Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements de gènere.
L’objectiu general d’aquesta assignatura és conèixer i analitzar els plans d’igualtat en el sector públic i en el sector privat així com les mesures per la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses.
Els objectius específics són:
Conèixer el marc conceptual d’un pla d’igualtat i les mesures d'igualtat i no discriminació LGTBI, la seva regulació jurídica, les seves finalitats, els subjectes implicats i els àmbits d’actuació.
Aprendre a elaborar un pla d’igualtat, i mesures per la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses, incidint en totes les seves fases i procediments.
Indagar els mecanismes de seguiment i avaluació d’un pla d’igualtat i mesures per la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses.
Analitzar críticament el contingut, les fases i els procediments d’un pla d’igualtat i mesures per la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses.
Identificar bones pràctiques en relació amb l’aplicació d’un pla d’igualtat i mesures per la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses.
Conèixer el marc conceptual i jurídic de l’assetjament sexual i per raó de sexe i d'actuació davant l'assetjament i la violència cap a les persones LGTBI.
Aprendre a dissenyar un protocol d’assetjament sexual i per raó de sexe i d'actuació davant l'assetjament i la violència cap a les persones LGTBI.
TEMA 1. MARC CONCEPTUAL
1.1. Concepte de pla d'igualtat: sector públic (intern i extern) i sector privat
1.2. Regulació jurídica
1.3. Finalitats dels plans d'igualtat
1.4. Subjectes
1.5. Àmbits d'actuació dels plans d'igualtat
TEMA 2. ELABORACIÓ D'UN PLA D'IGUALTAT
2.1. Fases d'un pla d'igualtat: diagnòstic, disseny, aplicació, seguiment i avaluació.
2.2. Procediment d'elaboració d'un pla d'igualtat.
2.3. Agents implicats
2.4. Contingut dels plans, negociació, anàlisi crítica i exemples de bones pràctiques.
2.4.1. Plans d'igualtat a l'administració pública
2.4.2. Plans d'igualtat a les empreses
2.5 Disposicions i instruments per facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
TEMA 3. REGISTRE, SEGUIMENT, AVALUACIÓ I BALANÇ DELS PLANS D'IGUALTAT
3.1. Registre i seguiment dels plans d'igualtat
3.2. Mecanismes per avaluar l'impacte i eficàcia dels plans d'igualtat
3.3. Crítiques i limitacions dels plans d'igualtat
TEMA 4. L'ASSETJAMENT SEXUAL I PER RAÓ DE SEXE EN ELS PLANS D'IGUALTAT
4.1. Marc conceptual i jurídic de l'assetjament sexual i per raó de sexe
4.2. Els protocols d'assetjament sexual i per raó de sexe
4.3. Anàlisi crítica i bones pràctiques
TEMA 5. CONJUNT PLANIFICAT DE LES MESURES PER A LA IGUALTAT I NO DISCRIMINACIÓ DE LES PERSONES LGTBI A LES EMPRESES
5.1. Normativa
5.2. Contingut
5.3. Protocols d'actuació davant l'assetjament i violència cap a les persones LGTBI
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats d'avaluació | 5 | 0,2 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 53 | 2,12 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Treballs en grups | 53 | 2,12 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
La metodologia utilitzada en aquesta assigantura serà la combinació d'activitats formatives dirigides (classes teòriques), activitats autònomes (treballs individuals i treballs en grups) i activitats supervisades (activitats d'avaluació).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 0 | 0 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Treball individual | 25% | 0 | 0 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Treballs grupals i presentació oral sobre els àmbits i continguts d'un pla d'igualtat | 25% | 0 | 0 | CM15, KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació de l'assignatura serà en modalitat d'avaluació continuada que consistirà en les activitats següents:
L'examen s'ha d'aprovar (amb un 5) per fer mitja amb la resta d'avaluació continuada.
Per poder aprovar l'assignatura es requereix l'assistència al 80% de les classes.
Avaluació única: Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
No avaluable: Es considerarà no avaluable quan l'alumne/a no entregui 2/3 de les activitats d'avaluació continuada.
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA)
Ús permès: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Ballesteros Doncel, Esmeralda (2010). Condiciones de posibilidad de los Planes de Igualdad como política de promoción de la equidad en el ámbito laboral. Cuadernos de Relaciones Laborales, 28(1), 133–150. Ediciones Complutense. https://revistas.ucm.es/index.php/CRLA/article/view/CRLA1010120133A
Bodelón González, Encarna, & Igareda González, Noelia (2011). Los Planes de Igualdad en tiempos de crisis: problemas de aplicación y carencias conceptuales. Editorial Dykinson. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_elibro_books_ELB56979
Castro Medina, Raquel (2024). La discriminación de las personas LGTBI: un análisis desde la perspectiva del empleo. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 12(3), 402-428. https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/1477
Consejo General del Poder Judicial (VV.AA.) (2011). Estudio sobre la aplicación de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. http://www.poderjudicial.es/portal/site/cgpj/...
Fabregat, Gemma (2024). Dudas sobre la implantación efectiva de los planes de igualdad laboral real y efectiva del colectivo LGTBI. Observatorio de Recursos Humanos y Relaciones Laborales, 189.
Gala, Carolina (2007). Los aspectos de Seguridad Social de la Ley Orgánica para la igualdad. IusLabor, 2. Institut d’Estudis Laborals – Universitat de Barcelona. http://www.raco.cat/index.php/IUSLabor/article/view/72321/82557
Gala, Carolina (2010). Nuevos contenidos de las Leyes de Igualdad: la responsabilidad social empresarial como nuevo instrumento de intervención. En Daniela Heim & Encarna Bodelón (Coords.), Derecho, género e igualdad: cambios en las estructuras jurídicas androcéntricas (Vol. I, pp. 127–140). Centre Antígona. http://158.109.129.18/centreantigona/docs/VOL1.pdf
Garrido Jiménez, Lorena (2010a). Los Planes de igualdad en las empresas y su desarrollo en momentos de crisis. En María Jesús Espuny & Olga Paz (Eds.), Crisis y Ocupación (pp. 373–412). Editorial Juan Bosch.
Garrido Jiménez, Lorena (2010b). Los planes de igualdad en las empresas: hacia un instrumento de aplicación y tutela del derecho fundamental a la igualdad sustantiva. En Daniela Heim& Encarna Bodelón (Coords.), Derecho, género e igualdad: cambios en las estructuras jurídicas androcéntricas (Vol. I, pp. 141–154). Centre Antígona. http://158.109.129.18/centreantigona/docs/VOL1.pdf
Kahale Carrillo, Djamil Tony (2025). Planes LGTBI en las empresas: desarrollo y aplicación según la Ley 4/2023 y el Real Decreto 1026/2024. Lan Harremanak – Revista de Relaciones Laborales. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.27106
López Cumbre, Lourdes (2020). Planes de igualdad: una realidad jurídica con más desarrollo . Revista CESCO De Derecho De Consumo, (36), 36–46. https://doi.org/10.18239/RCDC_2020.36.2574
López Fuentes, Ramón (2022). Planes de igualdad y colectivo LGTBIQ. En José María Morales Ortega (Dir.), Realidad social y discriminación. Estudios sobre diversidad e inclusiónlaboral (pp. 131–158). Laborum. https://idus.us.es/server/api/core/bitstreams/e3e5b9ca-4bf1-4f48-86fa-23d1434fef9f/content
Lousada Arochena, José Fernando (2008). Elprincipio de igualdad en la negociación colectiva (Colección Informes y Estudios Nº 85). Ministerio de Trabajo e Inmigración. http://www.igualdadenlaempresa.es/enlaces/webgrafia/docs/el-principio-de-igualdad-en-la-negociacion-colectiva.pdf
Lousada Arochena, José Fernando (2023). Medidas y planes de igualdad en las empresas privadas: marco normativo e interpretación doctrinal y judicial. Revista Femeris, 8(2), 95–124. https://doi.org/10.20318/femeris.2023.7787
Ochoa Díaz, Diana (2022). Desigualdad de género en el mercado laboral en España en tiempos de crisis sanitaria global. Investigaciones Feministas, 13(2), 665–681. https://doi.org/10.5209/infe.82907
Pastor Gosálbez, Inma; Acosta Sarmiento, Ana; Torres Coronas, Teresa; & Calvo Merino, Marta (2019). Los planes de igualdad en las universidades españolas: situación actual y retos de futuro. Educación XX1, 23(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.23873
Quintanilla Navarro, Beatriz (2015). Evaluación y seguimiento de Planes de Igualdad. En Jesús Crus Villalón et al. (Coords.), Tutela y Promoción de la plena integración de la mujer en el trabajo. (pp. 197-224). Consejo Andaluz de Relaciones Laborales. https://www.juntadeandalucia.es/sites/default/files/2023-05/monografia_temas_55.pdf
Sagardoy de Simón, Iñigo; Núñez‑Cortés Contreras, Pilar; & Nieto Rojas, Patricia. (2022). Igualdad retributiva, planes de igualdad y registro salarial. Dykinson. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/mkmobe/cdi_jstor_books_j_ctv2gz3tw6_7
Valdés Dal‑Ré, Fernando (Coord.) (2010). El análisis de las materias relacionadas con la igualdad de género en los planes de igualdad. En Fernando Valdés Dal‑Ré (coord.), Análisis de medidas y planes de igualdad en al negociación colectiva (pp. 66-165). UGT. DE1129.pdf
Guies i materials per elaborar un pla d'igualtat
Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Administracions Públiques. Secretaria de Funció Pública i Modernització de l’Administració (2010). Guia per al disseny i la implantació del Pla d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. https://eapc.bibliotecadigital.gencat.cat/handle/20.500.14227/53#page=3
Generalitat de Catalunya. Departament d’Igualtat i Feminismes (s.f.). Eines per a l’elaboració dels plans d’igualtat. https://igualtat.gencat.cat/ca/ambits-dactuacio/cures-temps-i-treballs/Equitat-en-els-treballs/elaboracio-dels-plans-digualtat/
Instituto de la Mujer. Ministerio de Igualdad (2016). Guía de Buenas Prácticas: Igualdad de oportunidades en los planes de formación de la empresa. Red DIE – Red de empresas con Distintivo “Igualdad en la Empresa”. https://www.mites.gob.es/itss/web/Documentos/DIE_Igualdad_Empresa.pdf
Ministerio de Igualdad (2021). Guía para la elaboración de un plan de igualdad. https://www.igualdadenlaempresa.es/asesoramiento/pdi/docs/Guia_pdi.pdf
Ministerio de Igualdad (s.f.). Materiales para la elaboración de planes de igualdad. https://www.igualdadenlaempresa.es/asesoramiento/pdi/home.htm
Lleis i normatives en matèria de Plans d'Igualtat:
Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, pera la igualtat efectiva de dones i homes
Reial Decret 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes
No procedeix.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |