Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Eines per a l'Anàlisi Social I: Metodologia i Disseny

Codi: 106978 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Estel Malgosa Gasol
Correu electrònic:
estel.malgosa@uab.cat

Equip docent

Alexandra Karen Andrea Marie France Desy

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no estableix prerequisits.


Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és introduir a l'alumnat en l'àmbit de la investigació social. Es tracta de clarificar els conceptes, les aproximacions i els principis ètics que permeten dissenyar una investigació en l'àmbit social. 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Posar en pràctica habilitats per a treballar en equip: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració i capacitat per a promoure la resolució de problemes, aplicant l'ètica de la cura i l'ètica de la provisió.
  2. CM14 (Competència) Proposar les línies bàsiques d'investigacions, programes i projectes coeducatius des d'una perspectiva de gènere tenint en compte les persones destinatàries i el context.
  3. CM16 (Competència) Efectuar valoracions i correccions del propi treball a partir de l'avaluació d'estudis precedents i sobre la base de la detecció i la identificació de necessitats concretes d'intervenció social.
  4. KM21 (Coneixement) Analitzar el marc teòric aplicat i la presència o l'absència de la perspectiva de gènere en investigacions, projectes o experiències d'intervenció psicosocial, educativa i comunitària existents.
  5. SM15 (Habilitat) Dissenyar propostes, espais i recursos per a una intervenció socioeducativa feminista basada en la participació ciutadana.
  6. SM16 (Habilitat) Seleccionar la metodologia, les eines i les tècniques de recollida de dades adequades per al diagnòstic i la interpretació de les necessitats d'intervenció en matèria de gènere en diferents contextos i situacions.

Continguts

1. Introducció a a la metodologia científica en la investigació social: evolució, definicions i dicotomies. 

2. Ontologia i epistemologia; mètodes inductius, deductius i mixtes. 

3. Disseny de la investigació: la pregunta de recerca, revisió de la literatura, metodologia i criteris de qualitat de la investigació.

4. Ètica en la recerca.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
lectures obligatòries 0 0
Sessions pràctiques 0 0
Tipus: Autònomes      
Disseny de projecte 0 0

Abans de l'inici del curs es publicarà al campus virtual un cronograma detallat de les sessions.

Es duran a terme tres tipus d'activitats formatives:

Sessions teòriques (dirigides). A les classes teòriques es farà una introducció per part de l'equip docent, amb exemples i discussions a l'aula. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció del temari que cal treballar. Els materials utilitzats a les classes estaran disponibles al Campus Virtual.

Sessions pràctiques (supervisades). A l'aula es desenvoluparan de forma individual o per grups les pràctiques programades a l'assignatura.

Sessions d'avaluació (supervisades): Proves individuals teoricopràctiques de resolució de casos i problemes.

Totes les activitats de formació estan programades i els exercicis davaluació tenen una data límit de lliurament que sha de complir estrictament, segons el calendari proposat a linici de lassignatura a través del Moodle.

Les lectures també formen part del temari que cal avaluar a través de l'examen.

Els diferents exercicis seran retornats corregits amb comentaris i orientacions per reformular-los, si es considera necessari, i de cara al següent exercici.

L'alumnat ha de tenir en compte que el Moodle és l'espai a través del qual es notifiquen informacions fonamentals de l'assignatura. Per tant, és responsabilitat seva atendre les notícies i informacions que es vagin pujant.

La comunicació es farà a través del Moodle. En casos d'urgència, es suggereix recórrer a la comunicació a través de correu electrònic.

Tutories: Les tutories poden ser individuals o en grups petits. Estan destinades a aclarir dubtes puntuals sobre l'assignatura o fer un seguiment dels treballs de l'assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 20 0,8 CM16, KM21
Pràctiques de lectura 20% 40 1,6 CM10, CM16, KM21
Solicitar l'aprovació d'un comitè d'ètica 20% 40 1,6 SM15, SM16
Treball individual de realització d'un disseny de recerca 30% 50 2 CM14, SM15, SM16

 

Avaluació continuada 

1. Pràctiques de lectura a l'aula (20%): 

        - 10% test de cada lectura obligatòria (4 en total) 

        - 10% entrega d’un anàlisi de 3 de les 4 lectures (2 pàgs) 

2. Treball individual de fer el disseny d'una investigació (30%) 

3. Sol·licitar l'aprovació d'un comitè d'ètica basat en els criteris establerts pel comitè d'ètica (20%) 

4. Examen final (30%) 

 

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única. 

 

<divclass="OutlineElement Ltr SCXW73055486 BCX0">

Normativa de l'avaluació  

  • Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes a cadascuna de les activitats.  

  • Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte duna nova avaluació.  

  • L'alumnat que no entregui alguna de les activitats d'avaluació continuada rebrà la nota de "no avaluable".  

  • Els qui, per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos a les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret que se'ls fixi un dia i hores diferents per a la realització.  

  • Els qui participin en les diferents activitats d'avaluació i la requereixin rebran una justificació documental d'aquesta participació.  

  • En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar.  

  • En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.  

  • El procés disciplinari que es deriva de la còpia o el plagi, tant en el cas de treballs com en el cas d'exàmens, implica un 0 (zero) a l'activitat, la pèrdua del dret a reavaluació i se suspendrà tota l'assignatura.  

  • Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix en tot o en part el treball d'un altre -a company-a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, ja sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html 

  • Qualsevol activitat no lliurada en el termini establert es considerarà com no lliurada.  

  • En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà a través de Moodle del procediment i la fitxa de revisió de les qualificacions. 

Sobre la recuperació  

  • Per participar de la recuperació l'alumnat haurà d'haver estat avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui equivalent de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA).  

  • Es podrà recuperar l'assignatura quan la nota obtinguda de les activitats d'avaluació sigui inferior a 5 i igual o superior a 3,5.  

  • La revaluació constarà d'una única prova i es realitzarà el dia, hora i lloc establert per la Facultat.  

  • La nota obtinguda a la reavaluació constituirà la nota final de l'assignatura. 

 


Bibliografia

Bibliografia obligatòria

Güler, Ezgi (2020). A Divided Sisterhood: Support Networks of Trans Sex Workers in Urban Turkey. Annals of the American Academy of Political and Social Science689(1), 149-167. https://doi.org/10.1177/0002716220919745

Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies14(3), 575-599. https://doi.org/10.2307/3178066

Hilda, Ana; Gaggiotti, Hugo (2019). Mujeres en línea. Liderazgo femenino en una planta de ensamblaje de Ciudad Juárez. Theomai, 40, 96-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7396609&orden=0&info=link

Huang, Junming; Gates, Alexander, J.; Sinatra, Roberta; Barabási, Albert-László (2020). Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America117(9), 4609-4616. https://doi.org/10.1073/pnas.1914221117

 

 

Bibliografia general

Alvesson, Mats; & Sandberg, Jörgen (2011). Generating research questions through problematization. Academy of Management Review, 36(2), 247-271. https://doi.org/10.5465/amr.2009.0188

Bernard, Russell H. (2011). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Plymouth, UK: Altamira Press.

Blanch, Silvia; Pérez, Eulàlia; & Silvente, Jennifer (2016). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible a https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

Düvell, Franck; Triandafyllidou, Anna; & Vollmer, Bastian (2010). Ethical Issues in Irregular Migration Research in Europe. Population, Space and Place, 16(3), 227-239. https://doi.org/10.1002/psp.590

Estruch, Joan (1992). El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema. A: Societat Catalana de Sociologia (Ed.). Tècniques qualitatives en ciències socials (pp. 7-16). Barcelona: Societat Catalana de Sociologia.

González Echevarría, Aurora (1995). Etnografía y método científico. A: Aguirre Baztán, Angel (Ed.). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural (pp.49-63). Barcelona: Boixareu Marcombo.

Gordon, Elisa J. (2000). When Oral Consent Will Do. Field Methods, 12(3), 235-238. https://doi.org/10.1177/1525822X0001200304

Jociles, Maria Isabel (1999). Las técnicas de investigación en antropología: Mirada antropológica y proceso etnográfico. Gazeta de Antropología, 15(1). http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.7524

Magliozzi, Devon; Saperstein, Aliya; & Westbrook, Laurel (2016). Scaling Up: Representing Gender Diversity in Survey Research. Socius, 2, 2378023116664352. https://doi.org/10.1177/2378023116664352

Maxwell, Joseph A. (2004). Using Qualitative Methods for Causal Explanation. Field Methods, 16(3), 243-264. https://doi.org/10.1177/1525822X04266831

Monk, Ellis P. (2022). Inequality without Groups: Contemporary Theories of Categories, Intersectional Typicality, and the Disaggregation of Difference. Sociological Theory, 40(1), 3-27. https://doi.org/10.1177/07352751221076863

Quivy, Raymond; & Van Campenhoudt, Luc (1997). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.

Small, Mario L. (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37(1), 57-86. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102657

Sweet, Paige L. (2019). The Sociology of Gaslighting. American Sociological Review, 84(5), 851–875. https://doi.org/10.1177/0003122419874843

Tracy, Sarah J. (2010). Qualitative quality: Eight a "big-tent" criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. https://doi.org/10.1177/1077800410383121

White, Patrick (2008). Developing Research Questions. Palgrave MacMillan.


Programari

L'alumnat de la UAB pot descargar Microsoft Office 365 gratuïtament als seus portàtils/ordinadors si ho desitgen: https://si-respostes.uab.cat/inici/correu/msop-microsoft-office/msop-com-em-puc-instal-lar-l-office

A més, poden instal·lar el botó ARE al navegador d'internet per tenir accés als recursos electròniques esmentats a la secció de bibliografia (p.ex., articles en revistes acadèmiques que no són d'accés obert) des de fora de la UAB - https://www.uab.cat/web/que-ofrecemos/acceso-a-los-recursos-electronicos-desde-fuera-de-la-uab-1345747332035.html . S'explica en aquest vídeo (en castellà) de 3 minuts: https://vimeo.com/516408829/9f4a1ed83d).

 

Ús de la IA:

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi ila reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt