Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Visions Geogràfiques

Codi: 107558 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Cebollada Frontera
Correu electrònic:
angel.cebollada@uab.cat

Equip docent

Enric Martells Cortes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Respectar l'espai aula on es desenvoluparà la docència com un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i mantenir-lo lliure de violències masclistes.

Així mateix, per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2


Objectius

Aquesta assignatura s'imparteix al primer Curs del grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial. L'assignatura constitueix una introducció als principals temes de la geografia humana i amb una atenció preferent als aspectes més significatius de la realitat contemporània com la crisi socioecológica i als debats entorn de la superació d'aquesta. 

 Sintetitzant, els objectius són:

- prendre consciència de la importància dels aspectes formals dels llenguatge acadèmic: ús de fonts, tractament dels textos, etc.

- comprendre les diferents formes d'interpretar l'espai.

- dominar els conceptes més importants utilitzats en geografia humana i dels debats actuals 

- tenir una visió de conjunt i unes claus interpretatives bàsiques del funcionament de l'espai mundial

- comprendre els principals elements que articulen l'organització territorial de les societats humanes a escala global i els processos que la transformen 

- saber establir connexions significatives entre els diferents aspectes temàtics del programa

 

També serà un objectiu d'aquesta assignatura aprendre a utilitzar fonts d'informació.

 

Finalment, remarcar que l'espai aula on es desenvoluparà la docència és un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i lliure de violències masclistes.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Compilar coneixements relacionats amb temàtiques especialitzades en geografia humana perquè es facin servir en la transmissió d'informació que incloguin la perspectiva de gènere.
  2. KM01 (Coneixement) Explicar l'estructura del món actual des d'un vessant geogràfic.
  3. SM01 (Habilitat) Analitzar la relació de la societat amb el territori aplicant el marc conceptual i teòric de la geografia humana.

Continguts

El curs s'organitza en cinc grans blocs:

 

1. Repàs de la història de la Geografia i dels reptes de la disciplina en la societat d'avui

 2. L'organització territorial del sistema capitalista

 3. Recursos, tant materials com demogràfics

 4. Impactes socioambientals

 5 Prospectives per l'avenir

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula (PAUL) 12,5 0,5
Sessions de teoria 30 1,2
Sortida de camp (PCAM) 4 0,16
Tipus: Supervisades      
Sortida de camp 8 0,32
Tutories individuals o grupals 17 0,68
Tipus: Autònomes      
Curs de la biblioteca 3 0,12
Estudi personal prova de síntesi 22,5 0,9
Estudi personal proves de conceptes 19,5 0,78
Preparació de pràctiques 30 1,2

El curs s'estructurarà a partir d'activitats dirigides, d'activitats supervisades i d'activitats autònomes on l'alumnat aprendrà a desenvolupar-se interactivament amb els continguts de l'assignatura amb el suport del professorat.

Les activitats dirigides consistiran en sessions teòriques guiades pel professorat, que serviran per saber descriure les principals característiques de la geografia humana des d'una perspectiva global, en pràctiques d'aula estan que estan pensades per desenvolupar la capacitat de solucionar qüestions molt concretes i específiques, així com la capacitat d'exposar els resultats d'aquestes i la sortida de camp que es realitzarà en aquesta assignatura i conjuntament amb Economia, Territori i Sostenibilitat i que forma part de la pràctica 1. En total s'hi destinaran 46,5 hores. En la sortida de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.

 

 Les activitats supervisades seran les tutories de seguiment i la resolució de dubtes de les tasques encarregades pel professorat i/o per tutories per resoldre dubtes que pugui tenir l'alumnat. En total s'hi destinaran 25 hores.

Les activitats autònomes, que l'alumnat farà sense la presència del professorat, podran ser individuals o en grup depenent de les tasques encarregades. Les tasques encarregades sempre tindran una data de lliurament límit que caldrà respectar. En total s'hi destinaran 75 hores

 

Per aprendre a utilitzar fonts d'informació, l'alumnat haurà de fer obligatòriament el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en l'elaboració de pràctiques i l'assaig del tema 5 per la cerca bibliogràfica i/o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25 0 0 SM01
Prova de síntesi 25 1,5 0,06 CM02, KM01
Proves de conceptes 25 2 0,08 KM01
Resolució de les pràctiques 25 0 0 CM02, KM01, SM01

L'AVALUACIÓ tindrà les diferents evidències:

- Una prova de síntesi d'una hora i mitja  on caldrà desenvolupar els temes proposats pel professorat i suposarà el 25% de la nota total. 

-  un examen de conceptes per tema (excepte el cinquè). En total se'n faran 4 (en total dues hores). El seu pes en la nota (el conjunt dels quatre exàmens) serà del 25% del total

- quatre pràctiques, corresponents als temes 1, 2, 3 i 4 que es resoldran a l'aula dins de les hores de pràctiques d'aula. El pes del conjunt de les pràctiques serà del 25% de la nota total.

- un assaig sobre el tema 5. Aquesta evidència es farà en parelles i l'equip docent en farà un seguiment tutoritzat i suposarà el restant 25% de la nota de curs realitzant-se dins de les hores de classe del tema 5.

 

En les activitats que requereixin l'ús de fonts bibliogràfiques s'avaluarà l'aplicació dels coneixements adquirits al curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

Per aprovar cal:

1) Presentar les activitats d'avaluació

2) Aprovar (5 sobre 10) la mitjana dels exàmens de conceptes i de les pràctiques, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en la prova de síntesi i en l'assaig.

3) Haver realitzat el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB (presentar certificat).

 

Recuperació d'activitats

El primer dia de classe, l'equip docent informarà a l'alumnat del procés de recuperació, quines activitats avaluatives podran ser objecte de recuperació i en quines condicions. En qualsevol cas, no es podrà recuperar ni els exàmens de conceptes ni les pràctiques quan, a més de tenir la mitjana suspesa, hi hagi tres o més evidències individuals suspeses de cada tipologia.

 

 Es considerarà No avaluable

Si l’estudiant no ha lliurat activitats que suposin més del 1/3 de la nota total. 

 

Avaluació única

Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única.

 

Plagi

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Alisa, Giacomo d’ et al. (2015) Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona: Icaria.

Albet, Abel i Benach, Núria (2012) Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria - espacios críticos.

Braidoti, Rosi (2015) Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa.

Herrero, Yayo (2023) Toma de tierra. Bilbao: Caniche.

Lorey, Isabell (2016) Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de sueños.

Méndez, Ricardo; Molinero, Fernando (1998). Espacios y sociedades. Introducción a la geografía regional del mundo. Barcelona: Ariel.

Méndez, Ricardo (2011). El nuevo mapa Geopolitico del Mundo. València: Tirant lo Blanch.

Ortiz, Anna (Coord.) (2011) Visions Geogràfiques del Món. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, p. 15 - 24.

Romero, Joan (ed). (2007) Geografía Humana. Procesos, riesgos e incertidumbres. Barcelona: Ariel.

Shiva, Vandana (2017) ¿Quién alimenta realmente al mundo? El fracaso de la agricultura industrial y la promesa de la agroecología. Madrid: Capitán Swing.

Shiva, Vandana (2001) Biopiratería: el saqueo de la naturaleza y el conocimiento. Barcelona: Icaria.

Solana, Miguel [coord.] (2016) Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global. Barcelona: Icaria.

Steel, Caroly (2020) Ciudades hambrientas. Madrid: Capitán Swing.

Turiel, Antonio (2022) Sense energia. Breu Guia per al gran descens. Barcelona: Alfabeto.

Urry, John; Kingsley (2011) Un mundo sin coches. Barcelona: Ediciones Península.

Urry, John (2017).Offshore. La deslocalización de la riqueza. Madrid: Capitán Swing. (edició original Offshoring de 2014).

Vivas Esther (2014) El negocio de la comida. ¿Quién controla nuestra alimentación? Barcelona: Icaria.

 

DURANT EL CURS ES COMPLEMETARÀ AQUESTA BIBLIOGRAFIA AMB REFERÈNCIES PER TEMES CONCRETS


Programari

Office.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt