Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Seminari Interdisciplinari: Debats Crítics Actuals

Codi: 106997 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OP 3
Estudis Socioculturals de Gènere OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Parella Rubio
Correu electrònic:
sonia.parella@uab.cat

Equip docent

Enrico Mora
Nuria Alcaraz Coca
Michela Mariotto

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es tracta d'una assignatura optativa de tercer curs que no té prerequisits.


Objectius

És una assignatura optativa de l’àrea de coneixement de Sociologia que planteja els principals debats crítics sobre les relacions gènere. L'objectiu general és introduir elements de reflexió teòrica i d'anàlisi empírica que ajudin a entendre la complexitat dels debats actuals des de la perspectiva de gènere. Per això, els objectius de l'assignatura es concreten en la presentació de quatre aproximacions segons diversos camps d'especialització sociològica:

Objectiu específic 1:

Abordar els entrecreuaments entre multiculturalisme i feminisme, a partir de totes les tensions que planteja  en contextos d'igualtat formal  

Objectiu específic 2:

Analitzar la producció de gènere de la corporalitat i els seus malestars, així com les noves formes de resistència i dissidència als mandats corporals hegemònics del patriarcat occidental contemporani

Objectiu específic 3:

Analitzar el gènere com determinant en la construcció física i social de l’espai

Objectiu específic 4:

Analitzar el sorgiment i desenvolupament de les polítiques d'igualtat

Plantejar els principals elements de discussió que vinculen el pensament sobrejusticia de génere als debats actuals sobre ciutadania


Resultats d'aprenentatge

  1. CM23 (Competència) Aplicar, en les activitats realitzades, criteris que fomentin valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  2. CM24 (Competència) Elaborar indicadors bàsics per a l'avaluació de gènere de les polítiques públiques.
  3. KM40 (Coneixement) Contrastar els diferents enfocaments teòrics i empírics sobre l'estructura social i la desigualtat estructural de gènere.
  4. KM44 (Coneixement) Comparar els debats més actuals entorn dels diferents enfocaments de gènere amb el seu context social i històric.
  5. SM02 (Coneixement) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  6. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  7. SM38 (Habilitat) Analitzar situacions de desigualtat de gènere en diferents àmbits (legals, laborals, educatius i familiars).
  8. SM39 (Habilitat) Avaluar, a nivell bàsic, els resultats de l'aplicació de polítiques socials amb perspectiva de gènere en un cas concret.
  9. SM40 (Habilitat) Fonamentar les afirmacions en publicacions acadèmiques i/o evidències empíriques.

Continguts

Bloc 1

Repensar la diversitat i el multiculturalisme des del gènere

Gènere i debats culturals al voltant de l'autonomia i l'agència

Bloc 2

La producció social i de gènere de la corporalitat i malestar

Dissidències corporals

Bloc 3

Infància i joventut trans+ : aspectes bàsics

Pràctiques d'acompanyament escolar i familiar a joves trans i persones no binàries

Bloc 4

Moviment feminista versus feminisme institucional?

Sobre les polítiques: redistribució versus reconeixement?

De la teoria a la pràctica: transversalitat o interseccionalitat?


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i seminaris 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Tutories i exercicis 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Lectures, treball grupal, presentacions, assaig individual 75 3

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les activitats següents:

- Explicacions orals per part del professorat

- Lectures especialitzades

- Debats, seminaris, presentacions orals i intervencions de l'alumnat a l’aula o en fòrums virtuals.

- Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig individual 40 0 0 CM23, CM24, KM40, SM40
Treball grupal bloc 1 15 0 0 CM23, KM44, SM02, SM35, SM38
Treball grupal bloc 2 15 0 0 KM44, SM02, SM35, SM38
Treball grupal bloc 3 15 0 0 KM44, SM02, SM35, SM38
Treball grupal bloc 4 15 0 0 KM44, SM02, SM35, SM38, SM39

El model d'avaluació serà continuada i s'estructurarà en dues parts que inclouen sis evidències:

- Elaboració d’un assaig individual sobre una de les propostes formulades pel professorat (40%)

- Elaboració de quatre exercicis breus en grup, un per cada bloc temàtic, incloent l'avaluació de l'assistència a classe  (10% cada exercici + 5% assistència)

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. 

Per a superar l'assignatura cal obtenir una nota global igual o superior a 5, com a resultat del càlcul de les notes obtingudes en les cinc evidències d'aprenentatge (suma de notes proporcionals al valor percentual indicat per a cada evidència d'aprenentatge). Assolir una nota mitjana global inferior a 5 punts significarà que l'assignatura no ha estat superada.

Condicions per a ser avaluat: Participar activament en les classes, així com lliurar i aprovar amb una nota final mitjana superior a 5 punts els treballs individuals i grupals.

Es considerarà "No avaluable" quan una persona presenti menys de 2 evidències d'aprenentatge, sinó s'indicarà la nota que resulti del còmput proporcional del nº d'evidències d'aprenentatge presentades.

Pot optar a recuperació l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi obtingut una nota final inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. Es podran recuperar les evidències de rendiment insuficient en un format  anàleg al presentat durant el procés d'avaluació continuada. 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitatsque ofereixen les eines virtualsde la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a travésde fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin alseu abast.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

AVALUACIÓ ÚNICA: Lliurament en una única data de l'assaig individual sobre una de les propostes formulades pel professorat (40%) i elaboració de 2 exercicis individuals (a escollir entre els 4 blocs temàtics)  (30% cada exercici)

Plagi o còpia: si es detecta en alguna de les entregues plagi o còpia, l'avaluació d'aquell treball serà 0, i si té lloc més d'una vegada, l'assignatura serà suspesa.

Ús d'intel·ligència artificial (IA)-Ús restringit: 

“Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en el desenvolupament dels exercicis i assajos, i només per a tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les diferents activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”  

 

 


Bibliografia

La bibliografia de cada bloc es proporcionarà a l'inici de curs


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt