Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes i les teories treballades a l’assignatura de “Fonaments del Dret” de primer curs.
També es dona per suposat que l’estudiant consulta habitualment diversos mitjans de comunicació per mantenir-se al dia en temes de política i administració pública.
Aquesta assignatura s’origina de l’assignatura obligatòria del Grau en Ciència Política i Gestió Pública, però adapta els seus continguts i abast al Grau en Estudis Socioculturals de Gènere. Té com a objectiu treballar els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama de l’anàlisi de l’administració pública i de les polítiques públiques des d’una perspectiva sectorial. D’altra banda, introdueix anàlisis a partir d’estudis de cas rellevants per al Grau en Estudis Socioculturals de Gènere.
BLOC 1: Introducció
Tema 1. Els orígens històrics de l’administració actual
Tema 2. El model burocràtic i els intents de reforma de les administracions
Tema 3. Models de gestió pública
BLOC 2: Evolució de l’administració
Tema 4. Gestió estratègica i competitivitat
Tema 5. Gestió orientada a resultats – Govern obert
Tema 6. Gestió de la innovació
Tema 7. L’administració pública a Espanya i Europa
BLOC 3: Les polítiques públiques
Tema 8. Polítiques públiques: teoria bàsica
Tema 9. Formulació de polítiques públiques
Tema 10. L’enfocament de gènere en les polítiques públiques
BLOC 4: Polítiques públiques sectorials i transversals
Tema 11. Equitat de gènere
Tema 12. LGBTIQA+
Tema 13. Drets sexuals i reproductius
Tema 14. Cures
Tema 15. Mercat laboral
Tema 16. Habitatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i de debat | 33 | 1,32 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Presentació pública de treballs | 6 | 0,24 | CM02, SM01, SM62 |
Seminaris de discussió de textos i de casos | 15 | 0,6 | CM02, KM03, KM73, SM62 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10 | 0,4 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs individuals i grupals | 15 | 0,6 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Estudi, realització d'esquemes i resums, exercicis online | 20 | 0,8 | KM03, KM05, KM73 |
Lectura d'articles i material de classe | 20 | 0,8 | KM03, KM05, KM73 |
L’assignatura s’estructura en els següents tipus d’activitats formatives, amb el suport de la metodologia docent corresponent:
Activitats dirigides:
Classes magistrals: Exposicions per part de la professora amb suport de TIC i debat en grup gran.
Presentació pública de treballs: Presentacions individuals i en grup i torn de valoracions.
Seminaris de discussió de textos i casos: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura.
Activitats supervisades:
Tutories: Suport per a la realització dels treballs i seguiment del curs.
Activitats autònomes:
Lectura d’articles i materials de classe: Exercici individual de lectura comprensiva de textos.
Estudi: Elaboració d’esquemes i resums.
Redacció de treballs: Ressenyes i assaigs bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia, i preparació de casos pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de Cas Individual - Policy brief | 20% | 8 | 0,32 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Examen Final | 30% | 3 | 0,12 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Projecte grupal | 25% | 10 | 0,4 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Seminaris i online exercicis amb avaluació | 25% | 10 | 0,4 | CM02, KM03, KM05, KM73, SM01, SM62 |
Avaluació Contínua
L’avaluació d’aquesta assignatura es farà a partir de les següents entregues per part de l’estudiant:
Anàlisi de cas individual: 20%
Projecte en grup: 25%
Treballs en seminaris / controls de lectura: 25%
Examen final: 30%
Consideracions importants:
Per aprovar un exercici o control als seminaris, cal assistir a la sessió.
Les dates dels controls virtuals s’especificaran dins la programació de l’assignatura (vegeu el Campus Virtual).
Hi haurà un examen per quadrimestre i un examen final per a qui hagi de recuperar algun dels parcials (o els dos).
Avaluació Única
Si l’estudiant opta per l’opció d’avaluació única, haurà de realitzar les tres activitats següents:
Anàlisi de cas: 30%
Proposta de política: 30%
Examen final: 40%
L’evidència de plagi en els exercicis o proves sotmeses a avaluació comportarà suspendre l’assignatura.
No Avaluable
L’assignatura es qualificarà com a no avaluable quan l’estudiant no aporti suficients evidències d’avaluació. Això vol dir que no presenti materials per qualificar les activitats d’Anàlisi de Cas Individual – Policy brief, el projecte en grup i, com a mínim, el 80% de les activitats avaluables dels seminaris i qüestionaris en línia.
Ús de la IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de graveta.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Manuales en castellano (en orden cronológico)
Colino, C. 2013. Gobiernos y Administraciones Públicas en Perspectiva Comparada. Valencia, Tirant lo Blanch.
Parrado, S. y Olmeda, J.A. 2013. Gobiernos y administraciones públicas en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch
Ballart, X., G. Rico, G. Ripoll, 2016. La motivación en los servicios públicos: análisis empírico de sus antecedentes y de sus efectos. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
Del Pino, E. and Rubio, Mª J. (eds.) 2016. Los Estados de Bienestar en la encrucijada: políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid. Editorial Tecnos.
Olmeda, J.A. , Parrado, S. y Colino, C. 2017. Las Administraciones Públicas en España, Valencia, Tirant lo Blanch. ISBN 10: 8491434607 / ISBN 13: 9788491434603.
Gomà, R y Ubasart, G. (Coords.) 2021. Vidas en transición. (Re) construir la ciudadanía social. Madrid. Editorial Tecnos.
Manuales en angles
Araral, E. and Fritzen, S. and Howlett, M. and Ramesh, M. and Wu, X (Ed) (2012). Routledge Handbook of Public Policy. Routledge Editor, 528 pages
Brandsma, G. J. (Ed.). (2024). Handbook on European Union Public Administration. Edward Elgar Publishing.
Charalabidis, Y., Medaglia, R., & van Noordt, C. (Eds.). (2024). Research Handbook on Public Management and Artificial Intelligence. Edward Elgar Publishing.
Chaqués-Bonafont, L., and Jordana, J. (2022). Policyanalysis in Spain: actors and institutions. In Policy Analysis in Spain (pp. 1-18). Policy Press.
Dodds, A. (2018). Comparative Public Policy. United Kingdom: Bloomsbury Publishing.
Howlett,M., & Tosun, J. (Eds.). (2021). The Routledge Handbook of Policy Styles (1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9780429286322
Howlett, M. (Ed.). (2022). The Routledge Handbook of Policy Tools(1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9781003163954
Hughes, Owen E. 2003. Public Management and Administration. An Introduction (Third Edition) Palgrave Macmillan: New York.
Moran, M., Rein, M., and Goodin, R. E. (Eds.). (2008). The Oxford handbook of public policy. Oxford University Press.
Knill, C., and Tosun, J. (2020). Public policy: A new introduction. Bloomsbury Publishing.
Kuhlmann, S.and Wollmann, H. 2014. Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA: Edward Elgar
Painter, M. and Peters, B. G. 2010. (Eds). Administrative Traditions: Inheritances and Transplants in Comparative Perspective, Basingstoke: Palgrave.
Perry, J., and Christensen, R.K. 2015. Handbook of Public Administration, London: Routledge.
Pierre, J., y Peters G.B. 2020. Governance, Politics and the State. Bloomsbury Publishing, 2020.
Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press
BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA
La bibliografia específica per a cada sessió estarà disponible al Campus Virtual.
REVISTAS ACADÉMICAS
Public Administration
Public Management Review
Journal of Public Administration Research and Theory
Governance
Journal of European Public Policy
Journal of European Social Policy
International Review of Administrative Sciences
International Journal of Public Administration
International Journal of Public Sector Management
International Public Management Journal
Journal of Policy Analysis and Management
Journal of Public Policy
Aquesta assignatura no utilitza cap programa informàtic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |