Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Globalització i Gènere

Codi: 107001 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OP 3
Estudis Socioculturals de Gènere OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Prats Ferret
Correu electrònic:
maria.prats@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per fer un bon seguiment de l’assignatura és necessària una bona comprensió escrita del català, el castellà i l'anglès.

Assistir a classe i participar presencialment en les activitats proposades.


Objectius

Objectius

Aquesta és una assignatura optativa de l’àrea de coneixement de Geografia. L’àmbit d’estudi és el mundial, tot i que es farà referència a estudis de casos locals o regionals, principalmente dels continents europeu i africà.

 

Es pretén facilitar elements de reflexió i anàlisi que ajudin a entendre la complexitat i la diversitat de les relacions entre els essers humans i el medi natural i social, des de la perspectiva de la geografia feminista.

 

Objectius formatius

-L'adquisició dels coneixements bàsics necessaris per comprendre els canvis provocats pels processos de globalització;

-La consolidació de conceptes bàsics de la geografia social apresos a l’assignatura “Gènere, espais i vida quotidiana”;

 -La capacitació per interrelacionar conceptes i problemes dels diferents blocs temàtics del programa;

-L'habilitació per utilitzar les eines i els continguts apresos en d'altres assignatures del grau per interpretar els contextos geogràfics des d’una perspectiva de gènere;

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM27 (Competència) Desenvolupar les metodologies qualitatives d'investigació a fi d'aprofundir en les causes dels processos que creen i reprodueixen les desigualtats socials i de gènere.
  2. CM28 (Competència) Incorporar la perspectiva no androcèntrica en estudis relatius a les diferències de mobilitat urbana i territorial en la migració rural.
  3. KM47 (Coneixement) Identificar la influència de les relacions de gènere en els processos d'intercanvi social en el territori.
  4. KM48 (Coneixement) Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat de gènere, de classe, social i cultural en diferents contextos (regionals, urbans i rurals) i escales geogràfiques.
  5. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  6. SM41 (Habilitat) Manejar els indicadors principals de la geografia per a comparar l'estructura de gènere de la societat de diferents unitats territorials, i de diferents escales (principalment la urbana amb relació a la rural).
  7. SM42 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic específic i fer un ús no sexista i inclusiu del llenguatge.

Continguts

El contingut de l’assignatura està dividit en sis blocs temàtics, precedits d’una introducció.

 

  1. Introducció i objectius de l’assignatura. Preguntes i expectatives
  2. El concepte i les escales de la globalització
  3. Restructuració econòmica i geogràfica del capitalisme
  4. Moviments de població i gènere
  5. Geopolítica i agenda internacional de gènere
  6. Ecofeminisme i ecologia política
  7. Desigualtats, desenvolupament i feminisme (de)colonial

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, explicacions, discussions i debats; presentació de pràctiques. 45 1,8 CM27, KM48, SM35, SM42
Tipus: Supervisades      
Exàmens, exercicis, pràctiques i tutories. 30 1,2 CM27, KM48, SM35, SM42
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi personal; elaboració de pràctiques i preparació de presentacions 20 0,8 CM27, CM28, KM47, KM48, SM35, SM41, SM42

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les activitats següents:

- Explicacions orals per part de la professora;

- Lectura de llibres i articles;

- Visionat de documentals i/o pel.licules;

- Pràctiques realitzades a l'aula i/o fora de l'aula, individualment i en grup;

- Debats, presentacions orals i intervencions de l'alumnat a l’aula o en fòrums virtuals.

- Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 5 0,2 CM27, KM48, SM35, SM42
Participació i assistència 15% 35 1,4 CM27, CM28, KM47, KM48, SM35, SM41, SM42
Pràctiques 45% 15 0,6 CM27, KM48, SM35, SM42

Avaluació continuada

L'assignatura s'avaluarà de forma continuada a partir de les activitats següents:

-març de 2026: lliurament de la pràctica 1

-abril de 2026: lliurament de la pràctica 2

-maig de 2026: lliurament de la pràctica 3

-juny de 2026: realització d'un examen global.

-Tot el semestre: assistència, participació en els debats, discussions de lectures i presentacions orals a classe.

-La nota mínima de l'examen per fer promig amb la resta de notes ha de ser igual o superior a 5. Hi haurà la possibilitat de recuperar l’examen suspès amb una nota màxima de 5.

-No s'acceptaran lliuraments fora de termini.

-Les activitats no presentades no es podran reavaluar i puntuaran 0.

-Les activitats suspeses no es recuperaran. La nota obtinguda farà promig amb la resta de notes d'acord amb la baremació establerta a la guia docent.

-Només es podrà tenir la qualificació de "no avaluable” quan no s'hagi lliurat cap activitat. Lliurar una o més activitats implica perdre el dret a ser "no avaluable".

-La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, com en el cas d'exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un 0 a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà amb un 0 tota l'assignatura. Es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o una part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format

digital. Els actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a:

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Avaluació única

Igual que la resta, però amb una data de lliurament única, que coincidirà amb la data de l'examen final.

IA

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

 

 

ALBET, Abel, & BENACH, Núria (2012). Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria.

BECK, Ulrick (2002) La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo veintiuno.

BENERIA, Lourdes; BERIK, Gunselli & FLORO, Maria  (2018) Género, desarrollo y globalización. Una visión desde la economía feminista, Barcelona: Edicions Bellaterra.

DATTA, Anindita et al. (eds.) (2020) Routledge Handbook of gender and feminist geographies, Londres: Routledge

DESAI, Vandana & POTTER, Rob (2002) The Companion to Development Studies, Londres: Arnold.

DOMOSH, Mona and SEAGER, Joni (2001) Putting Women in Place: Feminist Geographers make Sense of the World. Londres: The Guilford Press. 

EATON, Heather & LORENTZEN, Lois Ann (2003) Ecofeminism & Globalization. Exploring culture, context and religion, Oxford: Rowman & Littlefield.

ELLWOOD, Wayne (2007). Globalització. Barcelona: Intermón-Oxfam.

FEDERICI, Silvia (2019) Tornar a encantar el món: el feminisme i la política dels comuns, Manresa: Tigre de Paper.

GEORGE, Susan (2003) Otro mundo es possible si..., Barcelona: Icaria.

HEROD, Andrew (2009) Geographies of Globalization, Chichester: Blackwell.

IBARRA, M.Verónica; Escamilla-Herrera, Irma (eds. (2016) Geografías feministas de diversas latitudes, México, D.F.: Instituto de Geografía-UNAM.

KERN, Leslie (2021) Ciudad feminista. Barcelona: Bellaterra Edicions.

MANZANERA RUIZ, Roser; MIGUEL JUAN, Carmen & SÁNCHEZ MALDONADO, Vanessa (2013) Medio ambiente y desarrollo. Miradas desde ambos hemisferios. Granada: Universidad de Granada.

McDOWELL, Linda (2000) Género, identidad ylugar. Un estudio de las geografías feministas, València: Cátedra.

MIES, Maria & SHIVA, Vandana (2014). Ecofeminism. Londres: Zed Books.

MOMSEN, Janet H. (2020) Gender and Development. Londres: Routledge.

OBERHAUSER, Ann M.; FLURI; Jennifer L.; WHITSON, Risa; MOLLETT, Sharlene (2018). Feminist spaces. Gender and geography in a global context. Londres: Routledge.

RAMÍREZ DE HARO, G.; RODRÍGUEZ-CARMONA, A.; MACÍAS, A.; BALLARÍN, P. (eds.) (2002) Desarrollo y cooperación en zonas rurales de América Latina y África. Madrid: Catarata, pp. 185-199.

SASSEN, Saskia (2003). Contrageografías de la globalización. Género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos. Madrid: Traficantes de Sueños 

RODÓ-ZÁRATE, Maria (2021) Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de Paper.

SEAGER, Joni (2018) The Women’s Atlas. Londres: Penguin. 

SILVA, Joseli Maria; ORNAT, Marcio; CHIMIN JUNIOR, Alides Baptista (eds.) (2017), Diálogos Ibero-Latinoamericanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra.

TRAUGER, Amy; FLURI, Jennifer L. (2019) Engendering development: capitalism and inequality in the global economy, Londres: Routledge.

VILLOTA, Paloma de (2005), Globalización y desigualdad de género, Madrid: Síntesis.

 

Revistes de referència

DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995), 35 (1999), 49 (2006), 65(3) (2019).

http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi

 

GENDER, PLACE AND CULTURE. A Journal of Feminist Geography.Carfax Publishing. www.tandf.co.uk/journals/titles/0966369X.asp

 

REVISTA LATINO-AMERICANA DE GEOGRAFIA E GÊNERO. http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rlagg


Programari

no requereix programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt