Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Antropologia Econòmica

Codi: 107240 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Luis Molina Gonzalez
Correu electrònic:
joseluis.molina@uab.cat

Equip docent

Miroslav Ariel Alexis Pulgar Corrotea
Alba Valenciano Mañe

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereix un coneixement específic, però es recomana coneixement bàsic d'antropologia social i cultural.


Objectius

Els objectius del curs són:

  • Conèixer les principals contribucions disciplinàries de l'antropologia econòmica.

  • Comprendre la diversitat històrica i cultural de les institucions econòmiques.

  • Aprendre a analitzar etnogràficament la influència de diversos factors en els fenòmens econòmics estudiats, com ara les normes institucionals, l’oferta i la demanda, les esferes de circulació de la moneda primitiva, l’atresorament o la formació de grups d’interès, entre d’altres.

Addicionalment:

  • Valorar el patrimoni etnològic relacionat amb el camp d’estudi.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM13 (Competència) Interpretar els models socials i culturals fent servir una varietat de perspectives analítiques i teòriques dels camps clàssics.
  2. KM13 (Coneixement) Reconèixer els fonaments teòrics principals dels camps clàssics de l'antropologia per a la comprensió de les societats i els sistemes socials.
  3. KM14 (Coneixement) Reconèixer la complexitat dels debats epistemològics i metodològics en els diversos camps clàssics de l'antropologia.
  4. KM15 (Coneixement) Reconèixer la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar de manera crítica els materials etnogràfics estudiats pels camps clàssics de l'antropologia com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  5. KM16 (Coneixement) Aplicar la incidència de la cultura des d'una perspectiva holística als diversos sistemes institucionals d'acció social estudiats pels camps clàssics de l'antropologia.
  6. KM17 (Coneixement) Reconèixer la influència dels contextos locals i globals en els fenòmens socioculturals estudiats pels camps clàssics de l'antropologia.
  7. SM18 (Habilitat) Sintetitzar els coneixements sobre les transformacions experimentades en els diversos camps clàssics d'estudi de l'antropologia.
  8. SM20 (Habilitat) Analitzar exemples etnogràfics de diversitat cultural i la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, i la teoria antropològica relacionada.
  9. SM21 (Habilitat) Fer servir de forma clara, explicativa i sintètica el llenguatge de les teories dels camps clàssics de l'antropologia.

Continguts

Els continguts de l’assignatura s’estructuren en diferents blocs temàtics:

Antropologia i economia

Orientacions teòriques en antropologia econòmica

Economia informal i ocupació

Producció

Distribució

Consum

 

Dins de cada bloc temàtic, els temes són els següents:

 

1. Antropologia i economia

Aristòtil i els escolàstics

La Fisiocràcia i l’economia política

L’economia clàssica

L’economia marxista

L’economia neoclàssica

Keynesianisme, Monetarisme, Neoinstitucionalisme

2. Orientacions teòriques en antropologia econòmica

Arguments formalistes

Arguments substantivistes

Determinisme ambiental versus possibilisme

Gènere i perspectives feministes de l’economia

Evolució cultural i adaptació

L’ecologia cultural

El marxisme estructural de Godelier

Meillassoux: el mode de producció domèstic

La invenció del subdesenvolupament

La teoria de la dependència

La involució capitalista

3. Economia informal i ocupació

El mercat dual de treball

La “fi del treball”

Més enllà del mercat

Els enclavaments ètnics o les economies ètniques

4. Producció

Ecologia

Tecnologia

Treball

La caça-recol·lecció

L’agricultura primitiva

Ramaders

Tecnologia i evolució

5. Distribució

Comerç

Mercat

Economies multicèntriques

Moneda primitiva

La sal dels Baruya

Petxines a la Nord-Amèrica indígena

Moneda de les Illes Palau i Yap

Moneda de l’Illa Rossel

Cauris

Monedes i criptomonedes

Mercats financers i les seves conseqüències socials

6. Consum

El consum ostensible

Habitus, gust i distinció

Post-consum: reciclatge, reutilització i circulació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 25 1 KM17, SM18, SM20
Comentaris de text a classe 20 0,8 KM13, KM15, KM16
Visita externa (Museu etnològic, etc.) 10 0,4 KM15
Tipus: Supervisades      
Exercicis i pràctiques 15 0,6 SM20, SM21
Treball opcional 5 0,2 KM16, KM17
Tipus: Autònomes      
Lectura materials i estudi 42 1,68 CM13, KM13, KM14
Recerca Internet 25 1 SM20

La metodologia didàctica utilitzada en aquest curs implicarà:
 
1. Aportacions teòrico/pràctiques: una introducció per part del docent, amb exemples i discussions amb els participants, i la presentació formal d'un tema substantiu del temari per part des alumnes. Els materials emprats a classe estan disponibles al Campus Virtual i en d'altres webs administrades pel professorat.
 
2. Pràctiques a l'aula: aquestes podran implicar treball autònom o en grup sobre temes determinats. Així mateix, les pràctiques incorporen la reflexió etnogràfica dels experiments i simulacions computacionals basades en agents amb el programari lliure R per identificar la influencia dels diversos factors en els fenòmens presentats en la part teòrica de l'assignatura.
 
3. Sortides d'estudi de camp en horari lectiu: l'assignatura contempla dues sortides orientades a generar experiència de camp i fomentar la reflexió etnogràfica. Es visitarà el Museu del Peix de Palamós, on s'observarà una subhasta, i es farà una visita al dipòsit del Museu de les Cultures del Món. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen Parcial 1 30% 1,5 0,06 CM13, KM13, KM14, KM15, KM17
Exàmen Parcial 2 30% 1,5 0,06 CM13, KM13, KM14, KM15, KM17, SM21
Participació i interacció 10% 1 0,04 KM16, SM18, SM20
Treballs d'avaluació continuada (lectures, exercicis, debats, etc.) 30% 4 0,16 KM16, SM18, SM20, SM21

L'avaluació continuada consistirà en el comentari individual o en petit grup de textos que es repartiràn pel professorat a classe per il·lustrar cadascun dels temes del programa, amb un mínim de 6, dels quals es traurà la nota mitja. Aquests documents estaran disponibles al campus virtual. Aquestes tasques, que poden incloure simulacions, han de realitzar-se a classe per ser avaluables. 

Només són recuperables els examens parcials, no la resta d'activitats. Per superar l'assignatura és imprescindible aprovar els examens parcials (1 i 2) amb una qualificació mímima de 5. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat [no necessàriament aprovat] en un conjunt d’activitats (mínim 2/3). És fonamental que l'alumne es presenti, com a mínim, al primer parcial, d'altra manera seria considerat NO AVALUABLE. 

La nota final es comunicarà per Aula Moodle de forma individualitzada i es programarà una sessió de revisió de notes, així com una data de re-avaluació. Fora d'aquestes dates programades, i vies de comunicació, no s’atendran revisions personals ni es contestaran correus electrònics relacionats amb l'avaluació. Els dubtes i les reclamacions seran atesos exclusivament a les sessió programada de revisió de notes.

Les casuístiques personals que puguin influir en el seguiment normal del curs per part d'un alumne particular (malalties, feines, qüestions personals...) es podran discutir amb el professorat, que tractarà d'oferir una opció flexible a l'estudiant si està raonadament justificada. Ara bé, només es tindran en compte aquestes qüestions quan siguin sobrevingudes i convenientment justificades (amb certificats) o quan esconeguin amb antelació, es discuteixin amb el professorat durant el primer mes lectiu de l'assignatura - no després ni al darrer moment.

Els treballs que es lliurin es faran a mans exclusivament mitjançant l'opció "Lliurament d'arxius" del campus virtual que disposarà d'un període de vigència.

En relació al plagi: en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà "suspès". El model d' ús de la IA és el 2, de forma que s'exigeix transparència i un ús pactat, crític i limitat. Quan hi hagi sospita de que l'alumnat ha fet servir IA per generar documents avaluables de forma il·lícita, el docent es reserva el dret de avaluar aquests coneixements per una via alternativa (per exemple, prova oral).  

Avaluació única. Les persones que s'acullin a aquesta modalitat d'avaluació comunicant-ho en el període habilitat per fer-ho, hauran de fer a) un examen del temari de l'assignatura (50%), b) presentar un comentari d'almenys tres textos comentats a classe i disponibles al Campus Virtual amb un màxim de 1.000 paraules (30%); i c) un resum a mà d'alguns dels capítols del manual de l'assignatura amb un màxim de 300 paraules (20%). La mitja dels tres exercisis donarà la nota final.


L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA (* s'ha optat per referenciar el nom complet de les autores per visibilitzar la seva aportació) 

Manual de Curs obligatori

Molina, José Luis  i Valenzuela, Hugo (2006) Invitación a la Antropología Económica. BCN: Bellaterra.

Manuals d’antropologia econòmica

Narotzky, Susana (2005). Antropología económica. Barcelona: Melusina.

Carrier, John. G. (Ed.). (2022). A handbook of economic anthropology. Edward Elgar Publishing.

Introducció: antropologia i economia

Herskovits, Melville J. (1954). Antropología económica. Estudio de economía comparada. [Economic Anthropology. A Study in Comparative Economics (1952)]. México: F.C.E..

Barber, William J. (1992). Historia del pensamiento económico [A History of Economic Thought, 1967]. Madrid: Alianza Universidad.

El debat formalistes - sustantivistes

Burling, Robbins (1976)."Teorías de maximización y el estudio de la antropología  económica" en Godelier, M. (ed.), Antropología y economía. Barcelona: Anagrama.

Polanyi, Karl (1992). La gran transformación. Los orígenes políticos y económicos de nuestro tiempo [The Great Transformation. The Political and Economic Origins of our Time, 1944]. México: F.C.E.

Materialisme cultural i ecologia cultural

Harris, Marvin (1982). El materialismo cultural como estrategia de investigación. Madrid: Alianza.

Rappaport, Roy A. (1987). Cerdospara los antepasados. El ritual en la ecología de un pueblo en Nueva Guinea [Pigs for the ancestors. Ritual in the ecology of a New Guinea people, 1968]. Madrid: Editorial Siglo XXI.

Aproximació marxista

Parte III de Godelier, M. (1976). Antropología y Economía. Barcelona: Anagrama.

Meillassoux, Claude (1987). Mujeres, graneros y capitales. Economía doméstica y capitalismo [Femmes, greniers, capitaux. 1975]. Madrid: Siglo XXI.

El debat del desenvolupament

Viola, Andreu (2000). Antropología del desarrollo. Teorías y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: Paidós

Economia informal i ocupació

Mingione, Enzo (1993). Las sociedades fragmentadas. Una sociología de la vida económica más allá del paradigma del mercado [Fragmented Societies. A Sociology of Economic Life beyond the Market Paradigm, 1991]. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Pahl, Robert.E. (1991). Divisiones del trabajo [Divisions of Labour, 1984]. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad social.

Producció

Valdés del Toro (1976). "Ecología y trabajo, fiestas y dieta en un concejo del Occidente astur" en C. LISÓN (ed.),Temas de antropología española. Madrid: Akal.

Wolf, Eric R. (1978).Los campesinos [Peasants, 1971]. Barcelona: Labor.

Distribució

Malinowski, Bronislaw. (1986).Els argonautes del Pacífic Occidental. Estudi sobre el tarannà emprenedor i aventurer dels indígenes dels arxipèlags de la Nova Guinea melànesia [Argonautes of the Western Pacific. An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea, 1922]. Barcelona: Edicions 62/Diputació de Barcelona.

Godelier, Maurice. (1998). El enigma del don [L'ènigme du don, 1996]. Barcelona: Paidós.Economies multicéntriques i la moneda primitiva Armstrong, W.E. (1981). "La moneda de la isla Rossel: un sistema monetario único" [The Economic Journal ,vol. XXXIV, sept. 1924] en Llobera, J.R., Antropologia Económica. Estudios Etnográficos. Barcelona: Anagrama.

Consum

Veblen, Thorstein (1966). Teoria de la clase ociosa[1899]. F.C.E., México, 1966.

Fine, Ben (2002).The World of Consumption. The Material and Cultural Revisited.London & New York: Routledge.

 


Programari

- Teams

- Word

- Excel

- Power Point

- R


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt