Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Interactiva | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És necesssarí l'ús de l'anglès en algunes lectures.
Conèixer els fonaments de la societat xarxa i la cultura digital.
Analitzar l’impacte de les interaccions socials en el desenvolupament de les tecnologies, el seu impact social i cultural.
Aprofundir en les teories sobre la societat xarxa i les seves implicacions en la comunicació, l’economia i la societat.
Reflexionar sobre la vinculació de la teoria de la societat xarxa amb la pràctica professional.
Fonaments de la societat xarxa i drets humans
Cultura digital: cibercultura, tecnocultura i convergència cultural
Identitat i subjectivitat en entorns digitals i interaccions a les xarxes socials
Gènere, diversitat i classe en l’era de la intel·ligència artificial
Cultura participativa i activisme en xarxa: d’espectadors a prosumidors
Impacte de la desinformació en la qualitat democràtica i estratègies per superar-la
Reptes i impacte social en la societat xarxa
**El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 30 | 1,2 | CM02 |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | KM01, SM01 |
Preparació activitats | 20 | 0,8 | CM02, KM01, SM01 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria projectes | 9 | 0,36 | CM02, KM01, SM01 |
La metodologia de l’assignatura combina sessions teòriques participatives amb espais de diàleg reflexiu i treball autònom guiat. Les classes presencials s’estructuren entorn de l’exposició dels principals conceptes, autors i marcs analítics relacionats amb la societat xarxa i la cultura digital, complementades amb debats dirigits sobre textos clau o casos contemporanis. Aquestes sessions fomenten la lectura activa, la connexió amb l’entorn digital quotidià de l’alumnat i la reflexió col·lectiva sobre les implicacions socials, polítiques i culturals de les tecnologies.
A més, es programaran seminaris intercalats orientats al seguiment i acompanyament de les activitats avaluatives, especialment l’anàlisi de cas mitjançant etnografia digital. Aquests espais permeten compartir avenços, contrastar enfocaments, rebre retroalimentació constructiva i enfortir la connexió entre teoria i pràctica. L’assignatura també es fonamenta en el treball autònom de l’alumnat, que inclourà la participació en fòrums de discussió i l’elaboració progressiva dels seus projectes d’anàlisi. Aquesta combinació metodològica pretén potenciar tant el pensament crític com les competències investigadores en l’estudi de la cultura digital contemporània.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura i estarà disponible al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació i en les metodologies docents.
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi dun cas d'activisme o fenomen cultural a la xarxa - Etnografia digital | 25% | 20 | 0,8 | CM02 |
Debats: reptes de la societat xarxa | 40% | 35 | 1,4 | CM02, KM01, SM01 |
Examen | 35% | 3 | 0,12 | KM01, SM01 |
Aquesta activitat consisteix en l’anàlisi individual d’un cas rellevant d’activisme o fenomen cultural que tingui lloc en un entorn digital (xarxes socials, comunitats en línia, plataformes digitals, etc.). L’alumnat durà a terme una observació etnogràfica no participant, recollint dades qualitatives i interpretant-les a partir dels marcs teòrics treballats a l’assignatura. Al campus virtual es facilitarà la guia específica per al desenvolupament de l'activitat.
Al llarg del curs es realitzaran diversos debats en grup sobre reptes actuals vinculats a la societat xarxa, com ara la vigilància algorítmica, la desinformació, la identitat digital o les desigualtats tecnològiques. Els grups prepararan prèviament els continguts a partir de lectures assignades i materials audiovisuals, i hauran de defensar posicions argumentades, contrastar perspectives i generar espais de reflexió col·lectiva. Al campus virtual es facilitarà la guia específica per al desenvolupament de l'activitat.
L'examen final tindrà com a objectiu avaluar la comprensió dels conceptes fonamentals, els marcs teòrics i la capacitat d'anàlisi crítica de l’alumnat en relació amb els continguts abordats durant el curs.
A més es proposaran activitats de participació (al fòrum de l'assignatura) que comptaran per a pujar nota fins a màxim 0.5 punt del total global.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, si l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació es qualificarà questa assignatura com a no avaluable.
Ús intel·ligència artificial
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, o de millorar l'edició i maquetació d'algun producte. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure unareflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
CASTELLS, MANUEL. (2013). Comunicación y poder. Siglo XXI Editores México.
JENKINS, HENRY (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: NYU Press.
JENKINS, HENRY & SHRESTHOVA, SANGITA (2020). Popular Culture and the Civic Imagination: Case Studies of Creative Social Change. New York: NYU Press.
LIEVROUW, LEAH. & LOADER BRIAN. (Eds.). (2019). Routledge Handbook of Digital Media and Communication in Society. Routledge.
PEREZ-TORNERO, JOSE MANUEL. (2020). La gran mediatización I: El tsunami mediático que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Barcelona, UOC Press.
ROHLINGER, DEANA. (2019). New media and Society. New York: New York University Press-
SILVERSTONE, ROGER. (2013). Media and morality: On the rise of the mediapolis. John Wiley & Sons.
VAN DIJK, JAN A. G. M. (2020). The Network Society: Social Aspects of New Media (4ª Edición, 2020). London; New York: Sage Publications
Al Campus Virtual s’ampliaran les referències.
No es necessita cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |