Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OP | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements d'història del cinema i de llenguatges audiovisuals.
Coneixements d'anglès per a les lectures i visionats.
Conèixer la història del documental i aprendre els llenguatges i especificitats per tal de desenvolupar la capacitat de realitzar projectes documentals crítics i imaginatius.
El curs està estructurat per abastar tant elements teòrics com pràctics. El component teòric del curs s'impartirà mitjançant una sèrie de conferències a l'inici del curs, durant les quals els estudiants estudiaran la història del cinema documental, el seu desenvolupament formal i les diverses categories en què s'engloba. Als seminaris, els estudiants analitzaran i debatran en grup una sèrie de pel·lícules que reflecteixen les últimes tendències del cinema documental i reflexionaran sobre la seva pròpia forma. El curs inclourà el visionat i l'anàlisi crítica de pel·lícules com ara Les Glaneurs et la Glaneuse (Les Glaneurs et la Glaneuse, dir. Agnès Varda, 2000), Los rubios (dir. Albertina Carri, 2003), Ainhoa, yo no soy esa (dir. Carolina Astudillo, 2018) i La memoria infinita (dir. Maite Alberdi, 2023).
L'objectiu de l'element pràctic del curs és permetre als estudiants aplicar els coneixements teòrics i crítics que han adquirit a la primera part del curs. Correspon als estudiants produir un curtmetratge documental en grup. Amb aquesta finalitat, s'organitzaran seminaris i tutories en què els diferents grups podran treballar en el seu projecte i informar al professor sobre el seu progrés. A més del curtmetratge documental, els grups han de presentar una reflexió crítica en què contextualitzaran teòricament el seu propi documental i explicaran quins eren els seus objectius i com van arribar al producte final.
La classe final estarà dedicada al visionat dels documentals produïts al llarg del curs.
Cal destacar que el contingut del curs serà sensible a qüestions relacionades amb la perspectiva de gènere i l'ús d'un llenguatge inclusiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | |
Pràctiques de laboratori | 22,5 | 0,9 | |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Visionats, lectures i realització de peces documentals | 82,5 | 3,3 |
Nota: El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà disponible al Campus Virtual de l'assignatura, on l'alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per al seguiment adequat de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produirà en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de genere i amb l´ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Documental | 40% | 3 | 0,12 | CM14, CM15, KM19 |
Portfolio d'anàlisi de pel·lícules | 30% | 3 | 0,12 | KM19 |
Reflexió | 30% | 1,5 | 0,06 | KM19 |
Cal aprovar tots els components de l'avaluació per poder fer la mitjana i superar l'assignatura. Lalumnat tindrà dret a la recuperació de lassignatura si ha estat avaluat del conjunt dactivitats el pes de les quals sigui dun mínim de 2/3 parts de la qualificació total de lassignatura. Per poder presentar-vos a la recuperació de l'assignatura, s'haurà obtingut una nota mitjana de 3,5.
Aquesta assignatura no preveu el sistema davaluació única.
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable"
En cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte d'avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats als actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'alumnat a l'anàlisi i la reflexió personal. L'alumnat haurà d'identificar clarament les parts que han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com han influït aquestes en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considera manca d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total a la nota de l'activitat, o sancions majors en cas de gravetat.
Aitken, Ian (2006). The Concise Routledge Encyclopedia of the Documentary Film. Routledge.
Barnouw, Erik (1996). El documental. Historia y estilo. Gedisa.
Bruzzi, Stella (2000). New Documentary: A Critical Introduction. Routledge.
Català, Josep M.; Cerdán, Josetxo.; Torreiro, Casimiro (2008). La forma de lo real. Introducción a los estudios visuales. Editorial UOC.
Cerdán, Josetxo.; Torreiro, Casimiro. (2005). Documental y vanguardia. Cátedra.
Chanan, Michael (2008). The Politics of Documentary. British Film Institute.
Corner, John (1996). The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester University Press.
Ellis, Jack; Mclane, Betsy (2005). A New History of Documentary Film. Continuum.
French, Lisa (2021). The Female Gaze in Documentary Film: An International Perspective. Palgrave.
Malitsky, Joshua (2021). A Companion to Documentary Film History. Wiley.
Meran Barsam, Richard (1992). Nonfiction Film: a Critical History. Indiana University Press.
Nichols, Bill (1991). La representación de la realidad: Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Paidós.
Nichols, Bill (1994). Blurred Boundaries: Question of Meaning in Contemporary Culture. Indiana University Press.
Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary. Indiana University Press.
Rabinowitz, Paula (1994). They Must Be Represented: The Politics of Documentary. Verso.
Renov, Michael (1993). Theorizing Documentary. Routledge.
Saunders, David (2010). Documentary. Routledge.
Ulfsdotter, Boel y Backman Rogers, Anna (2018). Female Authorship and the Documentary Image: Theory, Practice and Aesthetics. Cambridge.
Vertov, Dziga (1973). El Cine Ojo. Fundamentos.
Weinrichter, Antonio (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. T&B Editores.
L'alumnat utilitzarà programes d'edició audiovisual i d'edició sonora. Es recomana utilitzar programari lliure.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |