Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Textos i Audiovisuals Etnogràfics

Codi: 107235 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Grau Rebollo
Correu electrònic:
jordi.grau@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per cursar els estudis d'Antropologia. 
En aquesta assignatura es treballa l'anàlisi de conceptes i camps clàssics de l'Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.
En acabar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de:
- Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.
- Gestionar les fonts d'informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l'obtenció de dades.
- Explicar i exposar els resultats de l'anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la seva gènesi per superar les projeccions etnocèntriques en la comprensió de fenòmens socials i culturals.
  2. CM10 (Competència) Fer servir un vocabulari específic adequat en la transmissió d'informació antropològica bàsica.
  3. KM08 (Coneixement) Reconèixer de manera teòrica i a partir de casos concrets la diversitat social i cultural.
  4. SM11 (Habilitat) Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia i de fonts audiovisuals.
  5. SM12 (Habilitat) Analitzar exemples etnogràfics de diversitat cultural.

Continguts

Tema 1. Cultura, antropologia i alteritat.

Tema 2. Els productes audiovisuals com a documents etnogràfics.

Tema 3. L'etnografia avui: aportacions de l’etnografia en el món contemporani.

Tema 4. Exploracions etnogràfiques dels sistemes de vida i organització social arreu del món.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral i anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 3,5 0,14
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) 20 0,8
Estudi personal i preparació de treballs 39 1,56
Lectures i visionats 20 0,8

Metodologia Docent:

  • Classes magistrals amb suport de tecnologies de la informació i la comunicació 
  • Presentació i directrius per a la cerca autònoma de documentació en arxius, bases de dades etnogràfiques i elaboració de treballs.
  • Visionat i discussió de documentals etnogràfics.
  • Elaboració de recensions i treballs bibliogràfics (individuals i/o en grup) a partir d'una guia per a la seva elaboració.
  • Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums.

Activitats Formatives:

  • Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
  • Sessions de treball dirigit en àules d'informàtica i multimèdia.
  • Definició i gènesi disciplinar de paraules i conceptes clau.
  • Simulacions de cerca i buidat de dades etnogràfiques en formats multimèdia.
  • Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic.
  • Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.
  • Elaboració de treballs en entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats en aula 20 8 0,32 CM07, SM11, SM12
Examen 40 2 0,08 CM07, CM10, KM08
Treball en grup 40 17,5 0,7 CM07, CM10, KM08, SM11, SM12

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'assignatura s'avaluarà a través de tres mòduls:

  1. Examen: continguts teòrics i metodològics treballats al llarg del curs. 40%. La informació relativa a l’examen estarà disponible al Moodle de l’assignatura.
  2. Treball en equip. 40 %. Les característiques del treball i les pautes necessàries per a la seva realització estaran disponibles al Moodle de l’assignatura.  
  3. Activitats d’avaluació continuada a l’aula: 20%. Les característiques les activitats i les pautes necessàries per a la seva realització estaran disponibles al Moodle de l’assignatura. No assolible sense l’assistència continuada a l’aula. Aquesta activitat no és recuperable.

Qualificacions i revisió

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Recuperació

Per participar al procés de recuperació cal haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5/10.

No es pot recuperar una prova que no ha estat prèviament avaluada (i.e. no es pot anar directament a recuperació de l‘examen o del treball -recordeu que les activitats a l’aula no són recuperables-).

Per poder optar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat avaluat com a mínim en dues d’aquestes tres activitats, i una d’elles ha de ser l’examen o el treball.

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.

Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Plagi o conducta fraudulenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Recordeu que aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.

Ús d’eines d’ Intel·ligència Artificial (IA)

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació (excloent-ne l’ús dels ehraf), traducció de textos i la generació d’imatges o resultats gràfics degudament identificats que resultin pertinents per al treball o les activitats avaluatives a l’aula. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparènciade l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Avaluació Única (AU)

En única data d'avaluació l'alumnat acollit a l'avaluació única haurà de:

1. Fer un examen sobre el contingut de l'assignatura i les lectures seleccionades al dossier. (40%)
2. Desenvolupar un treball  que constarà de tres parts:

  • Processament i anàlisi de la informació proporcionada pel professor (5%).
  • Cerca d’informació als arxius ehraf i selecció de fonts (15%)
  • Comparació de la informació depurada a través dels ehraf amb la proporcionada pel professor (15%)

Caldrà, doncs, que disposi d'ordinador o dispositiu connectat a Internet.

3. Un cop finalitzada aquesta part, es farà una prova oral on haurà de respondre de forma argumentada a preguntes sobre aspectes teòrics, metodològics i tècnics al voltant del procediment seguit. (25%)

Durada (AU):

Cal preveure que la durada conjunta d'aquestes proves pugui superar les 4 hores, per la qual cosa podrien no coincidir amb la franja lectiva habitual.

Revisió de les qualificacions (AU):

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Consideració de "No avaluable" (AU):

Serà NO AVALUABLE l'estudiant que no completi les proves 1 i 2 el dia i franja establerts com a prova d'avaluació única.

Recuperació (AU):

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.

Plagi/irregularitats (AU):

S'apliquen les mateixes actuacions que en el cas de l'avaluació continuada.

 

 


Bibliografia

Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (per a gaudir de l'accés complet cal connectar a través del Campus de la UAB o mitjançant el procediment per a accedir als recursos electrònics de la UAB explicat aquí):

Lectures obligatòries:

  • BOHANNAN, Laura (1998 [1996]). "Shakespeare en la Selva", in Boivin, Mauricio, Rosato, Ana y Arribas, Victoria (eds.) (1998). Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba; pp: 75-80. [Original: Bohannan, Laura (1966) "Shakespeare in the bush" Natural History, 75: 28-33. Disponible en línia.
  • CHIO, Jenny. (2021) 2023. “Visual anthropology”. In Felix Stein (ed) The Open Encyclopedia of Anthropology. The Cambridge Encyclopedia of Anthropology. Disponible online.
  • GRAEBER, David (2104 [2011]). En deudaUna historia alternativa de la economía. Ariel: Barcelona. [Capítol 1: “De la experiencia de la confusión moral”, pp: 7-31; Disponible en línia].
  • KROTZ, esteban. (1994). "Alteridad y pregunta antropológica". Alteridades 4 (8): 5-11. Disponible en línia.
  • MALINOWSKI, Bronislaw (1986 [1922]) "Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación", a Los Argonautas del Pacífico Occidental,  Vol.1. Barcelona: Planeta. pp. 19-42. Disponible en línia.

 

Bibliografia general

Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents: 

Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:

  • AGUIRRE, Ángel. (Ed). (2018) Diccionario temático de antropología social. Madrid: Delta Publicaciones. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
  • BONTE, Pierre; IZARD, Michael; ABÉLÈS, Marion [et al] (1996) Diccionario de Etnología y Anrtopología. Madrid: Akal. Troba'l a les biblioteques de la UAB.
  • GRESLE, François [et al] (1994)Dictionnaire des sciences humaines : sociologie, anthropologie. Paris : Fernand Nathan. Troba'l a les biblioteques de la UAB.
  • ORTÍZ GARCÍA, Carmen; SÁNCHEZ GÓMEZ, Luis Ángel (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Departamento de Antropología de España y América. Troba'l a les biblioteques de la UAB.

 

La filmografia que treballarem a l'assignatura es penjarà al Moodle al començament del curs.

Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.

 

 Bibliografia temàtica, de consulta general:

 

  • ARDÉVOL, Elisenda. (2006). La búsqueda de una mirada: Antropología visual y cine etnográfico. Editorial UOC.
  • GRAU, JORGE (2002). Antropología audiovisual. Bellaterra.
  • GRAU, Jorge (2020). Posverdad y ficción. Barcelona: Bellaterra.
  • HEUSCH, Luc de. (2006). Jean Rouch et la naissance de l’anthropologie visuelle. L’Homme. Revue française d’anthropologie, 180, 180.
  • LEVINSON, David (Ed.), (1991) Encyclopedia of world cultures (1–10). Human Relation Area Files Inc.; G.K. Hall & Co; MacMillan Inc,.
  • MALINOWSKI, Bronislaw. (1989). Diario de campo en Melanesia.Ediciones Júcar.
  • MALLART, Lluís. (2021). Sóc fill dels evuzok: La vida d’un antropòleg al Camerun (Primera edició a Debutxaca). Debutxaca.
  • MARGOLIS, Eric i PAUWELS, LUC. (Eds) (2011). The SAGE handbook of visual research methods. SAGE.
  • PINK, Sarah (2024).Etnografía visual. Madrid: Ediciones Morata. Cuarta edicion.

 


Programari

Paquet ofimàtic: Microsfot Office, LibreOffice, Iwork, etc.
Gestor Bibliogràfic: Zotero o similar.
Es recomana l'ús d'algun programa gratuït d’edició de vídeo i àudio (pot ser el mateix Microsoft PowerPoint o equivalent).


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt