Logo UAB

Mobilitat, Logística i Transport

Codi: 106948 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Pau Avellaneda Garcia
Correu electrònic:
pau.avellaneda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu general l'estudi de la mobilitat i el transport en el marc del nou
paradigma de la sostenibilitat. De manera més concreta es plantegen els objectius específics següents:
- Conèixer els conceptes bàsics de la mobilitat
- Entendre la relació complexa entre mobilitat i territori
- Conèixer els límits i els impactes associats al model de mobilitat actual
- Entendre i ser capaç de predir les externalitats positives i negatives dels futurs desenvolupaments en matèria
de mobilitat i transport
- Conèixer les principals metodologies d'estudi de la mobilitat
- Conèixer els instruments necessaris i les seves metodologies per a la planificació i gestió de la mobilitat.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM12 (Competència) Aplicar solucions innovadores per a resoldre els problemes de planificació urbana en el context de la pràctica professional.
  2. KM16 (Coneixement) Analitzar l'entorn urbà des del punt de vista de l'economia circular i la sostenibilitat.
  3. SM15 (Habilitat) Utilitzar mapes i imatges d'observació de la Terra per a fer interpretacions territorials.

Continguts

Bloc 1. CONÈIXER: La mobilitat sostenible, segura, saludable, equitativa i inclusiva (Marc teòric i conceptual)
- Què és la mobilitat?
- L'evolució de la mobilitat
- Els mitjans de transport
- Condicionants de les formes de mobilitat
- Els costos de la mobilitat
- Dret a la ciutat i a la mobilitat
- Els col·lectius vulnerables de la mobilitat
- La mobilitat activa
- Canvi climàtic i mobilitat
- Mobilitat i energia
- Equitat en la mobilitat
- Mobilitat inclusiva
- Mobilitat i salut
- Mobilitat amb perspectiva de gènere
- Espai públic i mobilitat
- Mobilitat i economia
- El carrer com a espai multifuncional
- Qualitat urbana i espais exteriors
- Àmbits rurals i/o suburbans i mobilitat
- Àmbits rurals i/o suburbans i mobilitat
- Escenaris de futur

Bloc 2. OBSERVAR I ANALITZAR (Metodologies d'intervenció i anàlisi)
- Les fonts per estudiar la mobilitat
- Què observar i com observar: mètodes i tècniques d'observació i anàlisi
- L'anàlisi estadística: variables, fonts d'informació...
- Els mètodes qualitatius
- L'observació de l'espai públic

Bloc 3. DEBATRE (Coneixement i posicionament en les polèmiques d'avui )
- El vehicle elèctric i les tech solutions: una veritable solució?
- Educació viària: a l'escola o a l'autoescola?
- 'Si no vols cotxes ves-te'n a viure al camp'
- Dret a aparcar (o no)
- ZBE, peatges urbans o pagar per aparcar: 'comunismo o libertad'?
- Motos a les voreres? Un debat obert
- El tramvia per la Diagonal?
- 'La bicicleta és la mort lenta de la nostra economia (i caminar encara és pitjor, els vianants ni tan sols
compren una bicicleta)'

Bloc 4. ACTUAR (Eines i mètodes d'intervenció)
- Noves prioritats en el disseny del viari
- Espai públic i qualitat urbana: espais d'estar
- La moderació i la pacificació del trànsit
- Les zones peatonals
- La xarxa ciclable
- El planejament de la mobilitat


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37 1,48 CM12, KM16, SM15
Sessions de Pràctiques i debats a classe 20 0,8 CM12, KM16, SM15
Tipus: Supervisades      
Treball de curs 20 0,8 CM12, KM16, SM15
Tutories individuals o en grups reduïts 10 0,4 CM12, KM16, SM15
Tipus: Autònomes      
Lectures 18 0,72 CM12, KM16, SM15
Preparació de les proves escrites 18 0,72 CM12, KM16, SM15

Metodologia

La metodologia docent consistirà en:

- Classes teòriques
- Sessions de debat i anàlisi crítica de suports multimèdia
- Participació activa en els debats de classe
- Presentació del treball
- Pràctiques de curs

- Visita a l' 'Smart City Expo World Congress' que se celebrarà entre els dies 4 i 6 de novembre de 2025 al
recinte de la Fira Barcelona Gran Via de L'Hospitalet de Llobregat. La visita és de caràcter obligatori i està
vinculada a una de les pràctiques i al treball de curs. L'accés a l'SCEWC no tindrà cap cost per a l'alumnat.

S'utilitzarà el Campus virtual (Moodle) com a plataforma virtual de comunicació amb l'alumnat.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 3 0,12 CM12, KM16, SM15
Pràctiques 30% 10 0,4 CM12, KM16, SM15
Treball de curs 40% 14 0,56 CM12, KM16, SM15

Avaluació continuada

S'estableix un sistema d'avaluació continuada amb diverses activitats avaluables que ha de permetre al
professorat fer un seguiment continuat de l'alumnat i a l'alumnat conèixer la seva progressió al llarg del curs.

Per tal de poder ésser avaluat/da caldrà:

a) Haver realitzat totes i cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades (examen, pràctiques i treball de
curs)

b) Treure una nota mínima de 4 en cadascun dels blocs d'avaluació estipulats (examen, pràctiques i treball de
curs)

c) En el cas dels exercicis pràctics, les pràctiques no presentades tindran una qualificació de 0 (zero).

Aspectes específics

El lliurament d'una activitat avaluativa fora del termini establert suposarà l'obtenció d'una nota màxima de 5.

En cas que el lliurament fora de termini sigui degut a una causa de força major (que caldrà justificar
degudament) la qualificació es realitzarà sobre 10.

Es considerarà suspesa l'assignatura quan la qualificació global, aplicats els percentatges de cada activitat
avaluativa, sigui inferior a 5.

L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable quan no hagi realitzat l'examen, les pràctiques o el treball de curs estipulats.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

Els criteris per a la concessió de Matrícules d'Honor són els establerts per la normativa de la UAB (
https://www.uab.cat/Document/543/151/MH.pdf).

Revisió de les qualificacions

Un cop anunciada la nota de cada activitat avaluativa s'establirà un període de 10 dies per a revisar les qualificacions.

Per a cada activitat avaluativa s'anunciarà el format de revisió més adient: presencial, online...

Recuperació

Al final del període lectiu es realitzarà una recuperació de cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes
de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació
s'exigeix a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final d'almenys un 4.

S'estableix un període màxim de 15 dies per al nou lliurament de les activitats recuperables (sempre que
s'hagin lliurat en el termini establert i no superi algun dels terminis indicats per la coordinació del grau,
especialment la data de tancament d'actes).

Estudiants repetidors

No s'estableix cap tractament diferenciat en els criteris i mecanismes d'avaluació dels estudiants repetidors.

Plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte
que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem
que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"
és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en
format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la
qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted'avaluació, amb independència del procés
disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació
d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Casuística específica

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)
a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es
realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o
professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.


Bibliografia

La bibliografia i la webgrafia que es faran servir per al desenvolupament de l'assignatura s'especificaran a la
plataforma Moodle a mesura que l'avenç del curs ho requereixi.


Programari

Cap d'específic.

Es recomana el paquet Office o similar.

Es treballarà amb eines d'IA.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 611 Català primer quadrimestre tarda
(PCAM) Pràctiques de camp 611 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 612 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 6 Català primer quadrimestre tarda