Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquest és un curs de 3r any, per la qual cosa es recomana haver realitzat els cursos de 1r i 2n any.
El propòsit d‟aquesta assignatura és traçar els àmbits de reflexió, així com les inflexions i les transformacions, de les teories i les pràctiques feministes i com han transformat la història, l'epistemologia i el pensament filosòfic i científic. En concebre's des d'una àrea de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada es busca donar valor als textos, entesos de manera àmplia, i a la reflexió crítica com a essencial per a la vida ètica contemporània.
En haver cursat l'assignatura, l'estudiantat:
1. Ha de saber com han contribuït les aportacions de la crítica i la teoria feministes al canvi de paradigma dels estudis literaris;
2. Ha de saber quins han estat els plantejaments principals de la teoria i la crítica feministes;
3. Ha de saber traçar els diàlegs entre les propostes crítiques i teòriques feministes i la societat;
4. Ha d'aplicar mètodes propis de la teoria i la crítica literàries feministes a l'anàlisi dels textos literaris des d'eines comparatistes;
5. Ha de saber quines són les darreres tendències des de la teoria feminista i la seva incidència en la cultura en general i els estudis literaris en particular.
6. Ha de poder sostenir posicions crítiques i defensar-les a partir d'eines provinents de la retòrica, la lògica i el llenguatge oral adequat.
Unitat 1. Fonaments per a una teoria i crítica feminista i el seu paper en el canvi de paradigma dels estudis literaris. Què és la teoria i per a què serveix? Escriure com (una) dona i llegir com (una) feminista? Què significa una literatura pròpia?
Unitat 2. El subjecte polític del feminisme. La categoria dona(ns) És el cos una evidència? És el mateix la performance que la performativitat? De què parlem quan parlem d'interseccionalitats? Què proposen les subjectivitats antiracistes? És possible descolonitzar el pensament feminista? Les subjectivacions i els desitjos lesbians poden desarticular l'heterosexualitat compulsiva i obligatòria?
Unitat 3. Els feminismes en el context actual: reptes i èxits. Quines relacions hi ha entre feminisme, ciberfeminisme, estudis queer / cuir, transfeminismes i estudis crip / tolits? Quins són els debats actuals en qüestions com ara consentiment, subjectivació?
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectura de textos y preparació del debat, la presentació grupal y la prueba. | 20 | 0,8 | CM19, KM30, KM32, KM33, KM34, SM28 |
Classes magistrals i diàlegs en grup. | 60 | 2,4 | CM19, KM29, KM30, KM32, KM33, KM34 |
Presentació de grup i debats. | 20 | 0,8 | CM19, KM29, KM32, KM33, KM34, SM27, SM28 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Classes magistrals i diàlegs grup.
· Activitats supervisades (20%). Presentació de grup i debats.
· Activitats autònomes (40%). Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Preparació del debat. Preparació de presentació grupal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita a classe | 30% | 10 | 0,4 | KM29, KM30, KM33, KM34, SM27, SM28 |
Exercici de debat | 20% | 15 | 0,6 | CM19, KM30, KM32, SM28 |
Exercici escrit a classe | 30% | 10 | 0,4 | CM19, KM29, KM30, KM33, SM27, SM28 |
Presentació grupal | 20% | 15 | 0,6 | KM29, KM30, KM32, KM33, KM34, SM27, SM28 |
1 Exercici escrit a classe (30%)
1 Exercici de debat (20%)
1 Prova escrita a classe (30%)
1 Presentació grupal (20%)
Qualificació
La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs. Per accedir al còmput de la nota final cal complir necessàriament dues condicions:
a) haver-se presentat a tres formes d'avaluació
b) tenir una qualificació igual o superior a tres coma cinc (=> 3,5) una vegada sumades totes les activitats davaluació presentades.
La nota final de l'assignatura computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les quatre activitats d'avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.
Nota: Es rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no s'hagi lliurat cap de les activitats d'avaluació.
Recuperació
Es pot presentar en reavaluació dins de la mateixa convocatòria l'alumnat que compleixi amb TOTS els requisits següents:
1. Que no superi l'assignatura fins a 5 (el 4,9 no és 5).
2. Haver estat avaluat en almenys 1 de les activitats amb qualificació a classe.
Nota: En cas de presentar-se a la recuperació, la nota final no superarà el 5è.
Revisió de qualificacions
En el moment de la realització de cada activitat davaluació el professorat informarà a lalumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Plagi
En cas que lalumnat dugui a terme qualsevol tipus dirregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació dun acte davaluació determinada. En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0.
IA
Ús de la IA Amb l'objectiu de garantir la coherència i la transparència en l'ús de la IA en assignatures; i activitats avaluables específiques; es proposen els següents models de text per incloure a les guies docents de les assignatures. Els models es presenten a nivell d’assignatura però, en cas de requerir-ho, si es precisa distingir, es poden especificar a nivell d’activitat avaluativa. Aquests textos estan dissenyats per clarificar el nivell d'ús permès i poden adaptar-se segons el cas: Model 1 - Ús prohibit: “En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Model 2 - Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.” Model 3 - Ús permès: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’act.
La bibliografia específica es lliurarà per a cada tema del curs.
Bibliografía general:
Anzaldúa, Gloria (1987). The Borderlands/La frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aun Lute Books.
bell hooks (2000). El feminismo es para todo el mundo. Madrid: Traficantes de sueños.
Cixous, Hèléne (1995). La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Trad. de Myriam Díaz-Diocaretz. Barcelona: Anthropos.
Curiel, Ochy y Falconí Trávez, Diego (2021). Feminismos decoloniales y transformación social. Barcelona: Icaria.
De Beauvoir, Simone (2002). El segundo sexo. Los hechos y los mitos. Trad. de Alicia Martorell. Madrid: Ediciones Cátedra. España, Universidad de Valencia, Instituto de la Mujer.
Falconí Trávez, Diego (2024). Derecho y Literatura en América Latina. Un análisis comparatista desde el género. Barcelona: Tirant lo Blanch.
Firestone, Shulamith (1976 1973). La dialéctica del sexo. En defensa de la revolución feminista. Trad. de Ramón Ribé Queralt.Barcelona: Editorial Kairós.
Friedan, Betty (2009 1963). La mística de la feminidad. Trad. de Magalí Martínez Solimán. Madrid: Ediciones Cátedra.
Halberstam, J. (2004) «La mirada transgenérica». Trad. de Meri Torras. Lectora: Revista de dones i textualitat, núm. 10.
Irigaray, Luce (1995). La diferencia sexual como fundamento de la democracia. Trad. de Esther Hachuel Fernández. Duoda, Revista d’Estudis Feministes, núm. 8.
Lorde, Audre (2005 1984). La hermana, la extranjera. Trad. de María Corniero Madrid: horas y Horas la editorial.
Lugones, María (1999 1994). «Pureza, impureza y separación». Trad. de Marta Marín Domine. Neus Carbonell y Meri Torras (eds.), Feminismos literarios, Madrid: Arco Libros.
Millett, Kate (1995). Política sexual. Trad. de Ana María Bravo García. Madrid: Ediciones Cátedra. Disponible onlineen: https://www.academia.edu/35955847/Kate_Millet_Politica_sexual
Moraga, Cherríe (1998). Esta puente, mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas en los Estados. San Francisco: Ism Press.
Torras Francés, Meri (2000). “Feminismo y crítica lesbiana: ¿una identidad diferente?” Feminismo y crítica literaria. En: Marta Segarra Montaner, Angels Carabí, págs. 121-142
VV. AA (2013). Resentir lo queer en América Latina. Diálogos desde/con el sur. Barcelona: Egales.
Wittig, Monique (2021 1973). El cuerpo lesbiano. Trad. de Nuria Pérez de Lara. Valencia: Pre-Textos.
Woolf, Virginia (2001 1929). Un cuarto propio. Trad. de Laura Pujol. Barcelona: Seix Barral.
Zafra, Remedios y López-Pellisa, Teresa (eds.) (2010). Ciberfeminismos. De VNS Matrix a Laboria Cuboniks. Barcelona: Holiobionte Ediciones.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o el mòdul.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |