Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 3 |
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
El cos és un element clau en les propostes d’anàlisi des del gènere (i les seves interseccionalitats), i ha estat protagonista d’algunes de les inflexions més radicals en les genealogies feministes. El propòsit d’aquesta assignatura és prendre en consideració el cos com un text-arxiu cultural, en un triple sentit del terme arxiu: a) com allò que regula el que pot ser dit/entès (Foucault), b) en tant que somateca, o lloc d’inscripció dels règims biopolítics (Preciado), i c) en un sentit lat, entès com un dipòsit on es pot rastrejar i documentar una memòria del passat fet present i, en el cas del cos, presència.
BLOC I: COS, TEXT I ARXIU
1. Cos i textualitat
2. Els corpus textuals
3. L’arxiu encarnat
BLOC II: ARXIUS CORPORALS FEMINISTES. ESTUDI DE CASOS
1. Genealogies de la (re)visió: de la mirada a l’ull
2. La disciplina del terror sexual sobre el cos feminitzat
3. El cos com a poder excepcional
4. El cos transhumà i posthumà: dissolució i metamorfosis
5. El mestissatge com a resistència: els cossos frontera
6. Fantasies (post)colonials: el cos com a herència racial
7. El cos arrugat: la retòrica contra l’envelliment
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. | 25 | 1 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions, recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització. Tutories. | 48 | 1,92 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. | 64 | 2,56 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (30%). Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup.
· Activitats supervisades (25%). Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització.
· Activitats autònomes (45%). Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXERCICI A L'AULA 1 | 25% | 2 | 0,08 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
EXERCICI A L'AULA 2 | 25% | 2 | 0,08 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
EXERCICI A L'AULA 3 | 25% | 2 | 0,08 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
REFLEXIÓ I DEBAT A L'AULA | 25% | 7 | 0,28 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM46, SM47, SM50 |
L’estudiant:
a) Haurà de fer-se responsable al llarg del curs obligatòriament de preparar un esquema per cada classe, així com fer una breu exposició oral perguiar-ne el debat posterior. Aquest treball es farà en grup i suposa el 25% de la nota final. Aquesta activitat avaluativa no és recuperable.
b) Al llarg del segon bloc, i segons el calendari marcat per les professores, de forma individual haurà de realitzar tres exercicis a l’aula. Cadascun d’aquests exercicis tindrà un valor del 25% de la nota final, pel que els tres junts suposen el 75% de la nota final. Aquests tres exercicis són obligatoris. Si no s'aprova un dels exercicis o no es realitza, s'ha de recuperar.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de laqualificaciód’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En casque es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquellxs alumnes que s'acullin a l'avaluació única hauràn de fer:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
S'han de realitzar al menys 2 de les 3 exercicis a l'aula per poder anar a l'examen recuperació.
No avaluable
Si no es proporciona material d'avaluació suficient (al menys 30% de les activitats avaluables), s'obtindrà una qualificació de no avaluable.
***
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia orientativa:
Ahmed, Sara, y Javier Sáez. Fenomenologia Queer : orientaciones, objetos, otros / Sara Ahmed ; traducción de Javier Sáez del Álamo. Primera edición. Barcelona: Bellaterra, 2019.
Foucault, Michel. Descipline and Punish: The Birth of the Prison. Trans. Alan Sheridan. 2nd ed. New York: Vintage Books, 1995.
Grosz, Elizabeth. Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1994.
Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1989.
Pérez, Aina y Meri Torras (eds.) (2013) “Saberes e poderes do corpo” (dossier monográfico), Revista Interfaces, 19/II [ISSN: 1516-0033]
Puar, Jasbir K. “Homonacionalismo Como Mosaico: Viagens Virais, Sexualidades Afetivas.” Revista Lusófona de Estudos Culturais 3.1 (2015).
___________. Terrorist Assemblages : Homonationalism in Queer Times / Jasbir K. Puar. Durham: Duke University Press, 2007.
Pérez, Aina y Meri Torras (eds.) (2013) “Saberes e poderes do corpo” (dossier monográfico), Revista Interfaces, 19/II [ISSN: 1516-0033]
Torras, Meri (2020) “Fragilidades del queer-po. Ese torcido amor, de Txus García”, a eHumanista / IVITRA, 17, 42-61 [https://www.ehumanista.ucsb.edu/ivitra/volume/17]
___________(2019) “Cuando el cuerpo de la autora traza la poética emocional del corpus. Un ojo de cristal, de Miren Agur Meabe”, Extremas. Figuras de la felicidad y la furia en la producción cultural ibérica y ibericoamericana del siglo XXI (Roland Spiller, Aránzazu Calderón Puerta, Katarzyna Moszczyńska-Dürst, eds., Berlin: Peter Lang, 27-46[ISBN: 978-3-631-80621-0]
___________ (2017). “Embodiment (Embodimén)”, a Barbarismos queer y otras esdrújulas R. Lucas Platero, María Rosón y Esther Ortega (eds.), Barcelona: Edicions Bellaterra, 161-167[ISBN: 978-84-7290-829-1]
Torras, Meri, ed. (2009). El poder del cuerpo. Antología de poesía femenina contemporánea, Madrid: Castalia [ISBN 978-84-9740-294-1]
Torras, Meri i Noemí Acedo, eds. (2008). Encarna(c)ciones. Teoría(s) de los cuerpos, Barcelona: EdiUOC [ISBN 978-84-9788-727-4]
Torras, Meri, ed. (2007) Cuerpo e identidad. Estudios de género y sexualidad I, Bellaterra, Edicions UAB.
_______ (2006) Corporizar el pensamiento. Escrituras y lecturas del cuerpo en la cultura occidental. Vilagarcía de Aroúsa, Mirabel [ISBN-10: 84-934841-4-8 y ISBN-13: 978-84-934841-4-9]
_______ (2004) Monográfico “Cuerpos, géneros y tecnologías” Lectora. Revista de mujeres y textualidad [https://revistes.ub.edu/index.php/lectora/issue/view/625]
La bibliografia específica s'entregarà per a cada tema del curs.
Campus Virtual MOODLE
Tractament de textos (amb possibilitat de conversió a Word i a pdfs)
Lector de pdfs
Power point o similar.
TEAMS
El software lliure és benvingut, sempre i quan pugui entregar-se els documents en el format demanat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |