Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 3 |
Estudis Socioculturals de Gènere | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per fer un bon seguiment de l’assignatura és necessària una bona comprensió escrita del català, el castellà i l'anglès.
Assistir a classe i participar presencialment en les activitats proposades.
Objectius
Aquesta és una assignatura optativa de l’àrea de coneixement de Geografia. L’àmbit d’estudi és el mundial, tot i que es farà referència a estudis de casos locals o regionals, principalmente dels continents europeu i africà.
Es pretén facilitar elements de reflexió i anàlisi que ajudin a entendre la complexitat i la diversitat de les relacions entre els essers humans i el medi natural i social, des de la perspectiva de la geografia feminista.
Objectius formatius
-L'adquisició dels coneixements bàsics necessaris per comprendre els canvis provocats pels processos de globalització;
-La consolidació de conceptes bàsics de la geografia social apresos a l’assignatura “Gènere, espais i vida quotidiana”;
-La capacitació per interrelacionar conceptes i problemes dels diferents blocs temàtics del programa;
-L'habilitació per utilitzar les eines i els continguts apresos en d'altres assignatures del grau per interpretar els contextos geogràfics des d’una perspectiva de gènere;
El contingut de l’assignatura està dividit en sis blocs temàtics, precedits d’una introducció.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques, explicacions, discussions i debats; presentació de pràctiques. | 45 | 1,8 | CM27, KM48, SM35, SM42 |
Tipus: Supervisades | |||
Exàmens, exercicis, pràctiques i tutories. | 30 | 1,2 | CM27, KM48, SM35, SM42 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi personal; elaboració de pràctiques i preparació de presentacions | 20 | 0,8 | CM27, CM28, KM47, KM48, SM35, SM41, SM42 |
Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les activitats següents:
- Explicacions orals per part de la professora;
- Lectura de llibres i articles;
- Visionat de documentals i/o pel.licules;
- Pràctiques realitzades a l'aula i/o fora de l'aula, individualment i en grup;
- Debats, presentacions orals i intervencions de l'alumnat a l’aula o en fòrums virtuals.
- Tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 5 | 0,2 | CM27, KM48, SM35, SM42 |
Participació i assistència | 15% | 35 | 1,4 | CM27, CM28, KM47, KM48, SM35, SM41, SM42 |
Pràctiques | 45% | 15 | 0,6 | CM27, KM48, SM35, SM42 |
Avaluació continuada
L'assignatura s'avaluarà de forma continuada a partir de les activitats següents:
-març de 2026: lliurament de la pràctica 1
-abril de 2026: lliurament de la pràctica 2
-maig de 2026: lliurament de la pràctica 3
-juny de 2026: realització d'un examen global.
-Tot el semestre: assistència, participació en els debats, discussions de lectures i presentacions orals a classe.
-La nota mínima de l'examen per fer promig amb la resta de notes ha de ser igual o superior a 5. Hi haurà la possibilitat de recuperar l’examen suspès amb una nota màxima de 5.
-No s'acceptaran lliuraments fora de termini.
-Les activitats no presentades no es podran reavaluar i puntuaran 0.
-Les activitats suspeses no es recuperaran. La nota obtinguda farà promig amb la resta de notes d'acord amb la baremació establerta a la guia docent.
-Només es podrà tenir la qualificació de "no avaluable” quan no s'hagi lliurat cap activitat. Lliurar una o més activitats implica perdre el dret a ser "no avaluable".
-La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, com en el cas d'exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un 0 a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà amb un 0 tota l'assignatura. Es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o una part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format
digital. Els actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Avaluació única
Igual que la resta, però amb una data de lliurament única, que coincidirà amb la data de l'examen final.
IA
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
ALBET, Abel, & BENACH, Núria (2012). Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria.
BECK, Ulrick (2002) La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo veintiuno.
BENERIA, Lourdes; BERIK, Gunselli & FLORO, Maria (2018) Género, desarrollo y globalización. Una visión desde la economía feminista, Barcelona: Edicions Bellaterra.
DATTA, Anindita et al. (eds.) (2020) Routledge Handbook of gender and feminist geographies, Londres: Routledge
DESAI, Vandana & POTTER, Rob (2002) The Companion to Development Studies, Londres: Arnold.
DOMOSH, Mona and SEAGER, Joni (2001) Putting Women in Place: Feminist Geographers make Sense of the World. Londres: The Guilford Press.
EATON, Heather & LORENTZEN, Lois Ann (2003) Ecofeminism & Globalization. Exploring culture, context and religion, Oxford: Rowman & Littlefield.
ELLWOOD, Wayne (2007). Globalització. Barcelona: Intermón-Oxfam.
FEDERICI, Silvia (2019) Tornar a encantar el món: el feminisme i la política dels comuns, Manresa: Tigre de Paper.
GEORGE, Susan (2003) Otro mundo es possible si..., Barcelona: Icaria.
HEROD, Andrew (2009) Geographies of Globalization, Chichester: Blackwell.
IBARRA, M.Verónica; Escamilla-Herrera, Irma (eds. (2016) Geografías feministas de diversas latitudes, México, D.F.: Instituto de Geografía-UNAM.
KERN, Leslie (2021) Ciudad feminista. Barcelona: Bellaterra Edicions.
MANZANERA RUIZ, Roser; MIGUEL JUAN, Carmen & SÁNCHEZ MALDONADO, Vanessa (2013) Medio ambiente y desarrollo. Miradas desde ambos hemisferios. Granada: Universidad de Granada.
McDOWELL, Linda (2000) Género, identidad ylugar. Un estudio de las geografías feministas, València: Cátedra.
MIES, Maria & SHIVA, Vandana (2014). Ecofeminism. Londres: Zed Books.
MOMSEN, Janet H. (2020) Gender and Development. Londres: Routledge.
OBERHAUSER, Ann M.; FLURI; Jennifer L.; WHITSON, Risa; MOLLETT, Sharlene (2018). Feminist spaces. Gender and geography in a global context. Londres: Routledge.
RAMÍREZ DE HARO, G.; RODRÍGUEZ-CARMONA, A.; MACÍAS, A.; BALLARÍN, P. (eds.) (2002) Desarrollo y cooperación en zonas rurales de América Latina y África. Madrid: Catarata, pp. 185-199.
SASSEN, Saskia (2003). Contrageografías de la globalización. Género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos. Madrid: Traficantes de Sueños
RODÓ-ZÁRATE, Maria (2021) Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de Paper.
SEAGER, Joni (2018) The Women’s Atlas. Londres: Penguin.
SILVA, Joseli Maria; ORNAT, Marcio; CHIMIN JUNIOR, Alides Baptista (eds.) (2017), Diálogos Ibero-Latinoamericanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra.
TRAUGER, Amy; FLURI, Jennifer L. (2019) Engendering development: capitalism and inequality in the global economy, Londres: Routledge.
VILLOTA, Paloma de (2005), Globalización y desigualdad de género, Madrid: Síntesis.
Revistes de referència
DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995), 35 (1999), 49 (2006), 65(3) (2019).
http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi
GENDER, PLACE AND CULTURE. A Journal of Feminist Geography.Carfax Publishing. www.tandf.co.uk/journals/titles/0966369X.asp
REVISTA LATINO-AMERICANA DE GEOGRAFIA E GÊNERO. http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rlagg
no requereix programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |