Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia del Turisme

Codi: 107762 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Vancells Farraró
Correu electrònic:
albert.vancells@uab.cat

Equip docent

Ferran Armada Ramírez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

Aquest curs pretén oferir als alumnes de primer curs del Grau  les eines i els conceptes bàsics utilitzats en l’àmbit de l’economia, amb una particular atenció a la seva aplicació per l’anàlisi del Sector Turístic. Conceptes relacionats amb l’Oferta, la Demanda, els Mercats, les Polítiques Econòmiques, la Inflació o les Estadístiques seran, per exemple, considerats.

El curs fa un especial èmfasi en dues qüestions: en primer lloc, l’alumne haurà d’utilitzar amb correcció i precisió el vocabulari i llenguatge econòmics, dominant el significat dels conceptes més rellevants referits a la realitat econòmica que ens envolta. Finalment, es prioritzen l’anàlisi d’exemples i la confrontació dels coneixements amb el món real. 

L’objectiu formatiu bàsic és proporcionar als estudiants coneixements sobre els conceptes bàsics de teoria econòmica, tant en microeconomia com en macroeconomia. L’aprenentage s’orientarà a que els estudiants obtinguin els coneixements que els permetin conèixer i interpretar els aspectes econòmics que envoltaran els seus posteriors cursos del grau, però també en el seu futur professional.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM06 (Competència) Explicar les pautes del desenvolupament turístic espanyol, el marc institucional i l'evolució del mercat.
  2. KM06 (Coneixement) Identificar la base teòrica i conceptual de l'anàlisi econòmica turística, tant des del vessant microeconòmic com del macroeconòmic.
  3. KM07 (Coneixement) Descriure la demanda i l'oferta turístiques, els cicles i el creixement econòmic, així com les relacions econòmiques internacionals del sector.
  4. SM07 (Habilitat) Determinar l'impacte econòmic generat pel turisme.
  5. SM08 (Habilitat) Diferenciar els efectes d'equilibri en règims diferents de competència.
  6. SM09 (Habilitat) Analitzar la incidència de l'activitat tributària del govern en el sector.
  7. SM10 (Habilitat) Relacionar la dimensió econòmica del turisme a través de l'anàlisi de la demanda i l'oferta turístiques, i dels mercats i els cicles econòmics, entre altres elements.
  8. SM11 (Habilitat) Interpretar la dimensió econòmica del turisme a nivell micro i macro, subsectorial, a nivell de fluxos i àrees geogràfiques segmentats a diferent escala.

Continguts

Tema 1: Introducció a l’Economia

Concepte d’economia: escassetat i elecció. Els agents econòmics. La frontera de Possibilitats de Producció. El cost d’Oportunitat. Els factors productius. Macroeconomia i Microeconomia. Els sistemes econòmics.  L’economia del turisme. Sectors Econòmics Agricultura, Industria i Serveis.

Tema 2: Microeconomia (I): Teoria del consumidor

Decisió del consumidor. Demandes Individuals i Corbes d’Indiferència. Efecte-Renda i Efecte-Substitució. Lleis d’Oferta i de Demanda. Factors de Demanda i d’Oferta. La demanda turística internacional, a Espanya i a Catalunya.

Tema 3: Microeconomia (II): Teoria de la empresa

La producció, el cost de producció i la maximització de beneficis. Factors de producció (L, K). Evolució oferta turística internacional i a Espanya. Indicador d’ oferta.

Tema 4: Microeconomia (III):Els mercats.

Anàlisi dels mercats competitius i no competitius. El poder de mercat i els tipus de mercats. Aplicació al sector turístic. .

Tema 5: Macroeconomia (I): Macromagnituds.

El PIB i la renda disponible. Balança de pagaments. El Producte i la Renda Agregades. Inflació. Ocupació. Tipus de canvi. Tipus d’interès. Dèficit Públic. Sector Exterior. Càlculs de taxes i índexs. Valors macroeconòmics del sector turístic.

Tema 6: Macroeconomia (II):  Diner, sistema financer i inflació.

La política econòmica. Funció dels diners. Causes i efectes de la inflació. Impostos i aranzels. Impostos turístics i inflació. Impactes econòmics del turisme. 

Tema 7: Macroeconomia (III): Mercat de treball.

Atur. Principals problemes del mercat de treball espanyol i català, productivitat, qualificacions, temporalitat. El problema de l’estacionalitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 44 1,76 CM06, KM06, KM07, SM07, SM08, SM09, SM10, SM11
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 15 0,6 CM06, KM06, KM07, SM07, SM11
Tutoria 22 0,88 CM06, SM09
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 CM06, SM07, SM10

La metodologia a aplicar serà una introducció de cadascun dels temes per part del professor. El desenvolupament complet de cadascun dels punts dels temes es durà a terme per part de l'alumnat.

S'haurà d'elaborar un treball sobre un tema d'àmbit microeconòmic o de macroeconomia.

Donat el grau d'aplicació pràctica d'aquesta, es realitzaran diverses pràctiques.D'altra banda, el material objecte de les sessions serà complementat amb la distribució de lectures de consulta obligatòria, que serviran no només com a fonament de coneixements sinó també per promoure la lectura de temes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 30% 2 0,08 CM06, KM06, KM07, SM07, SM08, SM09, SM10, SM11
Examen 2 30% 2 0,08 CM06, KM06, KM07, SM07, SM08, SM09, SM10, SM11
Treball en Grup 20% 8 0,32 CM06, KM06, KM07, SM07, SM08, SM09, SM10, SM11
Treballs Individuals 20% 7 0,28 CM06, KM06, KM07, SM07, SM08, SM09, SM10, SM11

El procés de Bolonya incentiva a l’avaluació dels alumnes de forma contínua, per tant es recomana als alumnes a seguir l’avaluació contínua d’aquesta assignatura. Tanmateix es segueix oferint l’examen final en el mes de gener per aquells alumnes que no hagin aprovat l’avaluació contínua o aquells que no hagin seguit l’avaluació contínua.

L’avaluació contínua d’aquesta assignatura es realitzarà de la següent forma:

  • Es realitzaran 2 exàmens parcials. Un examen en acabar el tema 4 i un altre en finalitzar el tema 7. Aquests exàmens seran el 30% i 30% de la nota.
  • Un treball en grup. Aquest treball s’haurà de presentar per escrit i oralment. Serà el 20% de la nota.
  • El 20% restant de la nota sortirà d’activitats i participació dels alumnes. Com per exemple entrega d’exercicis o casos pràctics.

La presència de l’alumnat a classe es considera imprescindible per adquirir els coneixements que després es preguntaran i es demanaran als exàmens.

Per superar l’avaluació contínua s’ha de tenir una nota global de 5 o superior, en finalitzar totes les activitats corresponents a l'avaluació continuada, i s’han d’haver realitzat els dos exàmens parcials, presentar el treball escrit i oralment, la no realització d’alguna d’aquestes tasques implicarà la no superació de l’avaluació contínua. No és necessària cap qualificació mínima per seguir l'avaluació continuada.

Els/Les estudiants que no superin l'Avaluació Contínua tindran dret a recuperar-la en la data fixada en el calendari oficial d'exàmens (Recuperació). En aquest cas, l'equip docent indicarà quinesparts de l'avaluació contínua hauran de recuperar. Es mantindrans els percentatges establerts en l'avaluació contínua.

L'avaluació única:

Per aquells estudiants que hagin indicat que seguiran aquesta opció, en el termini fixat en el calendari Administratiu.

Constarà de (a presentar a la data fixada en el calendari d'exàmens del Grau):

Un examen final de tot el temari del curs.

Presentació de 4 exercicis pràctics.

Entrega del treball de curs.

En cas que no es realitzi alguna d'aquestes parts la qualificació serà un "No Avaluable"

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació contínua i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

BÀSICA

Mochón, F. (2010) :”Principios de economía” McGraw Hill 4ª edición https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9788448192976

Ramón, A. & Such, M.J. (2022): "La economía del turismo" UAH 1ª edición 

COMPLEMENTÀRIA

Alegre, J., M. Cladera i C. Juaneda, (2003), Análisis Cuantitativo de la Actividad Turística, ed. Pirámide, Madrid.

Blanchard, O (2009): “Macroeconomía), Pearson Prencite Hall. Madrid

Bull, A., (1995), La economía del sector turístico, ed: Alianza Economía, Madrid

Figuerola, M., (1992), Manual de Economía Turística, Organización Mundial de Turismo

Lorenzo, M., J. Calvo i R. Osuna, (2003), Economia del Turismo, ed. CERA. Madrid

Mankiw, N.G. (2010): “Principios de economía”. McGraw-hill 5ª ed.

Mochón, F., (1994), Economía. Teoría y Política, McGraw-Hill.

Mochón, F (2008): Economía y Turismo, McGraw-Hill

Pedreño, A. i V. Monfort (coord), (1996), Introducción a la economia del turismo en España, Civitas.

Rivas, J., (2003), Estructura y Economía del Mercado Turístico, Ed: Septem, Oviedo

Samuelson, P. i W. Nordhaus, (1999), Economia, McGraw-Hill

Tribe, J., (2000), Economía del ocio y el Turismo, Ed. Síntesis

Uriel, E., (2001), El Sector Turístico en España., Ed. Caja de Ahorros del Mediterráneo (CAM).

Vallés, J., (coord), (1997), Economía Española, McGraw-Hill 

 


Programari

No n'hi ha.


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt