Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Principis Bàsics de Sociologia

Codi: 106977 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Catarina Isabel Alves Vieira Da Cunha
Correu electrònic:
catarinaisabel.alves@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és introduir l'alumnat en la perspectiva sociològica, oferint una comprensió crítica de la societat a través de les principals teories sociològiques clàssiques i contemporànies. Es proporcionaran eines conceptuals i metodològiques per analitzar els fenòmens socials en la seva complexitat, historicitat i interrelació estructural.

De manera específica, l’assignatura es proposa:

  • Apropar l’alumnat al pensament sociològic clàssic (Durkheim, Weber, Marx, entre altres) i contemporani, i entendre com aquestes teories expliquen el funcionament de les institucions socials, les normes, els valors i els conflictes socials.

  • Analitzar les principals formes de desigualtat social (gènere, classe, raça/etnicitat, sexualitat, discapacitat, entre altres) des d'una mirada interseccional i crítica.

  • Desenvolupar la capacitat d'identificar com aquestes desigualtats es produeixen, reprodueixen i legitimen dins les estructures socials, polítiques, culturals i econòmiques.

  • Centrar-se en les aportacions sociològiques des de la perspectiva de gènere, amb l'objectiu de proveir l’alumnat d’eines per comprendre les relacions de poder, els rols socials i les formes de discriminació que travessen la societat actual.

  • Fomentar una actitud analítica i reflexiva, que permeti superar les visions basades exclusivament en el sentit comú, per interpretar els fets socials de manera metòdica i sistemàtica.

  • Desenvolupar habilitats per observar, descriure i analitzar la realitat social a partir de dades empíriques, discursos i pràctiques socials, amb especial atenció a les tensions entre estructura i agència.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Incorporar l'ètica de la cura en investigacions, projectes d'intervenció i, a escala general, en l'exercici professional.
  2. CM12 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la perspectiva sociològica feminista interseccional.
  3. CM13 (Competència) Avaluar mitjançant les perspectives teòriques sociològiques i l'anàlisi de dades l'existència de desigualtats per raó de sexe, gènere i sexualitat en les problemàtiques socials.
  4. KM15 (Coneixement) Comparar els diferents enfocaments teòrics sociològics dels fenòmens socials sense biaix de gènere.
  5. KM16 (Coneixement) Contextualitzar els principals processos històrics de generació del coneixement sociològic i del cànon sociològic androcèntric i la seva crítica.
  6. KM17 (Coneixement) Identificar els conceptes bàsics sociològics, especialment, els d'estructuració, institucionalització, socialització, canvi social i dissidència en l'anàlisi dels fenòmens socials i, específicament, els relacionats amb el gènere.
  7. KM18 (Coneixement) Identificar, a nivell bàsic, els mètodes i les tècniques utilitzats en l'anàlisi dels fenòmens socials des d'una perspectiva sociològica feminista interseccional.
  8. SM13 (Habilitat) Utilitzar indicadors socials en l'anàlisi de les desigualtats de sexe, gènere i sexualitat en la investigació i els projectes d'intervenció.
  9. SM14 (Habilitat) Utilitzar, a nivell bàsic, els conceptes sociològics fonamentals per a l'anàlisi de les desigualtats de sexe, gènere i sexualitat en la investigació i els projectes d'intervenció.

Continguts

Tema 1: La perspectiva sociològica

  • La perspectiva sociològica
  • Teories sociologiques clàssiques
  • Perspectiva sociològica i perspectiva de gènere

Tema 2: La societat com a norma i el procés de socialització

  • Institutcions socials, normes i rols
  • Identitat social i rols socials 
  • Socialització primària i socialització secundària
  • Agents de socialització

Tema 3: L'anàlisi de les desigualtats

  • Estructura social, classe, estatus i mobilitat
  • Classe social i educació
  • Desigualtats per raó d'ètnia
  • Desigualtats per raó d'edat
  • Les classes socials al segle XXI
  • Perpectiva interseccional a l'anàlisi de les desigualtats

Tema 4: Sociologia del gènere

  • Principals conceptes
  • La divisió del treball per gènere

  • Desigualtats de gènere actuals

Tema transversal: metodologia sociològica amb perspectiva de gènere


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Seminaris 15 0,6
Treball 55 2,2
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 12 0,48

Classes magistrals
Lectura de textos
Activitats de comprensió de textos i conceptes
Estudi
Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació
de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 2 0,08 CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13
Seminaris 10 6 0,24 CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14
Treball 50 20 0,8 CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14

50% treball en grup

40% examen

10% seminaris pel treball en grup

Cal treure un mínim de 4 tant en el treball grupal com a l'examen perquè faci mitjana. 

Recuperació:
Recuperació de l'examen i/o del treball obligatòria si 1) no s'arriba al 4 perquè faci mitjana o 2) la mitjana final no permet aprovar

L'assignatura no contempla l'opció d'avaluació única, d'acord amb les directrius establertes pel deganat.

La/ l’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que la/ l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majorsen casos de gravetat.


Bibliografia

Lecturas Tema 1:La perspectiva sociológica 

T1_01Paradeda, D., Pintos Andrade, E. W., & Ríos, A. (2007). Sociología (2ª ed.). Ituzaingó: Editorial Maipue. 12-16 

T1_02. Berger, P. L., & Luckmann, T. (2001).La construcción social de la realidad: Un libro en la sociología del conocimiento. Amorrortu Editores. 21-24 

T1_03. Portantiero, Juan Carlos.La sociología clásica: Durkheim y Weber. Estudio preliminar y selección de textos de Juan Carlos Portantiero. 2ª reimpresión. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina (CEAL), 1987. 7-33 

 

Lecturas Tema 2: La Sociedad como la norma y el proceso de Socialización 

T2_04. Simkin, Hugo & Becerra, Gastón. (2013).El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, Docencia y Tecnología. 14. 119-142. 

T2_05. Rivas, E. P. (s.f.). Socialización y aprendizaje social. En Fundamentos de Psicología Social (Cap. XXIV). Universidad del País Vasco. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1463215/1504276/Capitulo%2BXXIV.pdf 

 

Lecturas Tema 3: El análisis de las desigualdades 

 

T3_06. García López, E. (2024). La percepción social de la desigualdad en España: una aproximación. En VI Informe sobre la Desigualdad en España 2024 (pp. 167-181). Fundación Alternativas. Recuperado de https://fundacionalternativas.org/wp-content/uploads/2024/05/IDES_2024-3.pdf 50-72 

 

T3_07. Torrents Vilà, D., Merino, R., Garcia, M., & Valls, O. (2018). El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria. Papers. Revista de Sociologia, 103(1), 31-54. 

 

 

 

 Lecturas Tema 4: Sociología del Genero 

 

10. Botia-Morillas, C. (2013). Cómo diseñar una investigación para el análisis de las relaciones de género. Aportaciones metodológicas. Papers. Revista de Sociología, 98(3), 437-468. 

 


Programari

Disponible al Campus Virtual


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt