Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gènere, Espais i Vida Quotidiana

Codi: 107000 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Baylina Ferre
Correu electrònic:
mireia.baylina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’assignatura requereix un bon coneixement de l’anglès, escrit i oral. 


Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

-          Comprendre les definicions, conceptes bàsics i objectius de la geografia i el gènere.

-          Comprendre com la incorporació de la perspectiva de gènere altera i augmenta el coneixement sobre la relació entre la societat i el medi.

-          Ser capaç de reformular investigacions geogràfiques incorporant-hi la perspectiva de gènere.

-          Valorar la introducció d’aquesta perspectiva en els estudis geogràfics actuals.

-          Desenvolupar la capacitat de reflexió, anàlisi, discussió i interpretació, tant individual com en grup.

-          Entendre quina ha estat la contribució de la geografia en els estudis de gènere i a la inversa.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM27 (Competència) Desenvolupar les metodologies qualitatives d'investigació a fi d'aprofundir en les causes dels processos que creen i reprodueixen les desigualtats socials i de gènere.
  2. CM28 (Competència) Incorporar la perspectiva no androcèntrica en estudis relatius a les diferències de mobilitat urbana i territorial en la migració rural.
  3. KM47 (Coneixement) Identificar la influència de les relacions de gènere en els processos d'intercanvi social en el territori.
  4. KM49 (Coneixement) Identificar els principals processos de canvi social, cultural i de gènere i la seva relació amb les transformacions territorials, la urbanització i el canvi rural.
  5. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  6. SM41 (Habilitat) Manejar els indicadors principals de la geografia per a comparar l'estructura de gènere de la societat de diferents unitats territorials, i de diferents escales (principalment la urbana amb relació a la rural).
  7. SM42 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic específic i fer un ús no sexista i inclusiu del llenguatge.

Continguts

El fil conductor serà la relació de les persones amb els llocs en la seva vida quotidiana, en l’espai públic i privat i a diverses escales geogràfiques: el cos, la llar, el lloc de treball, la ciutat, l’espai públic i l’espai rural. Tenint en compte que els llocs són la intersecció entre els processos locals i globals en un temps determinat i que, per tant, es defineixen per les relacions socioespacials que en ells s’hi produeixen i els distingeixen, s’analitzaran un seguit de llocs on s’hi desenvolupa la vida de cada dia i on s’hi creen relacions de gènere diferents.

Es tracta d’examinar fins a quin punt les persones experimenten de forma diferent els llocs i mostrar que aquestes diferències formen part de la constitució social tant del lloc com del gènere. Des d’aquesta perspectiva ens aproximem a altres categories socials i a les dinàmiques interseccionals.

 

Estructura: Els continguts de l’assignatura s’estructuren en 6 temes, d’extensió diferent:

 

  1. Gènere i Geografia: conceptes i genealogia de la recerca
  2. El cos en l’espai i el cos com a lloc
  3. Espais domèstics, de treball i de consum
  4. Espais urbans: dret a la ciutat, espai públic i planificació urbana
  5. Espais rurals: transformacions socials i globalització
  6. Entorn mediambiental: ecologies polítiques feministes i canvi climàtic

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques + pràctiques d'aula 45 1,8 CM27, KM47, KM49, SM42
Tipus: Supervisades      
Elaboració de les pràctiques 15 0,6 SM35, SM41, SM42
Tutories 3 0,12 SM35, SM41, SM42
Tipus: Autònomes      
Estudi personal + lectures obligatòries 65 2,6 CM28, KM47, KM49, SM41

Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan a través de classes teòriques explicatives per part de la professora i lectures individuals (2/3) i pràctiques d’aula (1/3).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teoria 50% 2 0,08 CM28, SM35, SM41, SM42
Pràctica 1 15% 6 0,24 CM28, KM47, SM35
Pràctica 2 15% 6 0,24 CM27, CM28, KM47, KM49
Pràctica 3 20% 8 0,32 CM27, CM28, KM47, KM49, SM41

L’avaluació de l’assignatura es farà de forma continuada a partir de 4 activitats d’aula: Examen teoria (50%), Pràctica 1 (15%), Pràctica 2 (15%), Pràctica 3 (20%).

Per a poder ser avaluat/da cal presentar-se almenys a dues activitats i una ha de ser l’examen. L’estudiant que no aporti aquest mínim d’evidències d’avaluació se li qualificarà l’assignatura com a no avaluable.

Una activitat d’avaluació no presentada o no presentada a temps compta com a 0.

Es pot recuperar l’examen. Per presentar-se a la recuperació cal haver suspès. La nota màxima en la recuperació és de 5.

De l’examen i de les pràctiques es valorarà la capacitat d’anàlisi, la reflexió crítica, l’aportació personal, l’originalitat, la capacitat de síntesi dels resultats, la claredat en l’exposició i la presentació formal.

 

L’alumnat que ho desitgi pot acollir-se a l’avaluació única. Haurà de realitzar el mateix que l’alumnat d’avaluació continuada, de forma individual. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per l’avaluació continuada.

 

Ús de la IA

Ús restringit: L’assignatura no requereix l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA). En cas que l’estudiant vulgui utilitzar-les, haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i resultat de l’activitat. La no transparència en l’ús de la IA en l’assignatura es considerarà falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total de la nota de l’activitat d’avaluació, o sancions majors en casos de gravetat.

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Tots els actes d’avaluació on hi hagin hagut irregularitats no són recuperables.


Bibliografia

Bibliografia general

BENERIA, Lourdes; BERIK, Günseli; FLORO, Maria (2016), Gender, development and globalisation. Economics as if all people mattered, London, Routledge

BRU, Josepa (1997), Medioambiente: poder y espectáculo. Gestión ambiental y vida cotidiana, Barcelona, Icària/Antrayt, pp. 119-166

BROWN, Gavin & BROWNE, Kath (eds.) (2016), Companion to Geographies of sex and sexualities, Abingdon: Routledge.

DATTA, A. et al. (2019), Routledge handbook of gender and feminist geographies. London: Routledge

DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995, Dona, treball i vida qüotidiana), 35 (1999, Gènere i medi ambient) i 49 (2006, Geografia i gènere al món).

DOMOSH, Mona; SEAGER, Joni (2001), Putting women in place, London, Guilford Press

GARCIA RAMON, M.Dolors; BAYLINA, Mireia (eds.) (2000), El nuevo papel de las mujeres en el desarrollo rural, Vilassar de Mar, Oikos Tau

GENDER, PLACE AND CULTURE. A journal of feminist geography, Carfax Publishing

MacGREGOR, Sherilyn (ed.) (2017), Routledge handbook of gender and environment. London: Routledge

HANSON, Susan & PRATT, Geraldine (1995), Gender, work and space, London, Routledge

MCDOWELL, Linda (1999), A feminist glossary of human geography, London, Arnold

MCDOWELL, Linda (2000), Género, identidad y lugar. Un estudio de las geografías feministas, València, Cátedra

MCDOWELL, Linda (2003), Redundant masculinities. Employment change and white working class youth, Oxford, Blackwell

MOMSEN, Janet H. (2010) Gender and Development, Londres i Nova York, Routledge.

NAGEL, Joane (2016), Gender and climate change. Impacts, science, policy. London: Routledge

OBERHAUSER, Ann et al. (2018), Feminist spaces: gender and geography in a global context, London: Routledge.

RODÓ-ZÁRATE, Maria (2021). Interseccionalitat. Desigualtats, llocs, emocions. Manresa: Tigre de paper

ROSE, Gillian (1993), Feminism and geography, Minnesota, University of Minnesota Press

SABATÉ, Ana; RODRÍGUEZ, Juana María; DÍAZ, María Ángeles (1995), Mujeres, espacio y sociedad. Hacia una Geografía del género, Madrid, Síntesis

SEAGER, Joni (2018)The Women’s Atlas, Londres, Penguin Random House.

SILVA, J.M. et al. (2017), Diálogos Ibero-Latino-Americanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra

TRAUGER, Amy; FLURI, Jennifer (2019), Engendering development. Capitalism and inequality in the global economy. London: Routledge

VILLOTA, Paloma de (2005), Globalización y desigualdad de género, Madrid, Síntesis.

von BENZON, Nadia; WILKINSON, Catherine (eds.) (2019), Intersectionality and difference in childhood and youth. London: Routledge

WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1984), Geography and gender. An introduction to feminist geography, London, Hutchinson

WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (1997), Feminist geographies. Explorations in diversity and difference, Essex, Longman

WOMEN AND GEOGRAPHY STUDY GROUP (eds.) (2004), Geography and gender reconsidered, CD


Programari

.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt