Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Grans Temes de la Història
Codi: 107585
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial |
FB |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
Un recorregut generalista per diversos elements de la teoria i de la metodologia de les Ciències Històriques, tot atenent als aspectes que puguin ser mes interessants per als estudis específics de cadascun dels Graus en els quals s'imparteix aquesta assignatura.
Resultats d'aprenentatge
- CM45 (Competència) Compondre un treball o comentari de text sobre un tema històric determinat introduint-hi aspectes crítics i analítics.
- CM45 (Competència) Compondre un treball o comentari de text sobre un tema històric determinat introduint-hi aspectes crítics i analítics.
- KM58 (Coneixement) Fer servir les bases de dades bibliogràfiques més adients per obtenir les fonts sobre un tema històric determinat.
- KM58 (Coneixement) Fer servir les bases de dades bibliogràfiques més adients per obtenir les fonts sobre un tema històric determinat.
- KM59 (Coneixement) Identificar el context en el qual s'inscriuen els processos històrics.
- KM59 (Coneixement) Identificar el context en el qual s'inscriuen els processos històrics.
- SM58 (Habilitat) Fer un esquema que identifiqui les idees principals d'un text sobre la matèria.
- SM58 (Habilitat) Fer un esquema que identifiqui les idees principals d'un text sobre la matèria.
- SM59 (Habilitat) Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament d'un procés històric .
- SM59 (Habilitat) Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament d'un procés històric .
Continguts
El sentit del temps. El concepte d'història.
L'escenari de la historia.
El nombre dels homes: vida, subsistència i mort dels éssers humans
Formes de subsistència, treball i condicions de vida
Formes d'organització col·lectiva: la societat. Gènere, família, raça, classe social.
L'organització política. Estat i nació. Violència, poder i resistència
Les idees: Cultura, religió, civilització i ciència.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes teòriques |
39
|
1,56 |
|
Seminaris i pràctiques d'aula |
13,5
|
0,54 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
15
|
0,6 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectures, redacció de treballs, preparació d'exposicions orals i seminaris |
30
|
1,2 |
|
Treball personal |
45
|
1,8 |
|
Assistència a classes dirigides pel professor/a.
Realització de ressenyes, treballs, comentaris analítics o preparació de presentacions orals.
Estudi personal.
El professorat haurà de destinar aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre que els/les estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació activa |
10% |
1
|
0,04 |
CM45, KM58, KM59, SM58, SM59
|
Exàmens |
60% (30% + 30%) |
5,5
|
0,22 |
CM45, KM58, KM59, SM58, SM59
|
Treballs, comentaris de text, exposicions orals, etc. |
30% |
1
|
0,04 |
CM45, KM58, KM59, SM58, SM59
|
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Mòdul d'exàmens, amb un valor del 60% (30%+30%, dues proves) de la nota final.
Mòdul de treballs, comentaris de text i/o exposicions orals, etc. amb un valor del 40% de la nota final.
Al llarg del quadrimestre es programaran almenys 3 activitats d'avaluació i 2 tipologies d'avaluació. Cap activitat d'avaluació pot suposar més del 50% del total de la nota.
Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professorat establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació. L'alumne tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA:
-Examen, amb un valor del 60% de la nota final.
-Mòdul de treballs, comentaris de text, etc. amb un valor del 40% de la nota final.
OBSERVACIONS GENERALS:
-S'aprova l'assignatura si s'aconsegueix un mínim de 5 punts (sobre 10) en la nota final.
-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
-Segons la normativa acadèmica, la nota final s’arrodonirà al número sencer més proper quan estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi a una qualificació qualitativa superior (es pasarà de 4,9 a 5; de 6,9 a 7; i de 8,9 a 9).-En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
-En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
-Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica, correcció de textos o traduccions. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
-En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
RECUPERACIÓ
-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). Igualment, per participar al procés de recuperació, cal haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5.
-La recuperació consistirà en un examen global de l'assignatura, tant pels estudiants de l'avaluació contínua com de l'avaluació única. Tindrà lloc en la data establerta per la Facultat.
-Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor/a consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup o tasques relacionades amb l’activitat docent diària a l'aula.
-La nota màxima que es podrà obtenir en el procés de reavalució és un 5 (APROVAT).
-En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mecanisme per a millorar la nota dels/de les alumnes que ja haguessin aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA GENERAL:
J. M. Roberts, Historia del mundo. De la prehistoria a nuestros días. Madrid: Debate, 2010 (tractament per
etapes cronològiques).
J. Fontana, Introducció a l'estudi de la història. Barcelona: Crítica, 1997 (tractament temàtic).
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
Jack Goody, El robo de la Historia, Madrid: Akal 2011.
Peter Burke, Historia Social del Conocimiento, Barcelona: Paidós, 2012.
Peter Watson, Ideas. Historia intelectual de la humanidad, Barcelona: Crítica, 2006.
Donad Wassoon, Cultura. El patrimonio común de los europeos, Barcelona: Crítica, 2006.
C.A. Bayly, El nacimiento del mundo moderno, 1780-1914, Madrid: Siglo XXI, 2009.
B.S. Anderson, J.P. Zinsser, Historia de las Mujeres: una historia propia, Barcelona: Crítica, 1992. 2 vols.
Gisela Bock, La mujer en la Historia de Europa, Barcelona: Crítica, 2001
Georges Duby, Michelle Perrot (Dir.), Historia de las mujeres, Madrid: Taurus, 1993, 5 vols.
Isabel Morant (Dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina, Madrid: Cátedra, 2006. 4 vols.
INSTRUMENTS:
R. Overy, Historia del Mundo: The Times. La cartografía de la historia. Madrid: La Esfera de los libros, 2007.
N. J. G. Pounds, Geografía histórica de Europa. Barcelona: Crítica, 2000.
G. Duby (ed.), Atlas histórico mundial, Madrid: Debate, 2001.
H. Kinder, W. Hilgemann, Atlas Histórico Mundial, Madrid: Istmo, 1999 (diverses edicions).
R. Williams, Palabras clave. Un vocabulario de la cultura y la sociedad, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión
E. Sánchez de Madariaga, Conceptos fundamentales de historia, Madrid: Alianza Editorial, 1998.
P. Vilar, Iniciación al vocabulario del análisis histórico, Barcelona: Crítica, 1980.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |