Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
1. Identificar els biaixos en el coneixement de les Ciències Psi i de la Salut hegemòniques des de la perspectiva dels estudis STS (Science, Tecnology and Society) feminista interseccional
2. Reflexionar com opera el sistema de gènere heteronormatiu i binari en la construcció del coneixement de les Ciències Psi i de la salut
3. Comprender i saber articular els conceptes de les teories feministes d'una manera crítica i fonamentada en l'anàlisis de casos vinculats a la salut i el gènere
4. Identificar com operen els processos de subjectivació i regulació de gènere i el seu impacte de benestar i malestar a la vida quotidiana
5. Analitzar les implicacions teòriques i pràctiques de l'aplicació de la perspectiva de gènere interseccional a l'àmbit de la Salut i la Psicologia
6. Aportar coneixements i eines psicosocials per a una anàlisi de l'actuació professional en la promoció d'una salut feminista, dins i fora de l'àmbit sanitari i dels serveis socials
1. Paradigmes científics des de la perspecitva de gènere interseccional
2. Paradigmes de la psicologia des de la perspectiva feminista
3. Com es (re)produeix les desigualtats de gènere i binàries i l'androcentrisme a la ciències mèdiques?
4. Conseqüències dels biaxos de gènere, binaris i racistes a la salut
5. Les ciències psi com a regulació del sistema de gènere binari i patriarcal
6. La construcció del ideals binaris de gènere: feminitat-masculinitat en les Ciències de la Salut
7. Psicologia crítica des de l'epistemologia feminista
8. Dimensions i eines per a la promoció feminista de salut feminista dins i fora del sistema sanitari i de serveis socialsç
9. Ètica feminista en l'exerici professional de l'acompanyament en els processos de salut i intervenció psiscosial
10. La salut neoliberal: individualitzar les responsabilitats de cura
11. Pràctiques autònomes/alternatives de salut feminista
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 35 | 1,4 | |
Elaboració de treball en grup | 30 | 1,2 | |
Lectura i anàlisi de materials | 30 | 1,2 | |
Recerca de documentació i materials | 15 | 0,6 | |
Seminaris d'anàlisi i resolució de casos | 35 | 1,4 | |
Tutories | 5 | 0,2 |
L'assignatura plantejarà metodologies d'innovació docent basada en l'Aprenentatge Basat en Casos, l'aplicació de la perspectiva interdisciplinar i la co-avaluació.
L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions presencials dirigides/supervisades, treball autònom i tutories.
Les sessions presencials de teoria es dedicaran a la presentació dels continguts de l'assignatura per part del professorat amb la participació activa del grup d'estudiants en la seva anàlisi i discussió.
Les sessions presencials de pràctiques es dedicaran a seminaris per a la resolució supervisada de tres casos pràctics per aprofundir i aplicar la teoria exposada.
Aquests seminaris de tres casos pràctics comptaran d'una banda, amb treball grupal d'anàlisi supervisada de casos pràctics realitzats en equips de 5 persones a classe, amb la participació activa de tota la classe; i de l'altra amb treball autònom individual, de lectura i estudi comprensiu i analític de textos, visionat comprensiu i analític d'audiovisuals, relacionats amb els casos pràctics i la teoria. Es requerirà treball autònom individual que serà previ als seminaris supervisats de casos, amb l'objectiu de preparar el treball d'anàlisi i resolució de casos pràctics en equip a classe.
Els casos pràctics versaran sobre l'anàlisi i definició d'estratègies psicosocials promoció de la salut i el benestar des d'una perspectiva feminista i justa tant dins de l'àmbit sanitari i serveis socials, com fora d'aquest, ja sigui a nivell comunitari, associatiu o quotidià.
En aquesta assignatura, es treballarà la comperències d'ús crític i reflexiu de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA).
Nota: Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la cumplimentació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi grupal Cas pràctic 1 | 15 | 0 | 0 | CM03, CM31, SM51, SM52 |
Anàlisi grupal Cas pràctic 2 | 15 | 0 | 0 | CM03, CM31, CM32, KM59 |
Anàlisi grupal Cas pràctic 3 | 15 | 0 | 0 | CM03, CM31, KM58, KM60 |
Participació activa a les sessions pràctiques | 5 | 0 | 0 | CM03, CM31, KM59, KM60 |
Prova escrita individual 1 | 20 | 0 | 0 | KM59 |
Prova escrita individual 2 | 30 | 0 | 0 | CM32, KM58, KM59, KM60, KM62, SM52, SM53 |
1. Aquesta assignatura està pensada per seguir l'avaluació CONTINUADA, l'objectiu de la qual l'estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del procés formatiu, per tal de permetre-li millorar-lo.
L'avaluació continuada constarà 6 evidències d'aprenentage de tres tipologies diferents: 1) estudis de casos pràctics; 2) proves escrita individuals sobre aspectes conceptuals i reflexió teòrica; 3) participacíó activa a les classes
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
2. No obstant això, l'alumnat podrà sol·licitar l'avaluació única, únicament en el període establert per la Facultat. Donat que tant en avaluació continuada com a l'avaluació única, les competències que cal adquirir són les mateixes, les evidències d'aprenentatgr que es demanaran en l'avaluació única seran les mateixes que en l'avaluació continuada excepte la participació activa a les classes. El 5% de la nota corresponent a la participació activa a classe passarà es traslladarà a la prova escrita individual 2 que tindrà un pes del 35% de la nota final.
L'avaluació única es realitzarà el mateix dia i lloc que la "Prova escrita individual 2" indicada en el programa de l'assignatura accesible des del campus virtual (moodle). I s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura en un màxim de 2 hores. Hi haurà un 1,15h per l'examen escrit, i la resta d'activitats d'anàlisi de casos s'entregaran en aquella data, en el moment de lliurar l'examen escrit.
3.- Per a superar l'assignatura cal obtenir una nota global igual o superior a 5, com a resultat del càlcul proporcional del nºd'evidències presentades. Assolir una nota mitjana global inferior a 5 punts significarà que l'assignatura no ha estat superada.
Es considerarà "No avaluable" quan una persona presenti menys de 4 evidències d'aprenentatge.
4.- Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada) o bé lliurar totes les proves previstes el dia de la prova escrita (avaluació única).
Pot optar a recuperació l'alumant que al llarg de l'avaluació continuada i avaluació única que hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. Es podran recuperar les evidències de rendiment insuficient en un format anàleg al presentat durant el procés d'avaluació continuada. La nota total màxima que es pot aconseguir una vegada realitzada la recuperació és un 5.
5.- En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 En el cas d'utilitzar la IA, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majorsen casos de gravetat.
Almirall Oliver, Rosa et al. (2018). Actualizaciones Personas con identidades trans*: su salud en la atención primaria. 25(6) 324-32.
Amigot, Patricia i Pujal i Llombart, Margot. (2015) Desmedicalización de la experiencia de dolor en mujeres: usos de plataformas virtuales y procesos de agenciamiento subjetivo. . 14, 5.Universitas Psicológica 1551-1568. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672015000500003
Balaña, Sabrina; Finielli, Agostina; Giuliano, Carla; Paz, Andrea y Ramírez, Carlota (Eds.) (2019), Salud. Fundación Soberanía Sanitaria. Buenos Aires:Feminista. Soberanía de los cuerpos, poder y organización
Tinta Limón. https://www.tintalimon.com.ar/public/p9bohsqtgi5hdtcig4cssqrk9ivt/pdf_978-987-3687-58-7.pdf
Burin, Mabel; Moncarz, Esther i Velázquez, Susana (1990). El Malestar de las mujeres: La tranquilidad rectada. Buenos Aires/ Barcelona: Paidós.
Climent Clemente, Mª Teresa y Carmona Osorio, Marta (2018). Transpsiquiatría. Abordajes Queer en salud. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría.
http://www.tienda-aen.es/wp-content/uploads/2018/05/AEN-Digital-5-Transpsiquiatri%CC%81a.pdf
Colomer, Estebán, Mari Luz, Comelles, Josep M. Diez Mintegui, Carmen (Eds.) (2010). Antropología, género, salud y atención. Barcelona. Edicions Bellaterra.
Friedan Betty (1963) La Mística de la feminidad.Madrid: Cátedra. Colección Feminismos. 2009. http://www.aelatina.org/wp-content/uploads/2020/12/la-mistica-de-la-feminidad-betty-friedan-1.pdf
García Calvente, Mª del Mar; Lozano, Mª del Río y Marcos Marcos, Jorge (2015) Guía de indicadores para medir las desigualdades de género en salud y sus determinantes. Consejería de Igualdad Salud y Políticas Sociales.Granada: Escuela Andaluza deSalud.
https://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/
García Dauder, Dau y Pérez Sedeño, Eulalia (2017). Las "mentiras" científicas sobre las mujeres. Madrid:Editorial Catarata.
García Dauder, Dau y Guzmán Martínez, Grecia (2019). Locura y feminismo: viajes de sujeción y resistencia. Revista Átopos, 57-82
https://www.academia.edu/39519933/Locura_y_feminismo_viajes_de_sujeci%C3%B3n_y_resistencia
García Dauder, Dau (2018). Pedagogías de la diversidad en salud. Diálogos entre activismos trans e Intersex
y disciplinas Psi. (2018) En Maria Teresa Climent Clemente y Marta Carmona Osorio (2018): Transpsiquiatría.
Cap. 6. 100-143. Madrid: AEN. Libro Digital.Abordajes queer en salud mental.
http://www.tienda-aen.es/wp-content/uploads/2018/05/AEN-Digital-5-Transpsiquiatri%CC%81a.pdf
Guzmán Martínez Grecia; Pujal i Llombart Margot; Mora Malo Enrico; García-Dauder, Dau: (2021)
Antecedentes feministas de los grupos de apoyo mutuo en el movimiento loco: un análisis histórico-crítico. doi: 10.18294/sc.2021.3274
https://www.researchgate.net/publication/351170663_Antecedentes_feministas_de_los_grupos_de_apoyo_mutuo_en_el_movim
Loredo Narciandi, José Carlos (2019), La psicología como técnica de subjetivación. Papeles del Psicólogo / 2019. Vol. 40(1), pp. 31-38Psychologist Papers, https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2887
Muruaga López de Guereñu, Soledad y Pascual Pastor, Pilar (2013). La Salud mental de las mujeres: la Psicoterapia de equidad feminista Madrid: AMS. Asociación de Mujeres para la Salud.
Nogueiras García, Belén (2020): Monográfico "La salud en la teoría y las vindicaciones feministas". Atlánticas., 4(1)Revista Internacional de Estudios Feministas https://doi.org/10.17979/arief.2019.4.1.5868
Nogueiras García, Belén (2021): "La necesaria incorporación del paradigma feminista en las teorías, los discursos y las prácticas sociosanitarias", en Ruiz-Jarabo, Consue; Andrés, Paloma; Millán, Raquel y
Novoa, R. (1908). La indigencia espiritual del sexo femenino. Laspruebas anatómicas, fisiológicas y psicológicas de la pobreza mental de la mujer. Valencia: F. Sempere y compañía editores.
http://bibliotecaparticular.casafernandopessoa.pt/1-113/2/1-113_master/1-113_PDF/1-113_0000_1-210_t24-C-R0150.pdf
Obra colectiva (2021) Descolonizar la enfermedad. Ed. El Descubrimiento de Europa. http://eldescubrimientodeeuropa.org/wp-content/uploads/2021/06/PDFdigital_links-EDDE_deslaenfermedad.pdf
Martínez, Jaume; Pujal i Llombart, Margot i Mora, Enrico (2021) Ética del cuidado y Atención pública en salud mental: un estudio de caso en Barcelona. .17: e2966. doi: 10.18294/sc.2021.2966.Salud Colectiva https://www.researchgate.net/publication/350295279_Etica_del_cuidado_y_atencion_publica_en_salud_mental_un_estudio_de
Perkins Gilman, Charlotte (1892). The new England Magazine.The yellow wall-paper. A Story. https://loa-shared.s3.amazonaws.com/static/pdf/Gilman_Yellow_Wallpaper.pdf
Pérez Sedeño, Eulalia y Ortega Arjonilla, Esther (Eds.) (2014), Cartografías del Cuerpo. Biopolíticas de la ciencia y la tecnología. Universidad de Valencia: Cátedra. Colección Feminismos.
Pino-Morán, Juan Andrés; Rodríguez-Garrido, Pia; Zango-Martín, Inmaculada y Mora-Malo, Enrico (2021). Subvertir la vulneración médica: itinerarios corporales disidentes de la discapacidad en Chile. Salud Colectiva. 2021;17:e3021. doi: 10.18294/sc.2021.3021.
Pechin, Juan et al (2015) Atención de la salud integral de personas trans. Guía para Equipos de Salud. Programa Nacional de Salud Sexual y Procreación Responsable PNSSyPR.Buenos Aires..
Pujal Llombart, Margot i Amigot, Patricia (2010) El binarismo de género como dispositivo de poder social, corporal y subjetivo. En Pujal i Llombart, Margot i García Dauder, Dau (Eds.) Monográfico Estudios de género. Desigualdades de género en tiempos de "igualdad". Quaderns de Psicologia. Vol 12, Num 1, p.131-148. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.770
Pujal i Llombart, Margot & Mora, Enrico (2013) Trabajo, dolor y su diagnóstico psicosocial de género. Un ejemplo. Universitas Psychologica, 12(4), 1181-1193. Doi: 10.11144/Javeriana.UPSY12-4.dtyd. https://www.researchgate.net/publication/261872547_Dolor_trabajo_y_su_diagnostico_psicosocial_de_genero_Un_ejemplo
Pujal i Llombart, Margot. (2018) Apuntes para una salud mental inclusiva: duelo a la identidad de género y reconocimiento de la heterogeneidad de la experiencia. En Mª Teresa Climent Clemente y Marta Carmona
Osorio (Coords). Hacia una transpsiquiatría. Abordaje queer de la salud mental y las relaciones de poder. AEN Digital. 5. 159-207. http://www.tienda-aen.es/wp-content/uploads/2018/05/AEN-Digital-5-Transpsiquiatri%CC%81a.pdf
Pujal i Llombart, Margot, Calatayud, Marina y Amigot Leache, Patricia (2020). Subjetividad, desigualdad social y malestares de género: una relectura del DSM V. Revista de Investigaciones Sociológicas.78(2), e155. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.2.18.113
Sánchez López, Pilar (2013). La salud de las mujeres. Análisis desde la perspectiva de género Editorial Síntesis.
Shibley Hyde, janet, et al. (2019). The Future of Sex and Gender in Psychology: Five Challenges to the Gender Binary. . Vol. 74, No. 2, 171-193.American Psychologist http://dx.doi.org/10.1037/amp0000307
Tubert, Silvia (2001), Psicoanálisis, feminismo y postmodernismo. En Deseo y Representación. Cap 2. 33-88. Editorial Síntesis.Convergencias de psicoanálisis y teoría feminista http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/electivas/105_estudios_genero/material/archivos/
Valls-Llobet, Carme (2009) Mujeres, Salud y Poder, Madrid: Cátedra.
Velasco Arias, Sara. (2009) Género y salud.: Teoría y métodos para la práctica clínica y programas de salud. Madrid: Ediciones Minerva.
Vega Sandín, Sore (2021). Atención psicoterapéutica a mujeres trans desde una perspectiva transpositiva. FELGTB
https://www.academia.edu/45119168/Atencion_psicoterap%C3%A9utica_a_las_mujeres_trans_desde_una_perspectiva_transp
Fernández Garrido, Sam (2021). La clínica intersexual como zona de contacto. Binarismo sexual, saberes expertos y otras Artesanías Biológicas en la clínica española contemporánea. IUIEMyG y Facultad de
Medicina. Universidad de Granada.
Gabaldón Fraile, Sabel (2020). Infancia y adolescencia Trans. Reflexiones éticas sobre su abordaje. Facultad de Filosofía. Universidad de Barcelona.
Gregori Flor, Núria (2015). Encuentros y des-encuentros en torno a las intersexualidades/dsd. Institut Universitari d'Estudis de la Dona. Universitat de Valencia
Platero Méndez, Lucas (2013). La interseccionalidad en las políticas públicas sobre ciudadnía íntima: los discursos y la agenda política española (1995-2012). Universidad Complutense de Madrid.
Suess Schwend, Amets (2015). "Transitar por los géneros es un derecho". Recorridos por la perspectiva de la Universidad de Granada.despatologización.
Zapata Hidalgo, Maria. (2019). . FacultadLa depresión y su recuperación. Una etnografía feminista y corporal de Educación, Filosofía y Antropología. Departamento de Filosofía de los Valores y Antropología Social. Universidad del País Vasco.
La plataforma digital de referència de l'assignatura serà la plataforma Moodle.
Així mateix, s’anima a l’ús de programari lliure sempre que sigui compatible.
En aquesta assignatura també es treballarà la competència d’ús crític i reflexiu de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA). El seu ús es permetrà com a part integrant del desenvolupament del treball de manera crítica i reflexiva, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |