Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Colonial i Postcolonial

Codi: 107228 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Martinez Fiol
Correu electrònic:
david.martinez.fiol@uab.cat

Equip docent

Bernat Hernandez Hernandez
David Martinez Fiol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements d’història moderna i contemporània.

Coneixements de geografia mundial (física, política i històrica).


Objectius

1. Anàlisi de la globalització occidental des del segle xv fins a l’actualitat, des d’una perspectiva no eurocèntrica en termes de relacions socials, culturals, ètniques i de gènere.

2. Examinar les formes sobre com el domini colonial occidental ha afectat i segueix afectant en l’actualitat les relacions internacionals i la vida quotidiana de les persones.

3. Descriure els processos de formació i crisi dels grans imperis colonials occidentals, i també orientals.

4. Analitzar els factors religiosos, culturals, polítics i econòmics de l’exercici del poder colonial.

5. Descriure els moviments d’adaptació i resistència contra el colonialisme en les societats no occidentals.

6. Avaluar la importància de les relacions interculturals en la història moderna i contemporània del món.

7. Desenvolupar interpretacions crítiques a partir de fonts històriques diverses.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual i del passat a partir de les disciplines socials i humanes.
  2. KM01 (Coneixement) Identificar els fonaments teòrics de les disciplines afins a l'antropologia i establir-ne les relacions.
  3. KM03 (Coneixement) Informar sobre temes antropològics a públics generals o especialitzats, amb l'ús de tecnologies informació i de la comunicació.
  4. KM04 (Coneixement) Identificar les interaccions dels processos locals i globals estudiats per les disciplines afins.
  5. SM02 (Habilitat) Analitzar les dinàmiques principals del món actual incorporant altres perspectives de les ciències socials i humanes.
  6. SM03 (Habilitat) Relacionar els elements i factors que intervenen en la interpretació de contextos locals i globals estudiat per les disciplines afins.
  7. SM04 (Habilitat) Fer servir adequadament el llenguatge bàsic de les ciències afins tan en l'expressió oral com en l'escrita.

Continguts

ÈPOCA MODERNA

1.  Expansions colonials i terraformació: Europa i els altres mons.

2.  La mundialització de poblacions i economies a l’època moderna.

3.  Cultures híbrides i transformacions religioses en els espais colonials moderns.

4.  Dones transoceàniques: experiències de dones en els espais colonials de l’època moderna.

 

ÈPOCA CONTEMPORÀNIA

5.- Els estats nacionals imperials i el repartiment del món: la idea d’imperi i de nació imperial al segle XIX

6.- Contra la idea d’imperi? El paradoxal antiimperialisme imperialista durant la Gran Guerra

7.- La SDN, el nou repartiment del món i la construcció de la cultura l’antiimperialisme revolucionari

8.- La Segona Guerra Mundial i la fi del mite “de la superioritat de l’home blanc”

9.- La descolonització i els impossibles estats independents culturalment homogenis: els exemples de l’Índia, Israel i el Congo belga

10.- La descolonització cultural al món occidental: l’exemple de la lluita dels drets civils dels negres als EE.UU. i Sudàfrica

11.- Els neocolonialismes com a factor de sorgiment dels yihadismes islàmics.

12.- El neocolonialisme progressista (el mite de les ONG) i la construcció d’una nova idea d’Imperi no territorial


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Exercicis pautats d'aprenentatge 7,5 0,3 CM01, KM04, SM02, SM03, SM04
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica 30 1,2 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Seminaris i pràctiques dirigides 6 0,24 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 CM01, KM01, KM04, SM02, SM03

Assistència a sessions teòriques i pràctiques del professorat.

Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat.

Lectura crítica de fonts històriques.

Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Preparació de presentacions orals.

Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i pràctiques d'aula 30% 4,5 0,18 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Exàmens 50% 3 0,12 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Lliurament d'un treball 20% 0 0 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04

Avaluació

Proves escrites parcials     50%

Pràctiques d’aula             30%

Treballs de curs              20%

 

Avaluació continuada:

  • 50% Dues proves escrites parcials programades (25% + 25%): poden incloure preguntes de síntesi, comentaris sobre textos i altres documents de l’aula moodle (quadres, gràfics, mapes, imatges...), classe o bibliografia de curs.
  • 30% Pràctiques de classe (comentaris de mapes, textos, lectures de curs...).
  • 20% Realització de treballs, assaigs, ressenyes o resums, amb data concreta de lliurament.

 

Les pràctiques de classe no requereixen una programació o avís previ de realització. Les pràctiques no realitzades per manca d’assistència de l’alumnat no poden recuperar-se. L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

Avaluació única:

Consistirà en una prova escrita (40% de la nota); prova oral (30% de la nota);  i un treball de curs (30% de la nota). La prova escrita i l’examen oral es realitzaran a la mateixa sessió. La recuperació de l'avaluació única s'efectuarà de la mateixa manera que la continuada (mateixa prova, mateix dia i hora i aula). L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de les activitats d’avaluació serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

En general:

Sobre el plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat

La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).

A l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,1 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de 1,5 punts descomptats de la nota final de cada activitat avaluativa. Les faltes repetides descompten.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (aula moodle, correu electrònic institucional) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.

La nostra Universitat no accepta cap discriminació contra el professorat o l’alumnat basada en criteris d’ètnia, llengua, nacionalitat, religió, sexe, edat o diversitat funcional. A la classe farem per mantenir un ambient de respecte compartit per totes les diferències.

 


Bibliografia

ÈPOCA MODERNA

Sebastian Conrad, Historia global. Una nueva visión para el mundo actual (Barcelona, Planeta, 2017).

Marc Ferro, La colonización. Una historia global (Madrid, Siglo XXI, 2000).

Amitav Ghosh, La maldición de la nuez moscada (Madrid, Capitán Swing, 2023).

Christian Grataloup, La historia del mundo. Un atlas (Barcelona, Península, 2023).

Serge Gruzinski, El águila y el dragón. Desmesura europea y mundialización en el siglo XVI (México, FCE, 2018).

Carlos Martínez Shaw; Marina Alfonso Mola, Historia moderna: Europa, África, Asia y América (Madrid, UNED, 2015).

Mary L. Pratt, Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación (Madrid, FCE, 2010).

Lorenzo Veracini, Colonialism. A Global History (New York, Routledge, 2023).

  

ÈPOCA CONTEMPORÀNIA

Susan Bayly, SAINTS, GODDESSES AND KINGS. Muslims and Christians in South Indian society 1700-1900, Cambridge University Press, 2003.

Jean Bricmont, Imperialismo humanitario. El uso de los Derechos Humanos para vender la guerra, prologo de Noah Chomsky, Barcelona, El Viejo Topo, 2005.

William EASTERLY, The White man’s burden: why the West’s efforts to aid the rest have done so much ill and so little good, Penguin Books, 2006 (BIBLIOTECA DE CIÈNCIES SOCIALS, UAB).

Niall Ferguson, Civilización. Occidente y el resto, Barcelona, Ramdom House Mondadori, 2012.

Josep M. Fradera, La Nación Imperial (1750-1918), Barcelona, Edhasa, 2015, 2 vols. (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).

Josep M. Fradera, Antes del antiimperialismo. Genealogía y límites de una tradición humanitària, Barcelona, Editorial Anagrama, 2022 (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).

Michael Hardt i Antonio Negri, Imperio, Barcelona, Ediciones Paidos, 2015.

Jürgen Osterhammel i Jan C. Jansen, Colonialismo. Historia, formas, efectos, Madrid, Siglo XXI de España Editores S.A., 2019.

Edward W. Said, Cultura e imperialismo, Barcelona, Penguin Random House Grupo Editorial, 2018.


Programari

No hi ha res previst.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt