Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap específic.
L'objectiu principal de l'assignatura és analitzar l'evolució de la ràdio i la televisió des del seus orígens, atenent als aspectes tecnològics, estètics, institucionals i de caràcter social i cultural amb interès especial en l’origen i desenvolupament dels continguts.
Els objectius específics son els següents:
1. Naixement dels mitjans electrònics: tecnologia, política i societat, transformació en mitjà de masses, els primers relats.
2. Estats Units. Estudi del model hegemònic
3. El model europeu. Els monopolis públics
4. El cas espanyol i català
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Sessions Teòriques | 38 | 1,52 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 82,5 | 3,3 |
El desenvolupament d'aquesta assignatura inclou:
a. Sessions teòriques on s'impartiran els coneixements necessaris per a l'assoliment de les competències, així
com l'escolta i el visionat d'aquells programes radiofònics i televisius que ens ajudin a entendre l'evolució dels
relats.
b. Sessions de seminari on els alumnes portaran a terme activitats sobre temes específics, i hauran de presentar els principals resultats dels seus treballs d'anàlisi històrica de continguts de ràdio i televisió.
El calendari detallat amb el contingut de les diferrents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l'assignatura, on l'alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de genere i amb l´ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a les sessions teòriques | 15% | 2 | 0,08 | CM05, KM10, SM09, SM10 |
Activitats Seminari | 35% | 2,5 | 0,1 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10 |
Exàmen Teòric | 50% | 2 | 0,08 | KM11, KM12 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:
1. Activitats de Seminari, 35% sobre la qualificació final
2. Participació activa en les activitats proposades durant les sessions teòriques, 15% sobre la qualificació final
3. Examen teòric, 50% sobre la qualificació final
Per poder aprovar l'assignatura, caldrà superar les tres activitats d'avaluació.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen teòric, sempre i quan hagi tret un mínim de 3 punts a la
primera prova. La nota d'aquest examen de recuperació no podrà superar el 8.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat es pot acollir a la modalitat d’avaluació única. Aquesta modalitat contempla la realització de les següents activitat d’avaluació:
La data d’entrega de les activitats 1 i 2 serà la mateixa de l’exàmen teòric (activitat 4), que s’indicarà a principis del curs.
Per poder aprovar l'assignatura, caldrà superar les quatre activitats d'avaluació.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen teòric, sempre i quan hagi tret un mínim de 3 punts a la
primera prova. La nota d'aquest examen de recuperació no podrà superar el 8.
PLAGI
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignautra, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".
S'exposa a continuació una bibliografia bàsica, però durant el curs es donaràn referències complementàries
per temes tractats.
ALBERT, Pierre and TUDESQ, Andre-Jean, 2001. Historia de la radio y la televisión. México: Fondo de
Cultura de México.
ARCHER, Gleason L. 1971. History of Radio to 1926. New York: Arno Press.
BAGET I HERMS, Josep Maria, 1993. Historia de la televisión en España (1956-1975). Barcelona: Feed-Back.
BALSEBRE, Armand. 2001. Historia de la radio en España. Volumen I (1874-1939). Madrid: Cátedra.
BIGNELL, Jonathan and FICKERS, Andreas (eds) (2008), A European television history, Oxford: Blackwell
Publishing.
BRIGS, Asa y BURKE, Peter, 2002. A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge:
Polity.
BRINSON, Susan (2005), "From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history" in WINN,
Emmet and BRINSON, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on
Broadcasting, Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p.p. 1-15.
BUSTAMANTE, Enrique, (2008), Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la
democracia, Barcelona: Gedisa
CROWLEY, David and HEYER, Paul (eds.). (1997), La comunicación en la historia. Tecnología, cultura,
sociedad. Barcelona: Bosch.
DOUGLAS, Susan J. (2004), Listening in. Radio and the American Imagination, Minneapolis: University of
Minnesota Press.
FLICHY, Patrick, (1993), Una historia de la comunicación moderna. Espacio público y vida privada, Barcelona:
Gustavo Gili. Cap. 6: "Siembro a los 4 vientos", p.p.
FRANQUET, Rosa, (2001), Història de la ràdio a Catalunya al segle XX. De la ràdio de galena a la ràdiodigital.
Barcelona: Edicions 62.
GOMERY, Douglas, (2008), A history of Broadcasting in the United States, Malden: Blackwell Publishing.
HILMES, Michele (ed.) (2003), The Television History Book. London, British Film Institute
FAUS Angel, (2007), La radio en España (1896-1977). Una historia documental, Madrid: Taurus.
OLIVESI, Stephane, 1998. Histoire politique de la télévision. Paris: L'Harmattan
PALACIO, Manuel, (2001), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa.
PEGG, Mark 1983. Broadcasting and Society 1918-1939. London: Croom Helm.
STERLING, Cristopher H. and KITTROSS, John Michael (2002), Stay Tuned. A history of American
Broadcasting, Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, cap. 2 "The Prehistory of Broadcasting", P.P.
19-50.
WHEATLEY, Helen, (Ed) (2007), Re-viewing television history. Critical Issues in Television Historiography,
NEW YORK: Tauris & Co.
WILLIAMS, Raymond, 1989. Raymond Williams on Television. Selected Writings. London: Routledge.
WYVER, John, (1992) La imagen en movimiento. Aproximación a una historia de los medios audiovisuales.
Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 43 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |