Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gènere i Estructura Social

Codi: 106995 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Michela Mariotto
Correu electrònic:
michela.mariotto@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

- Comprendre les estructures de dominació capitalistes, patriarcals i colonials i la seva evolució 

- Comprendre l'estratificació de la societat segons el gènere, la classe, la raça, la sexualitat i més a través de la interseccionalitat

- Conèixer i saber utilitzar les principals aportacions teòriques del feminisme per a l'anàlisi de l'estructura social

- Desenvolupar capacitats crítiques i arguments per a l'anàlisi de l'estructura social i la transformació de les desigualtats socials

- Saber construir indicadors per a l’anàlisi de les desigualtats socials

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM23 (Competència) Aplicar, en les activitats realitzades, criteris que fomentin valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  2. CM24 (Competència) Elaborar indicadors bàsics per a l'avaluació de gènere de les polítiques públiques.
  3. KM40 (Coneixement) Contrastar els diferents enfocaments teòrics i empírics sobre l'estructura social i la desigualtat estructural de gènere.
  4. KM43 (Coneixement) Identificar els factors explicatius estructurals i de la producció i reproducció de la desigualtat social, especialment la de gènere.
  5. SM02 (Coneixement) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  6. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  7. SM37 (Habilitat) Emprar els indicadors de desigualtats socials i, especialment, les de gènere, per a elaborar estudis-diagnòstics interseccionals orientats a la intervenció.
  8. SM38 (Habilitat) Analitzar situacions de desigualtat de gènere en diferents àmbits (legals, laborals, educatius i familiars).
  9. SM40 (Habilitat) Fonamentar les afirmacions en publicacions acadèmiques i/o evidències empíriques.

Continguts

- L'estructura social i les desigualtats socials des de la perspectiva de gènere

- La divisió dels treballs: capitalisme, colonialisme i patriarcat

- La interseccionalitat i els eixos de desigualtat social de gènere, sexualitat, classe social, raça, etc.

- La relació entre estructura i acció: evolucions, transformacions i resistències

- Entre el macro i el micro: institucions desiguals, els règims de gènere i la seva reproducció

- Anàlisi de l'estratificació i la mobilitat social amb perspectiva de gènere

- Indicadors per a mesurar les desigualtats socials 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 KM40, KM43, SM02, SM35
Debats 16 0,64 SM35, SM40
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 24 0,96 KM40, KM43, SM02, SM35
Treballs en grup 10 0,4 CM23, SM35, SM37, SM38, SM40

Classes magistrals

Lectura de textos (en castellà, català i en anglès)

Acompanyament a la lectura de textos a l'aula mitjançant seminaris

Debats a l'aula mitjançant seminaris

Acompanyament per l'elaboració del treball de grup

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 20 0,8 KM40, KM43
Participació a l'aula 10% 10 0,4 CM23, KM43, SM02, SM35, SM38, SM40
Seminaris 30% 20 0,8 KM40, KM43, SM02, SM35
Treball en grup 30% 10 0,4 CM24, SM37, SM38, SM40

Avaluació continua

Assistència i participació activa 10%

Seminaris en grup 30%

Treball en grup 30%

Examen 30%

Avaluació única

Examen 50%

Treball individual 50%

 

Nota: Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat cap activitat d'avaluació.

 

IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Acker, Joan (1992). From Sex Roles to Gendered Institutions, American Sociological Association 21(5), 565–569

Acker, Joan (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations, Gender and Society, 20(4), 441–464.

Connell, R.W (2003) La organización social de la masculinidad ¿Todos los hombres son iguales?identidades masculinas y cambios sociales / coord. por Carlos Lomas García, 2003, ISBN 84-493-1460-7

Connell, R.W. (2004) Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. 2 nd edition. Stanford: Stanford University Press

Crenshaw, Kimberle (1989) “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics”. The University of Chicago

Delphy, Christine (1985) El enemigo principal. El enemigo principal y otros textos. Barcelona: LaSal

De Miguel Álvarez, Ana (2005) La articulación clásica del feminismo y el socialismo: el conflicto clase-género, Teoría feminista: de la ilustración a la globalización, de Miguel Álvarez, A. y Celia Amorós Puente, C. (Coord.) Vol. 1, págs. 295-332.

Fausto-Sterling, Anne (2006). Duelo a los dualismos, a: Cuerpos sexuados. Barcelona: Melusina. P. 15-46. 2000.

Florio, Eleonora, Caso, Letizia; Castelli, Ilaria (2020) The Adultcentrism Scale in the educational relationship: Instrument development and preliminary validation. New Ideas in Psychology, Vol. 57.

Hagan, J., Simpson, J. H., & Gillis, A. R. (1979). The Sexual Stratification of Social Control: A Gender-Based Perspective on Crime and Delinquency. The British Journal of Sociology, 30(1), 25–38. https://doi.org/10.2307/589499

Lutz, H., Vivar, M.T.H., & Supik, L. (Eds.). (2011). Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies (1st ed.). Routledge.

Mergaert, Lut i Lombardo, Emanuela (2014). ‘Resistance to implementing gender mainstreaming in EU research policy’, in: Weiner, Elaine and Heather MacRae (eds): ‘The persistent invisibility of gender in EU policy’ European Integration online Papers (EIoP), Special issue 1, 18, 1-21.

Pujal Llombart, M., & Amigot Leache, P. (2010). El binarismo de género como dispositivo de poder social, corporal y subjetivo. Quaderns De Psicologia12(2), 131–148. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.770

Rico, M., Gómez-Limón, J.A., (2011)  Propuesta metodológica para la construcción de indicadores sintéticos de igualdad de género. El caso del mediorural de Castilla y León,  Vol 69, No 1

Rodó-Zárate, Maria (2017) “Interseccionalitat”, Ed. Tigre de Paper (llibre disponible en biblioteques i també disponible en castellà)

Rodó-Zárate, M., & Jorba, M. (2022).Metaphors of intersectionality: Reframing the debate with a new proposal. European Journal of Women’s Studies, 29(1), 23-38.

Verge, Tània i De La Fuente, Maria (2014). Playing with Different Cards: Party Politics, Gender Quotas and Women’s Empowerment. International Political Science Review, 35(1),67–69.

West, Candace, & Zimmerman, Don H. (1987). Doing Gender, Gender and Society, 1(2), 125–151.

 


Programari

S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.

 

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt