Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Administració i Polítiques Públiques

Codi: 106970 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Monica Salazar Tamayo
Correu electrònic:
monica.salazar@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes i les teories treballades a l’assignatura de “Fonaments del Dret” de primer curs.

També es dona per suposat que l’estudiant consulta habitualment diversos mitjans de comunicació per mantenir-se al dia en temes de política i administració pública.

 


Objectius

Aquesta assignatura s’origina de l’assignatura obligatòria del Grau en Ciència Política i Gestió Pública, però adapta els seus continguts i abast al Grau en Estudis Socioculturals de Gènere. Té com a objectiu treballar els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama de l’anàlisi de l’administració pública i de les polítiques públiques des d’una perspectiva sectorial. D’altra banda, introdueix anàlisis a partir d’estudis de cas rellevants per al Grau en Estudis Socioculturals de Gènere.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Proposar actuacions sobre les discriminacions directes, indirectes o múltiples per raó de sexe, gènere i orientació sexual.
  2. KM03 (Coneixement) Identificar els problemes vinculats amb la igualtat entre homes i dones en la legislació i en la jurisprudència.
  3. KM05 (Coneixement) Identificar les diferents bases de dades sobre l'impacte de les polítiques públiques en la igualtat entre dones i homes.
  4. KM73 (Coneixement) Identificar els principis bàsics de l'ordenament jurídic i els instruments existents per a la prevenció de situacions potencialment discriminatòries per raó de sexe i/o gènere.
  5. SM01 (Habilitat) Utilitzar les tecnologies principals de la informació i la comunicació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi de les polítiques d'igualtat de gènere.
  6. SM62 (Habilitat) Seleccionar diferents eines per a analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació en les polítiques d'igualtat de gènere.

Continguts

BLOC 1: Introducció

  • Tema 1. Els orígens històrics de l’administració actual

  • Tema 2. El model burocràtic i els intents de reforma de les administracions

  • Tema 3. Models de gestió pública

 

BLOC 2: Evolució de l’administració

  • Tema 4. Gestió estratègica i competitivitat

  • Tema 5. Gestió orientada a resultats – Govern obert

  • Tema 6. Gestió de la innovació

  • Tema 7. L’administració pública a Espanya i Europa

 

BLOC 3: Les polítiques públiques

  • Tema 8. Polítiques públiques: teoria bàsica

  • Tema 9. Formulació de polítiques públiques

  • Tema 10. L’enfocament de gènere en les polítiques públiques

 

BLOC 4: Polítiques públiques sectorials i transversals

  • Tema 11. Equitat de gènere

  • Tema 12. LGBTIQA+

  • Tema 13. Drets sexuals i reproductius

  • Tema 14. Cures

  • Tema 15. Mercat laboral

  • Tema 16. Habitatge


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i de debat 33 1,32 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Presentació pública de treballs 6 0,24 CM02, SM01, SM62
Seminaris de discussió de textos i de casos 15 0,6 CM02, KM03, KM73, SM62
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10 0,4 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs individuals i grupals 15 0,6 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Estudi, realització d'esquemes i resums, exercicis online 20 0,8 KM03, KM05, KM73
Lectura d'articles i material de classe 20 0,8 KM03, KM05, KM73

L’assignatura s’estructura en els següents tipus d’activitats formatives, amb el suport de la metodologia docent corresponent:

Activitats dirigides:

  • Classes magistrals: Exposicions per part de la professora amb suport de TIC i debat en grup gran.

  • Presentació pública de treballs: Presentacions individuals i en grup i torn de valoracions.

  • Seminaris de discussió de textos i casos: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura.

Activitats supervisades:

  • Tutories: Suport per a la realització dels treballs i seguiment del curs.

Activitats autònomes:

  • Lectura d’articles i materials de classe: Exercici individual de lectura comprensiva de textos.

  • Estudi: Elaboració d’esquemes i resums.

  • Redacció de treballs: Ressenyes i assaigs bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia, i preparació de casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de Cas Individual - Policy brief 20% 8 0,32 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Examen Final 30% 3 0,12 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Projecte grupal 25% 10 0,4 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62
Seminaris i online exercicis amb avaluació 25% 10 0,4 CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62

Avaluació Contínua

L’avaluació d’aquesta assignatura es farà a partir de les següents entregues per part de l’estudiant:

  • Anàlisi de cas individual: 20%

  • Projecte en grup: 25%

  • Treballs en seminaris / controls de lectura: 25%

  • Examen final: 30%

Consideracions importants:

  • Per aprovar un exercici o control als seminaris, cal assistir a la sessió.

  • Les dates dels controls virtuals s’especificaran dins la programació de l’assignatura (vegeu el Campus Virtual).

  • Hi haurà un examen per quadrimestre i un examen final per a qui hagi de recuperar algun dels parcials (o els dos).

  • L’evidència de plagi en els exercicis o proves sotmeses a avaluació comportarà suspendre l’assignatura.

Avaluació Única

Si l’estudiant opta per l’opció d’avaluació única, haurà de realitzar les tres activitats següents:

  • Anàlisi de cas: 30%

  • Proposta de política: 30%

  • Examen final: 40%

L’evidència de plagi en els exercicis o proves sotmeses a avaluació comportarà suspendre l’assignatura.

No Avaluable
L’assignatura es qualificarà com a no avaluable quan l’estudiant no aporti suficients evidències d’avaluació. Això vol dir que no presenti materials per qualificar les activitats d’Anàlisi de Cas Individual – Policy brief, el projecte en grup i, com a mínim, el 80% de les activitats avaluables dels seminaris i qüestionaris en línia.

Ús de la IA 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de graveta.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL 

Manuales en castellano (en orden cronológico)

Colino, C. 2013. Gobiernos y Administraciones Públicas en Perspectiva Comparada. Valencia, Tirant lo Blanch. 

Parrado, S. y Olmeda, J.A. 2013. Gobiernos y administraciones públicas en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch

Ballart, X., G. Rico, G. Ripoll, 2016. La motivación en los servicios públicos: análisis empírico de sus antecedentes y de sus efectos. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.

Del Pino, E. and Rubio, Mª J. (eds.) 2016. Los Estados de Bienestar en la encrucijada: políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid. Editorial Tecnos.

Olmeda, J.A. , Parrado, S. y Colino, C. 2017. Las Administraciones Públicas en España, Valencia, Tirant lo Blanch. ISBN 10: 8491434607 / ISBN 13: 9788491434603.

Gomà, R y Ubasart, G. (Coords.) 2021. Vidas en transición. (Re) construir la ciudadanía social. Madrid. Editorial Tecnos.

 

Manuales en angles

Araral, E. and Fritzen, S. and Howlett, M. and Ramesh, M. and Wu, X  (Ed) (2012). Routledge Handbook of Public Policy. Routledge Editor, 528 pages

Brandsma, G. J. (Ed.). (2024). Handbook on European Union Public Administration. Edward Elgar Publishing.

Charalabidis, Y., Medaglia, R., & van Noordt, C. (Eds.). (2024). Research Handbook on Public Management and Artificial Intelligence. Edward Elgar Publishing.

Chaqués-Bonafont, L., and Jordana, J. (2022). Policyanalysis in Spain: actors and institutions. In Policy Analysis in Spain (pp. 1-18). Policy Press.

Dodds, A. (2018). Comparative Public Policy. United Kingdom: Bloomsbury Publishing.

Howlett,M., & Tosun, J. (Eds.). (2021). The Routledge Handbook of Policy Styles (1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9780429286322

Howlett, M. (Ed.). (2022). The Routledge Handbook of Policy Tools(1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9781003163954

Hughes, Owen E. 2003. Public Management and Administration. An Introduction (Third Edition) Palgrave Macmillan: New York.

Moran, M., Rein, M., and Goodin, R. E. (Eds.). (2008). The Oxford handbook of public policy. Oxford University Press.

Knill, C., and Tosun, J. (2020). Public policy: A new introduction. Bloomsbury Publishing.

Kuhlmann, S.and Wollmann, H. 2014. Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA:  Edward Elgar

Painter, M. and Peters, B. G. 2010. (Eds). Administrative Traditions: Inheritances and Transplants in Comparative Perspective, Basingstoke: Palgrave.

Perry, J., and Christensen, R.K. 2015. Handbook of Public Administration, London: Routledge.

Pierre, J.,  y Peters G.B. 2020. Governance, Politics and the State. Bloomsbury Publishing, 2020.

Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press

 

BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA 

La bibliografia específica per a cada sessió estarà disponible al Campus Virtual.

 

REVISTAS ACADÉMICAS

Public Administration 

Public Management Review

Journal of Public Administration Research and Theory

Governance

Journal of European Public Policy

Journal of European Social Policy

International Review of Administrative Sciences

International Journal of Public Administration

International Journal of Public Sector Management

International Public Management Journal

Journal of Policy Analysis and Management

Journal of Public Policy

 

Programari

Aquesta assignatura no utilitza cap programa informàtic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt