Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
- Comprendre les estructures de dominació capitalistes, patriarcals i colonials i la seva evolució
- Comprendre l'estratificació de la societat segons el gènere, la classe, la raça, la sexualitat i més a través de la interseccionalitat
- Conèixer i saber utilitzar les principals aportacions teòriques del feminisme per a l'anàlisi de l'estructura social
- Desenvolupar capacitats crítiques i arguments per a l'anàlisi de l'estructura social i la transformació de les desigualtats socials
- Saber construir indicadors per a l’anàlisi de les desigualtats socials
- L'estructura social i les desigualtats socials des de la perspectiva de gènere
- La divisió dels treballs: capitalisme, colonialisme i patriarcat
- La interseccionalitat i els eixos de desigualtat social de gènere, sexualitat, classe social, raça, etc.
- La relació entre estructura i acció: evolucions, transformacions i resistències
- Entre el macro i el micro: institucions desiguals, els règims de gènere i la seva reproducció
- Anàlisi de l'estratificació i la mobilitat social amb perspectiva de gènere
- Indicadors per a mesurar les desigualtats socials
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | KM40, KM43, SM02, SM35 |
Debats | 16 | 0,64 | SM35, SM40 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos | 24 | 0,96 | KM40, KM43, SM02, SM35 |
Treballs en grup | 10 | 0,4 | CM23, SM35, SM37, SM38, SM40 |
Classes magistrals
Lectura de textos (en castellà, català i en anglès)
Acompanyament a la lectura de textos a l'aula mitjançant seminaris
Debats a l'aula mitjançant seminaris
Acompanyament per l'elaboració del treball de grup
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 20 | 0,8 | KM40, KM43 |
Participació a l'aula | 10% | 10 | 0,4 | CM23, KM43, SM02, SM35, SM38, SM40 |
Seminaris | 30% | 20 | 0,8 | KM40, KM43, SM02, SM35 |
Treball en grup | 30% | 10 | 0,4 | CM24, SM37, SM38, SM40 |
Avaluació continua
Assistència i participació activa 10%
Seminaris en grup 30%
Treball en grup 30%
Examen 30%
Avaluació única
Examen 50%
Treball individual 50%
Nota: Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat cap activitat d'avaluació.
IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Acker, Joan (1992). From Sex Roles to Gendered Institutions, American Sociological Association 21(5), 565–569
Acker, Joan (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations, Gender and Society, 20(4), 441–464.
Connell, R.W (2003) La organización social de la masculinidad ¿Todos los hombres son iguales?: identidades masculinas y cambios sociales / coord. por Carlos Lomas García, 2003, ISBN 84-493-1460-7
Connell, R.W. (2004) Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. 2 nd edition. Stanford: Stanford University Press
Crenshaw, Kimberle (1989) “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics”. The University of Chicago
Delphy, Christine (1985) El enemigo principal. El enemigo principal y otros textos. Barcelona: LaSal
De Miguel Álvarez, Ana (2005) La articulación clásica del feminismo y el socialismo: el conflicto clase-género, Teoría feminista: de la ilustración a la globalización, de Miguel Álvarez, A. y Celia Amorós Puente, C. (Coord.) Vol. 1, págs. 295-332.
Fausto-Sterling, Anne (2006). Duelo a los dualismos, a: Cuerpos sexuados. Barcelona: Melusina. P. 15-46. 2000.
Florio, Eleonora, Caso, Letizia; Castelli, Ilaria (2020) The Adultcentrism Scale in the educational relationship: Instrument development and preliminary validation. New Ideas in Psychology, Vol. 57.
Hagan, J., Simpson, J. H., & Gillis, A. R. (1979). The Sexual Stratification of Social Control: A Gender-Based Perspective on Crime and Delinquency. The British Journal of Sociology, 30(1), 25–38. https://doi.org/10.2307/589499
Lutz, H., Vivar, M.T.H., & Supik, L. (Eds.). (2011). Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies (1st ed.). Routledge.
Mergaert, Lut i Lombardo, Emanuela (2014). ‘Resistance to implementing gender mainstreaming in EU research policy’, in: Weiner, Elaine and Heather MacRae (eds): ‘The persistent invisibility of gender in EU policy’ European Integration online Papers (EIoP), Special issue 1, 18, 1-21.
Pujal Llombart, M., & Amigot Leache, P. (2010). El binarismo de género como dispositivo de poder social, corporal y subjetivo. Quaderns De Psicologia, 12(2), 131–148. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.770
Rico, M., Gómez-Limón, J.A., (2011) Propuesta metodológica para la construcción de indicadores sintéticos de igualdad de género. El caso del mediorural de Castilla y León, Vol 69, No 1
Rodó-Zárate, Maria (2017) “Interseccionalitat”, Ed. Tigre de Paper (llibre disponible en biblioteques i també disponible en castellà)
Rodó-Zárate, M., & Jorba, M. (2022).Metaphors of intersectionality: Reframing the debate with a new proposal. European Journal of Women’s Studies, 29(1), 23-38.
Verge, Tània i De La Fuente, Maria (2014). Playing with Different Cards: Party Politics, Gender Quotas and Women’s Empowerment. International Political Science Review, 35(1),67–69.
West, Candace, & Zimmerman, Don H. (1987). Doing Gender, Gender and Society, 1(2), 125–151.
S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |