Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer diferents eines i recursos lingüístics, tant digitals com en paper, que serveixin a l’alumnat per perfeccionar els seus coneixements sobre la llengua catalana. Al final del curs, l'alumnat ha de poder aplicar de manera eficient els coneixements adquirits a la detecció i solució d’errors lingüístics presents en textos extrets de mitjans de comunicació orals i escrits de manera eficient, així com a la composició i perfeccionament dels seus propis textos.
1. Introducció a les eines i els recursos lingüístics en paper i digitals. Quins i per a què
2. Gramàtiques, diccionaris i llibres d'estil. Altres obres referencials
3. Els dubtes principals en l'ús de la llengua oral i escrita
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis escrits | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Exercicis orals | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Exposició de temes | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Feina tutoritzada | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Resolució de dubtes | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lectures seleccionades | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Preparació de textos | 34 | 1,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
La metodologia emprada combina les classes teòriques amb activitats pràctiques de diferent tipologia, que requereixen la participació activa de l'alumnat, individualment i en grup. En les activitats supervisades l'alumnat haurà de realitzar la lectura i l'anàlisi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs assignats pel professorat. L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats específiques | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Controls | 90% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Avaluació continuada
L’avaluació es basarà en evidències de tres tipus:
1) Assistència i participació activa a classe (10%)
2) Dues proves escrites (35% + 35%)
3) Presentació oral (20%)
A l’inici de cada activitat d’avaluació, el professor informarà els estudiants del procediment i de la data de revisió de les qualificacions. La nota mínima per a aprovar l’assignatura és 5.
Si un estudiant ha estat avaluat de menys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura, rebrà la consideració de “no avaluable”.
Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.
Avaluació única
L’alumnat que opti per l’avaluació única haurà de fer les següents activitats:
a) Prova escrita sobre els contiguts teòrics de la matèria (40%).
b) Prova de resolució d’un seguit d’activitats pràctiques (40%).
c) Lliurament d’un treball escrit (20%).
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'inteŀligència artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Acadèmia Valenciana de la Llengua. Diccionari normatiu valencià. [https://www.avl.gva.es/lexicval/]
ésAdir, Llibre d'estil de la CCMA. Portal lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. [http://esadir.cat/]
Espinal, Maria Teresa (2004). Diccionari de sinònims de frases fetes. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Publicacions de la Universitat de València, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. [https://dsff.uab.cat/]
Institut d'Estudis Catalans (2007). Diccionari de la llengua catalana, 2a ed. Barcelona: Edicions 62 /Enciclopèdia Catalana. [http://dlc.iec.cat]
Institut d'Estudis Catalans (2016). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: IEC. [https://giec.iec.cat/inici]
Institut d'Estudis Catalans (2017). Ortografia catalana. Barcelona: IEC. [https://www.iec.cat/llengua/documents/ortografia_catalana_versio_digital.pdf]
Institut d'Estudis Catalans (2019). Gramàtica bàsica i d'ús de la llengua catalana. Barcelona: IEC. [https://gbu.iec.cat/inici]
Optimot, Consultes lingüístiques. [https://aplicacions.llengua.gencat.cat/llc/AppJava/index.html]
Paloma, David (2024). Tot un món en català. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona
Paloma, David; Mas, Josep Àngel; Montserrat, Mònica (2017). Diccionari de dubtes del català oral. [http://www.llengua.info/ddcor]
Softcatalà. Corrector ortogràfic. [https://www.softcatala.org/projectes/corrector-ortografic/]
Softcatalà. Diccionari de sinònims. [https://www.softcatala.org/diccionari-de-sinonims/]
Softcatalà. Traductor. [https://www.softcatala.org/traductor/]
Termcat, Centre de Terminologia. [https://www.termcat.cat/ca]
Bibliografia específica
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per possibilitar el seguiment de l’assignatura.
Paquet ofimàtic de Microsotf o similar
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |