Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a l'Economia Contemporània

Codi: 107752 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Oriol Roca Sagales
Correu electrònic:
oriol.roca@uab.cat

Equip docent

Paula Veciana Botet
Alejandro Gobierno García

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap requisit previ


Objectius

Es tracta d'una assignatura de primer cicle que proveeix una formació bàsica a l'àmbit econòmic. No es pressuposa cap mena de formació econòmica prèvia.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Valorar de manera crítica la influència de l'economia de mercat en la construcció de models i valors socials.
  2. CM05 (Competència) Valorar de manera crítica la influència de l'economia de mercat en la construcció de models i valors socials.
  3. CM06 (Competència) Avaluar, a partir d'indicadors micro- i macroeconòmics, l'impacte de les organitzacions en el context de l'economia general.
  4. KM06 (Coneixement) Reconèixer els models econòmics dels diversos tipus d'organitzacions, les seves estructures funcionals i la seva gestió.
  5. SM06 (Habilitat) Operar amb conceptes propis de la ciència econòmica, com ara oferta i demanda, costos i producció, i política monetària i fiscal.

Continguts

Tema 1) L'economia. Conceptes i problemes fonamentals. Objectius i participants.

Tema 2) El mercat. Oferta i Demanda. Elasticitat. Mercats competitius i no competitius

Tema 3) Principis de macroeconomia: PIB. Inflació. Dèficit i Deute públic. La balança de pagaments. Crítiques als indicadors des de la perspectiva de gènere i mediambiental.

Tema 4) El Sector Públic. Funcions. Els pressupostos de les AA.PP. La Política fiscal. La Seguretat Social i l’estat del benestar.

Tema 5) El mercat de treball. Funcionament i característiques. Demografia i migracions. Polítiques i reformes laborals. Desigualtats. Bretxa salarial i desigualtat entre homes i dones.

Tema 6) El sistema financer i la política monetària. Els bancs centrals i altres agents financers. El tipus d'interès.

Tema 7) Economia espanyola 1a. part: Anàlisi dels principals indicadors des del 1975. L'apertura de l'economia i la incorporació massiva de la dona al mercat laboral. L'accés a la Unió Europea. L'entrada en la Unió Econòmica i Monetària. Els anys de creixement fins el 2007.

Tema 8) Economia Espanyola 2a. part: La crisis del 2008. Causes, característiques i conseqüències. La recuperació. La covid19, el col·lapse econòmic i la recuperació. La inflació i la política econòmica en temps d’incertesa.

Tema 9) L'economia de la UE. Trets bàsics de l'economia mundial. FMI, Banc Mundial i OCDE. La globalització econòmica.

Tema 10) Els límits del creixement. Desenvolupament sostenible i canvi climàtic.

 

Els continguts de l'assignatura inclouen una introducció a les estructures bàsiques de la economia contemporània, incloent elsmecanismes de funcionament del mercat i el paper dels principals agents socials als fenòmens econòmics locals i globals. Dins aquest marc, els estudiants han de ser capaços dutilitzar lanàlisi econòmica per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia global, la Unió Europea i la realitat econòmica més propera.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teòriques 52,5 2,1 CM05, CM06, KM06, SM06
Tipus: Supervisades      
Pràctiques 10 0,4 CM05, CM06, KM06, SM06
Tipus: Autònomes      
Pràctiques 82,5 3,3 CM05, CM06, KM06, SM06

El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial.

El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements essencials de cadascun dels temes de la matèria. L'assistència a aquestes sessions és recomanable per consolidar els coneixements i perquè l'alumne pugui realitzar el pont entre la teoria i les noticies d'actualitat econòmica.

Classes pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament l'alumnat i el professor entre les que destaquen la realització d'exercicis, la preparació i exposició per part dels alumnes de debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses, i la presentació a classe per part de l'alumne de treballs o pràctiques realitzades.

Activitats recomanades: el professor pot recomanar l'assistència a conferències, debats, seminaris com a complement de l'assignatura.

Activitats autònomes: l'estudiant ha de complementar les activitats dirigides amb la recerca d'informació sobre els temes seleccionats, treball en equip i la realització d'exercicis pràctics.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres exercicis 20% 1 0,04 CM05, CM06, KM06, SM06
Examen Final 40% 2 0,08 CM05, CM06, KM06, SM06
Examen Parcial 40% 2 0,08 CM05, CM06, KM06, SM06

Avaluació continua:

L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:
1. Primer examen parcial: 40%
2. Examen final (segon parcial): 40%
3. Altres exercicis i activitats: 20%.

L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona al finalitzar el curs.

Per poder aprovar l'assignatura, caldrâ: Una nota mínima del conjunt de 5 i la nota mitjana dels dos exàmens parcials igual o superior a 4. Si un/una estudiant compleix el primer requisit però no compleix el segon tindrà una qualificació mitjana de l'assignatura de 4,5 i podrà anar a la prova de recuperació. Si un/una estudiant compleix el segon requisit però no compleix el primer, o no compleix cap dels dos, tindrà la qualificació mitjana de l'assignatura que sorgeixi de l'aplicació directa de les ponderacions anteriors, i podrà anar a recuperació sempre que hagi obtingut una nota mínima de 3,5.

Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La nota assolida en l'examen de recuperació (activitat de reavaluació) serà la qualificació final. La recuperació tindrà lloc dins del període que estableix el calendari acadèmic de la facultat.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.

En cas de segona matricula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen final.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única (per a aquell alumnat la sol·licitud del qual hagi estat acceptada)
Examen teòric (40%), Exercicis (35%), i ressenya escrita d'un llibre a acordar amb el professorat (25%).
Totes les activitats de l'avaluació única són recuperables.
L'avaluació única tindrà lloc en la data en la que s'examinin del final els estudiants d'avaluació continua.

 

Inteŀligència Artificial

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia bàsica:


Projecte CORE, e-book gratuït La Economía: Contents - La Economía (core-econ.org)

Krugman, Paul;  Wells, Robert;  Graddy, Katheryn. (2015) Fonaments d'economia, Editorial Reverté.

Mankiw, Gregory N. (2012). Principios de economia, Thomson-Paraninfo, 6ª ed.

Mochón, Francisco (2009). Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, 6ª ed.

Samuelson, Paul; Nordhaus, William (2010). Economía. Ed. McGraw-Hill, 19ª ed.

Cruz, José Manuel; Ruesga, Santos Miguel (coord.). (2014) Economia Española. Estructura y regulación.

Garcia Delgado, José Luís. (2018) Lecciones de economía española. Ed Thomson Reuters.

 

Enllaç recomanat a recursos addicionals:
http://introduccioeconomia-dea.uab.cat


Programari

No es necessita programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 2 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda