Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Epistemologies del Món

Codi: 107229 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Ballus Santacana
Correu electrònic:
andreu.ballus@uab.cat

Equip docent

Andreu Ballus Santacana

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerrequisits


Objectius

L’objectiu central de l’assignatura és presentar a l'estudiant a les grans tradicions epistemològiques del món, partint dels desenvolupaments recents en l'epistemologia occidental per reconèixer el nostre marc de referència com el que és, un marc situat i no culturalment neutre. Es posa èmfasi a comprendre les diferències i especificitats entre les grans tradicions epistemològiques grega, índia i xinesa, i problematitzar les seves relacions amb les epistemologies pròpies d’altres cultures i períodes. També es busca analitzar com el coneixement d’aquests marcs enriqueix els problemes actuals en l’epistemologia globalitzada.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual i del passat a partir de les disciplines socials i humanes.
  2. CM03 (Competència) Transmetre adequadament informació, idees i argumentacions pròpies de les ciències socials i humanes per explicar un fet antropològic.
  3. KM02 (Coneixement) Reconèixer i integrar els conceptes bàsics de les disciplines afins en l'anàlisi dels fenòmens socials
  4. KM03 (Coneixement) Informar sobre temes antropològics a públics generals o especialitzats, amb l'ús de tecnologies informació i de la comunicació.
  5. SM01 (Habilitat) Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant des de les ciències afins, tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  6. SM04 (Habilitat) Fer servir adequadament el llenguatge bàsic de les ciències afins tan en l'expressió oral com en l'escrita.

Continguts

1. L’epistemologia contemporània en el seu marc: les arrels del problema de Gettier en l’especificitat de la cultura d’occident
2. Societat, virtuts i justícia en l’epistemologia: el perquè d’unes arribades tardanes en l’epistemologia hegemònica
3. Les arrels grecoromanes i cristianes de l’epistemologia occidental
4. L’epistemologia d’arrel vèdica: l’escola Nyaya i el seu impacte
5. Fonaments de l'epistemologia xinesa: Confucianisme, Mohisme i Daoisme
6. El marc sociocognitiu del desenvolupament de les tres grans tradicions: oikosgriha jia. 
7. Epistemologies islàmiques: Avicenna, Al-Ghazali i el desenvolupament de la filosofia islàmica
8. Epistemologies colonials vs. epistemologies “indígenes”: tradicions africanes, afrocaribenyes i nativoamericanes
9. La qüestió feminista en les epistemologies situades
10. La praxis de l’epistemologia en un món globalitzat: impacte de la modernitat, postmodernitat i tecnologia

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autonomous work 70 2,8 CM01, CM03, KM02, KM03, SM01, SM04
Clases magistrales. 50 2 CM01, CM03, KM02, SM01
Tipus: Supervisades      
Debats a classe 22,5 0,9 CM01, CM03, KM02, KM03, SM01, SM04

La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:

 

1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.

2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig escrit (X2) 50% (25%+25%) 4 0,16 CM01, CM03, KM02, KM03, SM01, SM04
Exàmens tipus test (2) 50% (25%+25%) 3,5 0,14 CM01, KM02, KM03, SM01

  • El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: Examen (50 %), Assaig (40 %), Exposició oral opcional (10 %).

  • S’utilitzarà el campus virtual per tal de preparar les lectures que se comentaran a classe.

  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (via Moodle, per tal que en quedi registre oficial) del procediment i de la data de revisió de les qualificacions. Les notes s’hauran de publicar en un termini màxim de tres setmanes i, en el cas d’activitats recuperables, la qualificació final estarà disponible almenys 72 h abans de la prova de recuperació.

  • La participació a classe pot suposar com a màxim el 20 % de la nota final.

  • La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (excepte en casos excepcionals justificats).

  • L’estudiant Erasmus que sol·liciti avançar un examen haurà de presentar un certificat de la seva universitat d’origen que justifiqui la petició.

Procediment de recuperació

  • Per participar en l’etapa de recuperació, l’alumnat haurà estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui com a mínim a 2/3 parts de la qualificació total o haurà obtingut una nota mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura.

  • Les proves recuperables per a tots els estudiants inclouen exàmens i assaigs; altres activitats (per exemple, presentacions orals) no són recuperables.

  • S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.

No avaluable

  • L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30 % de les activitats d’avaluació.

Plagi i conducta fraudulenta

  • En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final serà 0. Les activitats en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.

Intel·ligència Artificial (IA)

  • En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d’honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Normativa acadèmica de la UAB
https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Avaluació única

  • L’avaluació única consistirà en tres proves escrites que es desenvoluparan al llarg d’una setmana.

  • La primera prova serà un comentari de text amb un pes del 40 % de la nota final.

  • La segona prova serà un breu assaig desenvolupant un tema del curs amb un pes del 40 % de la nota final.

  • La tercera prova serà un examen tipus test amb un pes del 20 % de la nota final.


Bibliografia

Gettier, Edmund L. (2021). Is Justified True Belief Knowledge? In Stephen Hetherington (Ed.), The Philosophy of Knowledge: A History. Routledge.
Link: https://www.routledge.com/The-Philosophy-of-Knowledge-A-History/Hetherington/p/book/9780367334971

Goldman, Alvin Ira (2022). Knowledge in a Social World. Oxford University Press.
Link: https://oxford.universitypressscholarship.com/view/10.1093/0198238207.001.0001/acprof-9780198238201

Zagzebski, Linda Trinkaus (2020). Virtues of the Mind: An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge University Press.
Link: https://www.cambridge.org/core/books/virtues-of-the-mind/441A6BCB4C20950990F4BB525D49248E

Plató (Plato) (2018). Fedó (trad. Josep Vives i Solé). Edicions 62.
Link (PDF): https://www.biblioteca.org.ar/libros/147333.pdf

Fraser, Nancy (2008). Escalasde Justicia: Reimaginando el espacio político en un mundo globalizado. Herder Editorial.
Link: https://herdereditorial.com/producto/escalas-de-justicia/

Chakrabarti, Kisor Kumar (2010). Classical Indian Philosophy of Induction: The Nyaya Viewpoint. Lexington Books.
Link: https://rowman.com/ISBN/9780739142788/Classical-Indian-Philosophy-of-Induction-The-Nyaya-Viewpoint

Feng, Youlan (2019). A Short History of Chinese Philosophy (trans. Derk Bodde). Free Press.
Link (PDF): https://archive.org/details/shorthistoryofch00feng_0

Graham, Angus Charles (2015). Later Mohist Logic, Ethics and Science. Chinese University Press.
Link: https://www.cuhk.edu.hk/ics/21c/en/book_reviews.html?id=56

Nasr, Seyyed Hossein (2023). Islamic Philosophy from Its Origin to the Present: Philosophy in the Land of Prophecy. SUNY Press.
Link: https://sunypress.edu/Books/I/Islamic-Philosophy-from-Its-Origin-to-the-Present2

Wiredu, Kwasi (2020). Cultural Universals and Particulars: An African Perspective. Indiana University Press.
Link: https://www.jstor.org/stable/j.ctt2005s3z

Smith, Linda Tuhiwai (2021). Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples (3rd ed.). Zed Books/Bloomsbury.
Link: https://www.bloomsburycollections.com/book/decolonizing-methodologies-research-and-indigenous-peoples-3rd-edition/

Cajete, Gregory (2020). Native Science: Natural Laws of Interdependence. Clear Light Publishers.
Link (PDF): https://archive.org/details/nativesciencena00caje


Programari

No cal  cap software especial 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt