Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar eines de reflexió i anàlisi a partir de la crítica feminista a les ciències i les aportacions de la història i la filosofia de la ciència, la tecnologia i l’educació amb perspectiva de gènere, per tal que les estudiants puguin prendre part activa dels diversos debats actuals, així com elaborar programes i mesures per a respondre als reptes de futur en l’àmbit científico-tecnològic i ambiental amb una perspectiva de gènere interseccional.
- Crítiques al sistema sexe/gènere des de la història de la ciència i la tecnologia.
- Noves i velles perspectives de gènere per a la ciència.
- Construccions científiques, mèdiques i tecnològiques del cos, la sexualitat i el gènere.
- Reptes de l'educació científica amb perspectiva d'equitat i gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 33,33 | 1,33 | CM19, KM31, SM29 |
Pràctiques a l'aula. | 14,67 | 0,59 | CM42, SM02, SM29 |
Tipus: Supervisades | |||
Sortides de camp | 4 | 0,16 | SM29 |
Tutories programades | 6 | 0,24 | SM31 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva de textos | 25 | 1 | CM19, KM31, SM02 |
Preparació d'activitats d'avaluació | 40 | 1,6 | KM31, SM02, SM31 |
Preparació de debats i discussions | 15 | 0,6 | CM42, KM31, SM31 |
Recerca de bibliografia i material de suport | 10 | 0,4 | CM19, KM31 |
S'emprarà una metodologia eclèctica i interdisciplinar partint dels coneixements previs de les estudiants para anar durant les sessions desenvolupant els nous conceptes per fer un ús tant en les argumentacions, crítiques o justificacions. Les sessions s'organitzaran mitjançant la introducció del tema a partir d'un cas problema, lectura o material audiovisual per tal de fomentar l'activació del propi coneixement de partida. Posteriorment, hi haurà una fase expositiva on es desenvoluparà el tema d'estudi proposat per aportar major complexitat a l'anàlisi.
Per últim, hi haurà una fase de creació, debat i/o argumentació per tal d'integrar el que ha après durant les sessions posteriors.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral | 33,33 % | 1 | 0,04 | CM19, CM42, SM02, SM31 |
Portafoli individual | 33,33 % | 0 | 0 | CM42, KM31, SM29 |
Prova argumentativa escrita | 33,33 % | 1 | 0,04 | CM19, CM42, KM31, SM02, SM29, SM31 |
L'avaluació és continuada, a través de la participació activa de l'alumnat en relació amb les diverses activitats proposades a classe. La qualificació final serà la mitjana dels punts obtinguts a cadascuna de les tres activitats d'avaluació i haurà de ser superior a 5 per aprovar l'assignatura. Les activitats d'avaluació constaran d'una prova argumentativa, una exposició oral i un dossier. Per tal que l'avaluació sigui efectiva, cal que l'alumnat obtingui una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les activitats. El professorat informarà dels resultats d'aquestes a través de l'Aula Moodle un cop finalitzat cada bloc distributiu. La qualificació final es publicarà també a través de l'Aula Moodle.
Per participar de la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i una nota mínima mitjana de 3,5. La nota màxima que l'alumnat pot obtenir a la recuperació és de 5.
L’alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0 i no recuperable.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Adan, Carme (2003) Feminismo e coñecemento : da experiencia das mulleres ao cíborg. Coruña: Espiral Maior.
Archer, Louise et al. (2017) Killing curiosity? An analysis of celebrated identity performances among teachers and students in nine London Secondary Science Classrooms. Science Education, 101 (5): 741-764.
Braidotti, Rosi (2013) The posthuman. Cambridge: Polity Press.
Brotman, Jennie S., Moore, Felicia M. (2008) Girls and Science: A review of four themes in Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 45 (9): 971–1002
Cantero, Beatriz (2015) Inclusión del Género en la Enseñanza de las Ciencias. Tesi Doctoral. UAB. Disponible en línia a: <<https://ddd.uab.cat/record/166152>>
Fausto-Sterling, Anne (2006) Cuerpos sexuados : la política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Melusina
Haraway, Donna (1995) Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra
Harding, Sandra (1996) Ciencia y feminismo. Madrid: Morata
Hughes, Gwyneth (2001) Exploring the Availability of Student Scientist Identities within Curriculum Discourse: An anti-essentialist approach to gender-inclusive science. Gender and Education, 13 (3): 275-290.
Hussénius, Anita (2014) Science education for all, some or just a few? Feminist and gender perspectives on science education: a special issue. Cultural Studies of Science Education 9: 255–262
Keller, Evelyn Fox (1991) Reflexiones sobre género y ciencia. València: Alfons el Magnànim.
Laqueur, Thomas (1994) La construcción del sexo: cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid: Cátedra
Longino, Helen (1990) Science as social knowledge : values and objectivity in scientific inquiry. New Jersey: Princeton University Press
OECD (2016), PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris. Disponible en línia: <<https://doi.org/10.1787/9789264266490-en >>
Solsona i Pairó, Núria (2010) Génesis y desarrollo de los saberes femeninos en la educación. Aula de Innovación Educativa, 191: 7-11
Wajcman, Judy (2006) El tecnofeminismo. Madrid: Cátedra; València: Universitat de València Instituto de la Mujer
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que s'especificaran a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |