Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història del Pensament en les Ciències Socials en el Món Contemporani

Codi: 107227 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Esther Fernandez Mostaza
Correu electrònic:
mariaesther.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Aquesta assignatura pretén introduir l'estudiantat d'Antropologia en la perspectiva sociològica, treballant les seves característiques principals i les eines conceptuals i teòriques bàsiques a través d'una metodologia innovadora que integra el pensament visual, el teatre social i l'aprenentatge col·laboratiu. L'objectiu bàsic és facilitar la reflexió crítica sobre la condició social de l'ésser humà i la comprensió dels fenòmens socials i de les seves dinàmiques de permanència i canvi, promovent una mirada sociològica que enriqueixi la formació antropològica i permeti a l'estudiantat analitzar la realitat social de manera rigorosa i creativa des d'una perspectiva interdisciplinària.

L'assignatura busca desenvolupar competències teòriques sòlides que permetin dominar els conceptes fonamentals de la sociologia i comprendre les principals perspectives teòriques que han configurat el pensament sociològic contemporani, establint ponts conceptuals amb l'antropologia cultural i social. Simultàniament, es fomenta el pensament crític per desenvolupar l'imaginació sociològica que connecti les experiències individuals amb les estructures socials més àmplies, qüestionant les evidències socials i analitzant críticament els processos de construcció social de la realitat, les dinàmiques de poder, desigualtat i transformació social en diferents contextos culturals.

La metodologia innovadora integra el Teatro del Oprimido d'Augusto Boal com a eina d'aprenentatge i transformació social que connecta amb les pràctiques etnogràfiques participatives, el pensament visual mitjançant mapes mentals i creació de personatges per organitzar els continguts sociològics i antropològics, i dinàmiques col·laboratives que fomentin el diàleg intercultural i la construcció col·lectiva del coneixement. Aquestes estratègies pedagògiques busquen desenvolupar competències comunicatives eficaces, habilitats per al treball de camp etnogràfic i la capacitat de crear narratives socials que donin veu a diferents perspectives i experiències humanes des del respecte a la diversitat cultural.

Finalment, l'assignatura promou la consciència social i l'acció transformadora, reconeixent el potencial de la sociologia com a eina complementària a l'antropologia per al canvi social i desenvolupant sensibilitat vers les problemàtiques socials contemporànies, la diversitat humana i els processos de globalització que afecten les comunitats locals. Aquestes finalitats es desenvolupen mitjançant una metodologia participativa que situa l'estudiantat al centre del procés d'aprenentatge, convertint l'aula en un espai de reflexió crítica, creativitat i compromís actiu amb la construcció d'una societat més justa i equitativa que valori la diversitat cultural i els drets humans universals.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Aplicar els coneixements teòrics de les disciplines afins a l'estudi de problemes locals i globals, incorporant la perspectiva de gènere.
  2. KM02 (Coneixement) Reconèixer i integrar els conceptes bàsics de les disciplines afins en l'anàlisi dels fenòmens socials
  3. KM03 (Coneixement) Informar sobre temes antropològics a públics generals o especialitzats, amb l'ús de tecnologies informació i de la comunicació.
  4. SM01 (Habilitat) Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant des de les ciències afins, tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  5. SM04 (Habilitat) Fer servir adequadament el llenguatge bàsic de les ciències afins tan en l'expressió oral com en l'escrita.

Continguts

Bloc 1. Els clàssics de la disciplina

Els grans clàssics europeus: Marx, Durkheim, Weber. Els temes principals inclouen la classe social i l'alienació; poder i autoritat; el treball i la divisió del treball; vida urbana i modernitat. 

Bloc 2. Relacions socials i pràctica cultural

Els temes principals inclouen: la presentació de la persona en la vida quotidiana; el capital cultural i social; i la confiança social al context de la globalització i transformació.

Bloc 3. Identitat, desigualtat i discriminació

Els temes principals inclouen:  Identitat i diversitat en el marc de la globalització; la construcció i la desigualtat de: gènere, diversitat religiosa i noves desigualtats educatives.

Bloc 4. Ciutadania i pertinença 

Els temes principals inclouen: migració i integració; memòria i, molt especialmente, processos de socialització.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats, seminaris i teoria 90 3,6
Tipus: Supervisades      
Assaig i pensament visual 44 1,76
Tipus: Autònomes      
Presentacions 9 0,36

La metodologia d'aquesta assignatura combina diferents estratègies didàctiques per afavorir un aprenentatge significatiu i participatiu, integrant metodologies docents innovadores que promouen l'autonomia de l'estudiantat i la construcció col·laborativa del coneixement.

Estratègies metodològiques

(a) Classes magistrals impartides pel professorat responsable de l'assignatura, orientades a la presentació dels conceptes i arguments centrals de la matèria seguint el contingut del programa acadèmic. Aquestes sessions no segueixen necessàriament un ordre cronològic, sinó que s'estructuren per facilitar la comprensió conceptual i temàtica.

(b) Tallers participatius que combinen aprenentatge autònom amb presentació pública dels resultats. En aquest àmbit es desplegarà de manera destacada el Teatre de l'Oprimit (A. Boal) com a metodologia docent innovadora d'aprenentatge, una estratègia pedagògica transformadora que permet a l'estudiantat explorar realitats socials complexes mitjançant la pràctica teatral crítica.

(c) Exercicis pràctics fonamentats en les lliçons impartides i en les lectures assignades, que consoliden l'aprenentatge teòric a través de l'aplicació pràctica.

Desenvolupament de les activitats formatives

Classes magistrals

Les sessions teòriques promouen activament la participació de l'estudiantat mitjançant preguntes per al debat i la discussió crítica. S'implementarà el pensament visual com a eina d'aprenentatge a través de:

  • Elaboració de mapes mentals per estructurar i visualitzar els continguts
  • Creació d'un personatge com a estratègia de comprensió i identificació amb els conceptes sociològics

Tallers

Els tallers constitueixen espais de treball col·laboratiu sobre els continguts de l'assignatura, partint de les classes teòriques i les lectures prèviament assignades. S'estructuren en tres dinàmiques específiques amb calendari consensuat:

  1. Debats en format "Club de lectura" al voltant de lectures específiques, que fomenten l'anàlisi crítica i l'intercanvi d'idees entre l'estudiantat.
  2. Presentacions grupals mitjançant peces teatrals (aproximadament 5 minuts) en format de Teatre Fòrum, una modalitat del Teatre de l'Oprimit que permet la participació activa del públic en la resolució de conflictes presentats escènicament.
  3. Treball grupal o individual integrador que sintetitza:
    • El mapa conceptual elaborat
    • La reflexió crítica entorn de la peça teatral
    • Una aproximació a una autora sociòloga contemporània vinculada al tema central del guió teatral desenvolupat

Metodologies docents innovadores implementades

Aquesta assignatura incorpora diverses metodologies innovadores per enriquir l'experiència formativa:

  • Teatre de l'Oprimit (A. Boal): Metodologia transformadora que combina art i pedagogia crítica
  • Pensament visual: A través de mapes mentals i creació de personatges
  • Aprenentatge col·laboratiu: Mitjançant tallers i treballs grupals
  • Club de lectura: Per fomentar la discussió crítica i l'anàlisi textual

Aquestes estratègies metodològiques afavoreixen un aprenentatge actiu, crític i participatiu que connecta la teoria sociològica amb la pràctica reflexiva i l'expressió creativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 40 1 0,04 CM02, KM02, KM03, SM01, SM04
Exàmen 40 4 0,16 CM02, KM02, SM01, SM04
Presentacions i pensament visual 20 2 0,08 KM02, KM03, SM01

L'assignatura s'avalua mitjançant un sistema d'avaluació continuada que integra diferents instruments i estratègies d'avaluació formativa i sumativa, coherents amb les metodologies docents innovadoras implementades i orientades a l'avaluació competencial de l'estudiantat.

Sistema d'avaluació continuada

1) Participació continuada i exposició grupal mitjançant portfolio (20%)

Descripció de l'activitat: Participació activa en les sessions i presentació col·laborativa de conceptes o textos mitjançant la creació d'un portfolio grupal que documenti el procés d'aprenentatge.

Característiques:

  • Els criteris d'avaluació s'explicaran detalladament a classe i es difondran a través del campus virtual
  • Les evidències seran retornades amb feedback formatiu i comentaris per facilitar la millora continuada
  • Els lliuraments es realitzen en equip amb un mínim de tres entregues distribuïdes al llarg del curs acadèmic
  • Pes en la qualificació final: 20%

Competències avaluades:

  • Participació activa i reflexiva
  • Treball col·laboratiu i cooperatiu
  • Comunicació oral i presentació pública
  • Síntesi i organització de continguts

2) Assaig original integrador (40%)

Descripció de l'activitat: Elaboració d'un assaig acadèmic original que integri les lectures assignades, les pràctiques teatrals realitzades i les reflexions crítiques desenvolupades al llarg del curs.

Característiques:

  • Es desenvoluparà a partir d'una llista de preguntes orientadores facilitada durant el curs
  • Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual
  • Les evidències seran retornades amb comentaris per afavorir l'aprenentatge
  • El treball no és necessàriament grupal, tot i que es fomenta que sigui col·laboratiu
  • Pes en la qualificació final: 40%

Competències avaluades:

  • Anàlisi crítica i síntesi conceptual
  • Redacció acadèmica i argumentació
  • Integració teoria-pràctica
  • Treball cooperatiu i gestió grupal

3) Proves escrites (40% total)

Descripció de l'activitat: Dues proves escrites individuals distribuïdes temporalment per avaluar l'assimilació progressiva dels continguts teòrics i la capacitat d'aplicació pràctica.

Característiques:

  • Prova de mig curs: Avaluació individual i no memorística centrada en la comprensió conceptual i l'aplicació pràctica dels continguts treballats durant la primera meitat del curs
    • Pes en la qualificació final: 20%
  • Prova final: Avaluació individual i no memorística que integra els continguts de tot el curs, amb especial atenció a la capacitat de síntesi i relació conceptual
    • Pes en la qualificació final: 20%

Les proves segueixen el calendari oficial de proves de la Facultat

El format d'avaluació basat en la comprensió, anàlisi crítica i aplicació dels continguts més que en la memorització

Competències avaluades:

  • Comprensió conceptual i teòrica
  • Capacitat d'anàlisi i síntesi
  • Aplicació pràctica del coneixement
  • Expressió escrita acadèmica

Criteris d'avaluació

Consideracions generals del sistema d'avaluació

Aquest sistema d'avaluació opera exclusivament mitjançant avaluació continuada, sense contemplar l'opció d'avaluació única. L'estudiantat ha de participar necessàriament en el seguiment complet del procés avaluatiu per assolir els objectius de l'assignatura.

L'avaluació s'estructura en coherència amb les metodologies docents innovadores implementades —Teatre de l'Oprimit, pensament visual i aprenentatge col·laboratiu—, prioritzant l'avaluació formativa amb retorn constant de feedback que faciliti l'aprenentatge progressiu. El sistema promou activament l'aprenentatge col·laboratiu i la construcció social del coneixement, avaluant tant els processos d'aprenentatge com els resultats obtinguts per garantir una formació integral.

Normativa de recuperació

L'estudiantat podrà accedir a la recuperació sempre que hagi completat un mínim del 66% de les activitats de l'avaluació continuada. La nota màxima en recuperació no està limitada, excepte en casos específics justificats a la guia docent. Per accedir a la recuperació es podrà establir una nota mínima de 3,5punts com a requisit, sense que aquest llindar pugui ser superior.

Condicions de no avaluabilitat i irregularitats acadèmiques

L'estudiantat serà considerat no avaluable quan no hagi lliurat més del 30% de les activitats programades. En casos de plagi o conducta fraudulenta, s'aplicarà una qualificació de 0 punts a l'activitat afectada, i si es detecten diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà de 0 punts, sense possibilitat de recuperació.

Respecte a l'ús d'Intel·ligència Artificial (IA), aquest queda restringit i requereix identificació explícita de les eines utilitzades, acompanyada d'una reflexió crítica sobre el seu ús. La manca de transparència en l'ús d'IA es considera plagi.

 

Distribució de la qualificació final

Instrument d'avaluació

Pes

Modalitat

Participació i portfolio grupal

20%

Grupal

Assaig original integrador

40%

Grupal/Individual

Prova escrita mig curs

20%

Individual

Prova escrita final

20%

Individual

TOTAL

100%

Mixt

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia


Bauman, Zygmunt (2006). Modernidad y Holocausto (3ª. Ed.). Madrid. Sequitur. (seleccions).
Berger, Peter L. (1986). Invitació a la sociologia: una perspectiva humanística. Barcelona. Herder.
Boal, Augusto (2009). Teatro del oprimido. Alba Editorial.
Bourdieu, Pierre i Wacquant, Loïc J. D. (1994). Per a una sociologia reflexiva. (seleccions)
Cardús, Salvador (1999). La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.
De Cisneros, Juan Carlos (2024). Teatro Social en la Educación: Metodología Innovadora y Participativa. Blog Personal. Retrieved from https://jcdecisneros.com/2024/05/16/teatro-social-en-la-educacion-metodologia-innovadora-y-participativa/
Dennis, Kingsley L. (2022), Asalto a la realidad, Barcelona, Blume.
Despret, Vinciane (2022). A la salud de los muertos: Relatos de quienes quedan. La Oveja Roja.
Frazer-Carroll, Micha (2024). Món de bojos: Les polítiques de la salut mental. Tigre de Paper.
González, María, Pareja, Diego, & Gea, Miguel (2022). El pensamiento visual a través de los mapas mentales en la formación de maestros de Educación Primaria. ArtsEduca, 32, 147-160.
Gracia, Carla (2022), Amb ulls de dona, Barcelona, Univers.
Marx, Karl i Engels, Friedrich (1997) Manifiesto comunista. Madrid. Akal. (seleccions)
Portes, Alejandro et al. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta. Migraciones. (19):7-58 (seleccions)
Putnam, Robert D. (1995). Bowling Alone: America's declining social capital. Journal of Democracy. 65-78 (seleccions)
Putnam, Robert D. (2003). El declive del capital social: un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona. Galaxia Gutenberg.(seleccions)
Ritzer, George (1996). La 'McDonalización' de la Sociedad: un análisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona. Ariel. (seleccions)
Roy, Olivier (2010). La santa ignorancia: el tiempo de la religión sin cultura. Barcelona. Ediciones Península. (seleccions)
Sorvari, Marja (2022). Travelling (Post)Memory: Maria Stepanova's In Memory of Memory. 10.1007/978-3-030-95837-4_5.
Stolcke, Verena i Wolfson, Leopoldo (2000). La 'naturaleza' de la nacionalidad. Desarrollo Económico, 40 (157), 23-24.
Weber, Max (1994). L'ética protestant i l'espirit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62. (seleccions)


Programari

Es comentarà a classe en inicar el curs.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt