mesures d’asimetria i curtosi.

  • Diagrama de caixa.

Tema 5: Sèries de dues variables

  • Definició i representació gràfica.

  • Tendència central.

  • Dispersió estadística.

  • La covariància.

Tema 6: Dependència estadística

  • Correlació: concepte, procediment iaplicació.

  • El coeficient de correlació de Pearson.

  • Ajust de regressions lineals entre dues variables.

  • Enfocament de mínims quadrats.

  • Aplicació d’anàlisi de dependència a estudis de mercat i característiques d’empreses turístiques.

Tema 7: Probabilitat

  • Operacions amb probabilitats.

  • Assignació de probabilitats: variables aleatòries i les seves distribucions.

Tema 8: Sèries temporals

  • Definició i representació gràfica.

  • Components de sèries temporals.

  • Variació estacional.

  • Índexs estacionals.

  • Ajust estacional.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resolució de casos 15 0,6 CM07, KM08, KM09, SM12, SM13
Sessions teòriques 43 1,72 KM08, KM09, SM12
Tipus: Supervisades      
Tutorías 20 0,8 SM12, SM13
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 20 0,8 CM07, KM08, KM09, SM12, SM13
Recerca 14 0,56 CM07, KM09, SM12, SM13
Resoldre exercicis i problemes 24 0,96 CM07, KM08, SM12, SM13

El curs s’estructura en tres mètodes principals d’ensenyament i aprenentatge:

1️⃣ Sessions teòriques
Durant les classes s’explicaran els conceptes de manera teòrica i s’il·lustraran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions fomentaran la participació activa de l’estudiantat mitjançant la resolució de problemes relacionats amb el sector turístic.

2️⃣ Sessions pràctiques
Aquestes sessions permetran revisar i aplicar els temes tractats a les sessions teòriques a través d’exercicis, projectes grupals i proves individuals realitzades durant el curs. Es treballaran estudis de cas vinculats al turisme i s’analitzaran variables específiques d’aquesta indústria.
El professorat proporcionarà orientació per al desenvolupament d’un projecte que requereixi l’ús d’habilitats estadístiques i d’eines informàtiques. S’emprarà programari especialitzat sempre que sigui possible durant aquestes sessions.

3️⃣ Autoaprenentatge
El Campus Virtual s’utilitzarà com a recurs complementari i com a via addicional de comunicació entre el professorat i l’estudiantat. Tot el material rellevant del curs, inclosos exemples i exercicis, estarà disponible en línia.
Cada estudiant serà responsable de gestionar el seu temps per a l’estudi i la resolució dels problemes proposats, així com per al desenvolupament d’un projecte d’investigació basat en dades estadístiques del sector turístic, que s’haurà de presentar al final del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 1 20% 2 0,08 CM07, KM08, KM09
Examen parcial 2 20% 2 0,08 KM09, SM12, SM13
Exercicis individuals i en grup 40% 4 0,16 CM07, KM08, KM09, SM12, SM13
Projecte final i presentació 20% 6 0,24 CM07, KM09, SM12, SM13

Els estudiants poden optar entre un sistema d’avaluació continuada o l’accés directe a l’examen final (avaluació única).

A) Avaluació continuada

El sistema d’avaluació continuada implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i en grup, així com la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe. Cada examen parcial tindrà un valor del 20% de la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer mitjana amb les notes obtingudes als dos exàmens parcials, caldrà obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun d’ells.

Les dates de lliurament dels treballs i de realització dels exàmens parcials es detallaran al Campus Virtual.
Els estudiants que no superin l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada passaran a ser avaluats pel sistema d’avaluació única, sense tenir en compte les notes obtingudes amb anterioritat.


B) Avaluació única

Consistirà en un examen final que abastarà tot el contingut de l’assignatura. Aquest examen es realitzarà en el dia i hora establerts al calendari acadèmic, segons la Programació Oficial del Centre.
Hi haurà un únic tipus d’examen final per a tot l’alumnat, sense diferències entre els qui hagin seguit l’avaluació continuada i els qui no.


C) Re-avaluació

Per accedir a la reavaluació no es requereix cap nota mínima. L’única condició és haver-se presentat a l’examen final de la/les part(s) suspesa/es, en el dia i hora establerts segons la Programació Oficial del Centre.


D) No avaluable

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

Ascanio Guevara, A. (2013). Estadística del turismo: una manera de interpretarlo: ( ed.). Ediciones de la U. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/70219 

Buglear, J. (2010). Stats means business- Statistics with Excel for business, hospitality & tourism (2nd ed.). New York: Elsevier.

Casas Sánchez, J., Martos Gálvez, E., & Tejera Martín, Í. (2011). Estadística aplicada al turismo. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Davis, G., & Pecar, B. (2009). Business Statistics using Excel (2nd ed.). Oxford University Press.

Good, P. I., & Hardin, J. W. (2012). Common errors in statistics (and how to avoid them). [Hoboken, N.J.]: John Wiley.

Newbold, P., Carlson, W. L., & Thorne, B. (2013). Statistics for business and economics. Harlow, Essex: Pearson Education.

Parra López, E. (2007). Estadística para turismo. McGraw-Hill España. Disponible en línea 

Ross, S. M. (2010). Introductory statistics. Amsterdam: Elsevier: Academic Press.

Rugg, G. (2007). Using statistics: a gentle introduction. Maidenhead: McGraw-Hill.

UNWTO (2010) International Recommendations for Tourism Statistics 2008, Statistics and Tourism Satellite Account, World Tourism Organization, New York. Available online

World Tourism Organization. (2024). International tourism highlights: 2024 edition. World Tourism Organization. https://doi.org/10.18111/9789284425808 - https://www.unwto.org/un-tourism-world-tourism-barometer-data 

Yearbook of Tourism Statistics, Data 2014 - 2018, 2020 Edition. (2020). Available online


Programari

El curs farà servir les eines de Microsoft 365 disponibles per a l’estudiantat, principalment:

  • Excel, Word, PowerPoint, OneDrive i Teams per a l’anàlisi de dades, l’elaboració de treballs i presentacions, i la col·laboració en línia.

  • Forms per a la recollida de dades mitjançant enquestes.

  • Altres eines recomanades pel professorat segons les necessitats del projecte o de les activitats pràctiques.


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt