Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Eines per a l'Anàlisi Social II: Tècniques i Anàlisi de Dades

Codi: 106979 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Cruz Gomez
Correu electrònic:
irene.cruz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits, tot i que s'aconsella haver completat prèviament l'assignatura d'Eines per l'anàlisi I: Metodologia i disseny.


Objectius

L'interès primordial de l'assignatura és el de dotar l'alumnat dels fonaments teòrics i dels instruments tècnics per l'aplicació de tècniques qualitatives i quantitatives en la fase de la contrastació empírica de la recerca, en particular, d'anàlisi de les dades. El curs es centrarà especialment en els mètodes i tècniques qualitatives d'observació i anàlisi de dades qualitatives (anàlisis de continguts, i anàlisi de discurs). I des de la perspectiva quantitativa, l'assignatura es concentra en les tècniques d'anàlisi estadística descriptiva univariada i bivariada. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Posar en pràctica habilitats per a treballar en equip: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració i capacitat per a promoure la resolució de problemes, aplicant l'ètica de la cura i l'ètica de la provisió.
  2. CM16 (Competència) Efectuar valoracions i correccions del propi treball a partir de l'avaluació d'estudis precedents i sobre la base de la detecció i la identificació de necessitats concretes d'intervenció social.
  3. KM21 (Coneixement) Analitzar el marc teòric aplicat i la presència o l'absència de la perspectiva de gènere en investigacions, projectes o experiències d'intervenció psicosocial, educativa i comunitària existents.
  4. SM15 (Habilitat) Dissenyar propostes, espais i recursos per a una intervenció socioeducativa feminista basada en la participació ciutadana.
  5. SM16 (Habilitat) Seleccionar la metodologia, les eines i les tècniques de recollida de dades adequades per al diagnòstic i la interpretació de les necessitats d'intervenció en matèria de gènere en diferents contextos i situacions.
  6. SM17 (Habilitat) Seleccionar dades qualitatives i quantitatives per a avaluar les interseccionalitats entre factors com el sexe, la classe, l'edat, l'ètnia, la discapacitat, etc.

Continguts

BLOC TRANSVERSAL

Tema 1. La recerca bibliogràfica

  • Eines de suport
  • Construcció d'una bibliografia
  • Citació bibliogràfica en estil APA7
  • Software per la gestió de la informació

BLOC QUALITATIU

Tema 1. Tècniques d'observació: l'observació directa

  • Clarificació conceptual i terminològica
  • Aspectes del disseny, camp i realització de l'observació directa
  • Avantatges i limitacions de l'observació

Tema 2. L'entrevista en profunditat 

  • L'entrevista en una perspectiva feminista
  • Els disseny del guió d'entrevista
  • Graella tipològica i fitxa de cas
  • L'execució de l'entrevista

Tema 3. L'anàlisi de continguts i l'anàlisi temàtica qualitativa

  • El marc epistèmic
  •  Els elements d'anàlisi i les estratègies d'investigació
  • Els mètodes i les tècniques d'anàlisi
  • Eines de suport a l'anàlisi qualitativa

 BLOC QUANTITATIU

Tema 1. L’estructura de les dades quantitatives

  • De la pregunta, operativització i model d’anàlisi
  • Mètrica
  • Dimensionalitat i heterogeneïtat
  • Mapa de procediments

 Tema 2. Anàlisi descriptiva univariada

  • Mesures de tendència central, posició i dispersió
  • Les taules de freqüències
  • Taxes, raons, proporcions i índex
  • Representació gràfica d'una variable

Tema 3. Anàlisi descriptiva bivariada

  • Comparació de mitjanes i diagrames de caixes agrupades
  • Correlació, recta de regressió i diagrama de dispersió
  • Taules de contingència i diagrames de barres apilades

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37 1,48
Pràctiques 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutorització grupal programada 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Lectura dels textos 23 0,92
Preparació individual de proves escrites 22 0,88
Redacció individual de treballs 11 0,44
Treball en equip 23 0,92

Atès que l'assignatura s'orienta fonamentalment a l'aprenentatge de les tècniques bàsiques d'anàlisi quantitativa i qualitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l'assignatura el situen en el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Així, la metodologia docent combinarà: sessions expositives (per orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris, i a aules orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris, i a aules informatitzades). Aquest format docent permet aplicar els conceptes adquirits i tècniques explicades, i es combinarà al llarg de tot el curs amb tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l'estudiant ha de dedicar a l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc qualitatiu: examen final 20% 0,5 0,02 KM21, SM15, SM16, SM17
Bloc qualitatiu: parcial 20% 0,5 0,02 CM16, KM21, SM15, SM16, SM17
Bloc quantitatiu: examen parcial 20% 0 0 CM16, KM21, SM15, SM16, SM17
Bloc quantitatiu:examen final 20% 0,5 0,02 CM16, KM21, SM15, SM16, SM17
Bloc transversal: examen parcial 10% 0,5 0,02 CM16, KM21, SM15, SM16, SM17
participació i avaluació contínua 10% 2 0,08 CM10, CM16, KM21, SM15, SM16, SM17

1. Model d’avaluació

Aquesta assignatura implica una participació activa de l’alumnat i contempla l’assistència regular a classe com a forma d’integració entre les diferents activitats d’aprenentatge.

2. Requisits per aprovar l’assignatura

Per a superar l’assignatura cal una nota final mínima de 5, calculada com a mitjana ponderada de les 6 activitats d’avaluació. Vegeu la distribució del pes de cada activitat al quadre inferior.
Pel càlcul d’aquesta mitjana ponderada s’aplicarà el següent criteri, en funció del seguiment del curs:

  • L’alumnat que no assisteix regularment a classe (assistència inferior al 70 %): només se’ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d’un 5.

Es considerarà com a “No avaluable” a aquelles persones que no es presentin a les proves parcials i no hagin completat un mínim d’un 50 % de l’avaluació contínua.

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

3. Recuperació

La recuperació consistirà en un sol examen que inclourà tots els blocs d’avaluació en què s’hagi obtingut una nota inferior a 4 o no s’hagin realitzat dins de la data establerta. La nota màxima a la qual es pot optar en fer la recuperació és un 7.

4. Política davant el plagi als treballs acadèmics o proves escrites

Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el següent sentit:
“DECLARO que la Universitat Autònoma de Barcelona m’ha informat que (...) El plagi ésl’acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d’aquesta en nom d’un/a autor/a diferent de l’autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió del dret a la propietat intel·lectual d’aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicions normatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l’activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant.”

En aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d’honestedat acadèmica i serà considerada com a plagi, podent comportar un suspès en l’activitat de formació.

Exàmens: En cas que es detecti alumnat que ha copiat continguts no permesos, totes les persones implicades quedaran automàticament suspeses sense possibilitat d’accés a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem, es considerarà l’opció de suspens directe sense opció a recuperació.


Bibliografia

  • Andréu, J. (2001). Técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. Departamento Sociología Universidad de Granada. España.
  • Gill, R. (2000). Discourse analysis. Qualitative researching with text, image and sound, 1, 172-190.
  • Doucet, A., & Mauthner, N. (2008). Qualitative interviewing and feminist research. The SAGE handbook of social research methods, 328-343.
  • Folgueiras Bertomeu, Pilar (2016). Técnica de recogida de información: La entrevista. Documents de treball / Informes (Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació). http://hdl.handle.net/2445/99003
  • Hueso, A., & Josep, M. (2012). Cuadernos docentes en procesos de desarrollo, n. 1. Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia. [URL: Cuadernos de Investigación en Proceso de Desarrollo]
  • Kawulich, B. B. (2005). La observación participante como método de recolección de datos. Qualitative Social Research, V6, N2, A43. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2715
  • Lewin, C. (2005). Elementary quantitative methods. Research methods in the social sciences, 12(2), 215-225.
  • López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2015). Análisis de tablas de contingencia. Metodología de la investigación social cuantitativa, cap-III.
  • McConnell, E. A., Clifford, A., Korpak, A. K., Phillips II, G., & Birkett, M. (2017). Identity, victimization, and support: Facebook experiences and mental health among LGBTQ youth. Computers in Human Behavior, 76, 237-244.
  • Oleson, K., & Arkin, R. (2006). Reviewing and evaluating a research article. The Psychology Research Handbook: A Guide for Graduate Students and Research Assistants, 2nd ed., SAGE Publications, Thousand Oaks, CA, 59-75
  • Pita Fernández, S., & Pértega Díaz, S. (2001). Estadística descriptiva de los datos. Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. Complexo Hospitalario Juan Canalejo. A Coruña, 5.
  • Rayrnond, Quivy., & Luc Van, Campenhoudt. (2005). Manual de la investigación en ciencias sociales. México DF: Limusa SA. Capítol 4
  • Research Methods for Society and Mental Health (2025). Research Methods Toolkit: Correlation. https://researchmethodstoolkit.com/quantitative-methods/correlation-analysis/
  • Sanjuán Núñez, Lucía. (2019). L'anàlisi de dades en recerca qualitativa. Materials de la Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/146889
  • Schweingruber, D., & McPhail, C. (1999). A method for systematically observing and recording collective action. Sociological methods & research, 27(4), 451-498.

Programari

Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-WORD
Suport a presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-POWERPOINT
Full de càlcul: LibreOffice Calc, o MicroSoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: RStudio/jamovi
Tractament de dades qualitatives: RQDA

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt