Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura requereix un bon coneixement de l’anglès, escrit i oral.
Els objectius de l'assignatura són:
- Comprendre les definicions, conceptes bàsics i objectius de la geografia i el gènere.
- Comprendre com la incorporació de la perspectiva de gènere altera i augmenta el coneixement sobre la relació entre la societat i el medi.
- Ser capaç de reformular investigacions geogràfiques incorporant-hi la perspectiva de gènere.
- Valorar la introducció d’aquesta perspectiva en els estudis geogràfics actuals.
- Desenvolupar la capacitat de reflexió, anàlisi, discussió i interpretació, tant individual com en grup.
- Entendre quina ha estat la contribució de la geografia en els estudis de gènere i a la inversa.
El fil conductor serà la relació de les persones amb els llocs en la seva vida quotidiana, en l’espai públic i privat i a diverses escales geogràfiques: el cos, la llar, el lloc de treball, la ciutat, l’espai públic i l’espai rural. Tenint en compte que els llocs són la intersecció entre els processos locals i globals en un temps determinat i que, per tant, es defineixen per les relacions socioespacials que en ells s’hi produeixen i els distingeixen, s’analitzaran un seguit de llocs on s’hi desenvolupa la vida de cada dia i on s’hi creen relacions de gènere diferents.
Es tracta d’examinar fins a quin punt les persones experimenten de forma diferent els llocs i mostrar que aquestes diferències formen part de la constitució social tant del lloc com del gènere. Des d’aquesta perspectiva ens aproximem a altres categories socials i a les dinàmiques interseccionals.
Estructura: Els continguts de l’assignatura s’estructuren en 6 temes, d’extensió diferent:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques + pràctiques d'aula | 45 | 1,8 | CM27, KM47, KM49, SM42 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de les pràctiques | 15 | 0,6 | SM35, SM41, SM42 |
Tutories | 3 | 0,12 | SM35, SM41, SM42 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal + lectures obligatòries | 65 | 2,6 | CM28, KM47, KM49, SM41 |
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan a través de classes teòriques explicatives per part de la professora i lectures individuals (2/3) i pràctiques d’aula (1/3).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teoria | 50% | 2 | 0,08 | CM28, SM35, SM41, SM42 |
Pràctica 1 | 15% | 6 | 0,24 | CM28, KM47, SM35 |
Pràctica 2 | 15% | 6 | 0,24 | CM27, CM28, KM47, KM49 |
Pràctica 3 | 20% | 8 | 0,32 | CM27, CM28, KM47, KM49, SM41 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma continuada a partir de 4 activitats d’aula: Examen teoria (50%), Pràctica 1 (15%), Pràctica 2 (15%), Pràctica 3 (20%).
Per a poder ser avaluat/da cal presentar-se almenys a dues activitats i una ha de ser l’examen. L’estudiant que no aporti aquest mínim d’evidències d’avaluació se li qualificarà l’assignatura com a no avaluable.
Una activitat d’avaluació no presentada o no presentada a temps compta com a 0.
Es pot recuperar l’examen. Per presentar-se a la recuperació cal haver suspès. La nota màxima en la recuperació és de 5.
De l’examen i de les pràctiques es valorarà la capacitat d’anàlisi, la reflexió crítica, l’aportació personal, l’originalitat, la capacitat de síntesi dels resultats, la claredat en l’exposició i la presentació formal.
L’alumnat que ho desitgi pot acollir-se a l’avaluació única. Haurà de realitzar el mateix que l’alumnat d’avaluació continuada, de forma individual. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per l’avaluació continuada.
Ús de la IA
Ús restringit: L’assignatura no requereix l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA). En cas que l’estudiant vulgui utilitzar-les, haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i resultat de l’activitat. La no transparència en l’ús de la IA en l’assignatura es considerarà falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total de la nota de l’activitat d’avaluació, o sancions majors en casos de gravetat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Tots els actes d’avaluació on hi hagin hagut irregularitats no són recuperables.
Bibliografia general
BENERIA, Lourdes; BERIK, Günseli; FLORO, Maria (2016), Gender, development and globalisation. Economics as if all people mattered, London, Routledge
BRU, Josepa (1997), Medioambiente: poder y espectáculo. Gestión ambiental y vida cotidiana, Barcelona, Icària/Antrayt, pp. 119-166
BROWN, Gavin & BROWNE, Kath (eds.) (2016), Companion to Geographies of sex and sexualities, Abingdon: Routledge.
DATTA, A. et al. (2019), Routledge handbook of gender and feminist geographies. London: Routledge
DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995, Dona, treball i vida qüotidiana), 35 (1999, Gènere i medi ambient) i 49 (2006, Geografia i gènere al món).
DOMOSH, Mona; SEAGER, Joni (2001), Putting women in place, London, Guilford Press
GARCIA RAMON, M.Dolors; BAYLINA, Mireia (eds.) (2000), El nuevo papel de las mujeres en el desarrollo rural, Vilassar de Mar, Oikos Tau
GENDER, PLACE AND CULTURE. A journal of feminist geography, Carfax Publishing
MacGREGOR, Sherilyn (ed.) (2017), Routledge handbook of gender and environment. London: Routledge
HANSON, Susan & PRATT, Geraldine (1995), Gender, work and space, London, Routledge
MCDOWELL, Linda (1999), A feminist glossary of human geography, London, Arnold
MCDOWELL, Linda (2000), Género, identidad y lugar. Un estudio de las geografías feministas, València, Cátedra
MCDOWELL, Linda (2003), Redundant masculinities. Employment change and white working class youth, Oxford, Blackwell
MOMSEN, Janet H. (2010) Gender and Development, Londres i Nova York, Routledge.
NAGEL, Joane (2016), Gender and climate change. Impacts, science, policy. London: Routledge
OBERHAUSER, Ann et al. (2018), Feminist spaces: gender and geography in a global context, London: Routledge.
RODÓ-ZÁRATE, Maria (2021). Interseccionalitat. Desigualtats, llocs, emocions. Manresa: Tigre de paper
ROSE, Gillian (1993), Feminism and geography, Minnesota, University of Minnesota Press
SABATÉ, Ana; RODRÍGUEZ, Juana María; DÍAZ, María Ángeles (1995), Mujeres, espacio y sociedad. Hacia una Geografía del género, Madrid, Síntesis
SEAGER, Joni (2018)The Women’s Atlas, Londres, Penguin Random House.
SILVA, J.M. et al. (2017), Diálogos Ibero-Latino-Americanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra
TRAUGER, Amy; FLURI, Jennifer (2019), Engendering development. Capitalism and inequality in the global economy. London: Routledge
VILLOTA, Paloma de (2005), Globalización y desigualdad de género, Madrid, Síntesis.
von BENZON, Nadia; WILKINSON, Catherine (eds.) (2019), Intersectionality and difference in childhood and youth. London: Routledge
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1984), Geography and gender. An introduction to feminist geography, London, Hutchinson
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1997), Feminist geographies. Explorations in diversity and difference, Essex, Longman
WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (2004), Geography and gender reconsidered, CD
.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |