Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L'objectiu general de l'assignatura és oferir una primera aproximació als conceptes bàsics de la disciplina i de la perspectiva d'anàlisi antropològica, basada en l'afirmació de l'existència d'una humanitat compartida i alhora culturalment diversa. El curs proporciona una panoràmica general dels principals conceptes de l'antropologia social i cultural, posant l'accent sobre els mecanismes de construcció de les diferències i les desigualtats socials.
També tracta d'il·lustrar teòrica i etnogràficament la diversitat cultural humana i donar a conèixer les formes com socialment i des de la disciplina antropològica s'han construït conceptes i discursos per explicar-la. Així mateix s'explicaran els mecanismes socials de construcció de desigualtats a partir de les diferències i es contrastaran amb els discursos i pràctiques d'exclusió social que s'han elaborat al llarg de la història i que encara estan presents en l'actualitat.
En definitiva, es pretén aproximar-se a una forma de mirar i analitzar el món sense caure en plantejaments simplistes i en postures excloents o reduccionistes mitjançant les bases d'un coneixement informat que permeti desenvolupar un esperit crític per tal de poder reflexionar sobre la realitat social actual i proposar alternatives per a construir una convivència igualitària entre les diferents societats i les cultures humanes.
TEMA 1. Introducció. La diversitat humana i la seva interpretació. Paradigmes sobre la diversitat humana: el debat entre naturalesa i cultura.
TEMA 2. El concepte d'alteritat en la història occidental. El sorgiment de l'antropologia acadèmica.
TEMA 3. L'antropologia en el camp de les ciències humanes i socials. Objecte, mètode i tècniques antropològiques. L'etnografia i el treball de camp. Perspectives emic i etic.
TEMA 4. L'estudi formal de la variabilitat cultural. La idea de cultura i altres conceptes associats. Etnocentrisme i Relativisme cultural.
TEMA 5. Diferència i desigualtat. Els discursos sobre l'alteritat. L'actitud davant la diferència. Identitats. Raça, etnicitat, gènere. Processos d’inclusió i exclusió.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC; visionat i discussió de documentals. | 45 | 1,8 | CM09, CM10, KM07, SM10, SM13 |
Classes magistrals amb suport TIC; visionat i discussió de documentals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita | 40 | 42 | 1,68 | CM09, CM10, KM07 |
Treball pràctic | 20 | 21 | 0,84 | CM09, CM10, SM10, SM13 |
Treballs sobre textos | 40 | 42 | 1,68 | CM09, CM10, KM07, SM13 |
Avaluació continuada
El sistema d'avaluació continuada s'organitza en 3 mòduls
1.Mòdul de prova escrita (40%). S'avaluarà el coneixement transversal de la teoria treballada a l'aula.
2 Mòdul de treballs sobre textos (40%) S'avaluaran 4 treballs sobre textos durant el curs (10% de la nota total, cadascun)
3 Mòdul de treball pràctic (20%). S'avaluarà un treball pràctic
Al principi de curs es donaran les dates de lliurament dels treballs, així com les instruccions per desenvolupar-los. En el moment de realització de cada activitat avaluadora, el professor informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Si l'estudiant es presenta al menys a una de les proves durant el curs, serà AVALUAT. En cas contrari, constarà automàticament com a NO-AVALUABLE.
Per aprovar l’assignatura, caldrà presentar en les dates fixades, exercicis que representin un mínim del 60% de la nota final (excepte causes justificades). També s'exigeix per aprovar que durant el curs ordinari, la suma ponderada del conjunt de les notes sigui com a mínim d'un 3.
En el cas que l'estudiant no estigui automàticament suspès per no haver superat els requisits del punt anterior, podrà recuperar les proves d'avaluació suspeses. La nota màxima per les proves lliurades o realitzades en aquesta recuperació serà un 5 sobre 10.
Avaluació única
Aquesta modalitat d'avaluació preveu tres activitats avaluadores en una data fixada a finals del semestre.
1.Mòdul de prova escrita (40%). S'avaluarà el coneixement transversal de la teoria treballada a l'aula.
2 Mòdul de treballs sobretextos (40%) S'avaluaran 4 treballs sobre textos.
3 Mòdul de treball pràctic (20%). S'avaluarà un treball pràctic.
En el cas de l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Manual de referència per a aquest curs:
Laburthe-Tolra, Philippe; Warnier, Jean-Pierre. 1998 (1993). Etnología y antropología. Madrid: Akal.
Lectura obligatòria:
Mallart i Guimerà, Lluís 2020 Soc fill dels Evuzok. Barcelona: Penguin Random House
Altres manuals i obres de consulta:
AADD. 1993. Diccionari d'antropologia. Barcelona: TERMCAT.
Augé, Marc; Colleyn, Jean-Paul. 2005. Qué es la antropología. Barcelona: Paidós.
Bonte, Pierre; Izard, Michel. 1996 (1991). Diccionario de etnología y antropología. Madrid: Akal.
Frigolé, Joan; et al. 1995. Antropologia social. Barcelona: Proa.
Harris, Marvin. 1998. Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.
Kottak, Conrad Phillip. 2005 (2002). Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill.
Lisón Tolosana, Carmelo (ed.). 2007. Introducción a la Antropología Social y Cultural. Teoría, método y práctica. Madrid: Akal.
Llobera, Josep Ramon. 1999. Manual d'antropologia social. Barcelona: Ediuoc.
Mair, Lucy. 1998 (1965). Introducción a la antropología social. Madrid: Alianza.
Bibliografia temàtica:
Comas d'Argemir, Dolors 1998 Antropología econòmica. Barcelona: Ariel
Comellas, Pere; Carme Junyent 2021 Els colors de la neu. Les llengües, les persones i el món. Vic: Eumo
Díaz Cruz, Rodrigo. 1998. Archipiélago de rituales. Barcelona: Anthropos
Duch, Lluís (diversos volums) Antropologia de la vida quotidiana. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Estruch, Joan 2015 Entendre les religions. Una perspectiva sociològica. Barcelona: Mediterrània
González Echevarria, Aurora; SanRoman Espinosa, Teresa; Valdés, Ramón 2000 Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra: UAB Servei de Publicacions
Hammersley, Martyn; Paul Atkinson 1994 (1983) Etnografia. Barcelona: Paidós
Harris, M. 1999 El desarrollo de la teoría antropológica: historia de las teorías de la cultura. Madrid: Siglo XXILewellen, Ted C. 1984 (1983) Antropología Política. Barcelona: Edicions Bellaterra
Junyent Figueras, M. Carme; Pere Comellas Casanova 2019 Antropología lingüística. Madrid: Síntesis
Lévi-Strauss, Claude 1985 [1962] El pensament salvatge. Barcelona: Edicions 62
Lévi-Strauss, Claude 2005 [1955] Tristos Tròpics. Barcelona: Anagrama
Lewellen, Ted C.1994 [1983] Antropología política. Barcelona: Edicions bellaterra
Llobera, José R. 1975 La antropologia como ciencia. Barcelona: Anagrama.
Narotzky, Susana 2004. Antropologia econòmica. Nuevas tendencias. Barcelona: Melusina.
Thiong'o, Ngugu wa 2007 Descolonitzar la ment. Barcelona: Raig Verd
Prat i Carós, Joan 1984 La mitologia i la seva interpretació. Barcelona: Llar del llibre.
Prat, Joan (coord.) 2004 I... això és la meva vida. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura
Prats. Llorens 1997 Antropologia y patrimonio. Barcelona: Ariel
Rodó-Zárate, Maria 2021 Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Barcelona: Tigre de paper
Salazar, Carles 2009 Antropologia de les creences. Religió, simbolisme, irracionalitat. Barcelona: Fragmenta.
.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |