Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no estableix prerequisits.
L'objectiu general de l'assignatura és introduir a l'alumnat en l'àmbit de la investigació social. Es tracta de clarificar els conceptes, les aproximacions i els principis ètics que permeten dissenyar una investigació en l'àmbit social.
1. Introducció a a la metodologia científica en la investigació social: evolució, definicions i dicotomies.
2. Ontologia i epistemologia; mètodes inductius, deductius i mixtes.
3. Disseny de la investigació: la pregunta de recerca, revisió de la literatura, metodologia i criteris de qualitat de la investigació.
4. Ètica en la recerca.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
lectures obligatòries | 0 | 0 | |
Sessions pràctiques | 0 | 0 | |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny de projecte | 0 | 0 |
Abans de l'inici del curs es publicarà al campus virtual un cronograma detallat de les sessions.
Es duran a terme tres tipus d'activitats formatives:
Sessions teòriques (dirigides). A les classes teòriques es farà una introducció per part de l'equip docent, amb exemples i discussions a l'aula. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció del temari que cal treballar. Els materials utilitzats a les classes estaran disponibles al Campus Virtual.
Sessions pràctiques (supervisades). A l'aula es desenvoluparan de forma individual o per grups les pràctiques programades a l'assignatura.
Sessions d'avaluació (supervisades): Proves individuals teoricopràctiques de resolució de casos i problemes.
Totes les activitats de formació estan programades i els exercicis davaluació tenen una data límit de lliurament que sha de complir estrictament, segons el calendari proposat a linici de lassignatura a través del Moodle.
Les lectures també formen part del temari que cal avaluar a través de l'examen.
Els diferents exercicis seran retornats corregits amb comentaris i orientacions per reformular-los, si es considera necessari, i de cara al següent exercici.
L'alumnat ha de tenir en compte que el Moodle és l'espai a través del qual es notifiquen informacions fonamentals de l'assignatura. Per tant, és responsabilitat seva atendre les notícies i informacions que es vagin pujant.
La comunicació es farà a través del Moodle. En casos d'urgència, es suggereix recórrer a la comunicació a través de correu electrònic.
Tutories: Les tutories poden ser individuals o en grups petits. Estan destinades a aclarir dubtes puntuals sobre l'assignatura o fer un seguiment dels treballs de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 20 | 0,8 | CM16, KM21 |
Pràctiques de lectura | 20% | 40 | 1,6 | CM10, CM16, KM21 |
Solicitar l'aprovació d'un comitè d'ètica | 20% | 40 | 1,6 | SM15, SM16 |
Treball individual de realització d'un disseny de recerca | 30% | 50 | 2 | CM14, SM15, SM16 |
Avaluació continuada
1. Pràctiques de lectura a l'aula (20%):
- 10% test de cada lectura obligatòria (4 en total)
- 10% entrega d’un anàlisi de 3 de les 4 lectures (2 pàgs)
2. Treball individual de fer el disseny d'una investigació (30%)
3. Sol·licitar l'aprovació d'un comitè d'ètica basat en els criteris establerts pel comitè d'ètica (20%)
4. Examen final (30%)
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Normativa de l'avaluació
Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes a cadascuna de les activitats.
Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte duna nova avaluació.
L'alumnat que no entregui alguna de les activitats d'avaluació continuada rebrà la nota de "no avaluable".
Els qui, per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos a les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret que se'ls fixi un dia i hores diferents per a la realització.
Els qui participin en les diferents activitats d'avaluació i la requereixin rebran una justificació documental d'aquesta participació.
En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar.
En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
El procés disciplinari que es deriva de la còpia o el plagi, tant en el cas de treballs com en el cas d'exàmens, implica un 0 (zero) a l'activitat, la pèrdua del dret a reavaluació i se suspendrà tota l'assignatura.
Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix en tot o en part el treball d'un altre -a company-a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, ja sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Qualsevol activitat no lliurada en el termini establert es considerarà com no lliurada.
En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà a través de Moodle del procediment i la fitxa de revisió de les qualificacions.
Sobre la recuperació
Per participar de la recuperació l'alumnat haurà d'haver estat avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui equivalent de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA).
Es podrà recuperar l'assignatura quan la nota obtinguda de les activitats d'avaluació sigui inferior a 5 i igual o superior a 3,5.
La revaluació constarà d'una única prova i es realitzarà el dia, hora i lloc establert per la Facultat.
La nota obtinguda a la reavaluació constituirà la nota final de l'assignatura.
Bibliografia obligatòria
Güler, Ezgi (2020). A Divided Sisterhood: Support Networks of Trans Sex Workers in Urban Turkey. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 689(1), 149-167. https://doi.org/10.1177/0002716220919745
Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599. https://doi.org/10.2307/3178066
Hilda, Ana; Gaggiotti, Hugo (2019). Mujeres en línea. Liderazgo femenino en una planta de ensamblaje de Ciudad Juárez. Theomai, 40, 96-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7396609&orden=0&info=link
Huang, Junming; Gates, Alexander, J.; Sinatra, Roberta; Barabási, Albert-László (2020). Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(9), 4609-4616. https://doi.org/10.1073/pnas.1914221117
Bibliografia general
Alvesson, Mats; & Sandberg, Jörgen (2011). Generating research questions through problematization. Academy of Management Review, 36(2), 247-271. https://doi.org/10.5465/amr.2009.0188
Bernard, Russell H. (2011). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Plymouth, UK: Altamira Press.
Blanch, Silvia; Pérez, Eulàlia; & Silvente, Jennifer (2016). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible a https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Düvell, Franck; Triandafyllidou, Anna; & Vollmer, Bastian (2010). Ethical Issues in Irregular Migration Research in Europe. Population, Space and Place, 16(3), 227-239. https://doi.org/10.1002/psp.590
Estruch, Joan (1992). El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema. A: Societat Catalana de Sociologia (Ed.). Tècniques qualitatives en ciències socials (pp. 7-16). Barcelona: Societat Catalana de Sociologia.
González Echevarría, Aurora (1995). Etnografía y método científico. A: Aguirre Baztán, Angel (Ed.). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural (pp.49-63). Barcelona: Boixareu Marcombo.
Gordon, Elisa J. (2000). When Oral Consent Will Do. Field Methods, 12(3), 235-238. https://doi.org/10.1177/1525822X0001200304
Jociles, Maria Isabel (1999). Las técnicas de investigación en antropología: Mirada antropológica y proceso etnográfico. Gazeta de Antropología, 15(1). http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.7524
Magliozzi, Devon; Saperstein, Aliya; & Westbrook, Laurel (2016). Scaling Up: Representing Gender Diversity in Survey Research. Socius, 2, 2378023116664352. https://doi.org/10.1177/2378023116664352
Maxwell, Joseph A. (2004). Using Qualitative Methods for Causal Explanation. Field Methods, 16(3), 243-264. https://doi.org/10.1177/1525822X04266831
Monk, Ellis P. (2022). Inequality without Groups: Contemporary Theories of Categories, Intersectional Typicality, and the Disaggregation of Difference. Sociological Theory, 40(1), 3-27. https://doi.org/10.1177/07352751221076863
Quivy, Raymond; & Van Campenhoudt, Luc (1997). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.
Small, Mario L. (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37(1), 57-86. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102657
Sweet, Paige L. (2019). The Sociology of Gaslighting. American Sociological Review, 84(5), 851–875. https://doi.org/10.1177/0003122419874843
Tracy, Sarah J. (2010). Qualitative quality: Eight a "big-tent" criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. https://doi.org/10.1177/1077800410383121
White, Patrick (2008). Developing Research Questions. Palgrave MacMillan.
L'alumnat de la UAB pot descargar Microsoft Office 365 gratuïtament als seus portàtils/ordinadors si ho desitgen: https://si-respostes.uab.cat/inici/correu/msop-microsoft-office/msop-com-em-puc-instal-lar-l-office
A més, poden instal·lar el botó ARE al navegador d'internet per tenir accés als recursos electròniques esmentats a la secció de bibliografia (p.ex., articles en revistes acadèmiques que no són d'accés obert) des de fora de la UAB - https://www.uab.cat/web/que-ofrecemos/acceso-a-los-recursos-electronicos-desde-fuera-de-la-uab-1345747332035.html . S'explica en aquest vídeo (en castellà) de 3 minuts: https://vimeo.com/516408829/9f4a1ed83d).
Ús de la IA:
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi ila reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |