Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània de les Dones

Codi: 107008 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OP 3
Estudis Socioculturals de Gènere OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ivan Bordetas Jimenez
Correu electrònic:
ivan.bordetas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els propis de les assignatures obligatòries del Grau en Història.


Objectius

Els objectius de l'assignatura són:
- Exposar les problemàtiques històriques de la història de gènere en l'època contemporània
- Proporcionar a l'alumnat els principals eixos analítics que els permetin situar en el temps la situació de les dones i el seu paper en la vida social
- Exposar i analitzar les diferents etapes del procés cap a la modernitat a les societats occidentals i les característiques de la lluita per l'afirmació dels drets individuals i col·lectius de les dones com a ciutadanes
- Dotar a l'estudiant dels recursos instrumentals per desenvolupar les seves capacites cognitives en torn l'articulació dels gèneres en la història


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Desenvolupar habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un grau d'autonomia alt.
  2. KM54 (Coneixement) Analitzar les diferents fases del procés cap a la modernitat de les societats occidentals i les característiques de la lluita per l'afirmació dels drets individuals i col·lectius de les dones com a ciutadanes.
  3. KM55 (Coneixement) Exposar les problemàtiques de la història de gènere a l'edat contemporània.
  4. KM56 (Coneixement) Distingir les transformacions de les relacions de gènere en la història de la cultura.
  5. KM57 (Coneixement) Analitzar de manera crítica els discursos, posant èmfasi en la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes, presents en manifestacions culturals de diferent índole.
  6. SM02 (Coneixement) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  7. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  8. SM50 (Habilitat) Sistematitzar informació de forma autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades, etc.) com en informació distribuïda a la xarxa.

Continguts

  1. Introducció: el gènere en l'estudi de la història
  2. La modernitat: capitalisme, feminisme i domesticitat
  3. El feminisme: el naixement d'un nou moviment social
  4. La segona onada: canvi social i emancipació femenina
  5. Els fronts d'alliberament de gènere
  6. Feminismes postcolonials i des dels "marges"

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 49,7 1,99
Lectura de textos. Redacció de treballs. Comentari de textos. Preparació de presentacions orals i seminaris. Recerca d'informació bibliogràfica 30 1,2
Seminaris 1,3 0,05
Tipus: Supervisades      
Exercicis pautats d'aprenentatge 5 0,2
Tutories 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8

Metodologia

La metodologia docent i les activitats formatives poden ser diverses i avaluades en la part i proporció que consideri adequada el professorat. Per exemple:

  • Assistència a les classes teòriques
  • Assistència als seminaris i sessions de pràctiques
  • Lectura comprensiva de textos
  • Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics
  • Preparació i realització de presentacions orals
  • Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques 20% 2 0,08 CM30, KM54, KM55, KM56, KM57, SM02, SM35, SM50
Proves teòriques escrites 50% 3 0,12 KM54, KM55, KM56, SM02, SM35, SM50
Treball/seminari 30% 4 0,16 CM30, KM54, KM55, KM56, KM57, SM02, SM35, SM50

Avaluació continuada:

a) Exàmens: proves escrites (2 parcials) amb una nota acumulada fins el 50% (25% cada parcial)

b) Treball (que estipularà el professorat) amb una nota acumulada fins el 30%

c) Pràctiques a l'aula (4 pràctiques) amb una nota acumulada fins el 20% (5% cada pràctica)

 

Avaluació única:


a) Examen (50% del total de la qualificació màxima)

b) Treball de curs (30% de la qualificació màxima)

c) Pràctiques (20% de la qualificacó màxima)

 

Qüestions generals (avaluació continuada i única)

En conjunt, per superar l'assignatura s'haurà d'obtenir la qualificació de 5 sobre 10.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament del treball seran comunicades a l'alumnat a l'inici del curs.

 

Recuperació:

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé
lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA), i haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5 com a mínim (AVALUACIÓ CONTINUADA o AVALUACIÓ ÚNICA). Només es podran recuperar aquelles proves realitzades i suspeses durant el cursque hagin estat puntuades amb un mínim del 20% del valor de cada activitat.

La nota màxima que es podrà obtenir a la recuperació és de 5,0 (Aprovat).
En el cas de l'avaluació única, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

Es rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no s'hagi lliurat/realitzat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació.

Advertiments: 

La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.) i presentada com original suposa un 0 en la qualificació de l'exercici o prova escrita. Diverses irregularitats comeses implicaran una nota global de zero.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

  • AGUADO, Ana, ORTEGA, Teresa (Eds.), Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX, PUV, Valencia, 2011.
  • AMELANG, James S; NASH, Mary (coords.). Historia y género. Las mujeres en la Europa moderna. València: Institució Valenciana d'Estudis i Investigació, 1990.
  • ANDERSON, Bonnie S. I ZINSSER, Judith P., Historia de las Mujeres: una historia pròpia, Crítica, Barcelona, 1992. 2 vols.
  • BALLARIN, Pilar, La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, 2001.
  • BARD, Christine (Ed.), Un siglo de antifeminismo, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000.
  • BOCK, Gisela, La mujer en la Historia de Europa, Crítica, Barcelona, 2001.
  • BORDERIAS, Cristina (ed.), La Historia de las mujeres: perspectivas actuales, Barcelona, Editorial Icaria, 2009.
  • CAPEL, Rosa Mª (Comp.), Mujer y sociedad en España (1700-1975), Instituto de la Mujer, Madrid, 1986
  • Centro Nacional de Investigación y Documentación Educativa, (C.N.I.E.), La presencia de las mujeres en el Sistema Educativo. Madrid: Ministerio de Cultura. Instituto de la Mujer, 1988.
  • CUESTA, Josefina (dir.) Historia de las mujeres en España. Siglo XX, Instituto de laMujer, Madrid, 2004, 4 vols.
  • DUBY, Georges i PERROT, Michelle, (Dir.), Historia de las mujeres. El siglo XX, Taurus, Madrid, 1993, vols. 4 i 5.
  • GARRIDO, Elisa (Ed.), Historia de las mujeres en España, Síntesis, Madrid, 1997.
  • GARRIDO, Luis J., Las Dos biografías de la mujer en España. Madrid: Instituto de la Mujer, 1993.
  • MORANT (Isabel) (Dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina. Del siglo XX a los umbrales del siglo XXI, Cátedra, Madrid, 2005-2006
  • NASH, Mary, Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Alianza, Madrid, 2004 (reed. 2012)
  • NIELFA, Gloria, Mujeres y hombres en la España franquista: sociedad, economía, política, cultura. Universidad Complutense, 2003.
  • NÚÑEZ, Clara Eugenia, La Fuente de la riqueza: educación y desarrollo económico en la España contemporànea. Madrid: Alianza, 1992.
  • ORTEGA LÓPEZ, Maria Teresa i MORENO SECO, Mónica, Historia de las mujeres y del feminismo desde 1945. Madrid: Síntesis, 2023.
  • PÉREZ GARZÓN, Juan Sisinio, Historia del feminismo, La Catarata, Madrid, 2011.
  • TAVERA, Susanna, et al. (dirs.): Mujeres en la historia de España: enciclopedia biográfica. Barcelona,Planeta, 2000.
  • THÉBAUD, Françoise: Escribir la historia de las mujeres y del género, Oviedo, KRK, 2014.

Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda