Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 3 |
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisits
I. Entendre les masculinitats des d'una concepció àmplia de la cultura que permeti un abordatge des dels estudis socials i la crítica cultural.
II. Comprendre les diferents formes de construcció de la masculinitat en les diferents societats.
III. Abordar teories que ajudin a qüestionar els rols de gènere tradicionals, que després permetin aterrar l'anàlisi sigui en textos sociològics o en literaris / fílmics.
IV. Realitzar un estudi interdisciplinari que vinculi diferents visions crítiques al voltant del gènere.
BLOC 1. REPRESENTACIONS CULTURALS I TEORIES CRITIQUES DE LES MASCULINITATS
Tema 1: La perspectiva de gènere en els estudis de les masculinitatsTema 2: les teories de les masculinitats: fer-se co
Tema 3: Formes de performativitzar les masculinitats: literatura, cinema i altres arxius
Tema 4: Interseccions de raça, classe, gènere, colonialitat... dins les masculinitats
Tema 5: Homosocialitat i poder. Desig, normatives i dissidències
Tema 6: Violències, cures i les formes de repensar la seva representació.
BLOC 2 REPRESENTACIONS SOCIALS I TEORIES SOCIOLÒGIQUES DE LES MASCULINITATS
Tema 7: Fer-se home: la construcció de la masculinitat des de la infància
Tema 8: Estudis crítics sobre les masculinitats: la perspectiva sociològica
Tema 9: Masculinitats hegemòniques, hibridació i “noves” masculinitats
Tema 10: Masculinitats en perspectiva antropològica: cossos, rituals i poder
Tema 11: Masculinitats fora del binari: perspectives trans i queer
Tema 12: Moviment d’homes: de la igualtat a la “manosfera”?
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació de persones convidades | 3 | 0,12 | KM56, KM57, SM50 |
Sessions teòriques realitzades pel professorat | 47 | 1,88 | KM56, SM35 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris de pràctiques | 12 | 0,48 | KM56, SM35 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de lectures | 30 | 1,2 | CM30, KM57, SM35 |
Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup | 30 | 1,2 | CM30, KM56, SM02 |
Activitats a l'aula
- Sessions teòriques realitzades en plenari pel professorat, destinades a presentar els conceptes i continguts de l'assignatura i en què es discuteixen les lectures de classe.
- Seminaris de pràctiques consistents en exercicis a realitzar i presentar a la mateixa sessió. L’aprenentatge derivat dels seminaris de pràctiques aplicarà, en tot cas, al que l’alumnat ha de realitzar.
- Presentació eventual de persones convidades a classe que poden aportar el seu coneixement
Activitats fora d'aula
- Realització de lectures que, juntament amb els materials disponibles al Campus Virtual de l'assignatura, acompanyaran els continguts treballats a l'aula.
- Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup de temes diverses vinculats a l’assignatura.
Nota: es reservaran 30 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici de coneixements | 20% | 2 | 0,08 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM49 |
Exposició grupal 1 | 30% | 12 | 0,48 | CM30, KM57, SM02, SM35, SM47, SM49, SM50 |
Exposició grupal 2 | 20% | 12 | 0,48 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM50 |
Prova de coneixements | 30% | 2 | 0,08 | CM30, KM56, SM02 |
Exercici de classe.- Aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de teoria, comparatisme literari i estudis culturals. Es busca que, en allò teòric, metodològic i pràctic, l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après en el curs. És un exercici d’aplicació que requereix tres coses: enteniment de la teoria, anàlisi d’un text i capacitat crítica. Es fonamental l’ús adequat i clar de la llengua escrita.
Exposició grupal 1.- es busca en aquest exercici col·lectiu explicar un tema de classe, a partir d'una lectura, en un màxim de vint-i-cinc minuts. No s'ha de resumir la lectura sinó entendre els conceptes principals, criticar-los i intentar aplicar-los en determinats casos o exemples. La participación ha de ser equilibrada entre les persones expositores, ja que la síntesi i la claredat són un valor en aquesta activitat. És molt important la preparació prèvia entre les expositores perquè l'exposició flueixi i sigui creativa.
Prueba de coneixements.- aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de sociologia. Es busca que l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après al curs. És un exercici d’aplicació.
Exposició grupal 2.- aquest exercici col·lectiu intenta fer un treball teòric que serà assignat prèviament pel la professora i que haurà de treballar-se en grup.
Qualificacions
La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs.
Per accedir al còmputde la nota final cal complir necessàriament dues condicions:
a) haver-se presentat a tres formes d'avaluació
b) tenir una qualificació igual o superior a tres punt cin (=> 3,5) a l’exercici de coneixements, l’ exposició grupal, la prova de coneixements i el treball. La nota final de l’assignatura es computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les quatre activitats d’avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.
Nota: Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat cap activitat d'avaluació.
Recuperació
Es pot presentar en reavaluació dins de la mateixa convocatòria l’alumnat que compleixin amb TOTS els requisits següents:
1. Que no superin l'assignatura arribant a 5 (el 4,9 no és 5).
2. Haver estat avaluats/des en 2 de les 3 activitats amb qualificació a classe.
3. Haver obtingut una qualificació mitjana de 3.5/10.
Nota: En el cas de presentar-se a la recuperació, la nota final no superarà el 5.
Revisió de qualificacions
En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació el professorat informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Plagi
En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat (incloent-hi la realització de treballs a partir de dispositius d'intel·ligència artificial), aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'npugui derivar.En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
IA
Ús de la IA Amb l'objectiu de garantir la coherència i la transparència en l'ús de la IA en assignatures; i activitats avaluables específiques; es proposen els següents models de text per incloure a les guies docents de les assignatures. Els models es presenten a nivell d’assignatura però, en cas de requerir-ho, si es precisa distingir, es poden especificar a nivell d’activitat avaluativa. Aquests textos estan dissenyats per clarificar el nivell d'ús permès i poden adaptar-se segons el cas: Model 1 - Ús prohibit: “En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Model 2 - Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.” Model 3 - Ús permès: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’act.
Avaluació única
Per acollir-se a l'avaluació única l'alumnat haurà de notificar-ho (les dates termini de notificació són del 25 de setembre al 16 d'octubre de 2024, passada aquesta data l'alumnat no es podrà acollir a aquest tipus d'avaluació). Aquesta avaluació constarà de tres activitats que s'hauran de lliurar el mateix dia (el qual serà notificat per part del professorat):
1. Exposició individual (30%)
2. Exercici de coneixements (35%)
3. Prova oral (35%)
Nota: Tots els ítems d’avaluació tindrán major extensió i complexitat que aquells de l’avaluació continuada. L'esmentada evaluació tindrá lloc entre el 13 al 17 de gener de 2025
Andrés, Rodrigo (ed.) (2011), Homoerotismos literarios, Barcelona, Icaria.
Armengol, J.M (2022) Reescrituras de la masculindad, Madrid, Alianza Editorial
Azpiazu, Jokin (2017), Masculinidades y feminismos, Barcelona, Virus
Connell, Raewyn (2003) Masculinidades, México, Programa Universitario de Estudios de Género.
Falconí Travez, Diego (2022) From Ashes to text. Londres, Polity Books.
Halberstam, Jack(/Judith) (2008), Masculinidades femeninas, Barcelona, Egales.
Hooks, Bell (2021), El deseo de cambiar: Hombres, masculinidad y amor, Barcelona, Bellaterra.
Kimmel, M. (2008). Guyland: The Perilous World Where Boys Become Men. Harper Perennial
Preciado P. (2020). Yo soy el monstruo que os habla. Nuevos Cuadernos Anagrama
Ramos, Alfredo (2023), Perforar las masculinidades. Barcelona: Bellaterra.
Zoja, Luigi (2018). El gesto de Héctor, Madrid, Taurus.
S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |