Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Eines i Recursos Lingüístics per al Llenguatge Periodístic en Espanyol

Codi: 107553 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OT 3
Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Cantillo Nieves
Correu electrònic:
teresa.cantillo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es necessari tenir un coneixement de la llengua espanyola equivalent al C1 per poder seguir l'assignatura.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer diferents eines i recursos lingüístics, tant digitals com en paper, que serveixin a l’alumnat per perfeccionar els seus coneixements sobre la llengua espanyola. Al final del curs, l'alumnat ha de poder aplicar els coneixements adquirits a la detecció i solució d’errors lingüístics presents en textos extrets de mitjans de comunicació orals i escrits de manera eficient, així com a la composició i perfeccionament dels seus propis textos.


Competències

    Periodisme
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials oralment i per escrit.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adeqüin a les estructures del llenguatge periodístic.
  4. Demostrar que es té domini de les llengües oficials i dels seus recursos expressius per produir texts orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  5. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Trobar el que és substancial i rellevant en textos periodístics, en les dues llengües oficials, en qualsevol suport per detectar formes correctes d'expressió orals i escrites.

Continguts

1. Introducció a les eines i recursos lingüístics en paper i digitals. Quines i per a què

2. Gramàtiques, diccionaris i llibres d'estil. Altres eines i recursos lingüístics en format digital

3. Els dubtes principals en l'ús de la llengua espanyola oral i escrita


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 18 0,72 1, 3, 7, 8, 9
Exercicis escrits 18 0,72 3, 5, 7, 9
Exercicis orals 17,5 0,7 1, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Resolució de dubtes 4,5 0,18 5, 6, 7
Tutories 13 0,52 1, 3, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 25 1 1, 6, 8, 9
Lectures obligatòries 14 0,56 4, 6, 7, 8, 9
Preparació de textos 34 1,36 2, 3, 4, 5, 7, 8

La metodologia emprada combina les classes teòriques amb activitats pràctiques de diferent tipologia, que requereixen la participació activa de l'alumnat, individualment i en grup. En les activitats supervisades l'alumnat haurà de realitzar la lectura i l'anàlisi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs assignats per la professora. L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats específiques 10 2 0,08 2, 4, 5, 7, 8, 9
Exàmens 90 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació continuada

L’avaluació es basarà en evidències de tres tipus:

1) Assistència i participació activa a classe (10%)

2) Dues proves escrites (35% + 35%)

3) Presentació oral (20%)

A l’inici de cada activitat d’avaluació, el professor informarà els estudiants del procediment i de la data de revisió de les qualificacions. La nota mínima per a aprovar l’assignatura és 5.

Si un estudiant ha estat avaluat de menys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura, rebrà la consideració de “no avaluable”.

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Avaluació única

L’alumnat que opti per l’avaluació única haurà de fer les següents activitats:

a) Prova escrita sobre els contiguts teórics de la matèria (40%).

b) Prova de resolució d’un seguit d’activitats pràctiques (40%).

c) Lliurament d’un treball escrit (20%).

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

AGENCIA EFE (2024): Nuevo libro de estilo urgente. Disponible a htpps://recursos.efe.com/objetos_app/libroestilo/libroDelEstiloUrgente.pdf

BOSQUE, Ignacio y Violeta DEMONTE (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

CLAVE (2002): CLAVE. Diccionario del uso del español actual, 5ª ed., dir. Concepción Maldonado González. Madrid: SM.

DEA (1999): Manuel Seco, Olimpia Andrés y Gabino Ramos. Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar. Disponible a https://www.fbbva.es/diccionario/

DPD (2025): Real Academia Española y ASALE, Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Taurus. Disponible a https://www.rae.es/dpd

DLE (2014): Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23ª edición. Madrid: Espasa-Calpe. Disponible a https://dle.rae.es/

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe. Disponible en https://www.rae.es/gramática/

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2010): Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa. Disponible a https://www.rae.es/ortografía/

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2018): Libro de estilo de la lengua española. Madrid: Espasa. Disponible a https://www.rae.es/libro-estilo-lengua-española/

Bibliografia específica Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per possibilitar el seguiment de l’assignatura.


Programari

Microsoft Office o similar.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt