Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sistemes d'Informació

Codi: 107562 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comptabilitat i Finances OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Verge Mestre
Correu electrònic:
xavier.verge@uab.cat

Equip docent

Lucas Martin Pagani Almeda
Joan Caballero Chacon

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi han prerequisits


Objectius

Mostrar la manera en que les organitzacions utilitzen els sistemes i les tecnologies de la informació per a
transformar els models de negocis, desenvolupar noves estratègies, innovar amb nous serveis i productes i
assolir l'excel·lència operativa.

  1. Comprendre perquè els Sistemes d'Informació són essencials en els negocis i com els han transformat.
  2. Diferenciar aplicacions o funcionalitats segons els tipus bàsics de Sistemes d'informació i determinar el valor que aporten a la gestió.
  3. Identificar i provar com els processos de negoci es duen a terme mitjançant sistemes corporatius de gestió.
  4. Apreciar els avantatges empresarials derivats del tractament digital de la informació. 
  5. Interessar-se per com internet i l'ús extensiu de les TIC permeten re-configurar els models de negoci tradicionals.
  6. Reconèixer els riscos i perills derivats de la dependència digital.
  7. Aprendre a fer servir eines concretes en els camps de l'anàlisi de dades l'execució de processos de negoci.

Resultats d'aprenentatge

  1. SM40 (Habilitat) Analitzar com l'impacte dels sistemes d'informació afecta i transforma les diferents organitzacions.

Continguts

Tema1: Sistemes d'informació en els negocis globals actuals

  1. Dades, informació i coneixement. La cadena de valor de la informació
  2. Tipologies de sistemes d'informació.
  3. Infraestructura TIC. Data centers i cloud computing.

Tema 2: Processos de negoci i sistemes corporatius de gestió.

  1. Els processos de negoci.
  2. Els sistemes de gestió empresarial: ERP, CRM, SCM i PLM
  3. Integració de sistemes

Tema 3: Anàlisi de dades i suport al control i la presa de decisions.

  1. Intel·ligència de negoci.
  2. Big data i analítica de dades.
  3. Límits del Big Data en Ciències Socials. Consideracions ètiques.

Tema 4: Transformació digital.

  1. Disrupció digital. Negocis a Internet.
  2. Economia col·laborativa. Internet of thingssmart cities i indústria 4.0.
  3. El nou paper del CIO en l'empresa

Tema5: Seguretat i aspectes ètics relacionats amb els Sistemes d'Informació.

  1. Integritat, disponibilitat i confidencialitat.
  2. Amenaces, Cibercrim, Hacktivistes i APTs
  3. Autenticació, Xifrat, Hash i Signatura digital.
  4. Defensa perimetral, Sistemes de gestió de la seguretat de la informació.
  5. Privacitat, transparència i propietat intel·lectual
 Tema 6: Intel·ligència Artificial aplicada als Sistemes d’Informació
  1. Impacte de la IA en els sistemes d’informació: Automatització, eficiència i nous models de negoci.
  2. Copilots i assistents intel·ligents: Aplicacions en desenvolupament de programari, anàlisi de dades, gestió documental i suport a l’usuari.
  3. IA generativa i sistemes de suport a la decisió: Casos d’ús en entorns empresarials.
  4. Riscos i limitacions de la IA: Biaixos algorítmics, transparència, explicabilitat i dependència tecnològica.
  5. Aspectes ètics i normatius: Regulació de la IA, privacitat i responsabilitat en l’ús d’eines intel·ligents.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Casos i Exercicis 10 0,4 SM40
Classes i Seminaris 29,5 1,18 SM40
Pràctiques amb SAP 10 0,4 SM40
Tipus: Supervisades      
Tutories 19 0,76 SM40
Tipus: Autònomes      
Estudi 49 1,96 SM40
Preparació de casos, realització d'exercicis i treballs. 28,5 1,14 SM40

Relació professors-alumnes

La informació general i rellevant de l'assignatura que detalli els continguts de la guia docent com per exemple les dates d'avaluació continuada i dates i condicions dels lliuraments de treballs es publicaran al campus virtual (o lloc equivalent) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que el campus virtual és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiant.

Idiomes

Les classes es faran majoritàriament en català o castellà tot i que és molt habitual la aparició de termes en anglès. El material escrit o de suport a l'assignatura (apunts, bibliografia, referències o fins i tot enunciats de pràctiques, exercicis o casos) es pot facilitar tant en català o castellà com en anglès i en aquest cas l'ús de la llengua anglesa pot ser no excepcional sinó habitual. La prova final i la reavaluació estaran redactades en català o castellà, tot i que poden apareixer termes en anglés. Les respostes a les proves i els exercicis es poden entregar (i si s'escau presentar) indistintament en català, castellà o anglès.

Classes magistrals, casos i sessions de resolució de exercicis

On es presenten els continguts bàsics que els estudiants han de menester per introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, s’indiquen les vies possibles per completar o aprofundir lainformació rebuda en aquestes sessions.

Durant les sessions es poden utilitzar també eines d'aprenentatge actiu.

Pràctiques amb SAP:

Una bona part de les pràctiques es realitzaranamb SAP. En aquest cas tot el material de referència està en anglès.

Durant el curs es fomentarà el treball en equip i el intercanvi col·laboratiu d’informació i d’eines per a la resolució de problemes. No obstant, el procés final d’aprenentatge ha de ser individual, posat de relleu per l’activitat autònoma de cada estudiant, que haurà de complementar i enriquir el treball iniciat a les sessions dirigides del curs. L’activitat supervisada, al voltant de tutories reglades i consultes esporàdiques efectuades durant el curs, és igualment una eina imprescindible en l’adquisició dels coneixements que proporciona l’assignatura.

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA)

En aquesta assignatura, es permet i es fomenta l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. En entregues, a menys que es digui explícitament el contrari, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. No es permet l'ús de la IA en exàmens.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Contínua 1: Pràctiques SAP 40 0 0 SM40
Avaluació continuada 2: Participació, Exercicis i Treballs 20 0 0 SM40
Examens 40 4 0,16 SM40

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
 
 
L'avaluació de la assignatura te en compte els següents elements: 
  1. Avaluació continuada (AC) 60%, dues parts:
    • AC1: Pràctiques de Laboratori (35%): 5 pràctiques amb SAP. La primera és obligatòria i superar-la permet fer les demés i no aporta nota. Cal un mínim de 2.5/10 en tres de les quatre pràctiques restants, cas que no s’assoleixi, aquesta part (AC1) es valora com zero
    • AC2: Participació, Exercicis i treballs (25%): Exercicis d'aprenentatge basat en problemes, discussió de casos, treball individual o en equip, presentació a classe dels resultats i altres proves que es determinin. Es valorarà també la participació a classe.
  2. Exàmens (EX) 40%:
    • Al llarg del curs es poden programar examens parcials. Les dates es faran públiques amb anticipació suficient al campus virtual.
    • Final:
      • Els alumnes que no hagin superat alguna de les proves o que vulguin pujar nota es poden presentar de nou. La nota resultant serà la més alta.
      • La nota resultant de la part exàmens (EX) serà la mitjana ponderada de les parts.
  3. Càlcul de la qualificació final:

    • Si AC>=5 AND EX>=3.5 --> La qualificació final de l'assignatura (N) serà:  N=40%(EX)+60%(AC).
    • Si EX<3.5 OR AC<5 --> N= MIN(40%(EX)+60%(AC); 4).
    • L'estudiant supera l'assignatura si N>=5, i no la supera si N<3.5.  En el cas intermedi pot acollir-se al procés de recuperació que es detalla més avall. 
    • Es considerarà no avaluable qui no hagi presentat cap pràctica puntuable de SAP (AC1), hagi participat en menys del 20% de les activitats de AC2 i no s'hagi presentat a cap examen.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaranlesqualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitatsen els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

  • Anderson, Chris “The long tail” Ed Random House, 2008, ISBN 1-4013-0237-8
  • Applegate, Lynda M., et alt Estrategia y gestión de la información corporativa: Los retos de la gestión en una economía de red. &a edició. Edit McGraw Hill. 2004
  • Hilbert, M. (2016), Big Data for Development: A Review of Promises and Challenges. Dev Policy Rev, 34: 135-174. doi:10.1111/dpr.12142
  • Laloux, Frederic “Reinventar las organizaciones” ed. Arpa, 2015
  • Laudon K.C., Laudon J.P. Sistemas de información gerencial. 12ª edició. Prentice Hall, 2012. ISBN 978-607-32-0950-2
  • Magal, S.R. Word, J. Integrated Business Processes with ERP Systems. John Wiley &  Sons, 2012. ISBN 9780470478448
  • Malone, Thomas W. “El futuro del Trabajo”. Ed, Gestión 2000, 2004. ISBN: 84-8088-688-9
  • McAfee, Andrew & Brynjolfsson, Erik “Machine Platform Crowd” WW Norton & Co. 2017
  • McQuivey, James “Digital Disruption” Forrester Research, 2013
  • Meyer H.,Fuchs F. & Thiel K. “Manufacturing Execution Systems (MES) Optimal Design, Planning, and Deployment”  2009, ISBN 9780071623834
  • Molist, Mercè “Hackstory.es. La historia nunca contada del underground hacker en la península ibérica” (https://hackstory.es/)
  • Rogers, David L. “The Digital Transformation playbook” Columbia Business School publishing, 2016
  • Sundararajan, Arun “The sharing economy: The end of enployment and the rise of Crowd-based capitalism”. The MIT press 2016.
  • Susskind, Richard, Susskind, Daniel & Ruiz J.C. “El futuro de las profesiones. Cómo la tecnología transformará el trabajo de los expertos humanos”. Teell Ed., 2016
  • Vea, Andreu "Como creamos Internet" Ed Península. 2013ISBN: 9788499422756
  • Westerman, George & McAfee Andrew “Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation” Harvard Business Review Press, 2014
  • Weill, P. & Ross, J.W. “IT-Governance”. Ed. Harvard Business School Press, 2004. ISBN: 978-1-59139-253-8

Programari

SAP S/4 HANA


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 501 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 502 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda