Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen requisits previs.
Es compta que la majoria de l'alumnat ja ha cursat, prèviament, assignatures relacionades tant amb l'educació com amb metodologies d'intervenció i planificació.
0. INTRODUCCIÓ AL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA
0.1. Els entorns educatius en la nostra vida i en la societat
0.2. Reptes, llums i malestars en els espais socioeducatius.
0.3. La intervenció socioeducativa: ètics, objectius i horitzons
1. DIAGNÒSTIC
1.1. Anàlisi dels contextos socioeducatius: estudi del col·lectiu i del context de la intervenció
1.1.1. Els contextos d'educació reglada: peculiaritats, dinàmiques i currículum explícit i ocult
1.1.2. Els contextos d'educació no reglada: peculiaritats, dinàmiques i polítiques
1.2. Identificació dels factors de vulnerabilitat, discriminació o exclusió
2. DISSENY
2.1 Definició dels objectius d'intervenció i d'aprenentatge
2.2. Delimitació dels agents claus i el seu paper
2.3. Selecció i mètodes per a la intervenció
2.3.1. Metodologies coeducadores
2.3.2. Mètodes de les pedagogies feministes
2.3.3. Mètodes relacionals i de contacte
3. IMPLEMENTACIÓ I AVALUACIÓ
3.1. Implementació: l'aprenentatge entre iguals
3.2. Avaluació de projectes d'intervenció socioeducativa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de Reflexió Teòrica | 15 | 0,6 | KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15 |
Sessions de Seminari | 30 | 1,2 | KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15, SM61 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats Avaluatives | 40 | 1,6 | KM19, KM20, KM21, KM22, KM23, SM15 |
Coavaluació i co-aprenentatge | 15 | 0,6 | KM21, KM22 |
Tutories | 10 | 0,4 | KM19, KM21 |
Per a la realització d'aquesta assignatura són molt importants la presència, el diàleg i la co-construcció de coneixement entre les persones de l'aula, a partir de les experiències, reflexions, lectures, i interrogació del marc teòric.
Els espais de seminari ens faciliten unes metodologies més participatives i basades en el treball conjunt i grupal.
Comptarem amb una aula virtual de manera complementària, per a recuperar materials, lectures, i per a l'entrega d'algunes activitats. Tot i això, és l'espai compartit a l'aula el que té el pes principal del desenvolupament de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de co-construcció de coneixement en els seminaris | 25 % (I) | 10 | 0,4 | KM19, KM20, KM22, KM23 |
Anàlisi crítica d'un programa d'intervenció socioeducativa en context no formal | 25 % (I) | 10 | 0,4 | KM19, KM20, KM21, KM23 |
Disseny i realització d'un taller formatiu amb perspectiva feminista | 40% (G) | 15 | 0,6 | KM19, KM22, KM23, SM15, SM61 |
Reflexió crítica a través d'un context comunicatiu no acadèmic | 10 % (I) | 5 | 0,2 | KM20, KM21 |
Com és l'avaluació?
L'avaluació és una eina fonamental de l'aprenentatge: ens ajuda a regular-lo i a regular-nos, i ens ha de permetre valorar si s'han desenvolupat les competències i assolit els objectius esperats.
És per això que l'avaluació serà continuada, perquè ens ha de permetre establir els mecanismes de regulació, correcció i modificació necessaris per millorar l'aprenentatge. A més, bona part d'aquest retorn serà també col·lectiu, i l'aprenentatge i l'avaluació entre iguals serà fonamental per al desenvolupament de l'assignatura.
En aquesta assignatura no es pot sol·licitar l'avaluació única.
L'ús d'eines d'intel·ligència artificial generativa hauran de quedar especificades, amb transparència. La falta d'honestedat en l'ús de la mateixa o el seu ús inadequat poden invalidar l'activitat.
L'avaluació, que pren el sentit formador amb el retorn qualitatiu, tindrà una equivalència numèrica en finalitzar l'assignatura.
Calendari avaluatiu
Condicions i requisits per superar l'assignatura
Per aprovar l'assignatura caldrà assolir tots els objectius plantejats, així com dominar les competències lingüístiques i comunicatives.
No s'aprovarà per càlcul de mitjana ponderada si queda algun objectiu sense assolir. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació, en no haver entregat les activitats que suposen el 75% de l'avaluació, es considerarà no avaluable.
Recuperació
La recuperació es realitzarà durant el mes de gener de 2026, i l'activitat avaluativa dependrà dels objectius que hagin quedat aprovats o per assolir.
Agud Morell, Ingrid et al. (2020). Perspectiva de gènere en educació. Marc conceptual. Univeristat Autònoma de Barcelona
Garcés, Marina (2020) Escola d'aprenents. Galàxia Gutenberg
Guàrdia Torrents, Montserrat; Igual Cuní, Montse; Lama Castro, Rosa; Maroto Sales, Sara, i Roig Miret, Anna (2024). Bases per a l'acció d'orientació i acompanyament integral. Diputació de Barcelona.
hooks, bell (1994). Teaching to transgress: education as a practice of freedom. Routledge
hooks, bell (2003). Teaching community: a pedagogy of hope. Routledge.
Llos, Berta; Caravaca, Alejandro; Franquet, Mireia, i Gavaldà, Xènia (2025). Benestar i malestar a l’escola: Una exploració interseccional de les experiències de l’alumnat de secundària a Catalunya.
Massip Sabater, Mariona i Sant, Edda (2022). Gendering citizenship education. Feminist-relational approaches on political education. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales 11, 35-51
Stein, S., Ahenakew, C., Jimmy, E., Andreotti, V., Valley, W., Amsler, S., Calhoun, B. & Gesturing To-wards Decolonial Futures Collective. (2021). Developing stamina for decolonizing highereduca-tion: A workbook for non-indigenous people. University of British Columbia.
L'alumnat podrà utilitzar el programari que consideri necessari per a la realització de les activitats, sempre que en faci un ús justificat i que tingui en compte les implicacions ètiques del mateix.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |