Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.
L'assignatura vol conduir a l'anàlisi de les obres culturals a partir de les metodologies dels estudis culturals, especialment en la seva confluència amb els estudis de gènere. Es pretén reflexionar sobre el sistema cultural com a estructura lligada al poder i la ideologia, tot posant en tensió el cànon i les exclusions que el configuren. S'afavorirà la selecció d'objectes d'estudi diversos, provinents de la cultura popular, el cinema, la televisió, la literatura, la moda o la música. Amb això, l'alumnat haurà de ser capaç de teoritzar sobre la cultura des de les aportacions interdisciplinàries dels estudis culturals amb perspectiva de gènere.
I. Introducció a la teoria de la cultura i als estudis culturals. Els debats sobre el cànon i la Cultura/cultura. Metodologies d’anàlisi cultural.
II. Els estudis culturals i els feminismes. Debats, contribucions i friccions. Construccions i subversions de l’ideal de feminitat.
III. Els estudis culturals i la crítica queer i post/decolonial. Debats, contribucions i friccions. Construccions i subversions del desig i de la monstruositat.
IV. Espais humans i post/transhumans. Geocrítica. Descentraments del subjecte humà.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals i discussions | 55 | 2,2 | |
Tutories programades | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i anàlisi de textos | 45 | 1,8 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació oral | 30% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Prova escrita 1 | 30% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Prova escrita 2 | 40% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:
AVALUACIÓ ÚNICA DISPONIBLE
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
RECUPERACIÓ
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
US D'IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació i correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
ALTRES CONSIDERACIONS
La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals descomptaran nota. Encas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
La professora penjarà al campus virtual un conjunt de lectures i vídeos -o, si escau, en proporcionarà l'enllaç per a la discussió i el treball.
Adichie, C. N. 2014. Americanah. Barcelona: Penguin Random House.
Ahmed, S. 2006. Fenomenología queer. Bellaterra: Edicions Bellaterra.
Ahmed, S. 2018. La política cultural de las emociones. Madrid: Traficantes de sueños.
Ahmed, S. 2019. La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra.
Atwood, M. 2005. Penélope y las doce criadas. Barcelona: Salamandra.
Barker, M. y Beezer, A. (eds.). 1994. Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Bosch Casa Editorial.
Barthes, R. 2000. Mitologías. Madrid: Siglo XXI Editores.
Braidotti, R. 2020. Coneixement posthumà. Barcelona: Arcàdia.
Carbonell, N. y Torras, M. 1999. Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros.
Carroll, N. 1990. La filosofía del horror o paradojas del corazón. Buenos Aires: Paidós.
Clúa, I. (ed.). 2008. Género y cultura popular. Estudios culturales I. Bellaterra: Edicions UAB.
Culler, J. 2020. Breve introducción a la teoría literaria. Editorial Planeta. Barcelona.
Dávila, A. 2022. Cuentos reunidos. Madrid: Páginas de espuma.
Davis, A. 2022. Mujeres, raza y clase. Madrid: Akal.
Enriquez, M. 2009. Los peligros de fumar en la cama. Barcelona: Anagrama.
Friedan, B. 2019. La mística de la feminidad. Madrid: Cátedra.
Gilbert, S. y Gubar, S. 1998. La loca del desván: la escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Madrid: Cátedra.
Golubov, N. 2015. El circuito de los signos: Una introducción a los estudios culturales. México D.F.: Bonilla Artigas Editores.
Hall, S. 1984. “Notas sobre la deconstrucción de lo «popular»”. A Samuel, R. (ed.), Historia popular y teoría socialista. Barcelona: Editorial Crítica.
Hoggart, R. 2022. Los usos del alfabetismo: Un retrato de la vida de la clase obrera. Madrid: Capitán Swing.
Hollows, J. 2005. "Feminismo, estudios culturales y cultura popular". A Lectora: revista de dones i textualitat, núm. 11, p. 15-28.
hooks, b. 2017. ¿Acaso no soy yo una mujer? Mujeres negras y feminismo. Bilbao: Consonni.
Horkheimer, M. y Adorno, T. W. 1988. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana.
Jameson, F. y Žižek, S. 1998. Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Kern, L. 2021. Ciudad feminista. Bellaterra: Edicions Bellaterra.
Longhurst, B. et al. 2017. Introducing Cultural Studies. Nueva York: Routledge.
Lundsteen, M.; G. Navas Perrone (eds.) 2022.Espai i…Rexlesions sobre el paper de l’espai en les societats contemporànies. Bellaterra: Bellaterra edicions.
Muñoz, J. E. 2020. Utopía queer: El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Madrid: Traficantes de sueños.
Muxí, Z. 2018. Mujeres, casas y ciudades. Barcelona: DPR.
Ojeda, I. M. 2019. Las biuty Queens. Madrid: Alfaguara.
Preciado, P. B. 2019. Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.
Said, E. 2003. Orientalismo. Barcelona: Debolsillo.
Segarra, Marta. 2022. Humanimales. Abrir las fronteras de lo humano. Barcelona: Gutenberg.
Shelley, M. 2015. Frankenstein o el moderno Prometeo. Madrid: Alianza Editorial.
Stryker, S. 2025. Cuando hablan los monstruos. Bellaterra: Bellatera Edicions.
Vera-Rojas, M. (ed.) 2025. Feminismos antirracistas: relecturas para el siglo XXI. Barcelona: Icaria Editorial.
Woolf, V. [1931] 2019. “Profesiones para mujeres”. En Una habitación propia y otros ensayos. Madrid: Alianza Editorial.
El programari habitual.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |