Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
L'objectiu general de l'assignatura és introduir l'alumnat en la perspectiva sociològica, oferint una comprensió crítica de la societat a través de les principals teories sociològiques clàssiques i contemporànies. Es proporcionaran eines conceptuals i metodològiques per analitzar els fenòmens socials en la seva complexitat, historicitat i interrelació estructural.
De manera específica, l’assignatura es proposa:
Apropar l’alumnat al pensament sociològic clàssic (Durkheim, Weber, Marx, entre altres) i contemporani, i entendre com aquestes teories expliquen el funcionament de les institucions socials, les normes, els valors i els conflictes socials.
Analitzar les principals formes de desigualtat social (gènere, classe, raça/etnicitat, sexualitat, discapacitat, entre altres) des d'una mirada interseccional i crítica.
Desenvolupar la capacitat d'identificar com aquestes desigualtats es produeixen, reprodueixen i legitimen dins les estructures socials, polítiques, culturals i econòmiques.
Centrar-se en les aportacions sociològiques des de la perspectiva de gènere, amb l'objectiu de proveir l’alumnat d’eines per comprendre les relacions de poder, els rols socials i les formes de discriminació que travessen la societat actual.
Fomentar una actitud analítica i reflexiva, que permeti superar les visions basades exclusivament en el sentit comú, per interpretar els fets socials de manera metòdica i sistemàtica.
Desenvolupar habilitats per observar, descriure i analitzar la realitat social a partir de dades empíriques, discursos i pràctiques socials, amb especial atenció a les tensions entre estructura i agència.
Tema 1: La perspectiva sociològica
Tema 2: La societat com a norma i el procés de socialització
Tema 3: L'anàlisi de les desigualtats
Tema 4: Sociologia del gènere
La divisió del treball per gènere
Tema transversal: metodologia sociològica amb perspectiva de gènere
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Treball | 55 | 2,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos | 12 | 0,48 |
Classes magistrals
Lectura de textos
Activitats de comprensió de textos i conceptes
Estudi
Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació
de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40 | 2 | 0,08 | CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13 |
Seminaris | 10 | 6 | 0,24 | CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14 |
Treball | 50 | 20 | 0,8 | CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14 |
50% treball en grup
40% examen
10% seminaris pel treball en grup
Cal treure un mínim de 4 tant en el treball grupal com a l'examen perquè faci mitjana.
Recuperació:
Recuperació de l'examen i/o del treball obligatòria si 1) no s'arriba al 4 perquè faci mitjana o 2) la mitjana final no permet aprovar
L'assignatura no contempla l'opció d'avaluació única, d'acord amb les directrius establertes pel deganat.
La/ l’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que la/ l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majorsen casos de gravetat.
Lecturas Tema 1:La perspectiva sociológica
T1_01Paradeda, D., Pintos Andrade, E. W., & Ríos, A. (2007). Sociología (2ª ed.). Ituzaingó: Editorial Maipue. 12-16
T1_02. Berger, P. L., & Luckmann, T. (2001).La construcción social de la realidad: Un libro en la sociología del conocimiento. Amorrortu Editores. 21-24
T1_03. Portantiero, Juan Carlos.La sociología clásica: Durkheim y Weber. Estudio preliminar y selección de textos de Juan Carlos Portantiero. 2ª reimpresión. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina (CEAL), 1987. 7-33
Lecturas Tema 2: La Sociedad como la norma y el proceso de Socialización
T2_04. Simkin, Hugo & Becerra, Gastón. (2013).El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, Docencia y Tecnología. 14. 119-142.
T2_05. Rivas, E. P. (s.f.). Socialización y aprendizaje social. En Fundamentos de Psicología Social (Cap. XXIV). Universidad del País Vasco. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1463215/1504276/Capitulo%2BXXIV.pdf
Lecturas Tema 3: El análisis de las desigualdades
T3_06. García López, E. (2024). La percepción social de la desigualdad en España: una aproximación. En VI Informe sobre la Desigualdad en España 2024 (pp. 167-181). Fundación Alternativas. Recuperado de https://fundacionalternativas.org/wp-content/uploads/2024/05/IDES_2024-3.pdf 50-72
T3_07. Torrents Vilà, D., Merino, R., Garcia, M., & Valls, O. (2018). El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria. Papers. Revista de Sociologia, 103(1), 31-54.
Lecturas Tema 4: Sociología del Genero
10. Botia-Morillas, C. (2013). Cómo diseñar una investigación para el análisis de las relaciones de género. Aportaciones metodológicas. Papers. Revista de Sociología, 98(3), 437-468.
Disponible al Campus Virtual
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |