Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació de les Organitzacions | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ.
1. Analitzar el rol que juguen els valors intangibles en l’organització i com s’ha obert un nou àmbit d’actuació en la gestió de la comunicació corporativa.
2. Relacionar els conceptes i els fonaments bàsics de la comunicació corporativa, així com aproximar-los a la seva contextualització històrica.
3. Estudiar el model de gestió de la comunicació des d’un enfocament global i integral, així com la seva afectació en l’estructura de les organitzacions. Analitzar els àmbits d’actuació de la comunicació corporativa.
4. Introduir l’alumnat en les responsabilitats, competències i capacitats del perfil del o de la Dircom.
1. Introducció i context: els valors intangibles. Definició i implicacions en la gestió de les organitzacions. Què són els valors intangibles? Identitat Corporativa (Visió, missió, valors i propòsit).Cultura Corporativa. Marca corporativa. Imatge i Reputació corporativa.
2. Comunicació corporativa: aproximació epistemològica i històrica. Definició i delimitacions del concepte de comunicació corporativa. Evolució històrica del concepte de comunicació corporativa.Teoria dels stakeholders. Tipus de públics i les seves implicacions en la gestió de la comunicació de les organitzacions.
3. La gestió de la comunicació corporativa.Què entenem per gestió de la comunicació? Model de gestió de la comunicació integral. La Direcció de Comunicació: estructura departamental. Àmbits de la gestió de la comunicació corporativa. Tipologies de comunicació: externa i interna. Eines i canals. L'especificitat de la gestió de la comunicació en situacions de crisi.
4.El perfil del gestor o gestora de la comunicació corporativa: el/la Dircom. Responsabilitats i funcions. Competències i habilitats.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions expositives i pràctiques | 48 | 1,92 | CM01, CM02, CM03, KM01, KM02, SM03 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i en grup | 14 | 0,56 | CM02, CM03, KM02, SM03 |
Tipus: Autònomes | |||
Projecte, pràctiques i lectures | 83 | 3,32 | CM02, CM03, KM01, KM02, SM03 |
S’exposaran de manera detallada els continguts teòrics del programa, amb l’objectiu de proporcionar a l’alumnat una base conceptual sòlida que li permeti abordar, posteriorment, les activitats d’aprenentatge planificades.
Pel que fa a les sessions de seminari o pràctiques, el grup classe es dividirà en subgrups reduïts amb la finalitat de facilitar un treball més personalitzat i un acompanyament directe per part de l’equip docent. Aquestes sessions tindran un caràcter eminentment aplicat i es desenvoluparan mitjançant exercicis grupals relacionats amb els continguts impartits en cada bloc temàtic.
En aquests exercicis s’empraran metodologies actives, com ara l’estudi de casos, la resolució de problemes comunicatius i/o la lectura, anàlisi crítica i debat d’articles especialitzats seleccionats per la professora en funció de la seva rellevància per als temes abordats.
Com a activitat final de l’assignatura, l’alumnat elaborarà una pràctica basada en l’anàlisi d’una experiència real de gestió de la comunicació corporativa, a partir d’una entrevista adreçada a un/a Dircom. Aquesta activitat permetrà contrastar els coneixements teòrics adquirits amb la seva aplicació pràctica en contextos professionals reals.
Així mateix, l’alumnat disposarà al campus virtual d’una selecció de recursos complementaris organitzats per blocs temàtics. Serà necessari revisar aquests materials prèviament per al bon desenvolupament dels seminaris/pràctiques, així com per a la preparació de la prova teòrica final.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
examen | 40% | 2 | 0,08 | CM01, KM01, KM02, SM03 |
Pràctiques | 30% | 1,5 | 0,06 | CM02, CM03, KM01, KM02, SM03 |
Projecte | 30% | 1,5 | 0,06 | CM02, CM03, KM01, KM02, SM03 |
AVALUACIÓ
Avaluació continuada
L’avaluació de l’assignatura es regirà per un sistema d’avaluació continuada estructurat en els apartats següents:
A) Prova teòrica final (40%)
Es durà a terme un control de coneixements mitjançant una prova teòrica final. Per superar l’assignatura, serà requisit indispensable obtenir una qualificació igual o superior a 5 en aquesta prova.
B) Exercicis pràctics (30%)
Inclou la realització i presentació dels exercicis pràctics a l’aula. Els treballs hauran d’estar signats per tots els membres de l’equip responsable de la seva execució.
C) Treball final (30%)
Consistirà en l’elaboració d’un treball basat en la realització d’una entrevista a un/a professional de la Direcció de Comunicació (Dircom).
La nota final de l’assignatura s’obtindrà mitjançant la suma ponderada dels tres blocs:
A (40%) + B (30%) + C (30%) = 100% Nota final de l’assignatura
Avaluació única
El sistema d’avaluació única de l’assignatura s’estructura d’acord amb els següents percentatges:
A) 40% Control de coneixement: prova teòrica final.
La superació de l’assignatura requereix l’aprovació de la prova teòrica final, amb una qualificació mínima de 5. Cal destacar que el format d’aquesta prova difereix del model utilitzat en l’avaluació continuada.
B) 30% Proves pràctiques basades en casos de reptes comunicatius.
El mateix dia que es faci la prova teòrica, l’alumnat haurà de completar cinc exercicis pràctics basats en casos reals de reptes comunicatius.
C) 30% Treball final: entrega de la pràctica basada en una entrevista a un/a Dircom.
La nota final de l’assignatura es calcularà com la suma ponderada dels tres apartats anteriors:
A (40%) + B (30%) + C (30%) = 100% de la qualificació final
RECUPERACIÓ
Recuperació avaluació continuada
a) Segons normativa, per poder participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica i ha obtingut una nota inferior a 4,9. Si no s’ha presentat a l’examen, però ha estat avaluat almenys 2/3 del total d’activitats avaluables de l’assignatura podrà fer la prova teòrica de recuperació. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics. Per aprovar l’assignatura aquesta part teòrica ha d’estar superada (5 o més).
c) L'alumnat que hagi tret una D a una de les pràctiques sigui perquè ha suspès o perquè no ha participat en la seva realització tindrà opció a presentar-se a la seva recuperació durant el període establert ad hoc. La recuperació de cada pràctica consistirà en la resolució d'un cas o problema de comunicació a l'aula (dia i hora a determinar).
d) El treball final de l'assignatura (30%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquestes característiques resulta pràcticament impossible de fer amb el temps del qual disposem a la recuperació.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà a fer una prova teòrica (50%) i un treball pràctic (50%). La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Recuperació avaluació única
a) Segons normativa, per poder participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica corresponent a l’avaluació única i ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics. Per aprovar l’assignatura aquesta part teòrica ha d’estar superada (5 o més).
c)La nota obtinguda en la resolució de casos o reptes comunicatius formarà part de la mitjana ponderada de la nota final. Només en cas de suspendre aquesta prova i si l'alumne així ho considera podrà optar a recuperar-la amb una prova de la mateixa índole.
d) El treball final de l'assignatura (30%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquestes característiques resulta pràcticament impossible de fer amb el temps del qual disposem a la recuperació.
PLAGI
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o les activitats que indiqui la professira. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Costa, Joan (2018). Dircom, el ejecutivo estratega global. Barcelona: CPC Editor.
Barrio, Estrella, Enrique, Ana M. Freire, Alfonso y Vidal, Montserrat (2024). Análisis conceptual del propósito corporativo: sostenibilidad, RSC, ODS y comunicación. Revista Cuadernos.Info, 59, 251-272. En: http://dx.doi.org/10.7764/cdi.59.75543
Enrique, Ana. M. y Morales, Francisca. (2015) Somos Estrategas. Barcelona: Gedisa.
Enrique, Ana. M. (2024). Comunicación es acción y acción es comunicación. En: https://ddd.uab.cat/record/289704?ln=ca
Miquel, Susana (2016) Los profesionales de la comunicación corporativa en España (Tesis Doctoral) En: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/69561/1/tesis_susana_miquel_segarra.pdf
Mut , Magdalena. (2011). El director de comunicación del cambio.- Communication Manager of the change. Revista Internacional De Relaciones Públicas, 1(2(jul-dic), 107–118. En: https://doi.org/10.5783/revrrpp.v1i2(jul-dic).34
Romero-Rodríguez, Luis M. (2020). Manual de gestión de la comunicación corporativa. Madrid: Tecnos.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |