Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Disseny de Projectes d'Intervenció Socioeducativa

Codi: 106980 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Mariona Massip Sabater
Correu electrònic:
mariona.massip@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereixen requisits previs. 
Es compta que la majoria de l'alumnat ja ha cursat, prèviament, assignatures relacionades tant amb l'educació com amb metodologies d'intervenció i planificació. 


Objectius

 

  • Valorar els entorns educatius com a espais complexos de socialització, de reproducció i de desarticulació de desigualtats.
  • Revisar críticament les metodologies, els espais, els continguts i les subjectivitats dels entorns socioeducatius amb mirada decolonial i interseccional. 
  • Analitzar les necessitats i reptes de contextos socioeducatius per a poder dissenyar projectes d'intervenció. 
  • Dissenyar propostes d'intervenció socioeducativa amb perspectiva feminista d'acord amb una diagnosi acurada i un disseny adequat. 

Resultats d'aprenentatge

  1. KM19 (Coneixement) Reconèixer la perspectiva de gènere i feminista en el repertori de polítiques públiques, programes, projectes i accions socioeducatives.
  2. KM20 (Coneixement) Distingir entre fets i judicis de valor, i entre supòsits teòrics i metodològics, a fi d'analitzar adequadament els principis que sustenten les polítiques de gènere i els plans d'igualtat.
  3. KM21 (Coneixement) Analitzar el marc teòric aplicat i la presència o l'absència de la perspectiva de gènere en investigacions, projectes o experiències d'intervenció psicosocial, educativa i comunitària existents.
  4. KM22 (Coneixement) Revisar les correspondències entre feminismes i pedagogies detectant corrents, models i marcs per a la intervenció socioeducativa.
  5. KM23 (Coneixement) Examinar la diversitat d'entorns socioeducatius (formals i no formals, amb atenció al temps d'oci) per a analitzar processos de construcció de coneixement i metodologies pròpies de les pedagogies feministes.
  6. SM15 (Habilitat) Dissenyar propostes, espais i recursos per a una intervenció socioeducativa feminista basada en la participació ciutadana.
  7. SM61 (Habilitat) Dissenyar propostes per a integrar les mesures orientades a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral en entorns professionals.

Continguts

0. INTRODUCCIÓ AL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA

0.1. Els entorns educatius en la nostra vida i en la societat

0.2. Reptes, llums i malestars en els espais socioeducatius. 

0.3. La intervenció socioeducativa: ètics, objectius i horitzons

 

1. DIAGNÒSTIC

1.1. Anàlisi dels contextos socioeducatius: estudi del col·lectiu i del context de la intervenció

1.1.1. Els contextos d'educació reglada: peculiaritats, dinàmiques i currículum explícit i ocult

1.1.2. Els contextos d'educació no reglada: peculiaritats, dinàmiques i polítiques 

1.2. Identificació dels factors de vulnerabilitat, discriminació o exclusió


2. DISSENY

2.1 Definició dels objectius d'intervenció i d'aprenentatge

2.2. Delimitació dels agents claus i el seu paper

2.3. Selecció i mètodes per a la intervenció

2.3.1. Metodologies coeducadores

2.3.2. Mètodes de les pedagogies feministes

2.3.3. Mètodes relacionals i de contacte

 

3. IMPLEMENTACIÓ I AVALUACIÓ

3.1. Implementació: l'aprenentatge entre iguals

3.2. Avaluació de projectes d'intervenció socioeducativa




Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de Reflexió Teòrica 15 0,6 KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15
Sessions de Seminari 30 1,2 KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15, SM61
Tipus: Supervisades      
Activitats Avaluatives 40 1,6 KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15
Coavaluació i co-aprenentatge 15 0,6 KM21, KM22
Tutories 10 0,4 KM19, KM21

Per a la realització d'aquesta assignatura són molt importants la presència, el diàleg i la co-construcció de coneixement entre les persones de l'aula, a partir de les experiències, reflexions, lectures, i interrogació del marc teòric. 

Els espais de seminari ens faciliten unes metodologies més participatives i basades en el treball conjunt i grupal. 

Comptarem amb una aula virtual de manera complementària, per a recuperar materials, lectures, i per a l'entrega d'algunes activitats. Tot i això, és l'espai compartit a l'aula el que té el pes principal del desenvolupament de l'assignatura. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de co-construcció de coneixement en els seminaris 25 % (I) 10 0,4 KM19, KM20, KM22, KM23
Anàlisi crítica d'un programa d'intervenció socioeducativa en context no formal 25 % (I) 10 0,4 KM19, KM20, KM21, KM23
Disseny i realització d'un taller formatiu amb perspectiva feminista 40% (G) 15 0,6 KM19, KM22, KM23, SM15, SM61
Reflexió crítica a través d'un context comunicatiu no acadèmic 10 % (I) 5 0,2 KM20, KM21

Com és l'avaluació?

L'avaluació és una eina fonamental de l'aprenentatge: ens ajuda a regular-lo i a regular-nos, i ens ha de permetre valorar si s'han desenvolupat les competències i assolit els objectius esperats. 

És per això que l'avaluació serà continuada, perquè ens ha de permetre establir els mecanismes de regulació, correcció i modificació necessaris per millorar l'aprenentatge. A més, bona part d'aquest retorn serà també col·lectiu, i l'aprenentatge i l'avaluació entre iguals serà fonamental per al desenvolupament de l'assignatura.  

En aquesta assignatura no es pot sol·licitar l'avaluació única. 

L'ús d'eines d'intel·ligència artificial generativa hauran de quedar especificades, amb transparència. La falta d'honestedat en l'ús de la mateixa o el seu ús inadequat poden invalidar l'activitat. 

L'avaluació, que pren el sentit formador amb el retorn qualitatiu, tindrà una equivalència numèrica en finalitzar l'assignatura.

Calendari avaluatiu

  • Les activitats de co-construcció es realitzaran durant les sessions de seminari, amb un marge d'entrega d'una setmana i un feedback d'entre 10 i 15 dies. 
  • L'anàlisi del programa d'intervenció s'entregarà abans del divendres 7 de novembre de 2025. 
  • La realització del taller formatiu es desenvoluparà el desembre de 2025. 
  • La reflexió crítica es podrà entregar fins divendres 28 de novembre. 

 

Condicions i requisits per superar l'assignatura

Per aprovar l'assignatura caldrà assolir tots els objectius plantejats, així com dominar les competències lingüístiques i comunicatives.  
No s'aprovarà per càlcul de mitjana ponderada si queda algun objectiu sense assolir. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació, en no haver entregat les activitats que suposen el 75% de l'avaluació, es considerarà no avaluable. 

Recuperació

La recuperació es realitzarà durant el mes de gener de 2026, i l'activitat avaluativa dependrà dels objectius que hagin quedat aprovats o per assolir. 

 


Bibliografia

Agud Morell, Ingrid et al. (2020). Perspectiva de gènere en educació. Marc conceptual. Univeristat Autònoma de Barcelona

Garcés, Marina (2020) Escola d'aprenents. Galàxia Gutenberg

Guàrdia Torrents, Montserrat; Igual Cuní, Montse; Lama Castro, Rosa; Maroto Sales, Sara, i Roig Miret, Anna (2024). Bases per a l'acció d'orientació i acompanyament integral. Diputació de Barcelona. 

hooks, bell (1994). Teaching to transgress: education as a practice of freedom. Routledge  

hooks, bell (2003). Teaching community: a pedagogy of hope. Routledge.  

Llos, Berta; Caravaca, Alejandro; Franquet, Mireia, i Gavaldà, Xènia (2025). Benestar i malestar a l’escola: Una exploració interseccional de les experiències de l’alumnat de secundària a Catalunya

Massip Sabater, Mariona i  Sant, Edda (2022). Gendering citizenship education. Feminist-relational approaches on political education. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales 11, 35-51

Stein, S., Ahenakew, C., Jimmy, E., Andreotti, V., Valley, W., Amsler, S., Calhoun, B. & Gesturing To-wards Decolonial Futures Collective. (2021). Developing stamina for decolonizing highereduca-tion: A workbook for non-indigenous people. University of British Columbia.


Programari

L'alumnat podrà utilitzar el programari que consideri necessari per a la realització de les activitats, sempre que en faci un ús justificat i que tingui en compte les implicacions ètiques del mateix. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt