Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements d’història moderna i contemporània.
Coneixements de geografia mundial (física, política i històrica).
1. Anàlisi de la globalització occidental des del segle xv fins a l’actualitat, des d’una perspectiva no eurocèntrica en termes de relacions socials, culturals, ètniques i de gènere.
2. Examinar les formes sobre com el domini colonial occidental ha afectat i segueix afectant en l’actualitat les relacions internacionals i la vida quotidiana de les persones.
3. Descriure els processos de formació i crisi dels grans imperis colonials occidentals, i també orientals.
4. Analitzar els factors religiosos, culturals, polítics i econòmics de l’exercici del poder colonial.
5. Descriure els moviments d’adaptació i resistència contra el colonialisme en les societats no occidentals.
6. Avaluar la importància de les relacions interculturals en la història moderna i contemporània del món.
7. Desenvolupar interpretacions crítiques a partir de fonts històriques diverses.
ÈPOCA MODERNA
1. Expansions colonials i terraformació: Europa i els altres mons.
2. La mundialització de poblacions i economies a l’època moderna.
3. Cultures híbrides i transformacions religioses en els espais colonials moderns.
4. Dones transoceàniques: experiències de dones en els espais colonials de l’època moderna.
ÈPOCA CONTEMPORÀNIA
5.- Els estats nacionals imperials i el repartiment del món: la idea d’imperi i de nació imperial al segle XIX
6.- Contra la idea d’imperi? El paradoxal antiimperialisme imperialista durant la Gran Guerra
7.- La SDN, el nou repartiment del món i la construcció de la cultura l’antiimperialisme revolucionari
8.- La Segona Guerra Mundial i la fi del mite “de la superioritat de l’home blanc”
9.- La descolonització i els impossibles estats independents culturalment homogenis: els exemples de l’Índia, Israel i el Congo belga
10.- La descolonització cultural al món occidental: l’exemple de la lluita dels drets civils dels negres als EE.UU. i Sudàfrica
11.- Els neocolonialismes com a factor de sorgiment dels yihadismes islàmics.
12.- El neocolonialisme progressista (el mite de les ONG) i la construcció d’una nova idea d’Imperi no territorial
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 7,5 | 0,3 | CM01, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 30 | 1,2 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Seminaris i pràctiques dirigides | 6 | 0,24 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | CM01, KM01, KM04, SM02, SM03 |
Assistència a sessions teòriques i pràctiques del professorat.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat.
Lectura crítica de fonts històriques.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Preparació de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i pràctiques d'aula | 30% | 4,5 | 0,18 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Exàmens | 50% | 3 | 0,12 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Lliurament d'un treball | 20% | 0 | 0 | CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04 |
Avaluació
Proves escrites parcials 50%
Pràctiques d’aula 30%
Treballs de curs 20%
Avaluació continuada:
Les pràctiques de classe no requereixen una programació o avís previ de realització. Les pràctiques no realitzades per manca d’assistència de l’alumnat no poden recuperar-se. L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
Avaluació única:
Consistirà en una prova escrita (40% de la nota); prova oral (30% de la nota); i un treball de curs (30% de la nota). La prova escrita i l’examen oral es realitzaran a la mateixa sessió. La recuperació de l'avaluació única s'efectuarà de la mateixa manera que la continuada (mateixa prova, mateix dia i hora i aula). L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de les activitats d’avaluació serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
En general:
Sobre el plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat
La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).
A l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,1 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de 1,5 punts descomptats de la nota final de cada activitat avaluativa. Les faltes repetides descompten.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (aula moodle, correu electrònic institucional) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.
La nostra Universitat no accepta cap discriminació contra el professorat o l’alumnat basada en criteris d’ètnia, llengua, nacionalitat, religió, sexe, edat o diversitat funcional. A la classe farem per mantenir un ambient de respecte compartit per totes les diferències.
ÈPOCA MODERNA
Sebastian Conrad, Historia global. Una nueva visión para el mundo actual (Barcelona, Planeta, 2017).
Marc Ferro, La colonización. Una historia global (Madrid, Siglo XXI, 2000).
Amitav Ghosh, La maldición de la nuez moscada (Madrid, Capitán Swing, 2023).
Christian Grataloup, La historia del mundo. Un atlas (Barcelona, Península, 2023).
Serge Gruzinski, El águila y el dragón. Desmesura europea y mundialización en el siglo XVI (México, FCE, 2018).
Carlos Martínez Shaw; Marina Alfonso Mola, Historia moderna: Europa, África, Asia y América (Madrid, UNED, 2015).
Mary L. Pratt, Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación (Madrid, FCE, 2010).
Lorenzo Veracini, Colonialism. A Global History (New York, Routledge, 2023).
ÈPOCA CONTEMPORÀNIA
Susan Bayly, SAINTS, GODDESSES AND KINGS. Muslims and Christians in South Indian society 1700-1900, Cambridge University Press, 2003.
Jean Bricmont, Imperialismo humanitario. El uso de los Derechos Humanos para vender la guerra, prologo de Noah Chomsky, Barcelona, El Viejo Topo, 2005.
William EASTERLY, The White man’s burden: why the West’s efforts to aid the rest have done so much ill and so little good, Penguin Books, 2006 (BIBLIOTECA DE CIÈNCIES SOCIALS, UAB).
Niall Ferguson, Civilización. Occidente y el resto, Barcelona, Ramdom House Mondadori, 2012.
Josep M. Fradera, La Nación Imperial (1750-1918), Barcelona, Edhasa, 2015, 2 vols. (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).
Josep M. Fradera, Antes del antiimperialismo. Genealogía y límites de una tradición humanitària, Barcelona, Editorial Anagrama, 2022 (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).
Michael Hardt i Antonio Negri, Imperio, Barcelona, Ediciones Paidos, 2015.
Jürgen Osterhammel i Jan C. Jansen, Colonialismo. Historia, formas, efectos, Madrid, Siglo XXI de España Editores S.A., 2019.
Edward W. Said, Cultura e imperialismo, Barcelona, Penguin Random House Grupo Editorial, 2018.
No hi ha res previst.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |