Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Conceptes Bàsics sobre Diferència i Desigualtat

Codi: 107233 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Narciso Pedro
Correu electrònic:
laia.narciso@uab.cat

Equip docent

Jordi Castellvi Girbau

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és oferir una primera aproximació als conceptes bàsics de la disciplina i de la perspectiva d'anàlisi antropològica, basada en l'afirmació de l'existència d'una humanitat compartida i alhora culturalment diversa. El curs proporciona una panoràmica general dels principals conceptes de l'antropologia social i cultural, posant l'accent sobre els mecanismes de construcció de les diferències i les desigualtats socials. 

També tracta d'il·lustrar teòrica i etnogràficament la diversitat cultural humana i donar a conèixer les formes com socialment i des de la disciplina antropològica s'han construït conceptes i discursos per explicar-la. Així mateix s'explicaran els mecanismes socials de construcció de desigualtats a partir de les diferències i es contrastaran amb els discursos i pràctiques d'exclusió social que s'han elaborat al llarg de la història i que encara estan presents en l'actualitat. 

En definitiva, es pretén aproximar-se a una forma de mirar i analitzar el món sense caure en plantejaments simplistes i en postures excloents o reduccionistes mitjançant les bases d'un coneixement informat que permeti desenvolupar un esperit crític per tal de poder reflexionar sobre la realitat social actual i proposar alternatives per a construir una convivència igualitària entre les diferents societats i les cultures humanes. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM09 (Competència) Aplicar els conceptes bàsics de l'antropologia a la comprensió de contextos i situacions socioculturals, incorporant la perspectiva de gènere.
  2. CM10 (Competència) Fer servir un vocabulari específic adequat en la transmissió d'informació antropològica bàsica.
  3. KM07 (Coneixement) Reconèixer els conceptes bàsics de l'antropologia per a la comprensió de la diversitat cultural (cultura, diferència i desigualtat).
  4. SM10 (Habilitat) Interpretar contextos i situacions socioculturals aplicant els conceptes bàsics de la teoria antropològica.
  5. SM13 (Habilitat) Analitzar fenòmens socials des de la perspectiva antropològica.

Continguts

 TEMA 1. Introducció. La diversitat humana i la seva interpretació. Paradigmes sobre la diversitat humana: el debat entre naturalesa i cultura.

 TEMA 2. El concepte d'alteritat en la història occidental. El sorgiment de l'antropologia acadèmica.

 TEMA 3L'antropologia en el camp de les ciències humanes i socials. Objecte, mètode i tècniques antropològiques. L'etnografia i el treball de camp. Perspectives emic i etic.

 TEMA 4. L'estudi formal de la variabilitat cultural. La idea de cultura i altres conceptes associats. Etnocentrisme i Relativisme cultural.

 TEMA 5. Diferència i desigualtat. Els discursos sobre l'alteritat. L'actitud davant la diferència. Identitats. Raça, etnicitat, gènere. Processos d’inclusió i exclusió.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC; visionat i discussió de documentals. 45 1,8 CM09, CM10, KM07, SM10, SM13

Classes magistrals amb suport TIC; visionat i discussió de documentals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 40 42 1,68 CM09, CM10, KM07
Treball pràctic 20 21 0,84 CM09, CM10, SM10, SM13
Treballs sobre textos 40 42 1,68 CM09, CM10, KM07, SM13

Avaluació continuada 

El sistema d'avaluació continuada s'organitza en 3 mòduls 

1.Mòdul de prova escrita (40%). S'avaluarà el coneixement transversal de la teoria treballada a l'aula. 

2 Mòdul de treballs sobre textos (40%) S'avaluaran 4 treballs sobre textos durant el curs (10% de la nota total, cadascun) 

3 Mòdul de treball pràctic (20%). S'avaluarà un treball pràctic 

Al principi de curs es donaran les dates de lliurament dels treballs, així com les instruccions per desenvolupar-los. En el moment de realització de cada activitat avaluadora, el professor informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions. 

Si l'estudiant es presenta al menys a una de les proves durant el curs, serà AVALUAT. En cas contrari, constarà automàticament com a NO-AVALUABLE. 

Per aprovar l’assignatura, caldrà presentar en les dates fixades, exercicis que representin un mínim del 60% de la nota final (excepte causes justificades). També s'exigeix per aprovar que durant el curs ordinari, la suma ponderada del conjunt de les notes sigui com a mínim d'un 3. 

En el cas que l'estudiant no estigui automàticament suspès per no haver superat els requisits del punt anterior, podrà recuperar les proves d'avaluació suspeses. La nota màxima per les proves lliurades o realitzades en aquesta recuperació serà un 5 sobre 10. 

  

Avaluació única 

Aquesta modalitat d'avaluació preveu tres activitats avaluadores en una data fixada a finals del semestre. 

1.Mòdul de prova escrita (40%). S'avaluarà el coneixement transversal de la teoria treballada a l'aula. 

2 Mòdul de treballs sobretextos (40%) S'avaluaran 4 treballs sobre textos. 

3 Mòdul de treball pràctic (20%). S'avaluarà un treball pràctic. 

En el cas de l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada. 

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions. 

L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Manual de referència per a aquest curs:

Laburthe-Tolra, Philippe; Warnier, Jean-Pierre. 1998 (1993). Etnología y antropología. Madrid: Akal.

Lectura obligatòria:

Mallart i Guimerà, Lluís 2020 Soc fill dels Evuzok. Barcelona: Penguin Random House

Altres manuals i obres de consulta:

AADD. 1993. Diccionari d'antropologia. Barcelona: TERMCAT.
Augé, Marc; Colleyn, Jean-Paul. 2005. Qué es la antropología. Barcelona: Paidós.
Bonte, Pierre; Izard, Michel. 1996 (1991). Diccionario de etnología y antropología. Madrid: Akal.
Frigolé, Joan; et al. 1995. Antropologia social. Barcelona: Proa.
Harris, Marvin. 1998. Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.
Kottak, Conrad Phillip. 2005 (2002). Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill.
Lisón Tolosana, Carmelo (ed.). 2007. Introducción a la Antropología Social y Cultural. Teoría, método y práctica. Madrid: Akal.
Llobera, Josep Ramon. 1999. Manual d'antropologia social. Barcelona: Ediuoc.
Mair, Lucy. 1998 (1965). Introducción a la antropología social. Madrid: Alianza.

Bibliografia temàtica:

Comas d'Argemir, Dolors 1998 Antropología econòmica. Barcelona: Ariel

Comellas, Pere; Carme Junyent 2021 Els colors de la neu. Les llengües, les persones i el món. Vic: Eumo

Díaz Cruz, Rodrigo. 1998. Archipiélago de rituales. Barcelona: Anthropos

Duch, Lluís (diversos volums) Antropologia de la vida quotidiana. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Estruch, Joan 2015 Entendre les religions. Una perspectiva sociològica. Barcelona: Mediterrània

González Echevarria, Aurora; SanRoman Espinosa, Teresa; Valdés, Ramón 2000 Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra: UAB Servei de Publicacions

Hammersley, Martyn; Paul Atkinson 1994 (1983) Etnografia. Barcelona: Paidós

Harris, M. 1999 El desarrollo de la teoría antropológica: historia de las teorías de la cultura. Madrid: Siglo XXILewellen, Ted C. 1984 (1983) Antropología Política. Barcelona: Edicions Bellaterra

Junyent Figueras, M. Carme; Pere Comellas Casanova 2019 Antropología lingüística. Madrid: Síntesis 

Lévi-Strauss, Claude 1985 [1962] El pensament salvatge. Barcelona: Edicions 62

Lévi-Strauss, Claude 2005 [1955] Tristos Tròpics. Barcelona: Anagrama

Lewellen, Ted C.1994 [1983] Antropología política. Barcelona: Edicions bellaterra

Llobera, José R. 1975 La antropologia como ciencia. Barcelona: Anagrama.

Narotzky, Susana 2004. Antropologia econòmica. Nuevas tendencias. Barcelona: Melusina.

Thiong'o, Ngugu wa 2007 Descolonitzar la ment. Barcelona: Raig Verd 

Prat i  Carós, Joan 1984 La mitologia i la seva interpretació. Barcelona: Llar del llibre.

Prat, Joan (coord.) 2004 I... això és la meva vida. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura

Prats. Llorens 1997 Antropologia y patrimonio. Barcelona: Ariel 

Rodó-Zárate, Maria 2021 Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Barcelona: Tigre de paper 

Salazar, Carles 2009 Antropologia de les creences. Religió, simbolisme, irracionalitat. Barcelona: Fragmenta.


Programari

.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt