Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura s'imparteix al primer Curs del grau en Antropologia Social i Cultural. L'assignatura constitueix una introducció als principals temes de la geografia humana i amb una atenció preferent als aspectes més significatius de la realitat contemporània com la crisi socioecològica i als debats entorn de la superació d'aquesta.
L'objectiu principal de l'assignatura és proporcionar una comprensió sistèmica i crítica de la complexitat del món i de les interconnexions entre els diferents processos a les escales global i local. A més, donar a conèixer i comprendre els factors que han engendrat la crisi socioecològica global a través d'una exploració de les relacions entre les dinàmiques polítiques, econòmiques, socials i ambientals utilitzant eines teòriques, metodològiques i empíriques de les ciències socials, en especial, de la geografia.
Els objectius d'aprenentatge són:
Finalment, remarcar que l'espai aula on es desenvoluparà la docència és un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i lliure de violències masclistes.
BLOC I – COMPRENDRE EL MÓN
La geografia política i els desafiaments del món actual
Anàlisi del món com un sistema geopolític complex, en constant transformació. Identificació d’actors, conflictes i formes d’organització territorial.
Una mirada geogràfica a l’economia global
Estudi dels fluxos econòmics globals i les desigualtats territorials generades pel capitalisme globalitzat.
El procés d’urbanització i les seves conseqüències
Comprensió dels patrons d’urbanització al món, les dinàmiques rurals-urbanes i els reptes de les megaciutats.
Població, desigualtats socials i mobilitat humana
Anàlisi dels principals processos demogràfics i de les desigualtats socials en l’àmbit global i local.
BLOC II – ENTENDRE LA CRISI SOCIOECOLÒGICA
La geografia social i cultural com a eina d’anàlisi
Aproximació a les relacions entre territori, identitats culturals i dinàmiques socials.
Globalització i homogeneïtzació cultural
Impactes culturals de la globalització i resistències locals. La pèrdua de diversitat cultural.
L’Antropocè i la crisi socioecològica global
Introducció al concepte d’Antropocè i anàlisi de la crisi ecològica derivada de l’activitat humana.
La cultura tecnocientífica i de consum: límits i impactes
Reflexió crítica sobre el model de societat de consum i les seves implicacions ambientals, socials i ètiques.
BLOC III – MIRAR CAP AL FUTUR DEL PLANETA I DE LA SOCIETAT
Geografia ambiental i relacions societat-natura
Estudi dels impactes ambientals del model de desenvolupament actual i de les propostes de reconfiguració territorial sostenible.
Sostenibilitat, ètica i justícia global
Anàlisi dels valors i principis associats a la sostenibilitat, l’ecologisme i la justícia ambiental i global.
Estratègies i eines per afrontar la crisi socioecològica
Propostes d’actuació i transformació a diferents escales: global, regional, local i comunitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria (TE) | 30 | 1,2 | |
Pràctiques d'aula (PAUL) | 17 | 0,68 | |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'exercicis | 20 | 0,8 | |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 20 | 0,8 | |
Estudi personal | 35 | 1,4 | |
Lectures | 20 | 0,8 |
La metodologia està dissenyada combinant la teoria amb la pràctica, i fomentant el desenvolupament de competències crítiques i analítiques en l’alumnat. L’assignatura s’estructura en tres blocs temàtics principals, amb un enfocament interdisciplinari i participatiu, orientat a la coproducció del coneixement mitjançant activitats dirigides, supervisades i autònomes.
Activitats dirigides
Inclouen:
Sessions teòriques guiades pel professorat, amb estímul al debat i la participació activa de l’alumnat, utilitzant diversos recursos didàctics (exposicions, debats, seminaris, vídeos, lectures guiades, estudis de cas, etc.). També s’hi realitzen activitats d’aprenentatge periòdiques per afavorir la comprensió i la consolidació dels continguts.
Pràctiques d’aula: exercicis desenvolupats de manera col·laborativa i activa a l’aula. Es realitzaran un total de 10 sessions pràctiques. El professorat responsable informarà prèviament sobre l’activitat a desenvolupar en cada sessió. Com a resultat d’aquestes pràctiques, l’alumnat haurà d’entregar diferents exercicis aplicats.
Activitats supervisades
Inclouen tutories de seguiment i espais per a la resolució de dubtes relacionats amb les tasques assignades o amb qualsevol altre aspecte del procés d’aprenentatge.
Activitats autònomes
Són tasques realitzades per l’alumnat de manera individual o col·lectiva, fora de l’aula i sense presència del professorat. Podran incloure la lectura de textos, la preparació de treballs, l’estudi personal o la preparació de presentacions orals.
Totes les tasques autònomes tindran una data límit de lliurament que caldrà respectar. Algunes d’aquestes activitats podran requerir presentacions orals per part de l’alumnat.
El primer dia de classe, el professorat presentarà el programa de l’assignatura, on s’especificaran els continguts detallats, les activitats d’avaluació, les dates de lliurament i les lectures obligatòries corresponents a cada tema.
Important: Respectar l’espai aula on es desenvoluparà la docència com un espai segur i confortable per a l’aprenentatge i el debat, i mantenir-lo lliure de violències masclistes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 30% | 3 | 0,12 | CM02, KM01, SM01, SM04 |
Lliuraments de les sessions de teoria | 15% | 0 | 0 | CM02, KM01, SM01 |
Pràctiques d'aula (PAUL) | 25% | 0 | 0 | CM02, KM04, SM01, SM03, SM04 |
Treball de curs | 30% | 0 | 0 | CM02, KM01, KM03, KM04, SM01, SM03, SM04 |
S’utilitzarà el sistema d’avaluació continuada per mesurar el progrés i la comprensió dels continguts per part de l’alumnat al llarg del curs, mitjançant la realització d’activitats diverses, tant individuals com en grup: treballs escrits, presentacions, participació en debats i seminaris, activitats pràctiques i proves escrites. A més del coneixement teòric, també es valoraran la capacitat d’anàlisi crítica, el treball col·laboratiu i l’aplicació pràctica dels conceptes treballats.
L’avaluació de l’assignatura es basa en el lliurament de les activitats següents:
Dues proves parcials: 30% de la nota final.
Activitats d’aprenentatge vinculades a les sessions teòriques: 15%. Inclouen exercicis de fixació i comprensió dels continguts, realitzats durant les sessions de teoria, no recuperables i només disponibles a l’aula.
Exercicis pràctics derivats de les sessions de pràctiques: 25%.
Treball de Curs (TC): 30%. Pot ser individual o en grup. El treball s’haurà de desenvolupar de manera regular i tutoritzada, demostrant capacitat per cercar informació, ordenar-la, sintetitzar-la i analitzar-la. Les orientacions es proporcionaran elprimer dia de classe.
La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les quatre activitats, però per superar l’assignatura cal:
Haver presentat totes les activitats d’avaluació.
Haver obtingut una qualificació mínima (de 5 sobre 10) a les dues proves parcials, els exercicis pràctics i el treball de curs.
Cal respectar les dates de lliurament establertes pel professorat.
Només s’acceptaran lliuraments a través del campus virtual. No s’admetran lliuraments per correu electrònic.
Els treballs hauran de presentar-se amb un format formalment correcte, incloent-hi la citació adequada de totes les fonts utilitzades.
En el moment de cada activitat d’avaluació, el professorat informarà (via Moodle) del procediment i de la data prevista per a la revisió de qualificacions.
Les activitats no lliurades tindran una qualificació de zero (0).
S’hi podrà acollir l’alumnat que hagi realitzat com a mínim el 66% de les activitats avaluables.
Es podran recuperar: les dues proves parcials, els exercicis pràctics i el treball de curs.
Les activitats d’aprenentatge de teoria no són recuperables.
Es considerarà no avaluable l’alumnat que no hagi presentat activitats que representin més del 30% del total de les activitats avaluables.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
*Durant el curs es complemetarà aquesta bibliografia amb referències per temes concrets.
Office
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |