Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | PR | 3 |
Estudis Socioculturals de Gènere | PR | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal haver realitzat la preinscripció a pràctiques externes. Els detalls de la preinscripció són disponibles a la web de la facultat.
Cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 90 crèdits.
És imprescindible haver realitzat la matrícula de l'assignatura abans d'iniciar l'estada de pràctiques a l'entitat col·laboradora.
Els horaris s'establiran d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora, han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l'alumnat a la Universitat.
Tot i que acadèmicament es reserven en l'horari oficial del grau els divendres de segon semestre de 8,30h a 14,30h per activitats formatives relacionades amb les pràctiques externes, com ara els seminaris.
L’objectiu principal de les pràctiques externes és que l’alumnat apliqui els coneixements i les metodologies interdisciplinàries adquirits durant la seva formació a contextos professionals de diferents àmbits, tant del món laboral com acadèmic, afavorint així l’adquisició d’habilitats i competències que el preparin per a l’exercici d’activitats professionals. Les pràctiques permeten contextualitzar el coneixement i aplicar-lo, per tal d’adquirir una formació adequada als diferents àmbits de professionalització.
Les pràctiques externes es poden dur a terme en entitats col·laboradores (ens autònoms, empreses, institucions i entitats públiques i privades) o en els serveis i centres de la UAB (mitjançant resolució del/de la vicerector/a o càrrec que en tingui aquesta competència). Els perfils de les institucions amb les quals s’estableixen convenis són els següents: ajuntaments i altres administracions públiques, centres d’ensenyament, ONG, institucions culturals, associacions de defensa dels drets de les dones i del col·lectiu LGTBIQ+, empreses. El llistat de convenis dels cursos 2021/22 i 2022/23, on també es detallen amb més concreció els objectius formatius i els aspectes acadèmics de les pràctiques externes.
Les activitats principals de l’alumnat en pràctiques se centren en la col·laboració en la planificació, implementació i avaluació d’activitats de sensibilització, formació i anàlisi crítica vinculades a la igualtat entre dones, homes i el col·lectiu LGTBIQ+.
La realització de les pràctiques externes i la seva superació garanteixen:
− El contacte de l’estudiant, durant el seu període formatiu, amb un àmbit laboral d’interès.
− El coneixement de les tasques pròpies d’aquest àmbit.
− L’adquisició d’experiència laboral en un sector professional relacionat amb els estudis que realitza.
Els objectius específics són que l'alumnat:
- S'incorpori a projectes i/o equips d'entitats o institucions dedicades a treballar a favor de la igualtat de gènere i a combatre les desigualtats per motiu de sexe o gènere, en situacions de treball reals que afecten persones i problemàtiques reals.
- Desenvolupi el pensament crític i participi en les propostes i projectes de treball i/o d'intervenció previstos en el conveni de pràctiques.
- Assagi amb rigor les relacions interdisciplinàries i interprofessionals.
- Realitzi aportacions destinades al desenvolupament d'accions d'assessorament, informació, orientació i atenció a col·lectius discriminats per raó de gènere o sexualitat.
- Col·labori en la planificació, implementació i avaluació d'activitats de sensibilització, formació i anàlisi crítica vinculades a la igualtat entre éssers humans (en particular d'aquells col·lectius vulnerabilitzats per motius de sexe, gènere i sexualitat), des d'una perspectiva interseccional.
- Valori el seu procés d'aprenentatge i participació.
Coneixements, Habilitats i Competències a assolir:
Avaluar els resultats de l'aplicació de polítiques socials amb perspectiva de gènere en l'àmbit de realització de les pràctiques externes.
Reconèixer algunes de les eines i mètodes que empreses i institucions públiques utilitzen en el tractament integral de problemàtiques relacionades amb el gènere i la igualtat.
Proposar mecanismes de transformació de comportaments i actituds davant de conductes discriminatòries en l’àmbit de realització de les pràctiques externes.
Participar en la dinamització de projectes d’intervenció en l’àmbit de realització de les pràctiques externes.
Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent, emprant un ús no sexista del llenguatge.
Detectar conductes discriminatòries i proposar mesures per evitar-les.
Desenvolupar propostes en diferents contextos (escolar, familiar, laboral, comunitari) i col·lectius, que promoguin la igualtat de gènere i la prevenció de la violència de gènere.
Tenir iniciativa, proactivitat i capacitat d’adaptar-se a problemes i situacions diverses dins d’un entorn professional.
Treballar amb autonomia en el desenvolupament d’activitats i projectes en l’àmbit de projectes professionals amb perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Estada en el centre de pràctiques | 130 | 5,2 | CM35, CM36, CM37, CM38, KM68, KM69, SM58, SM59, SM66 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de la memòria de pràctiques | 10 | 0,4 | CM35, CM37, CM38, KM68, KM69, SM66 |
Formació de part del Servei d'Ocupabilitat UAB | 5 | 0,2 | CM37 |
Seminaris de pràctiques | 5 | 0,2 | CM35, CM36, CM37, SM66 |
Les pràctiques externes comporten 150 hores d'activitat formativa de les quals:
130 hores d'estada en el centre de pràctiques: desenvolupament d'activitat supervisada per la persona tutora en l'entitat que acull l'alumna en pràctiques.
20 hores d'activitat formativa autònoma i tutoritzada: aquestes 20 hores es distribuiran de la següent forma:
- 3 seminaris de tutorització de 2hores el primer i d'1,30h el segon i tercer (total 5h): les tutories es faran de manera conjunta en format seminari que facilitarà i dinamitzarà la coordinació de l'assignatura. L'objectiu serà resoldre dubtes, fer el seguiment del funcionament de les pràctiques, vinculació amb els continguts del grau i reflexió sobre pràctica. DATES DELS SEMINARIS PER AL CURS 25-26: Divendres 30 de gener a les 10h / Divendres 13 de març a les 10h / Divendres 15 de maig a les 10h
- elaboració de la memòria de pràctiques (10h)
- realització de cursos que ofereix el Servei d'Ocupabilitat de la UAB (s'hauran d'acreditar 5 hores)
US IA: Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. s'haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe de la coordinació de la UAB basat en la participació de l'alumnat als seminaris i en la memòria final entregada. | 30% | 0 | 0 | CM35, CM37, CM38, SM66 |
Informe de l'Entitat on es realitzin les pràctiques | 70% | 0 | 0 | CM35, CM36, CM37, CM38, KM68, KM69, SM58, SM59, SM66 |
El seguiment i l’avaluació de les Pràctiques Externes es realitzarà d’acord amb els procediments i models d’informe establerts per la UAB en la seva normativa i amb les indicacions del Protocol de Pràctiques Curriculars de la Facultat de Filosofia i Lletres.
L’avaluació de les Pràctiques Externes inclou un informe de tutoria de la persona tutora de l’entitat, institució o grup de recerca on s’ha dut a terme l’activitat (70% de la nota final), un informe de tutoria interna de la persona responsable de l’assignatura (10%) i una memòria de pràctiques per part de l’alumnat (20%).
L’informe de tutoria externa segueix un model establert i avalua el grau de compliment de diversos indicadors relacionats amb les competències i els resultats d’aprenentatge de l’assignatura, com ara la capacitat tècnica i d’aprenentatge, les habilitats orals i escrites, el sentit de la responsabilitat i la implicació personal.
L’informe de tutoria interna UAB s’elabora combinant la valoració de la memòria de pràctiques i la participació de l'alumnat als seminaris, així com es té en compte també la valoració de l'entitat externa.
L'assignatura serà NO AVALUABLE: si no es compleixen les hores d'estada en el centre, o les hores d'activitat formativa autònoma i tutoritzada. Així mateix, serà no avaluable si no s'entrega la memòria en els terminis establerts.
Les pràctiques no es poden recuperar, si queden suspeses o no avaluables, s'hauran de matricular en cursos posteriors novament.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació disciplinari que s'hi pugui instruir.
En cas que es produeixin , amb independència del procés diverses irregularitats d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Podeu consultar la normativa establerta per la UAB: en els actes d'avaluació https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/practiques-externes-1345662180331.html
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
La bibliografia recomanada s’adaptarà segons el centre de pràctiques assignat i les necessitats específiques d’aprenentatge i reflexió derivades de les situacions tractades en els seminaris.
No hi ha programari específic. Més enllà de les eines Microsoft, teams i campus virtual UAB.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura